Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 mei 2019, 21:36   #1
1000 miles
Burger
 
Geregistreerd: 22 februari 2017
Locatie: Aalst
Berichten: 172
Standaard Links pensioen discrimineert werknemers uit de privé

Bron:https://doorbraak.be/links-pensioen-...-uit-de-prive/

Citaat:
De pensioenvoorstellen van links zullen de werknemers in de privé nog meer discrimineren dan nu. Links wil namelijk het bestaande fiscale voordeel op pensioensparen en groepsverzekeringen weg om daarmee een minimumpensioen op 1500 € te financieren. Maar alle werknemers uit de privé met 1500 € pensioen of meer, zullen daarmee achteruit gaan.
......
Het hele verslag kan je lezen in de link naar de bron

Een heel duidelijk en waarschijnlijk terechte opinie die NA de verkiezingen de mensen in de privé nog méér in het zand zullen doen bijten.

Een ander groot obstakel dat de pensioendruk de komende legislatu(u)r(en) nog meer zal laten toenemen zijn de pensioenen van de ambtenaren en contractuelen op gemeentelijk niveau.

Meerdere gemeenten hebben al fijntjes, maar duidelijk aangegeven dat de financiële druk te groot wordt om die pensioenlasten te blijven dragen en willen (in navolging van de staat vele jaren geleden) die pensioenlasten het liefst van al laten "beheren" via de Federale Pensioendienst.

Indien dit een feit zal worden in de huidige context, dan zal er al helemaal niets meer overschieten voor de "gewone" werknemers....

Maar kom...gelukkig heeft 80% van die bevolkingsgroep altijd nog een eigen huis om te verkopen als hun pensioenbedrag ontoereikend blijkt te zijn.
Ze kunnen dan hun tuinhuisje huren van de nieuwe eigenaars om hun laatste miserabele en armzalige jaren door te brengen in het land waar ze heel hun leven de hoogte belastingen wereldwijd aan betaald hebben.
1000 miles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2019, 22:54   #2
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Pff op pensioen heeft ieder hetzelfde statuut.
Dat is dan ook hetzelfde pensioen.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2019, 06:45   #3
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.073
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Pff op pensioen heeft ieder hetzelfde statuut.
Dat is dan ook hetzelfde pensioen.
Dat lijkt me ook het eerlijkste.
Ik doe niets, jij doet niets - en dat is eigenlijk evenveel waard.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2019, 07:13   #4
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN
 
Hypochonder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Berichten: 21.895
Standaard

Wat me ook een zeer terechte opmerking is is deze: elke partij heeft het over het optrekken van de pensioenen maar geen enkele partij heeft het al over het plafonneren van de pensioenen gehad.

Er zijn gepensioneerde ambtenaren die tot meer dan €10.000 pensioen per maand vangen... Dat is niet minder dan schandalig en wraakroepend.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2019, 07:16   #5
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Wat me ook een zeer terechte opmerking is is deze: elke partij heeft het over het optrekken van de pensioenen maar geen enkele partij heeft het al over het plafonneren van de pensioenen gehad.

Er zijn gepensioneerde ambtenaren die tot meer dan €10.000 pensioen per maand vangen... Dat is niet minder dan schandalig en wraakroepend.
²
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2019, 07:56   #6
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.073
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Wat me ook een zeer terechte opmerking is is deze: elke partij heeft het over het optrekken van de pensioenen maar geen enkele partij heeft het al over het plafonneren van de pensioenen gehad.

Er zijn gepensioneerde ambtenaren die tot meer dan €10.000 pensioen per maand vangen... Dat is niet minder dan schandalig en wraakroepend.
Volgende zondag de PVDA wat extra macht geven?
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2019, 09:24   #7
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Pff op pensioen heeft ieder hetzelfde statuut.
Dat is dan ook hetzelfde pensioen.
En jij gelooft dat???
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2019, 09:24   #8
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Wat me ook een zeer terechte opmerking is is deze: elke partij heeft het over het optrekken van de pensioenen maar geen enkele partij heeft het al over het plafonneren van de pensioenen gehad.

Er zijn gepensioneerde ambtenaren die tot meer dan €10.000 pensioen per maand vangen... Dat is niet minder dan schandalig en wraakroepend.
2

En zelfs onze linkse rakkers hebben dan ineens niets meer tegen de rijkere mensen van onze samenleving... Maar tot die groep, de leiders ten minste, behoren zij waarschijnlijk zelf... en het hemd is altijd, ook voor hun, nader dan de rok...

Laatst gewijzigd door marie daenen : 21 mei 2019 om 09:26.
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2019, 10:04   #9
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.344
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Pff op pensioen heeft ieder hetzelfde statuut.
Dat is dan ook hetzelfde pensioen.
Dat is zeer simplistisch en net daarom zeer asociaal.

