Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2007
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer...

 
 
Discussietools
Oud 24 oktober 2007, 12:51   #1
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard Explodeert de formatie? - Gerolf Annemans

Citaat:
Explodeert de formatie? woensdag 24 oktober 2007 Er zijn steeds eenduidiger berichten dat het eind deze week afgelopen is. Ofwel explodeert de formatie ofwel het kartel. De enige vraag is nog of het regime in staat zal zijn de CD&V van een groter conflict weg te houden. Dat laatste hangt grotendeels samen met de vraag of de CD&V bereid is Leterme in te ruilen voor Van Rompuy, in plaats van omgekeerd. Het is hoogst onduidelijk of dat zal gebeuren want ondertussen is ook de CD&V zelf voor een Vlaams geradicaliseerde achterban komen te staan, een effect dat zeker niet zal verminderen als Leterme de woestijn in zou worden gestuurd.... De onderhandelaars zitten in een onwezenlijke sfeer bijeen en behandelen blad na blad een regeerprogramma dat de kern van de onderhandelingen vooruitschuift en dat, naar hun aanvoelen, nooit een regeerprogramma zal worden. In vrijwel ieder geval zal de N-VA voor een solo-vlucht komen te staan. Men ziet niet meteen een alternatief, tenzij Bart De Wever de vlucht vooruit verkiest, en zijn loopbaan zou willen plaatsen in de thematiek van "Hij zong slechts één zomer". Dat lijkt mij niet zo te zijn.

Alles zou dan in een stroomversnelling kunnen komen. Zelf zal ik alsdan nagaan of dit historische moment nuttig kan gemaakt worden. Een simpele bijeenvoeging van De Wever en De Decker zou een spijtig minimum zijn, behept met een odium van opportunisme en tweede keus-inspiratie. Want eenheid rond de principes van Vlaamse autonomie, Vlaams zelfbestuur, is een veel grotere godsvrede-inspanning waard.

Het is in diezelfde context dat u de berichten moet plaatsen die vandaag in de pers verschenen rond een gesprek dat ik in 2005 had met Hugo Schiltz. Het interview met Paul Doevenspeck raakt aan de gevoeligste zenuwen van de geblutste Vlaamse macht en de daaraan verbonden Franstalige dominantie sinds 1999: het cordon sanitaire en de Vlaams-nationale verdeeldheid. Zelf heb ik over deze episode nooit met iemand gesproken, op verzoek van zowel Hugo Schiltz als Paul Doevenspeck. De mogelijkheid dat een eenheid van radicale Vlamingen (op welk forum dan ook, niet noodzakelijk partijpolitiek) zou kunnen lukken, heb ik altijd belangrijker gevonden dan gelijk welke vorm van koketterie of eigendunk. Ik zal altijd, zonder risico's te schuwen, blijven proberen dat onafhankelijke Vlaanderen zodanig dichtbij te brengen dat ik het zelf nog zal meemaken.


Gerolf Annemans
vanop zijn webstek : http://www.gerolfannemans.org/3/inde...d=312&Itemid=1

vinger op de pols, me dunkt.
wie haalt het in de CD&V de oude vakbondsstand of de nieuwere autonomistische strekking die de N-VA volgt ... en waar gaat de CD&V naartoe ?

Laatst gewijzigd door Anna List : 24 oktober 2007 om 12:52.
Anna List is offline  
Oud 24 oktober 2007, 12:54   #2
Ovidius
Parlementslid
 
Ovidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 augustus 2007
Locatie: Verbannen in 8 na Christus
Berichten: 1.792
Stuur een bericht via MSN naar Ovidius
Standaard

Amai die mens heeft vergrootglazen op zijne kop zeker, a z'on klein letterkes seg. Zooooooooooomen

Bon, on toppic nu:

Citaat:
...
Ofwel explodeert de formatie ofwel het kartel...
...
Ofwel explodeert de CD&V?

Laatst gewijzigd door Ovidius : 24 oktober 2007 om 13:01.
Ovidius is offline  
Oud 24 oktober 2007, 13:01   #3
Kaal
Minister-President
 
Geregistreerd: 20 november 2003
Berichten: 4.367
Standaard

In HLN van vandaag (papieren editie sorry) wordt geschreven dat HVR definitief aan de kant werd gezet. Hij onderhandeld over iets meer. Van der Kelen en Segers shcrijven verder dat de N-VA nu de lakens uitdeelt binnen het kartel (hun interpretatie natuurlijk).

Verleden week leek het even of het kartel - inclusief de N-VA - ging plooien. Deze week is het net het tegenovergestelde : het kartel plooit niet en de formatie loopt als gevolg op de klippen.

