Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Koop jij meer dan 5 nieuwe kledingstukken per jaar?
Ja 0 0%
Neen 5 83,33%
Ik ben nudist 1 16,67%
Aantal stemmers: 6. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 31 januari 2024, 10:08   #1
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 72.188
Standaard Koop jij meer dan 5 nieuwe kledingstukken per jaar?

Naar aanleiding van dit artikel:

https://www.standaard.be/cnt/dmf20240128_96206745

Citaat:
Volgens het instituut is er – naast veranderingen in de productie – een “eerlijk consumptieaandeel voor kleding” nodig. Dat betekent dat mensen gemiddeld per jaar nog maar vijf nieuwe stukken mogen kopen als we de opwarming willen beperkt houden tot 1,5 graad. Voor mensen met meer besteedbaar inkomen is het minder dan vijf, wie qua koopkracht op het randje bengelt, mag wat meer. De fashion lifestyle van de rijkste 20 procent telt namelijk voor 36 procent van de uitstoot, die van de armste 11 procent. Het probleem zit niet bij wie uit noodzaak Primark koopt, maar bij Massimo Dutti-kopers die daarnaast ook zakken in de Primark scoren en zo constant nieuwe outfits normaliseren.
Er zijn jaren dat ik geen enkel nieuw kledingstuk koop.
__________________
Maar telkens als Rousseau op haast Steve Stevaert-achtige manier zijn punt maakte – ‘Iemand die geen geld heeft om zijn energiefactuur te betalen heeft zeker geen geld om zonnepanelen te kopen’ – begon diezelfde De Wever opzichtig goedkeurend te knikken. Die twee hebben elkaar gevonden.
https://www.knack.be/nieuws/belgie/p...t-oog-op-2024/

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 31 januari 2024 om 10:09.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2024, 10:21   #2
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 99.874
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Naar aanleiding van dit artikel:

https://www.standaard.be/cnt/dmf20240128_96206745



Er zijn jaren dat ik geen enkel nieuw kledingstuk koop.
Ik verklaar u hierbij niet alleen vrij van schuld, maar ook als ons te volgen voorbeeld.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2024, 10:31   #3
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 26.485
Standaard

Het is al, op één uitzondering na, al meer dan 10 jaar geleden dat ik nog eens een kledingsstuk voor mezelf kocht.

Mijn vrouw kent mijn maat en die brengt dat mee.
Want ze weet ook: "Als ik hem meeneem heeft zowel hij als ik ne kutnamiddag, dus laat ik 'em beter thuis of ik zet 'em af bij zo'n echtgenoot-creche vlak bij de winkels (terras)"

Heerlijk is dat.
Ik heb een gruwelijke hekel aan kledingwinkels en nog veel meer aan pashokjes.
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2024, 10:55   #4
morte-vivante
Eur. Commissievoorzitter
 
morte-vivante's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 december 2010
Berichten: 9.884
Standaard

Ah top, mijn jongste zit in zijne groeispurt, daar is de laatste 6 maanden 30cm bijgekomen. Geen nieuwe kleren voor hem, die 5 stuks heb ik 15cm geleden al gekocht

Wat een van de pot gerukt voorstel
__________________
Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Ben Franklin
"When you're accustomed to privilege equality feels like oppression."
morte-vivante is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2024, 11:10   #5
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 37.685
Standaard

ik niet, maar die van ons zal dat wel compenseren....
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2024, 11:50   #6
Lof der Zotheid
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Lof der Zotheid's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 augustus 2005
Berichten: 14.520
Standaard

Elke maand na de volle maan. Om de één of andere reden doet de kleding daar niet mee.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Erasmus
Moriae encomium, sive Stultitiae laus

Laatst gewijzigd door Lof der Zotheid : 31 januari 2024 om 11:54.
Lof der Zotheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2024, 11:55   #7
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De gemuilkorfde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 maart 2010
Berichten: 15.495
Standaard

Geen idee.
Punt is dat ik soms lange tijd geen kleren koop, en dan in één keer een heleboel.
Of dat dan gemiddeld op 5/jaar of meer uitkomt heb ik nog nooit uitgerekend
__________________
Deze kaste van beroepspolitici die de politiek mismeestert en dan een potje gaat jammeren over antipolitiek, die kaste mandaatmaniakken, die moet weg. (Jonathan Holslag)
De gemuilkorfde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2024, 11:56   #8
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.467
Standaard

Nu moet je je al schuldig voelen als je een nieuwe broek gaat kopen...
Je schuldig voelen in alles. Dat is de tendens gevoed door de klimaatterroristen.
Als het om het klimaat gaat, dan mag er ook wel eens gerept worden over de mensen die meer kinderen op de wereld zetten dan dat ze vingers en tenen hebben (figuurlijk). Alles is verbonden met de overbevolking. Dat is het reële probleem. Al het andere vloeit daaruit voort. Maar niemand durft dat luidop te zeggen.
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2024, 12:13   #9
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 99.874
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Het is al, op één uitzondering na, al meer dan 10 jaar geleden dat ik nog eens een kledingsstuk voor mezelf kocht.

