Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 16 december 2021, 13:22   #21
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.465
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Heb daar toch wat bedenkingen hierbij.

Stel iemand van 55 die 35 jaren heeft gewerkt en zijn job verliest wegens herstructurering. Gaan we die teleurgestelde mens op zijn 57 dan de straten laten proper houden ? Gaan we die verplichten van het kerkhof te onderhouden ?
Nee dat vind ik ook maar die mens heeft 35 jaar gewerkt, ik heb het vooral over van die mannen die professioneel werkloos zijn en dat meestal al voor de derde generatie op rij.

Ik vind ook dat daar een verschillen tussen moet bestaan.

Zelf een beroepsdopper van 55 zou ik niet op zijn knieen vuil laten uittrekken, er zullen wel andere klusjes zijn die uitgevoerd kunnen worden.

Er moet nu eenmaal een systeem bestaan dat mensen motiveert om toch maar te gaan werken. Als al het andere faalt dan moet er voor bepaalde types van beroepswerkelozen nu eenmaal een systeem bestaan dat hun verplicht iets terug te doen voor de maatschappij.

Ik ken persoonlijk een geval, waarvan als ik er over na begin te denken mijn bloed begint te koken, zeker als ik zie wat er vaporiseert van mijn pre en ik besef dat dat dient om dat stuk nutteloze nageboorte in leven te houden.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2021, 13:37   #22
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.848
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Er moet nu eenmaal een systeem bestaan dat mensen motiveert om toch maar te gaan werken.
Ofwel liggen de uitkeringen te hoog ofwel de lonen te laag. Zolang het inkomens verschil tussen gaan werken of thuisblijven zo miniem blijft kan je laaggeschoolden moeilijk motiveren.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2021, 14:44   #23
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.280
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Grappige anekdote, al een hele tijd geleden. Ploegbaas wil me buiten sturen om vergif te gaan spuiten in de omgeving van het St-Augustinus ziekenhuis.
Ik vroeg hem waar de benodigde veiligheidskledij en het gasmasker met de juiste filters is.
Had ik niet nodig, zei hij.
Ik vond echter van wel en ik zei dat ook.
Gaat niet, zei de ploegbaas, want dan weten de mensen dat je vergif aan het spuiten bent.

Dus, omdat de mensen op straat niet zouden weten dat ze vergif binnenkrijgen moest ik mezelf ook vergiftigen.

Wanneer ik hem dan vroeg ofdat hij volledig gek was keek hij me niet begrijpend aan.
Prachtig voorbeeld van hoe de hogere klasse denkt de lagere te kunnen vergiftigen. Denk aan 3M en tal van andere voorbeelden.
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2021, 14:45   #24
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.280
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ofwel liggen de uitkeringen te hoog ofwel de lonen te laag. Zolang het inkomens verschil tussen gaan werken of thuisblijven zo miniem blijft kan je laaggeschoolden moeilijk motiveren.
De uitkeringen kunnen niet hoog genoeg zijn.
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2021, 14:47   #25
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.280
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Heb daar toch wat bedenkingen hierbij.

Stel iemand van 55 die 35 jaren heeft gewerkt en zijn job verliest wegens herstructurering. Gaan we die teleurgestelde mens op zijn 57 dan de straten laten proper houden ? Gaan we die verplichten van het kerkhof te onderhouden ?
Neen. Tuurlijk niet.
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2021, 14:49   #26
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.280
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
In Nederland bestaat dit al.
Nederland is al lang geen gidsland meer.
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2021, 14:51   #27
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.280
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Maar hopelijk zwaaien ze niet met een zak geld, zodat het verschil tussen gemeenschapsdienst en regulaire job groot genoeg blijft.
Wat een onzin.
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2021, 15:55   #28
discuz
Minister
 
Geregistreerd: 16 november 2006
Berichten: 3.295
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Zolang dat niet leidt tot meer werkloosheid als besparing op de uitvoerende overheidsdiensten zie ik er weinig mis mee. Want dat zie ik nog gebeuren: om de bullshitjobbers te kunnen betalen gaan we wat mensen bij de groen- of poetsdiensten ontslaan en dan kunnen we ze later voor een lagere dop terug aan het werk zetten ...