Ik wens dat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen.
Maar als je mensen zwaarder belast, dan worden ze een beetje boos en op de duur gaan ze het opgeven.
Daarom moet er een beetje siroop aan hun baard gesmeerd worden. Door hen een klein gedeelte van hetgeen ze meer afdragen, toch terug te geven: dus een hoger pensioen.

Niet duidelijk? Simplistisch:
iemand die over heel zijn leven 100 euro per maand bijdroeg: pensioen van 1000 euro; (dat is dan iemand die vaak half time werkte bla bla ..)

iemdan die over heel zijn leven 200 euro per maand bijdroeg: geen pensioen van 2000 euro, maar wel vb. 1500 euro

iemand die 500 euro per maand bijdroeg: geen pensioen van 5000 euro, maar wel vb. 2000 euro
enz.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2019, 10:08   #10
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.344
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Wat me ook een zeer terechte opmerking is is deze: elke partij heeft het over het optrekken van de pensioenen maar geen enkele partij heeft het al over het plafonneren van de pensioenen gehad.

Er zijn gepensioneerde ambtenaren die tot meer dan €10.000 pensioen per maand vangen... Dat is niet minder dan schandalig en wraakroepend.
Leugenachtig!!
Het ambtenarenpensioen is ook geplafoneerd.
Ik meen me te herinneren op 3600 euro netto, als de partner geen inkomsten heeft.
Dus de hoogste baas van volksgezondheid, een arts: 3600 max.
De hoogste baas van het leger: idem.
De hoogste professor aan de universiteit: idem.
Noem maar op ...
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2019, 10:42   #11
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Dat lijkt me ook het eerlijkste.
Ik doe niets, jij doet niets - en dat is eigenlijk evenveel waard.
Of beter gezegd even weinig waard. Misschien is iedereen geen pensioen nog het eerlijkste.
In dit geval is het Nederlands systeem stukken beter. Iedereen (in verhouding met het aantal jaren dat hij in Nederland heeft geleefd) een soort leefloonpensioen. En al hetgeen de Nederlanders erboven krijgen, daarvoor hebben ze zelf gespaard (via de pensioenfondsen van hun werkgever).
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2019, 10:59   #12
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Leugenachtig!!
Het ambtenarenpensioen is ook geplafoneerd.
Ik meen me te herinneren op 3600 euro netto, als de partner geen inkomsten heeft.
Dus de hoogste baas van volksgezondheid, een arts: 3600 max.
De hoogste baas van het leger: idem.
De hoogste professor aan de universiteit: idem.
Noem maar op ...
Het is wel meer dan 5000 euro netto als de partner geen inkomsten heeft, terwijl dit voor de best betaalde werknemer, in een gelijkaardige situatie, iets meer dan 2000 euro netto zal zijn.
Maar de problemen liggen niet bij de middenklasse/hogere klasse. Daar beschikken de werknemers meestal wel over een bijkomend bedrijfspensioen zodat hun totale pensioen in de buurt komt van dit van ambtenaren.
De problemen liggen bij de lagere klasse. Daar beschikken de ambtenaren over een relatief gunstig pensioen, terwijl dit bij de werknemers gewoonweg te laag is.
Blijft dan nog de vraag of mensen die nooit gewerkt hebben ook recht hebben op een menswaardig pensioen, of het eerder zullen moeten stellen met een leefloon ? In dat geval ben ik voorstander van een leefloon.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2019, 11:00   #13
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Hier worden nogal bedragen rondgesmeten ze....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2019, 11:06   #14
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.854
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Wat me ook een zeer terechte opmerking is is deze: elke partij heeft het over het optrekken van de pensioenen maar geen enkele partij heeft het al over het plafonneren van de pensioenen gehad.

Er zijn gepensioneerde ambtenaren die tot meer dan €10.000 pensioen per maand vangen... Dat is niet minder dan schandalig en wraakroepend.
Het merendeel van de ambtenaren heeft tussen de 1700 en 1800 euro netto pensioen per maand.

Ik bereken het graag even voor U. De meeste ambtenaren verdienen rond de 3300 euro bruto per maand (het merendeel van de ambtenaren zijn geen juristen cat A)
Stel dat de gemiddelde loopbaan 42 jaar is.
3300 x 42 / 60 = 2310 euro bruto. Haal daar bedrijfsvoorheffing ZIV af en je komt aan ongeveer 1700 netto.

Ook hetgeen Schoof schrijft klopt 100 %

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 21 mei 2019 om 11:12.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2019, 11:10   #15
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Hier worden nogal bedragen rondgesmeten ze....
Ja, zo leert ge elke dag wat bij.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2019, 11:18   #16
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Het merendeel van de ambtenaren heeft tussen de 1700 en 1800 euro netto pensioen per maand.

