Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 29 januari 2006, 11:08   #1
Lestat080
Partijlid
 
Lestat080's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2006
Locatie: België
Berichten: 298
Standaard Waar is onze nationale trots gebleven?

Waar is onze nationale trots gebleven, als die er ooit al was? Als ik door de straten van mijn geliefde vaderland wandel, voel ik enkel haat. Haat van Vlamingen naar Walen, visa en versa. Een spanning tussen Moslims en Joden, wroegingen tussen links en rechts. Ons land is werkelijk, een metropool van waanzin geworden.


De jeugd van tegenwoordig vindt het blijkbaar belangrijker om de laatste in Hollywood geproduceerde roddels te horen, dan te leren over het verzet in Ieper. Mensen vinden het duidelijk interessanter om alles te steken op de Walen, de Joden en de vreemdelingen, in plaats van schuld toe te geven. Is er dan nog een nationaal gevoel aanwezig?

Ik heb geen zin om nogmaals de vreemdelingkwestie aan te halen. Over dit voorval zijn er al meer dan genoeg woorden verspild op de site. Ik houd me liever bij interne kwesties. Vlamingen vinden blijkbaar dat Wallonië een ander land is, denken dat de mensen daar een andere cultuur bezitten. Door bepaalde partijen worden de mensen daar afgeschilderd als luie en vooral dan asociale mensen, die enkel aan zichzelf denken. Personen die als nietsnutten de hele dag televisie zien en genieten van het geld dat de toch oh zo hard werkende Vlaming verdient.

Nonsens.

We zijn één enkel land, het verschil tussen Vlamingen en Walen houdt op bij de taal. Wallonië is momenteel economisch niet zo goed bezig, moeten we daarom het schip overgeven aan de vijand van haat? Waarom kunnen we niet samen verder roeien, in de hoop dat op een dag de zon ons toe zal schijnen.

Deze week hadden we in de klas een discussie over restaurants. Ik haalde aan dat in Wallonië en Brussel veel culinair genot op te sporen valt. Als antwoord kreeg ik: “In Wallonië stinkt en rot alles, de keukens krioelen van kakkerlakken.”

Als je deze reactie spontaan krijgt van een onwetende snotneus, weet je hoever het staat met ons zogenaamde nationale gevoel. Persoonlijk reis ik door het hele land, en heb ik waarschijnlijk al een pak meer ervaring dan mensen die toch zo hoog van de toren blazen.

In Wallonië zijn de mensen aangenaam en vriendelijk, ’s ochtends groeten vreemdelingen je op straat, glimlachjes vindt je achter elke hoek. In Vlaanderen voel ik me meer in een universum van maskers, een waanzinnig spelletje, waarin iedereen zo sober mogelijk probeert te kijken

Ik ben het gewoon beu, het zit me tot hier. Als Vlaming in Wallonië wordt je zeker niet scheef bekeken, daar kan ik zeker van meespreken. Als een Franstalige daarentegen naar het dierbare Vlaanderen komt wordt hij onvermijdelijk geconfronteerd met zijn zogenaamde afkomst.

Onlangs hoorde ik op televisie een oud koppel. In hun Vlaamse gemeente, die dicht bij de taalgrens ligt, wonen ook veel Walen. Ze voelden zich ‘gekoloniseerd,’ waanzin. Dit is België, hoewel het me steeds vaker aan Israël doet denken.

Alstublieft, laat ons allen ophouden met die haat. Strek de handen uit en vergeet alle geschillen. We zijn een land en moeten functioneren, anders zullen we opgeslorpt worden door een draaikolk van ongegronde haat.

