Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 24 mei 2022, 14:42   #41
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.256
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Voor mij moeten ze het verplichten en moet het Frans de tweede taal in Vlaanderen blijven. Tant pis als dit de Vlaams-Nationalisten en een deel van de Walen stoort : dat is hun probleem.
U dwaalt. Een verplichting afschaffen heeft niets met Vlaams of Waals nationalisme te maken. Het heeft met liberalisme te maken. Als Walen geen Vlaams willen leren en als Vlamingen geen Waals willen leren dan is dat maar zo. Kunstmatig mensen verplichten om samen te leven is geen goed idee, daar komen vodden van. Als Belgen samen willen leven dan zullen ze elkaars taal wel leren. Indien ze niet samen willen leven dan zullen ze dat niet doen. Je moet mensen niet dwingen.

De Walen maken alvast duidelijk wat hun keuze is. 2/3e wil geen Vlaams leren. Dat heeft het voordeel van de duidelijkheid. Laat Vlaanderen nu ook die keuze maken en schaf het verplichte Frans af
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!

Laatst gewijzigd door fox : 24 mei 2022 om 14:43.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2022, 15:03   #42
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Kleuterklassen : ze leren dus het Nederlands. Meer dan de helft? Uitstekend nieuws op antwoord van degenen die hier constant op de Franstaligen kakken.
Meer dan de helft GEEN Nederlands

-> minder dan de helft Nederlands.


Weer wat moeite met lezen?
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2022, 17:33   #43
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De gemuilkorfde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 maart 2010
Berichten: 14.138
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
...................ook al komt zijn opmerking rijkelijk te laat, en zal zijn initiatief sowieso weggelachen worden..........

https://www.hln.be/binnenland/bouche...teem~a946173b/
Ach, allemaal bullshit van een luie Waal.
Het zijn dan dezelfde huichelaars die tegen werklozen gaan zeggen dat je eeuwig moet leren.
Alsof een gemiste kans in het onderwijs (naar eigen beweren!) de enige kans is om in je leven Nederlands te leren.
Tegenwoordig met internet en de avondscholen zijn er nog nooit zoveel mogelijkheden geweest om talen te leren.
Hij is gewoon lui en/of hautain.
Ik ben het kotsbeu om Walen te horen de lof zingen van de veralgemeende drietaligheid terwijl ze niet verder komen dan hun Frans.
__________________
Met zijn nieuwe kiescampagne bewijst de VLD dat 1 april niet tot 1 dag beperkt hoeft te zijn...
De gemuilkorfde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2022, 17:36   #44
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De gemuilkorfde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 maart 2010
Berichten: 14.138
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M Bekijk bericht
Wij kregen in het lager onderwijs vanaf het vijfde leerjaar Franse les. Dat ging door in het hoger onderwijs. Als Vlaanderen vanaf het vijfde leerjaar Franse les kan geven dan kan Wallonië vanaf het vijfde leerjaar toch Nederlandse les geven. En dan vergeten we nog het Duits.
Wij kregen Frans in het vijfde en zesde van het lager.
Daarna koos ik een richting met maximaal aantal talen.
Ik koos Engels als 2e taal omdat ik Frans niet echt de meest interessante taal vind.
Daarna kregen we Frans 3e taal, en Duits 4e.
Later, vele jaren na het middelbaar in avondcursus Spaans gevolgd, en na nog eens vele jaren Portugees.
Dat niet iedereen evenveel talent heeft, dat is logisch, maar dat hij totaal geen mogelijkheid heeft om een cursus Nederlands te volgen, dat is gewoon huichelarij.
__________________
Met zijn nieuwe kiescampagne bewijst de VLD dat 1 april niet tot 1 dag beperkt hoeft te zijn...
De gemuilkorfde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2022, 17:37   #45
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De gemuilkorfde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 maart 2010
Berichten: 14.138
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Waarom?

Als de Walen geen Nederlands willen leren, waarom zouden ze dat dan moeten?
Van mij moeten ze niet, maar dan wil ik ook niet iedere keer die zever horen dat ze de kans niet gekregen hebben, of hen horen de lof zingen van de drietaligheid.
__________________
Met zijn nieuwe kiescampagne bewijst de VLD dat 1 april niet tot 1 dag beperkt hoeft te zijn...
De gemuilkorfde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2022, 18:19   #46
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.801
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Er wonen ook Franstaligen in Vlaanderen en hun kinderen leren wel het Nederlands, door naar Nederlandstalige scholen te gaan.
Dus volgens U moeten enkel de Vlamingen die in Wallonië wonen ,Frans leren .