Mijn vrouw kent mijn maat en die brengt dat mee.
Want ze weet ook: "Als ik hem meeneem heeft zowel hij als ik ne kutnamiddag, dus laat ik 'em beter thuis of ik zet 'em af bij zo'n echtgenoot-creche vlak bij de winkels (terras)"

Heerlijk is dat.
Ik heb een gruwelijke hekel aan kledingwinkels en nog veel meer aan pashokjes.
Zo ongeveer werkt dat hier ook. Die van ons brengt iets mee, een broek of iets dergelijks, is dat goed qua maat en looks, dan bestel ik me daar online een stuk of drie van. T-shirts hetzelfde, maar dan gelijk twee dozijn, dan kan ik weer een tijdje verder.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2024, 12:56   #10
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 81.400
Standaard

Het zal er bij mij om strijden, als je t-shirt, hemden, kousen en onderbroeken niet meetelt.

Ik vind het wel een goed initiatief van dat madammeke.
Doet me denken aan destijds de Millet-vesten.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2024, 12:59   #11
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 72.188
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
Ah top, mijn jongste zit in zijne groeispurt, daar is de laatste 6 maanden 30cm bijgekomen. Geen nieuwe kleren voor hem, die 5 stuks heb ik 15cm geleden al gekocht

Wat een van de pot gerukt voorstel
Ik denk wel dat het vaat over het consumentengedrag van volwassen mensen. Voor de rest doet iedereen met zijn geld wat hij wil uiteraard.
__________________
Maar telkens als Rousseau op haast Steve Stevaert-achtige manier zijn punt maakte – ‘Iemand die geen geld heeft om zijn energiefactuur te betalen heeft zeker geen geld om zonnepanelen te kopen’ – begon diezelfde De Wever opzichtig goedkeurend te knikken. Die twee hebben elkaar gevonden.
https://www.knack.be/nieuws/belgie/p...t-oog-op-2024/
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2024, 13:02   #12
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 72.188
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Geen idee.
Punt is dat ik soms lange tijd geen kleren koop, en dan in één keer een heleboel.
Of dat dan gemiddeld op 5/jaar of meer uitkomt heb ik nog nooit uitgerekend
Zoiets. Ik koop al 20 jaar hetzelfde merk broek. Meestal koop ik er 2 of 3 en die gaan dan jaren mee.
__________________
Maar telkens als Rousseau op haast Steve Stevaert-achtige manier zijn punt maakte – ‘Iemand die geen geld heeft om zijn energiefactuur te betalen heeft zeker geen geld om zonnepanelen te kopen’ – begon diezelfde De Wever opzichtig goedkeurend te knikken. Die twee hebben elkaar gevonden.
https://www.knack.be/nieuws/belgie/p...t-oog-op-2024/
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2024, 13:05   #13
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 72.188
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Nu moet je je al schuldig voelen als je een nieuwe broek gaat kopen...
Je schuldig voelen in alles. Dat is de tendens gevoed door de klimaatterroristen.
Als het om het klimaat gaat, dan mag er ook wel eens gerept worden over de mensen die meer kinderen op de wereld zetten dan dat ze vingers en tenen hebben (figuurlijk). Alles is verbonden met de overbevolking. Dat is het reële probleem. Al het andere vloeit daaruit voort. Maar niemand durft dat luidop te zeggen.
Ik denk dat het wel van belang is voor die ‘wegwerpkledij’. Zo van die dingen die je voor 5 a 10€ of zelfs minder bij Primark en zo koopr. Een paar keer dragen en dan weggooien. Dat is een serieus milieuprobleem aan het worden.
__________________
Maar telkens als Rousseau op haast Steve Stevaert-achtige manier zijn punt maakte – ‘Iemand die geen geld heeft om zijn energiefactuur te betalen heeft zeker geen geld om zonnepanelen te kopen’ – begon diezelfde De Wever opzichtig goedkeurend te knikken. Die twee hebben elkaar gevonden.
https://www.knack.be/nieuws/belgie/p...t-oog-op-2024/
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2024, 13:15   #14
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 35.358
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht

Heerlijk is dat.
Ik heb een gruwelijke hekel aan kledingwinkels en nog veel meer aan pashokjes.
Begin al te zweten als ik er aan denk. Gelukkig heb ik vodden genoeg voor de rest van mijn leven.