De enige bedenkeing die ik kan maak is "waarom moet het zo lang duren als er toch niet wordt ingebonden?". Het is echt in niemand zijn voordeel al die tijd te verliezen.

Laatst gewijzigd door Kaal : 24 oktober 2007 om 13:01.
Kaal is offline  
Oud 24 oktober 2007, 13:03   #4
I amsterdam
Minister-President
 
I amsterdam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2007
Berichten: 5.368
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
vanop zijn webstek : http://www.gerolfannemans.org/3/inde...d=312&Itemid=1

vinger op de pols, me dunkt.
wie haalt het in de CD&V de oude vakbondsstand of de nieuwere autonomistische strekking die de N-VA volgt ... en waar gaat de CD&V naartoe ?
Zolang de Franstaligen eisen blijven stellen ,die voor de meerderheid van de Vlamingen niet acceptabel zijn , zal geen enkele formatie lukken.
Het probleem is niet de persoon van de formateur ,maar de onoverbrugbare verschillen tussen Vlamingen en Walen.
De nieuwe generatie Vlaamse politici is niet meer bereid door de knieen te gaan ,zoals de oudere generaties dat hebben gedaan.
Als deze formatie niet lukt ,lijkt me het einde van Belgie de enig juiste conclusie.
I amsterdam is offline  
Oud 24 oktober 2007, 13:07   #5
defred1
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 15 januari 2007
Berichten: 62
Standaard

Tevens komt daar nog eens de begroting bij (een geluk bij een ongeluk), want nu kan de Vld zelfs niet uitpakken met een belastingverlaging om een kiezers een beetje zoet te houden. Het enige wat men dan kan binnenhalen is communautair...
defred1 is offline  
Oud 24 oktober 2007, 13:08   #6
Turkje
Eur. Commissievoorzitter
 
Turkje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juli 2003
Berichten: 9.858
Standaard

Al sinds begin juni 2007 is het voor menigeen duidelijk geworden dat we op een kantelmoment staan. Ik vind het dan ook bijzonder jammer dat zovele Vlaams-nationalisten op dit forum niet kunnen laten dag en nacht te fulmineren tegen de onderhandelaars van CD&V/N-VA, alhoewel het toch wel zeer duidelijk is dat dit kartel al lang toegevingen zou gedaan hebben, moest het hen enkel om "macht" en "postjes" te doen zijn. Daarom blijf ik ook achter Leterme & Dewever staan.

Hoe het moet aflopen, kan ik echter niet, en ik denk niemand, voorspellen. Ofwel plooien de Franstaligen, ofwel zal er een nieuwe coalitie moeten gesmeed worden. Beide scenario's lijken me zeer onwaarschijnlijk. Dat er echter iets grondig zal veranderen in de relatie tussen Vlamingen en Franstaligen, daar ben ik wel van overtuigd.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
De enige bedenkeing die ik kan maak is "waarom moet het zo lang duren als er toch niet wordt ingebonden?".
Omdat op dit moment nog niemand de verantwoordelijkheid van de mislukking op zijn schouders wil nemen.
__________________
Out of the blue, into the black
Turkje is offline  
Oud 24 oktober 2007, 13:15   #7
Ovidius
Parlementslid
 
Ovidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 augustus 2007
Locatie: Verbannen in 8 na Christus
Berichten: 1.792
Stuur een bericht via MSN naar Ovidius
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje Bekijk bericht
...
Dat er echter iets grondig zal veranderen in de relatie tussen Vlamingen en Franstaligen, daar ben ik wel van overtuigd.
...
Dat moment zijn we op 10 juni gepasseerd, nu zit het nageboorte eraan te komen.
Ovidius is offline  
Oud 24 oktober 2007, 13:16   #8
Luc Bekaert
Gouverneur
 
Luc Bekaert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 februari 2005
Berichten: 1.243
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje Bekijk bericht
Al sinds begin juni 2007 is het voor menigeen duidelijk geworden dat we op een kantelmoment staan. Ik vind het dan ook bijzonder jammer dat zovele Vlaams-nationalisten op dit forum niet kunnen laten dag en nacht te fulmineren tegen de onderhandelaars van CD&V/N-VA, alhoewel het toch wel zeer duidelijk is dat dit kartel al lang toegevingen zou gedaan hebben, moest het hen enkel om "macht" en "postjes" te doen zijn. Daarom blijf ik ook achter Leterme & Dewever staan.