Eendracht maakt macht.
Ik respecteer uw mening, respecteer ook de mijne. Waarschijnlijk zullen reacties als: België bestaat niet en we zijn geen land volgen. Weet wel, ik ben een Belg. Dat kan niemand van me wegnemen. Niet de meest overtuigende politicus en zeker niet iemand die een boze reactie geeft. Uw mening is altijd welkom, houd het gewoon deftig.
Lestat080 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2006, 11:33   #2
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
stab's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2004
Berichten: 11.299
Standaard

Belgica delenda.
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2006, 11:37   #3
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C uit W's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 12.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lestat080 Bekijk bericht
Waar is onze nationale trots gebleven, als die er ooit al was? Als ik door de straten van mijn geliefde vaderland wandel, voel ik enkel haat. Haat van Vlamingen naar Walen, visa en versa. Een spanning tussen Moslims en Joden, wroegingen tussen links en rechts. Ons land is werkelijk, een metropool van waanzin geworden.
Welke haat tussen Walen en Vlamingen?
Is het feit dat de Vlamingen niet naar de pijpen van de Walen willen dansen haat? Is het feit dat links en rechts botsen waanzin?


Citaat:
De jeugd van tegenwoordig vindt het blijkbaar belangrijker om de laatste in Hollywood geproduceerde roddels te horen, dan te leren over het verzet in Ieper. Mensen vinden het duidelijk interessanter om alles te steken op de Walen, de Joden en de vreemdelingen, in plaats van schuld toe te geven. Is er dan nog een nationaal gevoel aanwezig?
Welk verzet in ieper?
Er is een groot Vlaams nationaal gevoel aanwezig.



Citaat:
Nonsens.
Hoed af voor zo'n argumentatie

Citaat:
We zijn één enkel land, het verschil tussen Vlamingen en Walen houdt op bij de taal. Wallonië is momenteel economisch niet zo goed bezig, moeten we daarom het schip overgeven aan de vijand van haat? Waarom kunnen we niet samen verder roeien, in de hoop dat op een dag de zon ons toe zal schijnen.


Citaat:
Deze week hadden we in de klas een discussie over restaurants. Ik haalde aan dat in Wallonië en Brussel veel culinair genot op te sporen valt. Als antwoord kreeg ik: “In Wallonië stinkt en rot alles, de keukens krioelen van kakkerlakken.”
Ah, en 1 dom antwoord maakt dat Vlaanderen 'overloopt van de haat'?

Citaat:
Als je deze reactie spontaan krijgt van een onwetende snotneus, weet je hoever het staat met ons zogenaamde nationale gevoel. Persoonlijk reis ik door het hele land, en heb ik waarschijnlijk al een pak meer ervaring dan mensen die toch zo hoog van de toren blazen.
Je verbergt het in elk geval meesterlijk.
Citaat:
In Wallonië zijn de mensen aangenaam en vriendelijk, ’s ochtends groeten vreemdelingen je op straat, glimlachjes vindt je achter elke hoek. In Vlaanderen voel ik me meer in een universum van maskers, een waanzinnig spelletje, waarin iedereen zo sober mogelijk probeert te kijken
Ga dan daar wonen he, tussen die vrolijke mensen in Charleroi en Luik.
Misschien moeten de Vlamingen u niet hebben? Tegen mij is iedereen vriendelijk.

Citaat:
Ik ben het gewoon beu, het zit me tot hier. Als Vlaming in Wallonië wordt je zeker niet scheef bekeken, daar kan ik zeker van meespreken. Als een Franstalige daarentegen naar het dierbare Vlaanderen komt wordt hij onvermijdelijk geconfronteerd met zijn zogenaamde afkomst.
Misschien omdat hij niet kan communiceren met ons?

Citaat:
Onlangs hoorde ik op televisie een oud koppel. In hun Vlaamse gemeente, die dicht bij de taalgrens ligt, wonen ook veel Walen. Ze voelden zich ‘gekoloniseerd,’ waanzin. Dit is België, hoewel het me steeds vaker aan Israël doet denken.
Oe, die vriendelijke Walen die blijkbaar agressief zin (koloniseren), dat klopt niet he...

Citaat:
Alstublieft, laat ons allen ophouden met die haat. Strek de handen uit en vergeet alle geschillen. We zijn een land en moeten functioneren, anders zullen we opgeslorpt worden door een draaikolk van ongegronde haat.
Kom hier dat ik u vastpak
Citaat:
Eendracht maakt macht.
Ook voorstander van hereniging met Nederland?
__________________
"Denken ist schwer, darum urteilen die meisten."
C uit W is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2006, 11:44   #4
Kim
Secretaris-Generaal VN
 
Kim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2003
Locatie: België
Berichten: 21.892
Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W Bekijk bericht
Welke haat tussen Walen en Vlamingen?
Tussen Vlamingen en Walen is er inderdaad geen haat, blij dat u dat inziet.