Werkloze straatveger moet voor uitkering ... straten vegen

Door bezuinigingen verloor Hagenaar Harry (53) 3 jaar geleden zijn baan als straatveger. Nu hanteert hij als werkloze opnieuw de bezem en de prikker, in ruil voor een bijstandsuitkering. 'Ik krijg 400 euro per maand minder dan vroeger,' verzucht hij in het AD. 'Ik voel me uitgebuit, als een slaaf.'

https://www.ad.nl/bizar/werkloze-str...A%2F%2Ft.co%2F

Gidsland Nederland
discuz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2021, 16:08   #29
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.285
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Dat is inderdaad een risico. En tevens de reden waarom ik niet goed weet of ik hier voor- of tegenstander van ben.

Net om die reden is professor Nicaise uiterst kritisch, eigenlijk zelfs ronduit negatief tgo deze maatregel.

Citaat:
Professor Nicaise: "Juridisch zeer mank"
Ides Nicaise, hoogleraar aan de KU Leuven en onderzoeker aan het HIVA, vindt verplichte gemeenschapsdienst helemaal geen goed idee. "Als het vrijwillige gemeenschapsdienst zou zijn, zou dat helemaal anders zijn. Maar dit gaat in tegen het principe van het recht op arbeid en dus ook het recht op vrije keuze van arbeid. Juridisch ligt dat al zeer mank."

Nicaise onderzocht vergelijkbare systemen in het buitenland. "Als je ze op grote schaal probeert toe te passen, zijn overheden niet in staat om kwalitatieve arbeid aan te bieden. Dan krijg je allerlei vormen van dwangarbeid om mensen bezig te houden. Als mensen vinden dat het zinloos is of hen niet past, worden ze gesanctioneerd. Dat draait uiteindelijk uit op een schorsingsmachine."

Het risico bestaat ook dat werklozen niet meer zullen zoeken naar een meer degelijke job, oppert Nicaise. "Het stigmatiseert ook werkzoekenden. Werkgevers zullen zich afkeren van die kandidaten omdat ze denken dat ze niet meer gemotiveerd zouden zijn en men hen heeft moeten verplichten."

Meer nog: verplichte gemeenschapsdienst kan reguliere tewerkstelling vernietigen. "Het is veel interessanter om iemand aan te werven in zo'n nepstatuut, omdat dat bijna niks kost. Op die manier ondermijn je de arbeidsvoorwaarden en vernietig je tewerkstelling. Uit evaluatiestudies in het buitenland blijkt dat de nettotewerkstelling van zulke systemen 0 is. En als je rekening houdt met de verdringing van reguliere arbeid is het zelfs negatief."
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/12...lozen-komt-er/
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2021, 16:11   #30
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Net om die reden is professor Nicaise uiterst kritisch, eigenlijk zelfs ronduit negatief tgo deze maatregel.


https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/12...lozen-komt-er/
De uren dat ze die gemeenschapsdienst (moeten) doen, zouden eigenlijk gewoonweg aan een volwaardig loon moeten worden betaald.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2021, 16:13   #31
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.437
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
De uren dat ze die gemeenschapsdienst (moeten) doen, zouden eigenlijk gewoonweg aan een volwaardig loon moeten worden betaald.
Niet alleen dat, werken kan alleen met een geldig arbeidscontract.

Werken =/= werkloos.
__________________
Citaat:
Ta gueule!

Laatst gewijzigd door Xenophon : 16 december 2021 om 16:13.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2021, 16:20   #32
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.285
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Wat een onzin.
Leg dat eens uit aub ?
Als uitkeringen vergelijkbaar zijn met een loon voor niet gekwalificeerde arbeid, ontwerp je als het ware zelf een werkloosheidsval. Een fenomeen dat de sociaal zwaksten eerst treft. Typevoorbeeld is de alleenstaande werkloze moeder, die men dan een slecht betaalde job probeert aan te bieden.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2021, 16:23   #33
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.285
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
De uren dat ze die gemeenschapsdienst (moeten) doen, zouden eigenlijk gewoonweg aan een volwaardig loon moeten worden betaald.
Juist.
Dan is er een meetbaar voordeel voor de betrokkene, en ja, dat motiveert. Maar niet de quatsch over 'behoud van sociale vaardigheden' die minister Crevits nu verkondigt.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...

Laatst gewijzigd door Pandareus : 16 december 2021 om 16:24.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2021, 16:25   #34
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Niet alleen dat, werken kan alleen met een geldig arbeidscontract.

Werken =/= werkloos.
Dat lijkt me nog het gemakkelijkst om een mouw aan te passen. Dat is gewoon praktische uitwerking hé.