Trouwens een groot deel van het jaar verblijf ik in oorden waar je nauwelijks kleren nodig hebt

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 31 januari 2024 om 13:19.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2024, 14:52   #15
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 43.972
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Het is al, op één uitzondering na, al meer dan 10 jaar geleden dat ik nog eens een kledingsstuk voor mezelf kocht.

Mijn vrouw kent mijn maat en die brengt dat mee.
Want ze weet ook: "Als ik hem meeneem heeft zowel hij als ik ne kutnamiddag, dus laat ik 'em beter thuis of ik zet 'em af bij zo'n echtgenoot-creche vlak bij de winkels (terras)"

Heerlijk is dat.
Ik heb een gruwelijke hekel aan kledingwinkels en nog veel meer aan pashokjes.
herkenbaar, zeker de pashokjes, . ik koop dat dus online, of bij een paar winkels waar ik weet ik pak dat uit het rek en dat past en verder geen gezeur of gezever.

ik koop ook meestal een zekere kwaliteit zodat het een paar jaar meegaat en al zeker gene synthetischen brol, behalve dan voor dingen die waterdicht moeten zijn. aan modewetten onderwerp ik me ook al niet. Meestal ben ik mijn tijd een paar jaar vooruit aangezien alles toch ooit eens terugkomt.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2024, 14:54   #16
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 43.972
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Nu moet je je al schuldig voelen als je een nieuwe broek gaat kopen...
Je schuldig voelen in alles. Dat is de tendens gevoed door de klimaatterroristen.
Als het om het klimaat gaat, dan mag er ook wel eens gerept worden over de mensen die meer kinderen op de wereld zetten dan dat ze vingers en tenen hebben (figuurlijk). Alles is verbonden met de overbevolking. Dat is het reële probleem. Al het andere vloeit daaruit voort. Maar niemand durft dat luidop te zeggen.
nu ik weet dat ik die klimaat klojo's daarmee kan pesten ga ik elk jaar 10 stuks kopen.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2024, 14:59   #17
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 43.972
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik denk dat het wel van belang is voor die ‘wegwerpkledij’. Zo van die dingen die je voor 5 a 10€ of zelfs minder bij Primark en zo koopr. Een paar keer dragen en dan weggooien. Dat is een serieus milieuprobleem aan het worden.
Ja maar dat is iets dat misdadig is ook he, gaan klimaatmarsen daarna met zijn allen naar de Primark en Mc Donalds, tofu en sojaseuten made in Brasil eten en van die bessen naar binnen werken die de halve wereld rond gevlogen zijn en dan maar kakken op nonkel Frans die met zijn autoke van 20 jaar oud zijn boodschappen gaat doen.

Nonkel Frans weet tenminste wat duurzaam is, die rijd al 20 jaar met dien auto.

en die draagt al 5 jaar die katoenen overall en gaat er zeker nog 5 jaar bijdoen, want die draagt zorg voor zijn spullen.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2024, 15:09   #18
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.986
Standaard

Zelf ga ik 2 keer jaar kleren kopen. In januari en in juli. Gemiddeld genomen zal ik dan wel 10 stuks of zo meehebben. Dus per jaar koop ikzelf dan een stuk of 20.

Daartussendoor zie ik nu en dan eens iets nieuws in de kleerkast verschijnen dat mijn vrouw gekocht heeft. Dat zal ook zowat 10 stuks per jaar zijn.

Mijn vrouw daarentegen zal wel wat meer spenderen. Gemiddeld komen hier 2 pakjes per week toe en daarnaast wordt er wel eens geshopt ook. Vermoedelijk zal het dus om 120-150 stuks per jaar gaan. Ze heeft dan ook 6 lopende meter aan kast die te klein is en dus regelmatig uitgekuist moet worden. Waar die 'oude' kleren dan naartoe gaan, ik heb geen flauw idee. Mijn vrouw koopt wel uitsluitend Belgisch (al heb ik geen idee waar die dingen allemaal gemaakt worden...)
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!

Laatst gewijzigd door fox : 31 januari 2024 om 15:11.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2024, 15:19   #19
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 73.567
Standaard

Ik koop twee paar sokken, twee onderbroeken en twee onderlijfkes, ik zit dus royaal boven de vijf kledingstukken.

Laatst gewijzigd door reservespeler : 31 januari 2024 om 15:19.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2024, 16:18   #20
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 65.482
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

De laatste keer ik kleren kocht was het 50 paar sokken.

Ik denk 1 dezer dat terug te moeten doen, na 10 jaar is het beste er wel af.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:02.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be