Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 mei 2019, 14:52   #581
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Ken jij iemand - of heb jij weet van iemand die bestolen is nadat hij zijn wagen heeft verkocht? Ergens een artikel of verwijzing naar zo'n feit is ook goed.
Ik wil niet beweren dat het nog nooit is gebeurd maar er is nog steeds een groot verschil tussen iemand oplichten of een overval plegen.
Ik weet niet indien er zoveel verschil is. Als men op deze manier iemand oplicht dan zou men die kunnen overvallen ook.

Het punt is dat cash een gemakkelijke target is voor dieven en ik heb van meerdere handelaren weet waar er op zaterdagnacht werd ingebroken en waar men aan haal ging met de inkomsten van de dag.

Ik heb ook weet van mensen die gegijzeld werden omdat men vermoedde dat er cash in huis was.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2019, 16:00   #582
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Ik weet niet indien er zoveel verschil is. Als men op deze manier iemand oplicht dan zou men die kunnen overvallen ook.

Het punt is dat cash een gemakkelijke target is voor dieven en ik heb van meerdere handelaren weet waar er op zaterdagnacht werd ingebroken en waar men aan haal ging met de inkomsten van de dag.

Ik heb ook weet van mensen die gegijzeld werden omdat men vermoedde dat er cash in huis was.
Voor geld pleegt men moorden.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2019, 16:06   #583
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Ergens is het toch zo?

Natuurlijk als je alles wat waarde heeft als geld beschouwt dan is het natuurlijk niet correct.
Niet alles wat waarde heeft. Alles wat *speculatieve* waarde en *voornamelijk* speculatieve waarde heeft (ttz, geen of zo goed als geen nutswaarde voor een eindgebruiker - enkel maar waarde uit het idee dat je het zal tegen iets van waarde zal kunnen ruilen met iemand die net hetzelfde ervan denkt).

Bij definitie is dat dus iets dat je zal ruilen tegen iets dat waarde heeft, waaronder echte nutswaarde. Dus "koop" je daarmee waarde. Dus "geld".

Citaat:
Maar als je geld beschouwt als de standaard waardebepaling waar quasi alles naar verrekend wordt om een transactie te clearen dan is het wel zo.
Nee. Het is wel juist dat vandaag de dag het meestal fiat munten zijn die we gebruiken, en dat fiat munten wel door centrale banken uitgegeven worden (centrale banken zijn niks anders dan "erkende uitgevers van fiatmunten" uiteindelijk). Maar historisch gezien zijn centrale banken niet altijd aanwezig geweest, en is goud veel en veel langer het ijkpunt voor waarde geweest ; trouwens, zoals ik al stelde, zijn fiat munten OOK geen ijkpunten voor waarde, want men corrigeert ze voor inflatie - wat niks anders is dan stellen dat het echte ijkpunt voor waarde een commodity mandje is, niet een fiat munt.

Mocht men precieze inflatiecurves maken voor bitcoin, dan zou "inflatie-gecorrigeerde bitcoin" evengoed een "precieze waarde ijking" hebben.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2019, 16:07   #584
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Voor geld pleegt men moorden.
Voor vrouwen nog meer.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2019, 16:31   #585
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Niet alles wat waarde heeft. Alles wat *speculatieve* waarde en *voornamelijk* speculatieve waarde heeft (ttz, geen of zo goed als geen nutswaarde voor een eindgebruiker - enkel maar waarde uit het idee dat je het zal tegen iets van waarde zal kunnen ruilen met iemand die net hetzelfde ervan denkt).

Bij definitie is dat dus iets dat je zal ruilen tegen iets dat waarde heeft, waaronder echte nutswaarde. Dus "koop" je daarmee waarde. Dus "geld".



