Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 oktober 2021, 08:51   #41
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Waterstof is de 'echte' toekomst. In het begin en een tijdje nog samen met elektrische auto's, maar waterstof zal op termijn de grote winnaar zijn.
En waarom? En waarom is er dan nog geen massaproductie van? En waarom hebben alle automerken die ooit FCEV ontwikkeld hebben het opgegeven?

(je weet toch dat een "waterstofauto" een electrische auto is met 3 maal slechter rendement dan een electrische auto met een batterijpack?)
Binnen het personenvervoer zie ik ook niet direct in de nabije toekomst een grote toekomst voor waterstof voertuigen.
Nog te duur voor de gemiddelde gebruiker.
Voor vrachtvervoer liggen de zaken heel anders.
Daar is het vooral het nuttige laadvermogen, dat belangrijk is.

En een waterstofcel weegt veel minder dan een batterijpack en neemt minder plaats in.
Daarnaast zijn waterstofcellen bruikbaar als stroomgenerators, die de dieselgenerators kunnen vervangen.
Voor werktuigen, zoals kranen en heftrucks, bouwmachines, mobiele transportbanden, enz... zijn waterstofcellen dus een goed alternatief voor de dieselmotoren.
Omdat die snel en eenvoudig op alle plaatsen kunnen bijgetankt worden, wat niet kan met de batterijpacks.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2021, 08:53   #42
gertc
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Even een ernstige vraag. Hoe rijdt dat eigenlijk zo een EV ? Ik heb daar nog nooit mee gereden. Ik kan me best voorstellen dat dat niet onaangenaam rijdt zelfs aangenamer dan een auto met plofmotor.

Ik hoor wel eens zeggen dat eenmaal je er mee hebt gereden overtuigd zou zijn ? Is dat een persoonlijke mening van die mensen of hoe zit dat eigenlijk ?

Ik vind dat daar weinig wordt over gesproken en er helemaal geen publiciteit wordt gemaakt om mensen met dit argument te overtuigen. Het enige wat de leek krijgt te horen is altijd hetzelfde zijnde de argumenten omtrent uitstoot waar mensen meestal uit concluderen dat het een noodzakelijk kwaad is ipv een veel aangenamer rijdend voertuig
Polestar is op dit moment op de radio reclame aan het maken om eens een testrit te doen met hun EV.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2021, 09:33   #43
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Afspraken voor proefritten kun je wslk overal doen.

Zelfs bij Cardoen de invoerder van de Aiways U5:

https://www.cardoen.be/nl/aiways-u5?...hoCJUoQAvD_BwE + Veelgestelde vragen

In de SUV klasse alvast met afstand de goedkoopste (~ 40k), en zeker goed uitgerust.
https://ev-database.nl/auto/1261/Aiways-U5

Oude presentatie van Fully Charged:
https://www.youtube.com/watch?v=fNeF2NWuGfg

Maar men kan dan best naar een Cardoen-vestiging rijden en alles met eigen ogen bekijken, en natuurlijk rijden.

Opmerkelijk licht (1720 kg) voor een ruime E-SUV van 4,7 meter, menige diesel of benzine-hybride weegt meer.

Laatst gewijzigd door Micele : 19 oktober 2021 om 09:57.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2021, 10:01   #44
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Waterstof binnenkort overal.

https://www.hln.be/buitenland/ineos-...lgie~a37fea85/

Nu nog de auto's.

2 of 3 jaar geleden zei ik het al.
En zie.
Ik zeg al sinds dag 1 dat Waterstof de oplossing is.

Niemand wordt beter van met tonnen batterijen rond te rijden.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2021, 10:01   #45
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
En waarom? En waarom is er dan nog geen massaproductie van? En waarom hebben alle automerken die ooit FCEV ontwikkeld hebben het opgegeven?

(je weet toch dat een "waterstofauto" een electrische auto is met 3 maal slechter rendement dan een electrische auto met een batterijpack?)
Batterijen zijn nu in trek omdat de constructeurs anders verzuipen.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2021, 10:04   #46
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Je weet dat vanaf 2026 alle bedrijfswagens in de regel electrisch worden?
Die 32.000 zullen dan redelijk snel tot 300.000 of 500.000 per jaar worden...

In Noorwegen zijn nu bijna 8 op de 10 ingeschreven wagens electrisch.
Als je naar een ander land wil kijken dan kijk je beter naar Duitsland.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2021, 10:14   #47
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Als je naar een ander land wil kijken dan kijk je beter naar Duitsland.
OK, mij eender welk land.

