Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 juni 2023, 12:56   #21
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
De groenen zijn groenen
de blauwen zijn blauwen
de roden zijn roden.
staatsdirigisme werkt (tamelijk) goed in China. In 1948 stonden ze nog in de middeleeuwen. Nu zijn de Chinezen over 10 jaar het machtigste land ter wereld.
Het machtigste land ter wereld worden, ligt niet direct in de bedoeling van onze cultuur
Ik denk dat over 10 jaar het leven nog altijd beter zal zijn in West-Europa, dan in China.
Zelfs mocht tegen die tijd Vlaanderen nog altijd niet onafhankelijk zijn.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2023, 13:35   #22
gunter5148
Europees Commissaris
 
gunter5148's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 juli 2020
Berichten: 7.884
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ja, juist ja. Maar dan is dictatuur ook perfect. Het is deel van het heelal.

Ik bedoelde dat het idee van de vrije markt er meestal in bestaat dat men sinds Adam Smith beweert dat de vrije markt de best mogelijke allocatie van ressources geeft als men een groep heeft met mensen die enerzijds ressources aanbieden en anderzijds dingen wensen: dat het de best mogelijke allocatie van ressources geeft om die wensen zo goed mogelijk te voldoen, in de veronderstelling dat er geen wensen zijn van vernietiging en malheur van anderen, maar enkel "positief" eigen voordeel (eventueel ten koste van ressources van anderen, maar niet met als DOELSTELLING het malheur van anderen).

Dat is enkel maar bij benadering waar "in eerste orde" zonder markt beinvloedingsstrategieen.

De enige manier om echt optimaal aan al uw wensen te voldoen is gewoon gans het universum te onderwerpen aan uw wil. Dat is trouwens waarom dat altijd de tussenstrategie is van instrumentele convergentie. Darth Vador had gewoon gelijk.
Als "de markt" wil dat gij alleenheerser over uw eigen wordt, dan zult ge dat worden
__________________
Niemand is mijn koning en niemand is mijn slaaf
gunter5148 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2023, 13:36   #23
gunter5148
Europees Commissaris
 
gunter5148's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 juli 2020
Berichten: 7.884
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ja, juist ja. Maar dan is dictatuur ook perfect. Het is deel van het heelal.

Ik bedoelde dat het idee van de vrije markt er meestal in bestaat dat men sinds Adam Smith beweert dat de vrije markt de best mogelijke allocatie van ressources geeft als men een groep heeft met mensen die enerzijds ressources aanbieden en anderzijds dingen wensen: dat het de best mogelijke allocatie van ressources geeft om die wensen zo goed mogelijk te voldoen, in de veronderstelling dat er geen wensen zijn van vernietiging en malheur van anderen, maar enkel "positief" eigen voordeel (eventueel ten koste van ressources van anderen, maar niet met als DOELSTELLING het malheur van anderen).

Dat is enkel maar bij benadering waar "in eerste orde" zonder markt beinvloedingsstrategieen.

De enige manier om echt optimaal aan al uw wensen te voldoen is gewoon gans het universum te onderwerpen aan uw wil. Dat is trouwens waarom dat altijd de tussenstrategie is van instrumentele convergentie. Darth Vador had gewoon gelijk.
Dictatuur is een onevenwicht. Een vacuum. Dat wil opgevuld worden.
__________________
Niemand is mijn koning en niemand is mijn slaaf
gunter5148 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2023, 13:38   #24
gunter5148
Europees Commissaris
 
gunter5148's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 juli 2020
Berichten: 7.884
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Een lichte regulering mag er zijn. zoals handel met voorkennis, of bvb speculatie op energie en voedsel. Van mij mag iedereen nen dikke cent verdienen die er voor werkt. En zelf ne kapitalist die investeert mag ook goed zijn villa met zwembad verdienen. Totaal geen afgunst wat dat betreft.