Nee. Het is wel juist dat vandaag de dag het meestal fiat munten zijn die we gebruiken, en dat fiat munten wel door centrale banken uitgegeven worden (centrale banken zijn niks anders dan "erkende uitgevers van fiatmunten" uiteindelijk). Maar historisch gezien zijn centrale banken niet altijd aanwezig geweest, en is goud veel en veel langer het ijkpunt voor waarde geweest ; trouwens, zoals ik al stelde, zijn fiat munten OOK geen ijkpunten voor waarde, want men corrigeert ze voor inflatie - wat niks anders is dan stellen dat het echte ijkpunt voor waarde een commodity mandje is, niet een fiat munt.
Het commodity mandje verandert ook. Ik ben ervan overtuigd dat er in 1980 geen GSM kosten in zaten.

En wat vroeger een ijkpunt van waarde was is voorbijgestreefd.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Mocht men precieze inflatiecurves maken voor bitcoin, dan zou "inflatie-gecorrigeerde bitcoin" evengoed een "precieze waarde ijking" hebben.
Dan zou het wel een dagelijkse aanpassing vergen, niet? Dit is net het punt. Bitcoin is ongeschikt om als zogenaamd fiatgeld te dienen net omdat het niet gestabiliseerd wordt.

Ik weet wat een brood me vandaag kost maar ik weet niet wat het morgen zal kosten. Persoonlijk heb ik nog niet veel prijzen gezien in Bitcoins. Behalve de hackers, die durven nog eens vaste prijzen in bitcoins vragen.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2019, 17:49   #586
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Jazeker.

Volgens de wet mag je niet meer dan 3000€ cash ontvangen.
Maar wat met mensen die geen bankrekening hebben en hun auto willen verkopen?

ah ja...wat ?
Proficiat.
Dat is de vraag van het jaar, voor dit forum.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2019, 17:56   #587
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Voor vrouwen nog meer.
Geld is nog een excuus maar voor een vrouw?
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2019, 21:26   #588
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

De drie g's man.
Geld, gat en god.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2019, 05:07   #589
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.248
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Jazeker.

Volgens de wet mag je niet meer dan 3000€ cash ontvangen.
Maar wat met mensen die geen bankrekening hebben en hun auto willen verkopen?

ah ja...wat ?
Naar alle waarschijnlijkheid zijn die ofwel reeds overleden, ofwel leven ze in een kartonnen doos onder een brug.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2019, 06:09   #590
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Het commodity mandje verandert ook. Ik ben ervan overtuigd dat er in 1980 geen GSM kosten in zaten.

En wat vroeger een ijkpunt van waarde was is voorbijgestreefd.
Juist, wat dus wil zeggen dat onze ijkpunten arbitrair zijn tot op zekere hoogte.

Citaat:
Dan zou het wel een dagelijkse aanpassing vergen, niet? Dit is net het punt. Bitcoin is ongeschikt om als zogenaamd fiatgeld te dienen net omdat het niet gestabiliseerd wordt.
Wel, dat speelt geen rol. Als je dingen met bitcoin koopt, dan gaat dat vrij snel. Er is een verschil tussen een "waardereservoir" (mijn "spaargeld") en mijn "betaalmiddel". Je kan bitcoin als een speculatief waardereservoir gebruiken, of je kan misschien liever fiat geld of nog iets anders gebruiken als waardereservoir. Maar als je iets met bitcoin wil kopen, zonder willen blootgesteld te zijn aan zijn volatiliteit, dan ruil je 10 minuten voor de aankoop, uw waardedrager (bvb fiat geld) om in bitcoin, en koop je je ding met bitcoin, aan de prijs van het ogenblik, die wel degelijk overeenkomt met de waarde die je in een ander betaalmiddel zou geven. De verkoper kan hetzelfde doen, maar omgekeerd.

De act van "kopen/verkopen/betalen/ontvangen" is zelf onafhankelijk van de volatiliteit van het betaalmiddel, als dat betaalmiddel enkel maar moet bekomen worden voor de daad van betalen.

Bijvoorbeeld: stel je wil een VPN dienst kopen, maar het laatste wat je wil, is dat men weet wie je bent, natuurlijk. Met een bankkaart een VPN dienst kopen is no-go natuurlijk. Het doet de zin zelf van die dienst omzeep, want je bent volledig traceerbaar.

Dus koop je VPN diensten met bitcoin. Omdat bankkaarten gebruiken zot zouden zijn, en je natuurlijk niet met cash kan betalen vanwege de remote eigenschap ervan.