Citaat:
Welk verzet in ieper?
Er is een groot Vlaams nationaal gevoel aanwezig.
Oh ja? En waarop is uw uitspraak gebaseerd?

Citaat:
Ga dan daar wonen he, tussen die vrolijke mensen in Charleroi en Luik.
Misschien moeten de Vlamingen u niet hebben? Tegen mij is iedereen vriendelijk.
Misschien moet jij daar maar eens meer naartoe gaan, ipv in uw luie zetel te zitten en te luisteren naar de haatcampagnes van Vlaams-nationale partijen. U zal aan den lijve ondervinden dat u gastvrij onthaald wordt en dat men niet op u neerkijkt omdat u Nederlandstalig bent.
Wat is dat overigens voor argumentatie "misschien moeten de Vlamingen u niet hebben"? "


Citaat:
Oe, die vriendelijke Walen die blijkbaar agressief zin (koloniseren), dat klopt niet he...
Dat is zo typisch... Als men naar Wallonië gaat, wil men in het Nederlands ontvangen worden maar o wee als een Franstalige in Vlaanderen z'n moedertaal spreekt.

Laatst gewijzigd door Kim : 29 januari 2006 om 11:50.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2006, 11:44   #5
Lestat080
Partijlid
 
Lestat080's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2006
Locatie: België
Berichten: 298
Standaard

C uit W

Jammer genoeg blaast u weer hoog van de toren, omdat zinvol spreken u duidelijk niet afgaat.

Elke dag hoor ik mensen onze Franstalige landgenoten zwartmaken, en daarme bedoel ik niet enkel in de media.

Waarom bekijkt u het allemaal zo Vlaams en niet Belgisch? Ik vraag me af wat u bezielt om nogmaals het absurde gedacht boven te halen dat wij naar de pijpen van de Walen dansen, waar haalt u het toch?

Ik ben het beu, dit soort reacties, een gewoon debat is duidelijk onmogelijk als er mensen als u hieraan meedoen. Het spijt me dit te moeten zeggen, maar ik begin geen oeverloze discussie.

Wat verberg ik meesterlijk, dat moet ik toch nog even weten?

Vriendelijke groet
Lestat080 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2006, 11:48   #6
Lestat080
Partijlid
 
Lestat080's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2006
Locatie: België
Berichten: 298
Standaard

Welk verzet in ieper?
Er is een groot Vlaams nationaal gevoel aanwezig.

Het verzet van het Belgische leger in 1914-1918, en haal nu niet weer het ridicuule argument van een Vlaams verzet aan. Er hebben ook veel Walen gevochten en vergeet niet dat het de Vlamingen waren die met Fascisten samenwerkten ten tijde van Hitler. Het waren Vlamingen, geen Walen, die in Breedonk mensen mishandelden en uithongerden. Ik denk dat uw zogenaamde Vlaams Nationalisme helemaal niet op zijn plaats is, meneer. Leer uw geschiedenis, of ga eens naar Breedonk.
Lestat080 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2006, 11:51   #7
Federator
Provinciaal Statenlid
 
Federator's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 november 2005
Berichten: 622
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lestat080 Bekijk bericht
Waar is onze nationale trots gebleven, als die er ooit al was? Als ik door de straten van mijn geliefde vaderland wandel, voel ik enkel haat. Haat van Vlamingen naar Walen, visa en versa. Een spanning tussen Moslims en Joden, wroegingen tussen links en rechts. Ons land is werkelijk, een metropool van waanzin geworden.


De jeugd van tegenwoordig vindt het blijkbaar belangrijker om de laatste in Hollywood geproduceerde roddels te horen, dan te leren over het verzet in Ieper. Mensen vinden het duidelijk interessanter om alles te steken op de Walen, de Joden en de vreemdelingen, in plaats van schuld toe te geven. Is er dan nog een nationaal gevoel aanwezig?