Maar het moet wel proper blijven. Geld verdienen met bvb graanschepen te laten liggen en ze pas vrij geven als de prijs met 50 % gestegen is (of de boel net niet gaat kiemen) is er los over. Dat mogen we niet willen. Maar verder laat de markt zijn werk doen.
Ik ben het niet eens met U. Géén regulering is de beste regulering. Zonder regulering kunnen monopolies niet in stand blijven. En graanschepen laten liggen tot de prijs met 50% stijgt, kan opgevangen worden door een handelaar die met 25% content is, die opgevangen wordt door een handelaar die met 12,5% tevreden is, die opgevangen wordt.... (de markt dus).
__________________
Niemand is mijn koning en niemand is mijn slaaf
gunter5148 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2023, 13:40   #25
gunter5148
Europees Commissaris
 
gunter5148's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 juli 2020
Berichten: 7.884
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Dank voor dit open doel:
Wie zijn dat dan? Het bestuur en de leden van de nva natuurlijk.
Ik heb ooit voor den NVA gestemd, toen die het vaccuum van de volksunie, de cvp en de pvv opvulden.
En dat was het dan meteen, want sindsdien is het gewoon allemaal hetzelfde gebleven.
__________________
Niemand is mijn koning en niemand is mijn slaaf
gunter5148 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2023, 13:48   #26
Sneaky
Minister-President
 
Sneaky's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 april 2015
Berichten: 4.779
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Darth Vador had gewoon gelijk.
En goede smaak wat betreft vrouwen ook.

Naam: amidala.jpg
Bekeken: 81
Grootte: 44,7 KB
__________________
Elon Musk - “Wokeness gives people a shield to be mean and cruel, armored in false virtue.”
Sneaky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2023, 13:56   #27
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
Als "de markt" wil dat gij alleenheerser over uw eigen wordt, dan zult ge dat worden
Als ik alleenheerser ben, is dat wat de markt wil

De markt is niks anders dan een soort van gewogen dynamiek van de wensen van zij die macht hebben, he. In een markt komt macht van opportuniteiten en vooral, van miserie van anderen. Hoe meer anderen miserie hebben, hoe meer opportuniteiten voor veel macht er in de markt zijn.

Als ik de enige ben die alle drinkwater heeft kunnen bezitten op een of andere manier, dan is het feit dat iedereen sterft van de dorst een gigantische machtspositie waarmee ik in de markt tegen een klein beetje water ongeveer al de rest kan bekomen he.

De truuk is gewoon om snel genoeg de miserie van anderen kunnen te voorzien, en vooral van alle anderen die ook die miserie zouden kunnen verlichten en dus concurrenten voor die macht zouden zijn, op tijd op een zijspoor te zetten.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2023, 13:57   #28
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
Dictatuur is een onevenwicht. Een vacuum. Dat wil opgevuld worden.
Er is nooit evenwicht in het universum. Als het er al is, dan is het gewoon tijdelijk.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2023, 13:57   #29
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Het machtigste land ter wereld worden, ligt niet direct in de bedoeling van onze cultuur
Dan gaan wij er nogal rap aan zijn he.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2023, 14:00   #30
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
Ik ben het niet eens met U. Géén regulering is de beste regulering. Zonder regulering kunnen monopolies niet in stand blijven.
Dat is niet echt waar wat ressources betreft he. Een markt die toelaat dat men eigenaar is van natuurlijke ressources is een automatisch monopolie systeem.

Wie voldoende rijkdom vergaart kan eigenaar worden van het gros of alle bronnen van een zekere ressource, en heeft daar dan een monopolie over. Uit dat monopolie kan men onbeperkte rijkdom putten, en dus wereldheerser de facto worden.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2023, 14:11   #31
Sneaky
Minister-President
 
Sneaky's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 april 2015
Berichten: 4.779
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat is niet echt waar wat ressources betreft he. Een markt die toelaat dat men eigenaar is van natuurlijke ressources is een automatisch monopolie systeem.