In Duitsland worden nu meer electrische wagens ingeschreven dan dieselwagens:
https://forum.politics.be/showpost.p...postcount=4035
Grote winnaars zijn de merken met electrische wagens.

Aandeel, verandering september 2021 tov september 2020:
BEV 17,1% aandeel, +58,8%

PHEV 11,6% aandeel, +13,5 %
HEV 18,9% aandeel, tesamen met PHEV +11,3%

Benzine 35,9% aandeel, -41,4 %
Diesel 15,9% aandeel, -53,9 %

De rest is LPG (0,5%) en CNG (0,1%).
De gemiddelde CO2-uitstoot daalde daardoor -16,9% yoy.

Aja, Duitsland heeft het record van "H2-wagens", er kwamen er 256 bij in 2021 tov 2020, en brengt het algemeen totaal FCEV op ongelooflijke 994 op 10 jaar opgepot.
. Ik weet niet of men de groei van 256 in %-aandeel aan de Duitse markt kan uitdrukken, teveel nullen na de komma.


En dat was nog maar september 2021.

Waterstof voor personenwagens is zo dood als een overreden pier, en zal dat ook blijven. Dat experimenten door enkele merken, want veel meer kun je dat niet noemen. En dat experimenteren toen was vooral om de schijn hoog te houden dat BEVs toch echte geen toekomst hebben en om de EV-adopters te doen twijfelen. Helaas...

Pssst niemand maakt zulke wagens waar je zelfs zuiver water voor nodig hebt om waterstof te maken, en dan begint de ellende pas. Zelfs een benzinewagen is ecologischer.

Laatst gewijzigd door Micele : 19 oktober 2021 om 10:34.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2021, 11:15   #48
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.280
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Even een ernstige vraag. Hoe rijdt dat eigenlijk zo een EV ? Ik heb daar nog nooit mee gereden. Ik kan me best voorstellen dat dat niet onaangenaam rijdt zelfs aangenamer dan een auto met plofmotor.

Ik hoor wel eens zeggen dat eenmaal je er mee hebt gereden overtuigd zou zijn ? Is dat een persoonlijke mening van die mensen of hoe zit dat eigenlijk ?

Ik vind dat daar weinig wordt over gesproken en er helemaal geen publiciteit wordt gemaakt om mensen met dit argument te overtuigen. Het enige wat de leek krijgt te horen is altijd hetzelfde zijnde de argumenten omtrent uitstoot waar mensen meestal uit concluderen dat het een noodzakelijk kwaad is ipv een veel aangenamer rijdend voertuig
Bij Tesla maak je online een afspraak voor een proefrit.
https://www.tesla.com/nl_BE/support/test-drive

Bekijk eerst een aantal youtube filmpjes zodat je bijvoorbeeld niet per ongeluk de noodknop gebruikt om je portier open te doen.

Je stapt in de auto, zet hem in vooruit en bent weg, zonder lawaai. Er moet geen motor aangezet worden of zoiets. De eerste keer dat je vertrekt is dat wel speciaal.
__________________
I wish nothing but the best for you too.

Laatst gewijzigd door Zucht : 19 oktober 2021 om 11:15.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2021, 12:08   #49
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ik zeg al sinds dag 1 dat Waterstof de oplossing is.

Niemand wordt beter van met tonnen batterijen rond te rijden.
En dat in dezelfde context. Denk eens eerst na? Of is dat uw achterhaald riedeltje?

Een slappe waterstofwagen weegt namelijk meer dan een vergelijkbare electrische wagen.

Een Huyndai Nexo en Toyota Mirai wegen respectievelijk 1889 kg en 1950 kg.

Die slepen een brandstofcel, meerdere zware H2-tanks en nog een kleine Lithium batterij mee. (die 5 tot 6 kg H2 die ze voltanken maken geen verschil)

Laatst gewijzigd door Micele : 19 oktober 2021 om 12:18.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2021, 12:43   #50
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
OK, mij eender welk land.

In Duitsland worden nu meer electrische wagens ingeschreven dan dieselwagens:
https://forum.politics.be/showpost.p...postcount=4035
Grote winnaars zijn de merken met electrische wagens.