Ik heb geen zin om nogmaals de vreemdelingkwestie aan te halen. Over dit voorval zijn er al meer dan genoeg woorden verspild op de site. Ik houd me liever bij interne kwesties. Vlamingen vinden blijkbaar dat Wallonië een ander land is, denken dat de mensen daar een andere cultuur bezitten. Door bepaalde partijen worden de mensen daar afgeschilderd als luie en vooral dan asociale mensen, die enkel aan zichzelf denken. Personen die als nietsnutten de hele dag televisie zien en genieten van het geld dat de toch oh zo hard werkende Vlaming verdient.

Nonsens.

We zijn één enkel land, het verschil tussen Vlamingen en Walen houdt op bij de taal. Wallonië is momenteel economisch niet zo goed bezig, moeten we daarom het schip overgeven aan de vijand van haat? Waarom kunnen we niet samen verder roeien, in de hoop dat op een dag de zon ons toe zal schijnen.

Deze week hadden we in de klas een discussie over restaurants. Ik haalde aan dat in Wallonië en Brussel veel culinair genot op te sporen valt. Als antwoord kreeg ik: “In Wallonië stinkt en rot alles, de keukens krioelen van kakkerlakken.”

Als je deze reactie spontaan krijgt van een onwetende snotneus, weet je hoever het staat met ons zogenaamde nationale gevoel. Persoonlijk reis ik door het hele land, en heb ik waarschijnlijk al een pak meer ervaring dan mensen die toch zo hoog van de toren blazen.

In Wallonië zijn de mensen aangenaam en vriendelijk, ’s ochtends groeten vreemdelingen je op straat, glimlachjes vindt je achter elke hoek. In Vlaanderen voel ik me meer in een universum van maskers, een waanzinnig spelletje, waarin iedereen zo sober mogelijk probeert te kijken

Ik ben het gewoon beu, het zit me tot hier. Als Vlaming in Wallonië wordt je zeker niet scheef bekeken, daar kan ik zeker van meespreken. Als een Franstalige daarentegen naar het dierbare Vlaanderen komt wordt hij onvermijdelijk geconfronteerd met zijn zogenaamde afkomst.

Onlangs hoorde ik op televisie een oud koppel. In hun Vlaamse gemeente, die dicht bij de taalgrens ligt, wonen ook veel Walen. Ze voelden zich ‘gekoloniseerd,’ waanzin. Dit is België, hoewel het me steeds vaker aan Israël doet denken.

Alstublieft, laat ons allen ophouden met die haat. Strek de handen uit en vergeet alle geschillen. We zijn een land en moeten functioneren, anders zullen we opgeslorpt worden door een draaikolk van ongegronde haat.

Eendracht maakt macht.
Ik respecteer uw mening, respecteer ook de mijne. Waarschijnlijk zullen reacties als: België bestaat niet en we zijn geen land volgen. Weet wel, ik ben een Belg. Dat kan niemand van me wegnemen. Niet de meest overtuigende politicus en zeker niet iemand die een boze reactie geeft. Uw mening is altijd welkom, houd het gewoon deftig.
Onze streken zitten vast in een separatistische spiraal die uiteindelijk tot een versnipperd gebied zal leiden. België verder laten bestaan is slechts een dunne dijk tegen deze teloorgang, beter plaatsen we dit alles in een ruimer perspectief en doen we ander separatisme ook teniet.
Federator is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2006, 12:05   #8
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C uit W's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 12.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lestat080 Bekijk bericht
Het verzet van het Belgische leger in 1914-1918,

Het waren Engelsen die vochten in Ieper.
Schandalig hoe je hun grote inspanningen op de 'Belgen' reflecteert.
Miljoenen jonge Britten zijn gestorven toen die laffe hond die Belgisch koning was zat te onderhandelen met de Duitsers.