Wie voldoende rijkdom vergaart kan eigenaar worden van het gros of alle bronnen van een zekere ressource, en heeft daar dan een monopolie over. Uit dat monopolie kan men onbeperkte rijkdom putten, en dus wereldheerser de facto worden.
En dus is de markt perfect, niet?
__________________
Elon Musk - “Wokeness gives people a shield to be mean and cruel, armored in false virtue.”
Sneaky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2023, 14:55   #32
fcal
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 4 april 2002
Berichten: 8.069
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Als ik alleenheerser ben, is dat wat de markt wil ...
Wat zegt uw echtgenote hiervan?
__________________
Het woord 'hond' heeft nooit iemand gebeten - Aristoteles
fcal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2023, 16:59   #33
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
Wat zegt uw echtgenote hiervan?
Er staat "als" he
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2023, 17:02   #34
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sneaky Bekijk bericht
En dus is de markt perfect, niet?
Alles is altijd perfect als men dat bekijkt vanuit "natuurlijk systeem standpunt" maar uiteraard is het niet altijd perfect als men dat gaat vergelijken met de doelstellingen van een individu, nietwaar. Eigenlijk zijn dingen nooit perfect ten aanzien van de doelstellingen van een individu omdat dat individu altijd over gebrekkige kennis beschikt, en over beperkte ressources en beperkte intelligentie, waardoor in het beste geval er iets uit de bus komt dat vaag een deeltje van de soms incoherente wensen van een individu kan realiseren, en dus verre van "perfect" genoemd kan worden.

Dus ja, in de mate dat die markt toelaat om een specifiek individu tot alleenheerser van het universum laten uit te groeien is dat inderdaad "perfect" maar enkel maar vanuit het standpunt van dat individu natuurlijk en in de limiet van t naar oneindig.

Dat gezegd, dictaturen doen dat sneller in zekere mate.

Laatst gewijzigd door patrickve : 9 juni 2023 om 17:05.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2023, 17:05   #35
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.669
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
Elders zei ik het al. In een communistisch bestel is de overheid (en hun minions) eigenaar van het productie-apparaat. (U mag ook debatteren over deze definitie, maar dan in een andere draad.)

Wouter DV (watermeloen) vertolkt de rol van apparatsjik met verve;

https://palnws.be/2023/06/pal-tweets/

Hij gelooft niet in de "markt" (wet van vraag en aanbod) die vanuit zichzelf reguleert hoeveel geld kost. (jaja, geld heeft een prijs, rente genaamd)

Hij geloofde er wél in toen de rente op 0,01% stond, omdat de (digitale) persen van de centrale banken op volle toeren draaide om met liquiditeit een solvabiliteitsprobleem op te lossen.

Toen hoorde je hem niet (hé, stop eens met geld te drukken, want dat verlaagt de waarde van het geld dat reeds in omloop is, ocharme die arme mensen die al zo weinig geld hebben dat nu op een paar jaar bijna de helft van z'n waarde verloren heeft.)

Nu, hij is een slechte watermeloen, want waarom stoppen bij 3%?

Geef iedereen 1 miljoen op een spaarrekening, met een rente (belastingsvrij aub) van 10% godverdomme, gij ze nul van een communist.

Zou U toekomen met 8333,33eur per maand, levenslang?

STEM VOOR MIJ zeg ik U, en ge KRIJGT HET!
Wouter DV wil niet persé dat de overheid eigenaar wordt van het productieapparaat zoals de communisten. Hij wil wel dat de overheid alles kan beslissen, zoals in het ... fascisme. De 'groenen' worden niet voor niets ecofascisten genoemd.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2023, 17:06   #36
gunter5148
Europees Commissaris
 
gunter5148's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 juli 2020
Berichten: 7.884
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat is niet echt waar wat ressources betreft he. Een markt die toelaat dat men eigenaar is van natuurlijke ressources is een automatisch monopolie systeem.

Wie voldoende rijkdom vergaart kan eigenaar worden van het gros of alle bronnen van een zekere ressource, en heeft daar dan een monopolie over. Uit dat monopolie kan men onbeperkte rijkdom putten, en dus wereldheerser de facto worden.
In het geval dat er geen belemmering is op het vlak van concurrentie kan dat niet. Want grondstoffen op zich zijn waardeloos als je ze niet kan omzetten naar gebruiksgoederen, en vanaf dan begint de concurrentie te spelen.
En aldus trachten minder goede zakenlui politici om te kopen, die dan regulering schrijven om concurrentie uit te schakelen.
Zo ontstaan oligo- en monopolies.
In een vrije markt kunnen wel monopolies ontstaan, maar bij vrije concurrentie is er op den duur altijd iemand die beter of goedkoper kan produceren, en dan houdt het monopolie op te bestaan. Helemaal uit zichzelf.
__________________
Niemand is mijn koning en niemand is mijn slaaf
gunter5148 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2023, 17:08   #37
gunter5148
Europees Commissaris
 
gunter5148's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 juli 2020
Berichten: 7.884
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Wouter DV wil niet persé dat de overheid eigenaar wordt van het productieapparaat zoals de communisten. Hij wil wel dat de overheid alles kan beslissen, zoals in het ... fascisme. De 'groenen' worden niet voor niets ecofascisten genoemd.
Ah, ge hebt mijn definitie van fascisme gelezen