Aandeel, verandering september 2021 tov september 2020:
BEV 17,1% aandeel, +58,8%

PHEV 11,6% aandeel, +13,5 %
HEV 18,9% aandeel, tesamen met PHEV +11,3%

Benzine 35,9% aandeel, -41,4 %
Diesel 15,9% aandeel, -53,9 %

De rest is LPG (0,5%) en CNG (0,1%).
De gemiddelde CO2-uitstoot daalde daardoor -16,9% yoy.

Aja, Duitsland heeft het record van "H2-wagens", er kwamen er 256 bij in 2021 tov 2020, en brengt het algemeen totaal FCEV op ongelooflijke 994 op 10 jaar opgepot.
. Ik weet niet of men de groei van 256 in %-aandeel aan de Duitse markt kan uitdrukken, teveel nullen na de komma.


En dat was nog maar september 2021.

Waterstof voor personenwagens is zo dood als een overreden pier, en zal dat ook blijven. Dat experimenten door enkele merken, want veel meer kun je dat niet noemen. En dat experimenteren toen was vooral om de schijn hoog te houden dat BEVs toch echte geen toekomst hebben en om de EV-adopters te doen twijfelen. Helaas...

Pssst niemand maakt zulke wagens waar je zelfs zuiver water voor nodig hebt om waterstof te maken, en dan begint de ellende pas. Zelfs een benzinewagen is ecologischer.
Er moet toch een markt zijn voor waterstof, anders zouden Ineos geen 2 miljard Euro investeren in nieuwe productielijnen.
En het gaat overproductielijnen van meer dan 120MW opbrengst aan mobile energiedrager.

Dat is dus een massa waterstof dat die produceren en een nog grotere massa zuurstof dat die de lucht in blazen.

Laatst gewijzigd door Jantje : 19 oktober 2021 om 12:43.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2021, 12:53   #51
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Er moet toch een markt zijn voor waterstof, anders zouden Ineos geen 2 miljard Euro investeren in nieuwe productielijnen.
En het gaat overproductielijnen van meer dan 120MW opbrengst aan mobile energiedrager.

Dat is dus een massa waterstof dat die produceren en een nog grotere massa zuurstof dat die de lucht in blazen.
Die markt zal er wel zijn, maar alvast niet voor personenwagens.

Zoals ik al schreef : Stationair.

Brandstofcel moet continu kunnen draaien en moet ook de warmte nuttig inzetten.

Staat allemaal tot in den treure in alle talen uitgelegd in wikipedia.
https://en.wikipedia.org/wiki/Fuel_cell#Power

Ik vraag me wel af waar ze al dat "gezuiverd water" vandaan gaan halen.

Dit hieronder ook eens volledig en teneinde lezen, het prijskaartje...

https://www.wattisduurzaam.nl/16238/...rd-kansloos-2/

Laatst gewijzigd door Micele : 19 oktober 2021 om 13:17.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2021, 13:06   #52
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.457
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ik zeg al sinds dag 1 dat Waterstof de oplossing is.

Niemand wordt beter van met tonnen batterijen rond te rijden.
En ik beweer het tegendeel. En kan er nog getallen aan geven ook.
Tot we een betere, energie-efficientere methode om waterstof gas te maken en de comprimeren/op te slaan hebben, is het alleen maar een doekje voor het bloeden.

Nu moeten we voor elektrolyse, 2.6Kwu in water pompen (dat dan nog lekker chemisch "verrijkt" is) om er met een brandstofcel er 1 kwu uit te krijgen, en proper water....

En dan zit je , zoals Micele al aanhaalt, met een elektriciteitsgenerator die beperkt is in piekvermogens, vandaar dat al die brandstofcelwagens ook nog een accu (of supercondensatorbank) mee mogen zeulen.

Ja, het is een optie om met "gratis" elektriciteit waterstof te maken en het in enorme opslagtanks te proppen (aardgas-opslag bekkens bijvoorbeeld), maar waarom dan niet gewoon rechtstreeks met accu's werken?
Het is niet alsof die technologie niet volwassen aan't worden is.

LED's hebben er ook maar 30 jaar over gedaan om van "indicatorlichtje" naar volwaardige verlichting te groeien. Om maar een voorbeeld te geven.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2021, 16:23   #53
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Die markt zal er wel zijn, maar alvast niet voor personenwagens.

Zoals ik al schreef : Stationair.

Brandstofcel moet continu kunnen draaien en moet ook de warmte nuttig inzetten.