Maar je wil niet weten van de speculatieve koers van bitcoin. Stel dat de marktwaarde op een zeker ogenblik van de VPN dienst voor 1 jaar, $40 is. Wat doe je ? Je rekent uit hoeveel bitcoin $40 is aan de koers van het moment. Zeg, 8 millibitcoin. Je gaat naar een exchange, zoals Coinbase. Je rekent nu uit hoeveel EURO die 8 millibitcoin kosten. Zeg, 35 Euro. Een paar dagen daarvoor schrijf je zeg maar 200 Euro over van uw bankrekening op uw Coinbase account. Dat duurt een tijdje, natuurlijk, maar dan heb je daar wat reserve in Euro's voor uw volgende koop. Als dat na een paar dagen op Coinbase is aangekomen, vandaag dus, kan je nu 8 millibitcoin kopen op Coinbase. Die 8 millibitcoin gebruik je om uw VPN dienst te kopen, en klaar is kees.

Stel dat binnen 6 maanden, diezelfde dienst $45 kost, en dat, door bitcoin's volatiliteit, dat nu 20 millibitcoin is, omgerekend. Dat verandert niks voor U. Je gaat nu 20 millibitcoin kopen, dat is misschien 38 Euro op dat moment, en die direct gebruiken om die VPN dienst te kopen. Maw, de ogenblikkelijke koers van bitcoin kan U niet schelen als je die direct koopt en gebruikt. Het is een puur betaalmiddel op dat moment. De daad van betalen wordt in bitcoin gedaan, maar de volatiliteit is van geen belang.


PS: mijn voorbeeld is te simpel als ge uw tracabiliteit wilt vermijden natuurlijk en bitcoin is niet het beste ding om dat te doen, maar ik hou het hier simpel.


Citaat:
Ik weet wat een brood me vandaag kost maar ik weet niet wat het morgen zal kosten. Persoonlijk heb ik nog niet veel prijzen gezien in Bitcoins. Behalve de hackers, die durven nog eens vaste prijzen in bitcoins vragen.
Nog eens, de waardebeschrijving heeft geen belang, want alle betaalmiddelen zijn aan elkaar gekoppeld via wisselkoersen. Het is alsof je zegt "ik heb nog niet veel lengtes gezien in millimeter, iedereen gebruikt meters".

Ja, je hebt gelijk dat fiat prijzen meestal minder snel veranderen. Dat komt omdat fiat munten regelmechanismen hebben (geimplementeerd door de uitgever ervan, de centrale bank in dit geval). En dat komt door de "stickiness of prices". Het meest succesvolle betaalmiddel dat meestal courant gebruikt wordt, is ook vaak datgene waarin men de prijs uitdrukt, en omdat we mentaal wat "lui" zijn, willen we graag die waarden "memoriseren", waardoor de markt nogal de neiging heeft op korte termijn om die getallen fix te houden.

Zoals je zegt, de dagelijkse markt is meestal in het wettelijke fiatgeld uitgedrukt. Maar op het dark net, waar het dagelijkse echte betaalmiddel vaak bitcoin is, is het logischer om de prijs in bitcoin uit te drukken.

Het is enkel mentaal: al die getallen worden op elk moment aan elkaar verbonden met wisselkoersen.

Laatst gewijzigd door patrickve : 8 mei 2019 om 06:16.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2019, 07:53   #591
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.061
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Naar alle waarschijnlijkheid zijn die ofwel reeds overleden, ofwel leven ze in een kartonnen doos onder een brug.
Men spreekt van 10.000 Belgen zonder bankrekening.
Overnachtingen in opvang telt 50.000 daklozen.

Iets zegt me dat er in de cijfers iets niet klopt.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2019, 08:04   #592
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Men spreekt van 10.000 Belgen zonder bankrekening.
Overnachtingen in opvang telt 50.000 daklozen.

Iets zegt me dat er in de cijfers iets niet klopt.
Daaruit kan logisch volgen dat die 50 000 geen Belgen zijn, of dat daklozen een bankrekening kunnen hebben.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2019, 08:35   #593
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Juist, wat dus wil zeggen dat onze ijkpunten arbitrair zijn tot op zekere hoogte.
Tot op zeker hoogte inderdaad.



Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Wel, dat speelt geen rol. Als je dingen met bitcoin koopt, dan gaat dat vrij snel. Er is een verschil tussen een "waardereservoir" (mijn "spaargeld") en mijn "betaalmiddel". Je kan bitcoin als een speculatief waardereservoir gebruiken, of je kan misschien liever fiat geld of nog iets anders gebruiken als waardereservoir. Maar als je iets met bitcoin wil kopen, zonder willen blootgesteld te zijn aan zijn volatiliteit, dan ruil je 10 minuten voor de aankoop, uw waardedrager (bvb fiat geld) om in bitcoin, en koop je je ding met bitcoin, aan de prijs van het ogenblik, die wel degelijk overeenkomt met de waarde die je in een ander betaalmiddel zou geven. De verkoper kan hetzelfde doen, maar omgekeerd.

De act van "kopen/verkopen/betalen/ontvangen" is zelf onafhankelijk van de volatiliteit van het betaalmiddel, als dat betaalmiddel enkel maar moet bekomen worden voor de daad van betalen.

Bijvoorbeeld: stel je wil een VPN dienst kopen, maar het laatste wat je wil, is dat men weet wie je bent, natuurlijk. Met een bankkaart een VPN dienst kopen is no-go natuurlijk. Het doet de zin zelf van die dienst omzeep, want je bent volledig traceerbaar.

Dus koop je VPN diensten met bitcoin. Omdat bankkaarten gebruiken zot zouden zijn, en je natuurlijk niet met cash kan betalen vanwege de remote eigenschap ervan.

Maar je wil niet weten van de speculatieve koers van bitcoin. Stel dat de marktwaarde op een zeker ogenblik van de VPN dienst voor 1 jaar, $40 is. Wat doe je ? Je rekent uit hoeveel bitcoin $40 is aan de koers van het moment. Zeg, 8 millibitcoin. Je gaat naar een exchange, zoals Coinbase. Je rekent nu uit hoeveel EURO die 8 millibitcoin kosten. Zeg, 35 Euro. Een paar dagen daarvoor schrijf je zeg maar 200 Euro over van uw bankrekening op uw Coinbase account. Dat duurt een tijdje, natuurlijk, maar dan heb je daar wat reserve in Euro's voor uw volgende koop. Als dat na een paar dagen op Coinbase is aangekomen, vandaag dus, kan je nu 8 millibitcoin kopen op Coinbase. Die 8 millibitcoin gebruik je om uw VPN dienst te kopen, en klaar is kees.

Stel dat binnen 6 maanden, diezelfde dienst $45 kost, en dat, door bitcoin's volatiliteit, dat nu 20 millibitcoin is, omgerekend. Dat verandert niks voor U. Je gaat nu 20 millibitcoin kopen, dat is misschien 38 Euro op dat moment, en die direct gebruiken om die VPN dienst te kopen. Maw, de ogenblikkelijke koers van bitcoin kan U niet schelen als je die direct koopt en gebruikt. Het is een puur betaalmiddel op dat moment. De daad van betalen wordt in bitcoin gedaan, maar de volatiliteit is van geen belang.


PS: mijn voorbeeld is te simpel als ge uw tracabiliteit wilt vermijden natuurlijk en bitcoin is niet het beste ding om dat te doen, maar ik hou het hier simpel.
Wel, hier gebruik je Bitcoin gewoon als transactiemiddel. Je moet altijd iemand hebben die bitcoins wil omzetten in echte valuta en omgekeerd. En de anonimiteit is vooral interessant voor onfrisse praktijken.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Nog eens, de waardebeschrijving heeft geen belang, want alle betaalmiddelen zijn aan elkaar gekoppeld via wisselkoersen. Het is alsof je zegt "ik heb nog niet veel lengtes gezien in millimeter, iedereen gebruikt meters".