De andere Vlamingen moeten dit niet meer doen ,want de Walen die buiten Vlaanderen leven ,leren ook geen Nederlands meer.

Akkoord ,dat is een redelijk voorstel.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2022, 18:21   #47
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.801
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Waarom?

Als de Walen geen Nederlands willen leren, waarom zouden ze dat dan moeten?

.
Als de Vlamingen niet meer met de Walen in hetzelfde land willen wonen, waarom zouden ze dat dan moeten?
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2022, 18:23   #48
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.387
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
U hebt het over de Walen in Wallonië. Er zijn andere Franstaligen in dit land.
Zeker Noord Afrikanen in Vlaanderen. Na 50 jaar nog steeds 2 talig. En Nederlands (Vlaams) hoort er niet bij.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2022, 18:27   #49
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.898
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Ach, allemaal bullshit van een luie Waal.
Het zijn dan dezelfde huichelaars die tegen werklozen gaan zeggen dat je eeuwig moet leren.
Alsof een gemiste kans in het onderwijs (naar eigen beweren!) de enige kans is om in je leven Nederlands te leren.
Tegenwoordig met internet en de avondscholen zijn er nog nooit zoveel mogelijkheden geweest om talen te leren.
Hij is gewoon lui en/of hautain.
Ik ben het kotsbeu om Walen te horen de lof zingen van de veralgemeende drietaligheid terwijl ze niet verder komen dan hun Frans.
Niet veralgemenen. Er bestaan twee-en drietalige Walen. Voor de Vlaams-Nationalisten bestaan ze niet omdat alles goed is om op hen te kakken.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2022, 18:29   #50
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.898
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Dus volgens U moeten enkel de Vlamingen die in Wallonië wonen ,Frans leren .

De andere Vlamingen moeten dit niet meer doen ,want de Walen die buiten Vlaanderen leven ,leren ook geen Nederlands meer.

Akkoord ,dat is een redelijk voorstel.
Dit heb ik niet gezegd.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2022, 18:48   #51
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.898
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Zeker Noord Afrikanen in Vlaanderen. Na 50 jaar nog steeds 2 talig. En Nederlands (Vlaams) hoort er niet bij.
Ik had het over blanke Franstalige Belgen. Ik ken er en ze wonen in het verre Vlaamse platteland, zeer ver van de Vlaamse Rand en de faciliteitengemeenten. Geloof me vrij, ze lachen totaal met degenen in Vlaanderen die hen scheef bekijken of die het moeilijk met de Franstaligen hebben. Ze voelen zich zelf prima in Vlaanderen : totaal bewijs dat het Vlaams-Nationalisme geen effect heeft.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2022, 18:55   #52
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
...................ook al komt zijn opmerking rijkelijk te laat, en zal zijn initiatief sowieso weggelachen worden..........

https://www.hln.be/binnenland/bouche...teem~a946173b/
Bouchez heeft gelijk.
Ik begin respect te krijgen voor die kerel.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2022, 19:01   #53
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Dat zien we helemaal niet. Het worden er net minder.

Slechts 1 op 3 Waalse leerlingen krijgt Nederlands!

Ongelooflijk gewoon. Slechts 1/3 vindt het de moeite de taal van de meerderheid te leren.
Dat is niet de schuld van de Waalse scholieren.
Het blijft vreemd dat de Waalse belgicisten niet opteren voor Nederlands als verplicht vak op school.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2022, 19:03   #54
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.387
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Ik had het over blanke Franstalige Belgen. Ik ken er en ze wonen in het verre Vlaamse platteland, zeer ver van de Vlaamse Rand en de faciliteitengemeenten. Geloof me vrij, ze lachen totaal met degenen in Vlaanderen die hen scheef bekijken of die het moeilijk met de Franstaligen hebben. Ze voelen zich zelf prima in Vlaanderen : totaal bewijs dat het Vlaams-Nationalisme geen effect heeft.
Waarom zou een Noord Afrikaan die al 50 jaar of meer in België woont geen Belgische identiteitskaart hebben, en bijgevolg ook Belg genoemd wordt?