Staat allemaal tot in den treure in alle talen uitgelegd in wikipedia.
https://en.wikipedia.org/wiki/Fuel_cell#Power

Ik vraag me wel af waar ze al dat "gezuiverd water" vandaan gaan halen.

Dit hieronder ook eens volledig en teneinde lezen, het prijskaartje...

https://www.wattisduurzaam.nl/16238/...rd-kansloos-2/
Daarom niet stationair, er zijn ook mobiele mogelijkheden.

Maar persoonlijk ben ik geen voorstander van waterstof.
Om te beginnen zijn waterstofbranden zeer moeilijk te bestrijden en heb je een speciale bril nodig om ze te kunnen zien.
Daarnaast is waterstof zeer moeilijk op te slagen voor lange tijd, omdat het zeer vluchtig is.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2021, 22:26   #54
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

De voordelen van waterstof zijn: Waterstof kan erg veel energie opslaan, meer dan elke andere stof op aarde. Het kan worden opgeslagen in bijvoorbeeld lege aardgasvelden of zoutkoepels. Dit is beter dan opslag van energie in batterijen of accu's, omdat de opslag van waterstof voor minder energie verlies zorgt.

Accu's :
Nadelen. Schade aan het milieu: batterijen zijn over het algemeen vervuilend voor het milieu. Bij lithium batterijen is het effect voor het milieu in ieder geval beter dan bij normale batterijen, maar toch zijn ook deze batterijen niet goed voor het milieu.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 19 oktober 2021 om 22:27.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2021, 00:58   #55
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ik zeg al sinds dag 1 dat Waterstof de oplossing is.

Niemand wordt beter van met tonnen batterijen rond te rijden.
Nu moet ik u eens gelijk geven Henri, alhoewel , wat denk je van perslucht? Iedere verbrandingsmotor kan in princiepen omgebouwd worden om met perslucht te rijden. Het is vlot te tanken en geeft geen CO² uitstoot.
https://www.detransformisten.be/arti...n-op-perslucht
En anders rijden we maar op ammoniak hé, 't zal wel wat stinken. NH3 stikstof en waterstof.

Laatst gewijzigd door Garry : 20 oktober 2021 om 01:12.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2021, 08:03   #56
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
En ik beweer het tegendeel. En kan er nog getallen aan geven ook.
Tot we een betere, energie-efficientere methode om waterstof gas te maken en de comprimeren/op te slaan hebben, is het alleen maar een doekje voor het bloeden.

Nu moeten we voor elektrolyse, 2.6Kwu in water pompen (dat dan nog lekker chemisch "verrijkt" is) om er met een brandstofcel er 1 kwu uit te krijgen, en proper water....

En dan zit je , zoals Micele al aanhaalt, met een elektriciteitsgenerator die beperkt is in piekvermogens, vandaar dat al die brandstofcelwagens ook nog een accu (of supercondensatorbank) mee mogen zeulen.

Ja, het is een optie om met "gratis" elektriciteit waterstof te maken en het in enorme opslagtanks te proppen (aardgas-opslag bekkens bijvoorbeeld), maar waarom dan niet gewoon rechtstreeks met accu's werken?
Het is niet alsof die technologie niet volwassen aan't worden is.

LED's hebben er ook maar 30 jaar over gedaan om van "indicatorlichtje" naar volwaardige verlichting te groeien. Om maar een voorbeeld te geven.
Maddox, zoals je ziet luistert ene hier toch niet naar de gekende nadelen van waterstofinfra en blijven hier maar onzin verkondigen over batterijen.

Zouden we niet beter een paar filmpjes plaatsen van wetenschappers?
Citaat:
https://www.youtube.com/watch?v=T5p192pJGTs

Auke Hoekstra (TU Eindhoven) sprak op het Waterstof evenement van de VER over zijn kijk op het gebruik van waterstof in mobiliteit. Hij heeft een duidelijke mening...
Of de expertise horen van enkele Duitse wetenschappers, zoals Prof. Maximilian Fichtner en expert in waterstof-technologie, in woord en beeld, en de prentjes hier plakken? En van Professor Volker Quaschning, enz...
Citaat:
https://www.volkswagenag.com/en/news...question.html#

Hydrogen or battery? A clear case, until further notice

2019-11-07

Electric battery or hydrogen? We explain where the decisive advantages of the electric drive over the fuel cell currently lie. And why there is no alternative to Volkswagen's decision to consistently promote e-mobility

The current facts prove Volkswagen right. Prof. Maximilian Fichtner, Dep. Director of the Helmholtz Institute Ulm for Electrochemical Energy Storage and designated expert in hydrogen research, lately told the “Wirtschaftswoche”, the “very poor energy efficiency well-to-wheel” of the fuel cell car make sure that battery-powered e-cars “order a multiple of more efficient”. Fichtner continues: “I'm not against hydrogen as an energy storage medium at all. We just should make use of it where it makes sense – and that's not in the car, but in the stationary area.”