Ja, je hebt gelijk dat fiat prijzen meestal minder snel veranderen. Dat komt omdat fiat munten regelmechanismen hebben (geimplementeerd door de uitgever ervan, de centrale bank in dit geval). En dat komt door de "stickiness of prices". Het meest succesvolle betaalmiddel dat meestal courant gebruikt wordt, is ook vaak datgene waarin men de prijs uitdrukt, en omdat we mentaal wat "lui" zijn, willen we graag die waarden "memoriseren", waardoor de markt nogal de neiging heeft op korte termijn om die getallen fix te houden.

Zoals je zegt, de dagelijkse markt is meestal in het wettelijke fiatgeld uitgedrukt. Maar op het dark net, waar het dagelijkse echte betaalmiddel vaak bitcoin is, is het logischer om de prijs in bitcoin uit te drukken.

Het is enkel mentaal: al die getallen worden op elk moment aan elkaar verbonden met wisselkoersen.
Dit is zo. Maar hoe kun je beseffen hoeveel iets kost als het constant fluctueert. Het is een beetje also je als standaard van lengte zou definiëren als 4*10E-8 keer de afstand van de maan. Probeer daar maar eens een theorie op te bouwen.

Dus een minimale stabiliteit van een munt is belangrijk. Zelfs bij hyperinflatie weet je tenminste dat de munt enkel zal ontwaarden, hij gaat nooit in de omgekeerde richting.

Dus die stabiliteit is vitaal om van een munt te kunnen spreken.

En dat die munt varieert tov van andere munten is zo, maar ook die fluctuaties zijn niet zo groot zoals bij de bitcoin of het goud bijvoorbeeld. En indien er ernstige fluctuaties zijn vanwege politieke problemen of zo, dan heeft men inderdaad een probleem om handel te drijven in deze munt en grijpt men vaak naar stabielere munten om de prijs van de transactie te bepalen.

Dus de conlusie is, een munt kan pas zijn rol spelen bij een minimale stabiliteit en enkel een goede centrale bank kan die stabiliteit bieden.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2019, 09:39   #594
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Men spreekt van 10.000 Belgen zonder bankrekening.
Overnachtingen in opvang telt 50.000 daklozen.

Iets zegt me dat er in de cijfers iets niet klopt.
Moeten we nu alweer betalen om daar een link van te krijgen?
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2019, 13:49   #595
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.248
Standaard

Ondertussen is de directe overschrijving een feit bij 16 banken in belgie. (alle banken, met uitzondering van bank van de post en axa bank die nog niet klaar zijn).

Dus al de flut excuses rond verkoop tussen partikulieren van tweedehandsrommel kunnen wel degelijk met je smartphone opgelost worden. De tegenpartij ziet het geld enkele seconden later al op zijn rekening komen.
Ook voor handelaars : idem.

https://www.febelfin.be/nl/consument...nkele-seconden
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2019, 17:00   #596
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Ondertussen is de directe overschrijving een feit bij 16 banken in belgie. (alle banken, met uitzondering van bank van de post en axa bank die nog niet klaar zijn).

Dus al de flut excuses rond verkoop tussen partikulieren van tweedehandsrommel kunnen wel degelijk met je smartphone opgelost worden. De tegenpartij ziet het geld enkele seconden later al op zijn rekening komen.
Ook voor handelaars : idem.

https://www.febelfin.be/nl/consument...nkele-seconden
De andere partij moet natuurlijk ook opteren voor deze service.
Bij Argenta is het gratis; er zijn andere banken die je er voor doen betalen.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2019, 19:29   #597
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Ik hoor net op de radio dat die auto oplichterij al minstens 600 autos betreft.

Allen met tele apps .
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 8 mei 2019 om 19:30.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2019, 19:46   #598
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
De andere partij moet natuurlijk ook opteren voor deze service.
Bij Argenta is het gratis; er zijn andere banken die je er voor doen betalen.
Al uitgetest.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2019, 06:14   #599
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Wel, hier gebruik je Bitcoin gewoon als transactiemiddel. Je moet altijd iemand hebben die bitcoins wil omzetten in echte valuta en omgekeerd.
Geen "echte" valuta. Die zijn even virtueel. Misschien "minder volatiele" valuta. Maar het feit zelf dat het als "transactie middel" kan gebruikt worden zonder verdere "afspraken", geeft wel degelijk aan dat het "geld" is. Dat is immers geld: iets dat kan gebruikt worden voor een transactie in een verder totaal anonieme omgeving en niet afgesproken in een algemeen kader (dus niet zoals een ticket van de cinema of zo waar er een afspraak is om dat bonnetje mogen te gebruiken als cinema plaats voor je het kocht). Een intermediair ruilmiddel.

