Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 11 januari 2006, 00:20   #21
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Ik stel voor dat we er een kiwivergadering rond houden.

Laat ons zeggen, overmorgen den derden om 13.00 Mediterraanse Tijd?
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2006, 12:50   #22
schaveiger
Minister-President
 
schaveiger's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2003
Locatie: Luik
Berichten: 4.619
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
De maatschappelijke zetel van Colruyt mag zich dan al in Vlaanderen bevinden, bij een opsplitsing van België bevindt een groot deel van de gebouwen, de stock, het personeel, ... zich plots 'in het buitenland'.

Dat heeft gevolgen.

Dat geldt voor alle 'Belgische' bedrijven met vestigingen in de drie gewesten (want Brussel is Vlaanderen niet).

Bij een splitsing van België zullen de leden van de ondernemingsraden van nogal wat bedrijven plots tot andere nationaliteiten behoren. Sommige mensen hebben daar wellicht meer problemen mee dan anderen.

Voor de aandeelhouders geldt hetzelfde.
Dan zijn er nog de belastingen op de salarissen die betaald moeten worden in het "land" van tewerkstelling maar zo ver rijkt hun verstand niet djimi.
__________________
Quand les dégoûtés s'en vont, il n'y a que les dégoûtants qui restent. (PVDB)
schaveiger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2006, 13:33   #23
Calle
Parlementslid
 
Geregistreerd: 17 december 2002
Berichten: 1.942
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger Bekijk bericht
Dan zijn er nog de belastingen op de salarissen die betaald moeten worden in het "land" van tewerkstelling maar zo ver rijkt hun verstand niet djimi.
Er al rekening mee gehouden dat Vlaanderen de ondernemingen een veel gunstigere fiscale omkadering zou kunnen bieden ?

Zouden ze dan nog veel bezwaar ertegen hebben denk je ?

Maar zover rijkt uw verstand misschien niet .
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Tuurlijk, de B.U.B. is de spreekbuis van het volk. Alleen weten ze het zelf nog niet.
Calle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2006, 13:38   #24
J.Black
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 20 augustus 2005
Berichten: 51
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger Bekijk bericht
Dan zijn er nog de belastingen op de salarissen die betaald moeten worden in het "land" van tewerkstelling maar zo ver rijkt hun verstand niet djimi.
waarom zou dat een probleem moeten zijn? Waarschijnlijk zal dat aanleiding geven tot wat minder inkomsten ja, maar enorm zal dat niet zijn. Hou er rekening mee dat:

* er evengoed Walen en Brusselaars in Vlaanderen werken (rondom Brussel). Denk eens aan de luchthaven, grote distributiecentra, bedrijventerreinen...

* mensen die werken voor (Vlaamse) overheid niet in Brussel zullen blijven werken. Reken eens uit hoeveel jobs dat zijn. Als je de som gemaakt hebt, reken dan de verhuis van jobs mee tengevolge van diensten voor die ambtenaren (vervoer, horeca, shops,...).
__________________
It's not today que le ciel me tombera sur la tête
J.Black is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2006, 13:44   #25
schaveiger
Minister-President
 
schaveiger's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2003
Locatie: Luik
Berichten: 4.619
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Calle Bekijk bericht
Er al rekening mee gehouden dat Vlaanderen de ondernemingen een veel gunstigere fiscale omkadering zou kunnen bieden ?

Zouden ze dan nog veel bezwaar ertegen hebben denk je ?

Maar zover rijkt uw verstand misschien niet .
En zal de EU daar zomaar mee instemmen denk je ?. Maar misschien rijkt jouw verstand er ver boven uit.
__________________
Quand les dégoûtés s'en vont, il n'y a que les dégoûtants qui restent. (PVDB)
schaveiger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2006, 13:46   #26
schaveiger
Minister-President
 
schaveiger's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2003
Locatie: Luik
Berichten: 4.619
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door J.Black Bekijk bericht
waarom zou dat een probleem moeten zijn? Waarschijnlijk zal dat aanleiding geven tot wat minder inkomsten ja, maar enorm zal dat niet zijn. Hou er rekening mee dat:

* er evengoed Walen en Brusselaars in Vlaanderen werken (rondom Brussel). Denk eens aan de luchthaven, grote distributiecentra, bedrijventerreinen...