Ik bereken het graag even voor U. De meeste ambtenaren verdienen rond de 3300 euro bruto per maand (het merendeel van de ambtenaren zijn geen juristen cat A)
Stel dat de gemiddelde loopbaan 42 jaar is.
3300 x 42 / 60 = 2310 euro bruto. Haal daar bedrijfsvoorheffing ZIV af en je komt aan ongeveer 1700 netto.

Ook hetgeen Schoof schrijft klopt 100 %
Zoveel belastingen betaalt ne gepensioneerde nu ook weer niet. In bovenstaand voorbeeld zal iemand met een partner zonder inkomsten eerder een netto pensioen hebben van meer dan 2100 netto.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2019, 11:45   #17
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.854
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Zoveel belastingen betaalt ne gepensioneerde nu ook weer niet. In bovenstaand voorbeeld zal iemand met een partner zonder inkomsten eerder een netto pensioen hebben van meer dan 2100 netto.
Van 2310 euro bruto gaat af 220 euro bedrijfsvoorheffing en ongeveer 85 euro ZIV blijft over ongeveer 2000 euro netto (op voorwaarde dat je onder de grens voor de solidariteitsbijdrage blijft)

Uiteraard is dit dan alleen als je een partner hebt ten laste.
Veel werknemers uit de privé hebben evenveel gezinspensioen.

Heb je een pensioen van alleenstaande kom je aan aan die 17/ 1800
Het is een fabeltje dat alle ambtenaren 3 X meer pensioen zouden hebben.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 21 mei 2019 om 11:49.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2019, 12:01   #18
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
subocaj's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2010
Berichten: 15.948
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Van 2310 euro bruto gaat af 220 euro bedrijfsvoorheffing en ongeveer 85 euro ZIV blijft over ongeveer 2000 euro netto (op voorwaarde dat je onder de grens voor de solidariteitsbijdrage blijft)

Uiteraard is dit dan alleen als je een partner hebt ten laste.
Veel werknemers uit de privé hebben evenveel gezinspensioen.

Heb je een pensioen van alleenstaande kom je aan aan die 17/ 1800
Het is een fabeltje dat alle ambtenaren 3 X meer pensioen zouden hebben.
Als je voor iedere werknemer, arbeider, bediende, ambtenaar en zelfs politici, hetzelfde plafond na een volledige loopbaan aanhoud, is de financiering voor de verhoging rond.
Dan is ook al het gezeik over ambtenaar, bediende en arbeider pensioen voor altijd van de baan.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2019, 12:06   #19
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Van 2310 euro bruto gaat af 220 euro bedrijfsvoorheffing en ongeveer 85 euro ZIV blijft over ongeveer 2000 euro netto (op voorwaarde dat je onder de grens voor de solidariteitsbijdrage blijft)

Uiteraard is dit dan alleen als je een partner hebt ten laste.
Veel werknemers uit de privé hebben evenveel gezinspensioen.

Heb je een pensioen van alleenstaande kom je aan aan die 17/ 1800
Het is een fabeltje dat alle ambtenaren 3 X meer pensioen zouden hebben.
waarom ligt het gemiddelde pensioen van een werknemer dan 700€ netto lager dan dat van de gemiddelde ambtenaar, dat van de gemiddelde zelfstandige raakt zelfs niet aan de helft van dat gemiddelde vd ambtenaar...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2019, 12:30   #20
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
waarom ligt het gemiddelde pensioen van een werknemer dan 700€ netto lager dan dat van de gemiddelde ambtenaar, dat van de gemiddelde zelfstandige raakt zelfs niet aan de helft van dat gemiddelde vd ambtenaar...
Ambtenaren hebben veelal een langere carriere bij de eenzelfde werkgever, nl. de staat. Probeer maar eens tot uw 64-65 jaar bij een prive werkgever te blijven, ge wordt daar veelal buitengebonjourd of gewoon eerder wandelen gestuurd. Bij de overheid moogt ge een paar jaar uitbollen op het archief met behoud van loon.

Ambtenaren worden veelal in bruto loon betaald, wat meetelt voor pensioen, terwijl werknemers vaker in de vorm van autos, maaltijdcheques en dergelijke worden betaald.

Zelfstandigen hebben in der tijd zelf gekozen voor deze miserabele sociale bescherming. Mijn grootvader moest er allemaal niet van weten, hij regelde alles wel zelf. Inclusief pensioen. Nu is dat ook aan het wegebben. Blijft wel dat zelfstandigen veel minder sociale bijdragen betalen dan werknemers....

Laatst gewijzigd door Tavek : 21 mei 2019 om 12:30.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:11.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be