Volker Quaschning, Professor for Regenerative Energy Systems at the HTW Berlin, also shares this assessment. According to Quaschning, numerous countries would be dependent on the import of regenerative hydrogen to produce hydrogen cars in large quantities, which would hardly be feasible in the near future. Furthermore, the hydrogen solution is “ultimately also more expensive than the battery version due to the high energy losses”. The carbon footprint of both vehicle variants, on the other hand, “hardly differs in the end. Quaschning's conclusion: Hydrogen will very probably be used above all in vehicles with high daily driving performance”. “The normal car for average applications will very probably be a battery car in the future. There are no environmental disadvantages as a result”.

Fichtner's and Quaschning’s assessments coincide with the results of the study “Automotive Industry 2035 – Forecasts for the Future”, in which management consultants Horváth & Partners recently examined in detail whether battery-powered or hydrogen-powered electric cars will prevail in the future. The study was carried out over six months, accompanied by 80 people/interview partners and financed by the management consultancy itself. “The main reason for our survey was that Horváth & Partners serves many clients in the automotive supply industry. They naturally want to know what to expect in the next 10 to 15 years,” says Dietmar Voggenreiter, head of the study.
The study first analyses the reasons for the purchase. Why should customers switch to e-cars? The most likely scenario at the moment is a two-phase model, according to the study: the push-phase and the subsequent pull-phase.
[...]
Ook dat zal niet helpen.

Alleen overtollige groene stroom kan je opslaan, en wat je verbruikt hoef je nooit op te slaan want en is ook dezelfde dag nog omgezet in verplaatsingskilometers.

Laatst gewijzigd door Micele : 20 oktober 2021 om 08:26.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2021, 08:23   #57
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
De voordelen van waterstof zijn: Waterstof kan erg veel energie opslaan, meer dan elke andere stof op aarde. Het kan worden opgeslagen in bijvoorbeeld lege aardgasvelden of zoutkoepels. Dit is beter dan opslag van energie in batterijen of accu's, omdat de opslag van waterstof voor minder energie verlies zorgt.

Accu's :
Nadelen. Schade aan het milieu: batterijen zijn over het algemeen vervuilend voor het milieu. Bij lithium batterijen is het effect voor het milieu in ieder geval beter dan bij normale batterijen, maar toch zijn ook deze batterijen niet goed voor het milieu.
Je maakt een klein foutje in je vergelijking.

Waterstof is een energiebron, net zoals benzine, diesel, steenkool, aardgas, geen energie.
Je hebt dus een opslagplaats nodig voor die energiedrager en een omvormer om de energie uit de energiebron te halen.
En je hebt een omvormer nodig om de energie in arbeid om te zetten.

Voor de mobiliteit van deze energiedrager heb je dus ook mobiele opslagplaatsen nodig.
Als dus het vergelijk wil maken tussen EV's en waterstofvoertuigen dan moet je de waterstoftanks en waterstofcellen beschouwen als de accu's
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2021, 08:35   #58
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Je maakt een klein foutje in je vergelijking.

Waterstof is een energiebron, net zoals benzine, diesel, steenkool, aardgas, geen energie.
Zelfs een energiebron is waterstof niet, enkel een energiedrager.
(want steenkool en aardgas kan men in de natuur vinden, zoals ruwe olie)

Citaat:
Geen energiebron, maar energiedrager

De aarde herbergt geen grote voorraden waterstof. Om aan de brandstof te komen, moet deze eerst worden gemaakt. Dat kan door water om te zetten in waterstof met behulp van elektriciteit (electrolyse). Daarmee is waterstof dus geen energiebron, maar een energiedrager. Alleen wanneer deze elektriciteit door middel van duurzame energie wordt opgewekt is de toepassing van waterstof als alternatief voor benzine en diesel duurzaam te noemen.
Zoals je verder gaat over energiedrager waterstof, ik neem aan een tikfoutje.