* mensen die werken voor (Vlaamse) overheid niet in Brussel zullen blijven werken. Reken eens uit hoeveel jobs dat zijn. Als je de som gemaakt hebt, reken dan de verhuis van jobs mee tengevolge van diensten voor die ambtenaren (vervoer, horeca, shops,...).
Pure veronderstellingen en wishfull thinking.
__________________
Quand les dégoûtés s'en vont, il n'y a que les dégoûtants qui restent. (PVDB)
schaveiger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2006, 14:37   #27
J.Black
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 20 augustus 2005
Berichten: 51
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger Bekijk bericht
Pure veronderstellingen en wishfull thinking.
uhu, u gaat er uiteraard van uit dat een onafhankelijk Vlaanderen zijn ambtenaren in "het buitenland" laat werken, en daar ook belastingen laat betalen.

Tegen uw argumenten kan ik niets beginnen
__________________
It's not today que le ciel me tombera sur la tête
J.Black is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2006, 14:42   #28
Egidius
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Egidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 maart 2005
Berichten: 10.380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth Bekijk bericht
de franstalige bourgeoisie heeft ooit neergekeken op de Vlaming
"heeft ooit"

Is dat nu veranderd dan?
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2006, 14:44   #29
schaveiger
Minister-President
 
schaveiger's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2003
Locatie: Luik
Berichten: 4.619
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door J.Black Bekijk bericht
uhu, u gaat er uiteraard van uit dat een onafhankelijk Vlaanderen zijn ambtenaren in "het buitenland" laat werken, en daar ook belastingen laat betalen.

Tegen uw argumenten kan ik niets beginnen
En jij gaat er van uit dat alle bedrijven Brussel en Wallonië gaan verlaten om naar Vlaanderen te verhuizen.

Tegen uw argumenten kan niemand op
__________________
Quand les dégoûtés s'en vont, il n'y a que les dégoûtants qui restent. (PVDB)
schaveiger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2006, 14:48   #30
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger Bekijk bericht
En jij gaat er van uit dat alle bedrijven Brussel en Wallonië gaan verlaten om naar Vlaanderen te verhuizen.
Blijkbaar kunt u dan niet lezen. Dit ging over "ambtenaren". Bij mijn weten werken ambtenaren niet in bedrijven, maar voor de verschillende staatsinstellingen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2006, 14:53   #31
Jazeker
Secretaris-Generaal VN
 
Jazeker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 66.000
Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger Bekijk bericht
En zal de EU daar zomaar mee instemmen denk je ?. Maar misschien rijkt jouw verstand er ver boven uit.
Argument nummer 1 is daar weer. Wat denk je dat de EU zal doen dan ?
__________________
The oncoming storm







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2006, 14:55   #32
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Argument nummer 1 is daar weer. Wat denk je dat de EU zal doen dan ?
Waar haalt men het trouwens vandaan dat "de EU" (wat bedoelt men trouwens met "de EU"? de EC? het EP? de raad van ministers? de landen?) dit of dat zal doen wanneer België op het springen staat?

Natuurlijk ziet men binnen het wereldje van eurocraten en EU-politici liever dat de bestaande grenzen blijven, maar betekent dat dan dat "men" zal tussenkomen als een bepaald land op springen staat? Waaruit leidt men dat wel af?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2006, 15:11   #33
Egidius
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Egidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 maart 2005
Berichten: 10.380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Natuurlijk ziet men binnen het wereldje van eurocraten en EU-politici liever dat de bestaande grenzen blijven, maar betekent dat dan dat "men" zal tussenkomen als een bepaald land op springen staat? Waaruit leidt men dat wel af?
Bah, een beetje dreigen met de papafiguur ("papa zal je straffen als je niet met mij wil spelen") kan nooit kwaad.
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2006, 16:01   #34
J.Black
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 20 augustus 2005
Berichten: 51
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Argument nummer 1 is daar weer. Wat denk je dat de EU zal doen dan ?
het door de amerikanen laten oplossen? Zoals in ex Joegoslavië