Citaat:
Dit is zo. Maar hoe kun je beseffen hoeveel iets kost als het constant fluctueert. Het is een beetje also je als standaard van lengte zou definiëren als 4*10E-8 keer de afstand van de maan. Probeer daar maar eens een theorie op te bouwen.
Dat doet men OOK met fiat munten. Inflatie correctie heet dat. Ga maar eens na hoe men de prijs evolutie van, zeg maar, immobilieen of zonnepanelen gedurende de laatste 30 jaar bekijkt. Men doet dat ook niet in fiat munten (uw "maanlengte") maar in inflatie-gecorrigeerde fiat munten (uw maanlengte, gecorrigeerd in "stabiele meters", ttz, de ijkreferentie).

Welk verschil in principe zou er zijn om een constante inflatiecorrectie voor bitcoin te gebruiken, of een inflatiecorrectie voor dollars ?

Citaat:
Dus een minimale stabiliteit van een munt is belangrijk. Zelfs bij hyperinflatie weet je tenminste dat de munt enkel zal ontwaarden, hij gaat nooit in de omgekeerde richting.
Hahaha, ja

Er zijn nog monetaire zekerheden in het leven.

Tussen haakjes: wist je in 1980, dat uw briefje van 1000 BF niks meer waard zou zijn in 2010 ? Op dezelfde wijze als de dollar van Zimbabwe of de Reichsmark ?


Citaat:
Dus die stabiliteit is vitaal om van een munt te kunnen spreken.
Nee, dus niet. Het volstaat om een "inflatie correctie factor" te kennen, net zoals met fiat munten. Het is gewoon zo dat door 2 fenomenen, namelijk:
- de regeling van uitgave (door bvb centrale banken)
- de "stickiness of prices" als het een veel-gebruikte munt is

het hoog-frequentie deel van de fluctuatie van veel-gebruikte fiat munten kleiner is dan dat van ongeregelde en weinig gebruikte crypto munten en goud. Maar dat is enkel maar relatief, en zoals ik al zegde, het is vrij gemakkelijk om een cryptomunt te maken (er zijn er zelfs die zo gemaakt werden) die zelf-correctie hebben voor hun waarde. Maar daar is geen kat in geinteresseerd, omdat men eigenlijk graag aan speculatie doet in die wereld.

En ja, er zijn ook cryptomunten die aan de dollar gekoppeld zijn: de uitgever speelt dus "centrale bank" op zekere manier. Die houden binnen 1% de koers gelijk aan 1 dollar, hoewel die niet "inwisselbaar" zijn.

Citaat:
En dat die munt varieert tov van andere munten is zo, maar ook die fluctuaties zijn niet zo groot zoals bij de bitcoin of het goud bijvoorbeeld.
Op korte termijn. Op langere termijn is het omgekeerd.

Als ik een contract over 50 jaar zou moeten uitschrijven, zou ik verkiezen van het in goud uit te schrijven eerder dan in dollar, bvb.

Laatst gewijzigd door patrickve : 9 mei 2019 om 06:21.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2019, 07:39   #600
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.061
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Moeten we nu alweer betalen om daar een link van te krijgen?
Maar neen Schoof, voor jou alles gratis.

Er zijn eigenlijk wat meer daklozen dan die 50.000.
laatste gevonden telling :
Wallonië: 56.000
Brussels gewest: 2600
Vlaanderen: 5600

http://www.armoedebestrijding.be/wp-...s_daklozen.pdf
https://www.belspo.be/belspo/brain-b...a/54sci_nl.pdf

Aantal mensen zonder bankrekening:

http://www.standaard.be/cnt/g061472co
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:24.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be