Als dat voor gevangenen lukt (gevangenisarbeid), moet dat hier ook lukken. De vraag is eerder of het wenselijk is dit te doen aan lagere vergoedingen dan een volwaardig loon.

Ik denk van niet.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 16 december 2021 om 16:27.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2021, 16:30   #35
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.285
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Niet alleen dat, werken kan alleen met een geldig arbeidscontract.

Werken =/= werkloos.
Het eerste proces voor de arbeidsrechtbank na een gebeurlijk arbeidsongeval met zo een 'geactiveerde' dopper gaat bijzonder interessant worden.

Er is arbeid + loon (+1,3 euro per gewerkt uur) + gezag ==> geldige arbeidsovereenkomst. Bijgevolg verzekeringsplicht arbeidsongevallen. Waarvoor de verzekeraar geen bijdrages heeft gekregen want die mensen gaan niet doorgegeven zijn via de loonstaten in de totale loonmassa, die de berekeningsbasis vormt voor de premie.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2021, 16:30   #36
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.437
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Dat lijkt me nog het gemakkelijkst om een mouw aan te passen. Dat is gewoon praktische uitwerking hé.

Als dat voor gevangenen lukt (gevangenisarbeid), moet dat hier ook lukken.
De vraag is eerder of het wenselijk is dit te doen aan lagere vergoedingen dan een volwaardig loon.

Ik denk van niet.
Je hebt het over de zwarte boekhoudingen in de diverse gevangenissen.

Lijkt me wat raar dat de werkloze voor enkele centen per uur in het zwart mag werken voor koppelbaas staat. Beetje teveel surrealisme.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2021, 16:31   #37
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Je hebt het over de zwarte boekhoudingen in de diverse gevangenissen.

Lijkt me wat raar dat de werkloze voor enkele centen per uur in het zwart mag werken voor koppelbaas staat. Beetje teveel surrealisme.
Neen, ik heb het over volledig geregelde mogelijkheden om gevangenisarbeid te leveren:

https://justitie.belgium.be/nl/thema...n_verenigingen
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2021, 16:47   #38
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.437
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Neen, ik heb het over volledig geregelde mogelijkheden om gevangenisarbeid te leveren:

https://justitie.belgium.be/nl/thema...n_verenigingen
Ik zie daar niets over de verloning en de belastingen die gevangenen moeten betalen op hun loon?

Ik weet uit ervaring, dat het geld dat een gevangene verdient met arbeid centen per uur betreft en dat de belastingen niet geïnteresseerd zijn in die habbekratsen.
Ik weet het, want ik had de 17 cent of iets dergelijks die ik met werken verdient had in Wortel, aangegeven aan de belasting, uit nieuwsgierigheid over wat ze daar over zouden zeggen.
De belasting liet me weten dat alle geld verdient als gevangene zwart was en niet aangegeven diende te worden.

Is dat ondertussen anders? Misschien, maar ik betwijfel het, vermits alle gevangenisboekhoudingen zwart zijn.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2021, 16:51   #39
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.957
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Nee dat vind ik ook maar die mens heeft 35 jaar gewerkt, ik heb het vooral over van die mannen die professioneel werkloos zijn en dat meestal al voor de derde generatie op rij.

Ik vind ook dat daar een verschillen tussen moet bestaan.

Zelf een beroepsdopper van 55 zou ik niet op zijn knieen vuil laten uittrekken, er zullen wel andere klusjes zijn die uitgevoerd kunnen worden.

Er moet nu eenmaal een systeem bestaan dat mensen motiveert om toch maar te gaan werken. Als al het andere faalt dan moet er voor bepaalde types van beroepswerkelozen nu eenmaal een systeem bestaan dat hun verplicht iets terug te doen voor de maatschappij.

Ik ken persoonlijk een geval, waarvan als ik er over na begin te denken mijn bloed begint te koken, zeker als ik zie wat er vaporiseert van mijn pre en ik besef dat dat dient om dat stuk nutteloze nageboorte in leven te houden.
Derde generatie: dat vindt je hier & daar in Wallonie.
Ik denk dat je dat in Vlaanderen niet vindt.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2021, 17:23   #40
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.437
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Derde generatie: dat vindt je hier & daar in Wallonie.
Ik denk dat je dat in Vlaanderen niet vindt.
In Vlaanderen zouden ze lang geschorst zijn.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:20.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be