Citaat:
en haal nu niet weer het ridicuule argument van een Vlaams verzet aan. Er hebben ook veel Walen gevochten en vergeet niet dat het de Vlamingen waren die met Fascisten samenwerkten ten tijde van Hitler.
Je valt door de mand hoor beste vriend, eenzijdig de Vlamingen als fout en verbrand afschilderen, die vlieger gaat niet op.
Citaat:
Het waren Vlamingen, geen Walen, die in Breedonk mensen mishandelden en uithongerden. Ik denk dat uw zogenaamde Vlaams Nationalisme helemaal niet op zijn plaats is, meneer. Leer uw geschiedenis, of ga eens naar Breedonk.
Heb je het over de repressie?
__________________
"Denken ist schwer, darum urteilen die meisten."
C uit W is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2006, 12:07   #9
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C uit W's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 12.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lestat080 Bekijk bericht
C uit W

Jammer genoeg blaast u weer hoog van de toren, omdat zinvol spreken u duidelijk niet afgaat.

Elke dag hoor ik mensen onze Franstalige landgenoten zwartmaken, en daarme bedoel ik niet enkel in de media.
Niet enkel?
Je zou het nog niet eens kunnen bewijzen van 'enkel' de media.

Citaat:
Waarom bekijkt u het allemaal zo Vlaams en niet Belgisch? Ik vraag me af wat u bezielt om nogmaals het absurde gedacht boven te halen dat wij naar de pijpen van de Walen dansen, waar haalt u het toch?
We betalen 10 miljard Euro zonder moete en met de grote glimlach, het blokkeren van een goed economisch, sociaal, gerechtelijk en overheidsbeleid is leuk?

Citaat:
Ik ben het beu, dit soort reacties, een gewoon debat is duidelijk onmogelijk als er mensen als u hieraan meedoen. Het spijt me dit te moeten zeggen, maar ik begin geen oeverloze discussie.
Waarom start je dit topic dan?
Citaat:
Wat verberg ik meesterlijk, dat moet ik toch nog even weten?
Elke zweem van kennis en ervaring.
__________________
"Denken ist schwer, darum urteilen die meisten."
C uit W is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2006, 12:07   #10
zorroaster
Europees Commissaris
 
zorroaster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 november 2002
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Berichten: 7.391
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lestat080 Bekijk bericht
Het verzet van het Belgische leger in 1914-1918, en haal nu niet weer het ridicuule argument van een Vlaams verzet aan. Er hebben ook veel Walen gevochten en vergeet niet dat het de Vlamingen waren die met Fascisten samenwerkten ten tijde van Hitler. Het waren Vlamingen, geen Walen, die in Breedonk mensen mishandelden en uithongerden. Ik denk dat uw zogenaamde Vlaams Nationalisme helemaal niet op zijn plaats is, meneer. Leer uw geschiedenis, of ga eens naar Breedonk.
Leer zelf je geschiedenis man, in plaats van met een belerend vingertje te staan zwaaien! Hendrik de Man, Leopold III, Leon Degrelle, allemaal "goede Belgen" die er ook geen been in zagen met Hitler samen te werken voor het realiseren van een "Nieuwe Orde". Is het belgicisme bij deze ook dan "verbrand"?

Er zijn in Wallonië dorpjes zat waar ze doden genoeg hebben begraven die door de Rexistische brigades koudweg zijn omgelegd als "wraakactie". Zwaaien met Breendonk is leuk voor de geschiedenisleken, maar ken je ook Courcelles, waar de "Formations B" wraak namen voor de moord op Englebin?
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2006, 12:10   #11
Lestat080
Partijlid
 
Lestat080's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2006
Locatie: België
Berichten: 298
Standaard

Het waren Engelsen die vochten in Ieper.
Schandalig hoe je hun grote inspanningen op de 'Belgen' reflecteert.
Miljoenen jonge Britten zijn gestorven toen die laffe hond die Belgisch koning was zat te onderhandelen met de Duitsers.

Ja, ik zeg niets van de Engelsen. Wel zeg ik dat het een schade is, dat je doet of de BELGEN niets gedaan hebben. Nu val jij door de mand, het is niet omdat de koning laf was, dat ons land uit overlopers bestaat. Duizenden Belgen zijn gestorven in de loopgraven, aan de zijde van het Britse leger.

Je valt door de mand hoor beste vriend, eenzijdig de Vlamingen als fout en verbrand afschilderen, die vlieger gaat niet op.
Heb je het over de repressie?