en daarbij, waarom zouden alle landen van de EU er iets op tegen hebben? Zolang als alles geweldloos gebeurt zie ik geen probleem. Ik denk zelfs dat ze in Straatsburg wel blij zullen zijn. Ideale gelegenheid om wat Europese instellingen uit Brussel naar het oosten te verplaatsen, niet?
__________________
It's not today que le ciel me tombera sur la tête
J.Black is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2006, 00:48   #35
Abiogenesis
Lokaal Raadslid
 
Abiogenesis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 mei 2005
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 396
Standaard

Antwoord op de topicvraag: Ik haat de Walen niet en ik haat Wallonië niet, integendeel, ik zit liever in de bossen ergens rond Bertrix ofzo dan aan Blankenberge.

Haat is een groot woord, en iemand haten is verschrikkelijk. Iemand niet graag hebben, enz... dat zijn meer menselijke begrippen. En dat is meer het begrip dat van toepassing is op de Walen, in mijn geval.

Ja, de Waalse bevolking kan er zelf weinig aan doen dat de regering toestemt om elk jaar mijn geld aan hun te geven, maar ze staan wel mooi met hun handjes open, en vertikken het om Nederlands (of Vlaams naar u wenst) te spreken als ze hier de weg moeten vragen.

We zijn al vrijwel constant onderdrukt en uitgeperst, en ik zie hier geen beterschap inkomen zolang wij Wallonië meeslepen. Want zij zijn op dit moment een serieus blok aan ons been!

Iemand dat zegt dat zij ons vroeger hebben geholpen zoals wij dat nu voor hun doen, die moet zijn geschiedenis eens deftig bekijken, en mag dan nog eens komen.

Ja, er zijn hier bedrijven opgericht door Walen. Tof, wat minder leuk was is dat een Waal hoger stond als een Vlaming, dat een Vlaming voor een appel en een ei diende te werken in mensonwaardige omstandigheden (zelfs al voor die tijd) en dat wij daar dan nog dankbaar voor moesten zijn! Zoek het verschil met de miljardenstroom die jaar na jaar herhaald wordt... Dit terwijl je geen verbeteringen ziet, dit terwijl er nog geen "merci" afkan!

Als ik niet meer jaar na jaar mijn broek scheur aan de Walen, dan zal ik hun graag zien. Als Vlaanderen ooit onafhankelijk is, dan zal ik met veel plezier in Wallonië af en toe mijn vrije dagen besteden, en dan zal de band terug beter worden volgens mij. Ik verwacht ook niet dat een Fransman of Duitser hier Nederlands praat als hij op verlof is...