Citaat:
Je hebt dus een opslagplaats nodig voor die energiedrager en een omvormer om de energie uit de energiebron te halen.
En je hebt een omvormer nodig om de energie in arbeid om te zetten.

Voor de mobiliteit van deze energiedrager heb je dus ook mobiele opslagplaatsen nodig.
Als dus het vergelijk wil maken tussen EV's en waterstofvoertuigen dan moet je de waterstoftanks en waterstofcellen beschouwen als de accu's
En niet alleen dat, waterstof kan men niet zomaar compact opslaan, enkel onder zeer hoge druk en met de gekende verliezen. Een perperduur waterstofstation heeft al een groot reservoir op 1000 bar, daarmee de FCEV met 700 bar snel genoeg (5-6 minuten) kan tanken. Tanken er een vijftal voertuigen achtereen kan het zijn dat het 15 minuten wordt, of niet veel minder dan een EV aan een 250 kW-laadpunt.

En dat is sowieso dikke zeverpraat en gemiereneuk dat 20 minuten opladen voor een EV een nadeel zou zijn op ritten van (veel) meer dan 500 km.

Dat de H2 vandaag aan de pomp 9,9 € de kg kost en de kWh veel goedkoper is (Tesla: 0,3 €) dat zeggen die zeveraars natuurlijk niet.

Dus krijgt men FCEV ondanks dubbel zo hoge subsidies nog niet aan de straatstenen kwijt, ook niet in Korea en Japan. In Californië mogen ze zelfs gratis H2 tanken als alternatief.

Laatst gewijzigd door Micele : 20 oktober 2021 om 08:46.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2021, 09:06   #59
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Jaren vooraleer de ingenieurs van Tesla begonnen aan electrische wagens hadden ze natuurlijk ook aan brandstofcelwagens gedacht.

Want de filosofie van Tesla is het proces hernieuwbare energie zodanig te versnellen voor het milieu (minder CO2)

Lang moesten ze niet nadenken:

snel en energiek uitgelegd:
Citaat:
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=4u8XRovk_Q0

Why Tesla will NEVER use Hydrogen Fuel Cells
Waarom geeft Hyundai eigenlijk maar 5 jaar garantie op de brandstofcel van zijn Nexo (FCEV), dan de 8 jaar garantie op het batterijpack van zijn Kona (BEV)?

https://www.hyundai.com/eu/models.html (in de landen waar die rare Nexo nog verkrijgbaar is)
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2021, 10:24   #60
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Eventjes over de grote plas.


Het regionale busbedrijf maakt flinke vorderingen met schoon openbaarvervoer. “Ongeveer 97 procent van de MTD-vloot van bussen is een hybride diesel/elektrisch model. 100% elektrische bussen rijden slechts een derde van de afstand van de dieselvoertuigen en moeten dan zes uur opladen”, zegt MTD-directeur Karl Gnadt. ?*"We willen naar nul emissies, maar wel op een manier doen die ons in staat stelt onze routes en dienstregelingen te blijven afstemmen op de behoeften van de reizigers, in plaats van op de behoeften van ons voertuig. Waterstof elektrisch biedt dat."

Het MTD heeft voordat het bedrijf tot de aanschaf van waterstofbussen overging contact gezocht met andere busbedrijven in de Verenigde Staten met enige ervaring. Er rijden onder andere H2-bussen in Flint, Michigan, in Canton, Ohio en Oakland, Californië. De laatste zelfs al 20 jaar. “Alle busbedrijven zijn tevreden en streven er naar meer waterstofbussen in de dienstregeling op te nemen”, zegt Gnadt. Hij heeft inmiddels zelf een paar ritten gemaakt in de waterstofbussen en is ook zeer enthousiast. "De bus rijdt soepeler en is veel stiller dan een gewone dieselbus. Met de aankoop van schone H2-bussen besparen we direct 100-duizend liter diesel per jaar. De laatste vier dieselbussen, van de totale vloot van 114 voertuigen, gaan de komende jaren verdwijnen. En bij het nieuwe waterstofproductiestation kunnen we genoeg brandstof produceren om 12 voertuigen van waterstof te voorzien.”

"Het was niet goedkoop om op waterstof over te schakelen, maar het voordeel op de lange termijn is veel, veel groter dan dat van elektrische bussen op batterijen," zegt Gnadt. “Eén bus zal de uitstoot van broeikasgassen naar schatting tot 135 ton per jaar verminderen.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:35.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be