Hoe val ik dan door de mand?
Lestat080 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2006, 12:12   #12
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lestat080 Bekijk bericht
We zijn één enkel land, het verschil tussen Vlamingen en Walen houdt op bij de taal.
Dan wordt het toch tijd dat u even uw ogen opent en naar de werkelijkheid kijkt zoals hij zich aandient. Van enige wilseenheid is er tussen Walen en Vlamingen maar weinig te bemerken. Ieder leeft in z'n eigen wereld. De taalgrens is tegelijkertijd een sociologische grens. De "homo belgicus" bestaat niet. De eenheid van het land al evenmin.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2006, 12:13   #13
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C uit W's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 12.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Tussen Vlamingen en Walen is er inderdaad geen haat, blij dat u dat inziet.
Blij dat jij inziet dat de roep om onafhankelijkheid geheel logisch en rationeel is.


Citaat:
Oh ja? En waarop is uw uitspraak gebaseerd?
De grootste partij van België wil België opsplitsten, zegt genoeg.
Dan heb je nog de N-VA en ook nog eens CD&V en VLD (achterban) die een confederaal (= de facto gesplitst) België willen.

Citaat:
Misschien moet jij daar maar eens meer naartoe gaan, ipv in uw luie zetel te zitten en te luisteren naar de haatcampagnes van Vlaams-nationale partijen. U zal aan den lijve ondervinden dat u gastvrij onthaald wordt en dat men niet op u neerkijkt omdat u Nederlandstalig bent.
De problemen van Belgie gaan niet om haat (zei je dat 3 zinnen geleden trouwens zelf niet?), het zijn geen inter-personele botstingen die aan de basis liggen van België barst.
Als je een klein beetje nadenkt, of gewoon nog maar op dit forum leest, zie je dat ook.

Citaat:
Wat is dat overigens voor argumentatie "misschien moeten de Vlamingen u niet hebben"? "
Als ze allemaal onbeleeft en kil zijn tegen hem wil dat toch iets zeggen?


Citaat:
Dat is zo typisch... Als men naar Wallonië gaat, wil men in het Nederlands ontvangen worden maar o wee als een Franstalige in Vlaanderen z'n moedertaal spreekt.
Nope, het zijn de Vlamingen die vlot overschakelen op het frans als het moet, en de Walen die vlot Frans blijven spreken, gelijk waar ze zijn.
Zelfs de Fransen doen meer moeite om Nederlands te leren.
Zegt genoeg me dunkt!
__________________
"Denken ist schwer, darum urteilen die meisten."
C uit W is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2006, 12:15   #14
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C uit W's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 12.249
Standaard

[quote=Lestat080;1525034]

Ja, ik zeg niets van de Engelsen. Wel zeg ik dat het een schade is, dat je doet of de BELGEN niets gedaan hebben. Nu val jij door de mand, het is niet omdat de koning laf was, dat ons land uit overlopers bestaat. Duizenden Belgen zijn gestorven in de loopgraven, aan de zijde van het Britse leger.[quote]
Hier antwoord ik niet meer op.
Enige notie van geschiedenis is u duidelijk vreemd.


Citaat:

Hoe val ik dan door de mand?
Lees verder achter de komma
__________________
"Denken ist schwer, darum urteilen die meisten."
C uit W is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2006, 12:17   #15
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lestat080 Bekijk bericht
Ja, ik zeg niets van de Engelsen. Wel zeg ik dat het een schade is, dat je doet of de BELGEN niets gedaan hebben. Nu val jij door de mand, het is niet omdat de koning laf was, dat ons land uit overlopers bestaat. Duizenden Belgen zijn gestorven in de loopgraven, aan de zijde van het Britse leger.
't Grootste deel van dat zogezegd Belgisch leger bestond uit Vlaamse soldaten. Soldaten die zich ingezet hebben ondanks het feit dat het Franstalig bovenkader van het leger op hen neerkeek en hen commandeerde in een taal die ze niet eens begrepen. Diezelfde belgicistische bovenlaag die de heldenkruisjes met Nederlandse opschriften liet vernielen om te vervangen een eentalig "Mort pour la Patrie"... Koning Albert I heeft op een bepaald moment allerlei beloften gedaan aan de Vlaamse soldaten, omdat er gevaar was voor een bijna algemene desertie. Beloften die na WO I slechts met veel tegenzin en vertraging werden ingevuld. De Belgische staat heeft geen enkele erkenning getoond voor de inzet van de Vlaamse soldaten.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2006, 12:20   #16
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lestat080 Bekijk bericht
Haat van Vlamingen naar Walen, visa en versa.
Is een spijtige zaak. Vlaamse en Waalse onafhankelijkheid zal die 'haat' wel doen verdwijnen. Net zoals de Tsjechen en Slovaken nooit zo goed overeengekomen zijn, als sinds hun scheiding.
Haat onstaat omdat in België blijkbaar geen verschil van mening wordt geäppreciëerd. Vlamingen willen A, Walen willen B. Dan komt er uiteindelijk een Belgisch compromis waar niemand mee tevreden is. De Vlamingen steken dan de schuld van dat compromis op de PS, en de Walen op het Vlaams Belang.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lestat080 Bekijk bericht
Een spanning tussen Moslims en Joden, wroegingen tussen links en rechts. Ons land is werkelijk, een metropool van waanzin geworden.
Hetgeen me eerder bang maakt, is dat links (wel ja, pseudo-links) en rechts zo flink overeenkomen. SP.a en PS slikken gewillig alle belastingsverlagingen, liberaliseringen, privatiseringen, fiscale amnesie's,... En als er eens wat vakbondsleden van zich laten horen, dan zijn het in de media zogezegd criminelen (Straatsburg), idioten (Generatiepact), of mensen die niet mee zijn met hun tijd (Europese Grondwet).

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lestat080 Bekijk bericht
De jeugd van tegenwoordig vindt het blijkbaar belangrijker om de laatste in Hollywood geproduceerde roddels te horen, dan te leren over het verzet in Ieper.
Wat wil je? De hele media is in handen van een paar oligpolies (Roularta, De Persgroep, VUM,...) die werken voor het multinationaal kapitalisme. Die roddels uit Hollywood dienen om het volk kalm te houden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lestat080 Bekijk bericht
Vlamingen vinden blijkbaar dat Wallonië een ander land is, denken dat de mensen daar een andere cultuur bezitten.

[...]

We zijn één enkel land, het verschil tussen Vlamingen en Walen houdt op bij de taal.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lestat080 Bekijk bericht
In Wallonië zijn de mensen aangenaam en vriendelijk, ’s ochtends groeten vreemdelingen je op straat, glimlachjes vindt je achter elke hoek. In Vlaanderen voel ik me meer in een universum van maskers, een waanzinnig spelletje, waarin iedereen zo sober mogelijk probeert te kijken.
Eerst beweer je dat er geen verschil is tussen Vlamingen en Walen, en daarna beweer je dat Walen vriendelijk zijn en Vlamingen azijnpissers. Een beetje consequent wezen, hé!

Walen zijn vriendelijke mensen. Als je door de Borinage loopt, komen velen direct een praatje slaan. Ook in Charlroi en Namen.
In Vlaanderen wordt je al scheef bekeken als eens vriendelijk naar iemand knikt. Behalve Limburgers ken ik geen Vlamingen die zomaar met een wildvreemde een babbel zouden slaan.