Vlaanderen en Wallonië onafhankelijk!
Abiogenesis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2006, 01:05   #36
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
BP, Shell, McDonalds, Coca-Cola, Carrefour, DHL, TNT Express, Zara, Benetton, Sony, Volkswagen, enz. enz. enz. ... zijn inderdaad buitenlandse ondernemingen, maar hun structuur/organisatie is op 'Belgische' leest geschoeid. Denk je dat ze allemaal staan te popelen om zich gedurende een aantal dagen (ik vrees veeleer maanden en zelfs jaren) 'om te schakelen' naar een nieuwe situatie waarvan de 'rendabiliteit' hoogst twijfelachtig is, vooral daar die hele 'omschakeling' moet plaatsvinden binnen een EU die ook niet bepaald staat te springen om met zo'n operatie van wal te steken?
Snapt ge nu waarom de Vlaamse strijd een deel van de klassestrijd is? Door België te splitsen, schakel je onmiddellijk een groot aantal kapitalistische instrumenten uit.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2006, 01:12   #37
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Nu de Vlamingen economisch sterker staan zouden ze de franstalige inwijkelingen moeten helpen zich op dezelfde manier te integreren en ten langen leste 'Vlamingen' te worden.
De meeste zijn geen inwijkelingen, maar verfranste Vlamingen (veelal Brusselaars).
Dat is het grote verschil tussen Vlamingen en Walen.
Voor een Waal is de taal louter een communicatiemiddel. Hij ziet niet in waarom hij Nederlands zou moeten leren als de Vlamingen tóch Frans kennen. Omschrijf ze qua taal als pragmatisch-gemakzuchtig...
Vlamingen hechten veel meer belang aan de taal. Voor hen is taal een deel van de cultuur. Dat hebben de Nederlandstalige Vlamingen gemeen met de Franstalige Vlamingen (FDF'ers). De Franstalige Vlaming wil een actieve verfransing doorvoeren omdat voor hem de Franse taal superieur is. De Nederlandstalige Vlaming wil Vlaanderen Nederlandstalig houden omdat die taal verweven is met zijn cultuur. De Waal trekt zich niets aan van die taalproblematiek, en bekijkt het pragmatischer: "Kan ik mijn plan tekken in het Frans?".
De Walen hebben hun (Waalse en Picardische) talen vervangen door het Frans omdat praktische voordelen oplevert, de Vlamingen die verfranst zijn deden dit uit elitair taalimperialisme.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2006, 02:23   #38
Jazeker
Secretaris-Generaal VN
 
Jazeker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 66.000
Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Abiogenesis Bekijk bericht
Antwoord op de topicvraag: Ik haat de Walen niet en ik haat Wallonië niet, integendeel, ik zit liever in de bossen ergens rond Bertrix ofzo dan aan Blankenberge.

Haat is een groot woord, en iemand haten is verschrikkelijk.
Ach kom. Ga je nu niet meteen verontschuldigen. Het komt van Mitgard. Een jaar terug zat hij hier nog te zeggen dat Tsunamië geen euro mocht krijgen want dat onze eigen blanken nog armoede kenden. Hij loopt een beetje mee met trends, weet je wel ? Vandaag is hij links, binnen twee jaar kan hij weer raciaal geinspireerd zijn. wie weet het met die labiele figuren ?
__________________
The oncoming storm







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2006, 11:42   #39
jOOSt
Minister-President
 
jOOSt's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 mei 2004
Berichten: 5.047
Standaard

jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2006, 12:28   #40
schaveiger
Minister-President
 
schaveiger's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2003
Locatie: Luik
Berichten: 4.619
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Abiogenesis Bekijk bericht
Iemand dat zegt dat zij ons vroeger hebben geholpen zoals wij dat nu voor hun doen, die moet zijn geschiedenis eens deftig bekijken, en mag dan nog eens komen.

Ja, er zijn hier bedrijven opgericht door Walen. Tof, wat minder leuk was is dat een Waal hoger stond als een Vlaming, dat een Vlaming voor een appel en een ei diende te werken in mensonwaardige omstandigheden (zelfs al voor die tijd) en dat wij daar dan nog dankbaar voor moesten zijn! Zoek het verschil met de miljardenstroom die jaar na jaar herhaald wordt... Dit terwijl je geen verbeteringen ziet, dit terwijl er nog geen "merci" afkan!
Dan moet je inderdaad je geschiedenis eens herbekijken, maar dan zonder zwart-gele bril.

Tot aan WOII was het politieke en economische leven in België beheerst door franstaligen. De Waalse zware industrie is, ongelukkiglijk, intact gebleven tijdens de oorlog. Dit had tot gevolg dat zij voortborduurden op bestaande technieken en op korte termijn het moesten afleggen op gebied van produktiecapaciteit tegen de Duitse en Japanse moderne en gloednieuwe technieken.
De kapitalisten van de Generale hebben dan systematisch Wallonië geruild voor Vlaanderen en dat is de reden waarom de Walen geen "merci" hoeven te zeggen.
__________________
Quand les dégoûtés s'en vont, il n'y a que les dégoûtants qui restent. (PVDB)

Laatst gewijzigd door schaveiger : 12 januari 2006 om 12:32.
schaveiger is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:29.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be