Dat die persoon die al die jaren in Vlaanderen woont dan nog eens 2 talig is, maar nog steeds geen woord Nederlands spreekt, dat is eerder een bewijs van tolerantie vanuit de doorsnee Vlaming.
(wat ik ook niet ben, ben 2de generatie allochtoon, maar eentje zonder de voordelen van de keelschrapers)
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2022, 19:04   #55
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.428
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Dat is niet de schuld van de Waalse scholieren.
Het blijft vreemd dat de Waalse belgicisten niet opteren voor Nederlands als verplicht vak op school.
Andere visie op het land.
Weyland is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2022, 19:05   #56
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.898
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Dat is niet de schuld van de Waalse scholieren.
Het blijft vreemd dat de Waalse belgicisten niet opteren voor Nederlands als verplicht vak op school.
Dit denk ik ook.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2022, 19:05   #57
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Dus volgens U moeten enkel de Vlamingen die in Wallonië wonen ,Frans leren .

De andere Vlamingen moeten dit niet meer doen ,want de Walen die buiten Vlaanderen leven ,leren ook geen Nederlands meer.

Akkoord ,dat is een redelijk voorstel.
Dat is een redelijk DOM voorstel.

Het is in het voordeel van het Nederlandstalige kind dat het Frans leert en van het Franstalige kind dat het Nederlands leert. Het belang van het kind moet voorop staan in het onderwijs, en niet de politieke belangen van een paar navelstaarders.
Ik heb het trouwens ook jammer gevonden dat ik, noch mijn kinderen ooit één woord Duits geleerd hebben op school. Vooral als je weet dat de Duitse grens in vogelvlucht op slechts 5 kilometer van de Belgische Maaskant ligt. Al een geluk dat ik mijn kinderen in de Limburgse streektaal opgevoed heb. Zodat ze toch redelijk hun plan kunnen trekken als ze voor hun beroep in Duitsland moeten zijn.

Laatst gewijzigd door pajoske : 24 mei 2022 om 19:06.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2022, 19:05   #58
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De gemuilkorfde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 maart 2010
Berichten: 14.138
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Niet veralgemenen. Er bestaan twee-en drietalige Walen. Voor de Vlaams-Nationalisten bestaan ze niet omdat alles goed is om op hen te kakken.
Natuurlijk bestaan die, er bestaan ook zwarte zwanen, maar ze zijn zo zwaar in de minderheid dat je ze nauwelijks tegenkomt.
In heel mijn leven ben ik er één tegengekomen die goed Nederlands sprak.
Hij was dan ook met een Vlaamse getrouwd, en sterker nog, hij begreep perfect waarom zoveel Vlamingen voor VB stemden.
Hij vond ook dat de transfers totaal onrechtvaardig hoog lagen.
Eigenlijk, behalve dat zijn 'r' uitspraak wat anders was, had dat gewoon een Vlaming van geboorte kunnen zijn.
En daarmee heb ik de volledige lijst van tweetalige Walen die ik ken opgesomd.
En met tweetalig bedoel ik niet diegene die wat Engels kennen.
Er moet minstens Nederlands tussen zitten.
__________________
Met zijn nieuwe kiescampagne bewijst de VLD dat 1 april niet tot 1 dag beperkt hoeft te zijn...

Laatst gewijzigd door De gemuilkorfde : 24 mei 2022 om 19:15.
De gemuilkorfde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2022, 19:05   #59
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Als de Vlamingen niet meer met de Walen in hetzelfde land willen wonen, waarom zouden ze dat dan moeten?
Kom je nu vertellen dat de doorsnee Vlaming wilt dat Vlaanderen onafhankelijk wordt ?
Ik denk van niet. Zelfs de doorsnee NVA'r niet.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2022, 19:07   #60
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.387
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Dat is niet de schuld van de Waalse scholieren.
Het blijft vreemd dat de Waalse belgicisten niet opteren voor Nederlands als verplicht vak op school.
Omdat Vlaams nu eenmaal een lokaal dialectje is, wat nog niet eens mag likken aan de tenen van het nobele en universele Frans.
De hielen, dat mag nog, net, met moeite en als bewijs van de welwillendheid van Franstaligen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:58.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be