Hoe het moet aflopen, kan ik echter niet, en ik denk niemand, voorspellen. Ofwel plooien de Franstaligen, ofwel zal er een nieuwe coalitie moeten gesmeed worden. Beide scenario's lijken me zeer onwaarschijnlijk. Dat er echter iets grondig zal veranderen in de relatie tussen Vlamingen en Franstaligen, daar ben ik wel van overtuigd.



Omdat op dit moment nog niemand de verantwoordelijkheid van de mislukking op zijn schouders wil nemen.
Je verwoordt wat al een dag of drie in mijn hoofd zit . De provocatie van FDF-samen met de MR - laat daar geen twijfel meer over bestaan ...De franstaligen hebben Leterme afgeschoten en hopen nu samen met de VLD dat het kartel zal breken . Wat ik niet geloof .
__________________

Laatst gewijzigd door Luc Bekaert : 24 oktober 2007 om 13:18.
Luc Bekaert is offline  
Oud 24 oktober 2007, 13:21   #9
vooruit
Gouverneur
 
Geregistreerd: 14 juni 2005
Berichten: 1.315
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
De enige bedenkeing die ik kan maak is "waarom moet het zo lang duren als er toch niet wordt ingebonden?". Het is echt in niemand zijn voordeel al die tijd te verliezen.
Als de formatie faalt zijn er 2 opties:

Een andere coalitie.
Nieuwe verkiezingen.

Het eerste geval is iets dat men absoluut niet wil dus daarvoor wil men nog wel wat extra proberen.
En in het 2de geval is het belangrijk om te tonen dat men alles gedaan heeft men kon doen, maar het water was te diep.

Ik hoop in elk geval op het 2de want dan zal er maar 1 verkiezingsthema zijn: Onafhankelijkheid
vooruit is offline  
Oud 24 oktober 2007, 13:22   #10
I amsterdam
Minister-President
 
I amsterdam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2007
Berichten: 5.368
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje Bekijk bericht
Al sinds begin juni 2007 is het voor menigeen duidelijk geworden dat we op een kantelmoment staan. Ik vind het dan ook bijzonder jammer dat zovele Vlaams-nationalisten op dit forum niet kunnen laten dag en nacht te fulmineren tegen de onderhandelaars van CD&V/N-VA, alhoewel het toch wel zeer duidelijk is dat dit kartel al lang toegevingen zou gedaan hebben, moest het hen enkel om "macht" en "postjes" te doen zijn. Daarom blijf ik ook achter Leterme & Dewever staan.

Hoe het moet aflopen, kan ik echter niet, en ik denk niemand, voorspellen. Ofwel plooien de Franstaligen, ofwel zal er een nieuwe coalitie moeten gesmeed worden. Beide scenario's lijken me zeer onwaarschijnlijk. Dat er echter iets grondig zal veranderen in de relatie tussen Vlamingen en Franstaligen, daar ben ik wel van overtuigd.



Omdat op dit moment nog niemand de verantwoordelijkheid van de mislukking op zijn schouders wil nemen.
Er is geen andere coalitie te vormen ,die de verkiezingsuitslag respecteert
en de eisen van de Vlamingen zal veranderen.
Spelletjes kunnen gespeeld worden ,alleen de mening van de kiezers kun je niet zomaar veranderen.
I amsterdam is offline  
Oud 24 oktober 2007, 13:27   #11
I amsterdam
Minister-President
 
I amsterdam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2007
Berichten: 5.368
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vooruit Bekijk bericht
Als de formatie faalt zijn er 2 opties:

Een andere coalitie.
Nieuwe verkiezingen.

Het eerste geval is iets dat men absoluut niet wil dus daarvoor wil men nog wel wat extra proberen.
En in het 2de geval is het belangrijk om te tonen dat men alles gedaan heeft men kon doen, maar het water was te diep.

Ik hoop in elk geval op het 2de want dan zal er maar 1 verkiezingsthema zijn: Onafhankelijkheid
Waarom is er geen derde optie?

nl de conclusie dat er geen draagvlak meer is voor het voortbestaan van de Belgische federatie en het plan om een referendum uit te schrijven over de vraag Ja of Nee een Federaal Belgie.

Laatst gewijzigd door I amsterdam : 24 oktober 2007 om 13:29.
I amsterdam is offline  
Oud 24 oktober 2007, 13:44   #12
vooruit
Gouverneur
 
Geregistreerd: 14 juni 2005
Berichten: 1.315
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Waarom is er geen derde optie?

nl de conclusie dat er geen draagvlak meer is voor het voortbestaan van de Belgische federatie en het plan om een referendum uit te schrijven over de vraag Ja of Nee een Federaal Belgie.
Theoretisch is dat er, ja. Maar of het echt realistisch is.. nu..