Maar dat toont toch aan dat er in Wallonië een andere cultuur heerst dan in Vlaanderen. Ik vind het vrij gevaarlijk als je de regionale verschillen wil wegmoffelen, omdat ze een bedreiging vormen voor de eenheid van de Helige Staat... De Waalse samenleving functioneert nu eenmaal anders dan de Vlaamse.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lestat080 Bekijk bericht
Ik ben het gewoon beu, het zit me tot hier. Als Vlaming in Wallonië wordt je zeker niet scheef bekeken, daar kan ik zeker van meespreken. Als een Franstalige daarentegen naar het dierbare Vlaanderen komt wordt hij onvermijdelijk geconfronteerd met zijn zogenaamde afkomst.
Als een Vlaming scheef bekeken wordt, dan is het vooral binnen zijn eigen Vlaanderen. Een aantal hautaine Franskiljons in de Rand rond Brussel voelt zich blijkbaar superieur. Niet door hun afkomst (want het zijn Vlamingen), maar omdat zij overgeschakeld zijn op het Frans.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lestat080 Bekijk bericht
Onlangs hoorde ik op televisie een oud koppel. In hun Vlaamse gemeente, die dicht bij de taalgrens ligt, wonen ook veel Walen. Ze voelden zich ‘gekoloniseerd,’ waanzin. Dit is België, hoewel het me steeds vaker aan Israël doet denken.
De FDF-politiek is onvervalst kolonialisme.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lestat080 Bekijk bericht
Alstublieft, laat ons allen ophouden met die haat. Strek de handen uit en vergeet alle geschillen. We zijn een land en moeten functioneren, anders zullen we opgeslorpt worden door een draaikolk van ongegronde haat.
De geschillen wil ik best vergeten. Maar niet de achterliggende reden voor die geschillen, namemlijk dat de Vlaamse en Waalse gemeenschap anders in elkaar zit. Zolang je dit niet accepteert, zal de haat telkens komen bovenborrelen.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2006, 12:22   #17
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lestat080 Bekijk bericht
In Wallonië zijn de mensen aangenaam en vriendelijk, ’s ochtends groeten vreemdelingen je op straat, glimlachjes vindt je achter elke hoek. In Vlaanderen voel ik me meer in een universum van maskers, een waanzinnig spelletje, waarin iedereen zo sober mogelijk probeert te kijken
Ik vind het altijd zo opvallend dat belgicisten, waaronder de opperbubbel en de andere bubbelsmurfen en nu ook bovenstaand heerschap, steeds lyrisch beginnen te doen over de Walen en altijd neerbuigend over de Vlamingen. Tegelijkertijd hebben ze het over de eenheid van de Belgen... Merkwaardige tegenstelling.

Wat willen die mensen dan nog samenleven met die "afgrijzelijke" Vlamingen die 's ochtends blijkbaar geen goedendag zeggen, die onaangenaam en onvriendelijk zijn en waar de grimlach achter iedere hoek schuilt. Toch liever in dat glimlachende, vriendelijke en open Wallonië... Voor de belgicisten is Wallonië blijkbaar het beloofde land. Me is het dan ook een raadsel waarom ze toch voor België willen zijn, daar dit land met samenhangen met die onvriendelijke en afgrijzelijke Vlamingen...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2006, 12:31   #18
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lestat080 Bekijk bericht
Waarom bekijkt u het allemaal zo Vlaams en niet Belgisch? Ik vraag me af wat u bezielt om nogmaals het absurde gedacht boven te halen dat wij naar de pijpen van de Walen dansen, waar haalt u het toch?
Misschien moet u dan eens de politiek van dit land eens volgen: als Waalse politici "non" zeggen, dan kunnen de Vlamingen hun initiatieven wel begraven. Door de structuur van deze staat kan een minderheidsgroep als de Walen de goede werking van de staat blokkeren. Dat doen ze ook volop. Hoe meer Waalse tegenwerking, hoe luider de roep naar verdere federalisering en zelfs separatisme zal aangroeien.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2006, 12:34   #19
Kim
Secretaris-Generaal VN
 
Kim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2003
Locatie: België
Berichten: 21.892
Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Misschien moet u dan eens de politiek van dit land eens volgen: als Waalse politici "non" zeggen, dan kunnen de Vlamingen hun initiatieven wel begraven.
Die "initiatieven" willen enkel de Belgische staat opblazen.

Laatst gewijzigd door Kim : 29 januari 2006 om 12:35.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2006, 12:37   #20
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Die "initiatieven" willen enkel de Belgische staat opblazen.
Op dit ogenblik hebben de Walen er geen enkel belang bij de Belgische staat op te blazen, dus kan men het "non" van de Walen niet in dat perspectief plaatsen. Ze willen hun bestaande machtspositie zoveel mogelijk verzilveren om pas later - als alles binnen is - de zaak op te blazen. Ondertussen wakkert het in Vlaanderen het separatistisch gedachtegoed volop aan.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:56.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be