Misschien na verkiezingen. Daar zou de campagne op kunnen uitdraaien. Het al dan niet organiseren van een referendum.
vooruit is offline  
Oud 24 oktober 2007, 13:48   #13
godisanidiot
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 615
Standaard

Het wordt alsmaar duidelijker dat dit het moment moet worden, maak een eind aan de dode mus genaamd België.
__________________
:: Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -- Steven Weinberg
:: Religion is mankind's "original sin" -- Christopher Hitchens
:: Religions are fossilized philosophies -- Simon Blackburn

Laatst gewijzigd door godisanidiot : 24 oktober 2007 om 13:49.
godisanidiot is offline  
Oud 24 oktober 2007, 14:40   #14
Kaal
Minister-President
 
Geregistreerd: 20 november 2003
Berichten: 4.367
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje Bekijk bericht
Omdat op dit moment nog niemand de verantwoordelijkheid van de mislukking op zijn schouders wil nemen.
Had ik nog niet aan gedacht. Je zou wel eens gelijk kunnen hebben.
Kaal is offline  
Oud 24 oktober 2007, 14:44   #15
Kaal
Minister-President
 
Geregistreerd: 20 november 2003
Berichten: 4.367
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vooruit Bekijk bericht
Nieuwe verkiezingen.
Eeen hachelijke onderneming zolang BHV niet gesplitst wordt. Er is immers een risico dat die verkiezingen vernietigd zullen worden, waarna we in de complete chaos belanden, want dan zijn de gewesten de enige legitieme organen van het land.

Volgens mij zullen de politici aan beide kanten van de taalgrens teministe op dat punt akkoord gaan : geen nieuwe verkiezingen.
Kaal is offline  
Oud 24 oktober 2007, 14:48   #16
Superlux
Partijlid
 
Superlux's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 september 2007
Locatie: Bruxsel
Berichten: 295
Standaard

Kan men niet splitsen in de kamer? Daarna wordt de stekker uit de onderhandelingen getrokken en kan men nieuwe verkiezingen uitschrijven.

Of er komt een soort referendum (verplichte deelname? meerderheid in beide taalgroepen?...)
Superlux is offline  
Oud 24 oktober 2007, 14:51   #17
Superlux
Partijlid
 
Superlux's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 september 2007
Locatie: Bruxsel
Berichten: 295
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
vinger op de pols, me dunkt.
wie haalt het in de CD&V de oude vakbondsstand of de nieuwere autonomistische strekking die de N-VA volgt ... en waar gaat de CD&V naartoe ?
De interne keuken van het Vlaamse kartel zal in elk geval beslissend worden. Vermoedelijk staan er al veel met getrokken mes in de aanslag.
Superlux is offline  
Oud 24 oktober 2007, 15:04   #18
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superlux Bekijk bericht
De interne keuken van het Vlaamse kartel zal in elk geval beslissend worden. Vermoedelijk staan er al veel met getrokken mes in de aanslag.
Als het kartel blijft bestaan, hebben Belgicisten een probleem.
giserke is offline  
Oud 24 oktober 2007, 15:33   #19
vooruit
Gouverneur
 
Geregistreerd: 14 juni 2005
Berichten: 1.315
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superlux Bekijk bericht
Kan men niet splitsen in de kamer? Daarna wordt de stekker uit de onderhandelingen getrokken en kan men nieuwe verkiezingen uitschrijven.

Of er komt een soort referendum (verplichte deelname? meerderheid in beide taalgroepen?...)

Theoretisch kan het, in realiteit ligt het moeilijker. (Alarmbel procedure etc.)

Die verplicht deelname lijkt me vreemd maar op zich niet onmogelijk.
Die meerderheid in beide taalgroepen is echter belachelijk. Om te scheiden moet er maar 1 willen. Zie ook bv. het recente referendum in Montenegro.
vooruit is offline  
Oud 24 oktober 2007, 15:40   #20
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vooruit Bekijk bericht
Als de formatie faalt zijn er 2 opties:

Een andere coalitie.
Nieuwe verkiezingen.

Het eerste geval is iets dat men absoluut niet wil dus daarvoor wil men nog wel wat extra proberen.
En in het 2de geval is het belangrijk om te tonen dat men alles gedaan heeft men kon doen, maar het water was te diep.

Ik hoop in elk geval op het 2de want dan zal er maar 1 verkiezingsthema zijn: Onafhankelijkheid
nieuwe verkiezingen zijn ongrondwettelijk als BHV niet gesplitst is!
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:19.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be