Het ligt vlak bijeen hé, communisme en fascisme.
__________________
Niemand is mijn koning en niemand is mijn slaaf
gunter5148 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2023, 17:12   #38
gunter5148
Europees Commissaris
 
gunter5148's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 juli 2020
Berichten: 7.884
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Er is nooit evenwicht in het universum. Als het er al is, dan is het gewoon tijdelijk.
Alles is altijd in beweging. Vandaar dat monopolies alleen maar in stand kunnen gehouden worden door regulering.

Denk maar eens aan “geld.”

Sinds 1913 het meest gereguleerde monopolie ter wereld, en TOCH is er concurrentie ontstaan, middels cryptomunten (waar ik overigens geen fan van ben)
__________________
Niemand is mijn koning en niemand is mijn slaaf
gunter5148 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2023, 17:14   #39
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
In het geval dat er geen belemmering is op het vlak van concurrentie kan dat niet. Want grondstoffen op zich zijn waardeloos als je ze niet kan omzetten naar gebruiksgoederen, en vanaf dan begint de concurrentie te spelen.
Dat is zo in het model waar ressources "onbegrensd" zijn en het een kwestie is van ze maar te ontginnen. Maar stel nu "olie". Stel dat een rijke groep erin slaagt om alle olievelden op te kopen, voor men zich daaraan blauw betaalt. Telkens er ergens een nieuw olieveldje gevonden wordt, koopt die entiteit dat op, en met de quasi monopolie positie van oliebezit kunnen ze de oliemarkt totaal naar hun hand zetten. Als een concurrentje dus een nieuw olieveld heeft, dan gooit dat monopolie de olie op de markt en doet de prijs ervan crashen, zodat die nieuwe oliehouder niet veel inkomsten heeft, en gaat de monopolist hem een interessant voorstel doen om dat olieveldje op te kopen.

Nadien draait de monopolist de kraan toe en olie wordt verschrikkelijk duur, zodat die monopolist enorm veel geld kan binnen doen, waarmee die monopolist dan andere onderdelen van de economie opkoopt.

Uiteindelijk bekom je 1 enorme financiele groep die ongeveer alles bezit he.

En telkens er ergens op een van de gebieden en concurrentje de neus opsteekt, haalt men dezelfde toeren uit, de markt doen crashen door overaanbod wanneer de concurrent wil verdienen, en dan overkopen aan een goeie prijs.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2023, 17:19   #40
gunter5148
Europees Commissaris
 
gunter5148's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 juli 2020
Berichten: 7.884
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat is zo in het model waar ressources "onbegrensd" zijn en het een kwestie is van ze maar te ontginnen. Maar stel nu "olie". Stel dat een rijke groep erin slaagt om alle olievelden op te kopen, voor men zich daaraan blauw betaalt. Telkens er ergens een nieuw olieveldje gevonden wordt, koopt die entiteit dat op, en met de quasi monopolie positie van oliebezit kunnen ze de oliemarkt totaal naar hun hand zetten. Als een concurrentje dus een nieuw olieveld heeft, dan gooit dat monopolie de olie op de markt en doet de prijs ervan crashen, zodat die nieuwe oliehouder niet veel inkomsten heeft, en gaat de monopolist hem een interessant voorstel doen om dat olieveldje op te kopen.

Nadien draait de monopolist de kraan toe en olie wordt verschrikkelijk duur, zodat die monopolist enorm veel geld kan binnen doen, waarmee die monopolist dan andere onderdelen van de economie opkoopt.

Uiteindelijk bekom je 1 enorme financiele groep die ongeveer alles bezit he.

En telkens er ergens op een van de gebieden en concurrentje de neus opsteekt, haalt men dezelfde toeren uit, de markt doen crashen door overaanbod wanneer de concurrent wil verdienen, en dan overkopen aan een goeie prijs.
Dan zoekt de markt iets anders dan olie. En dan zitten ze daar met hunnen dure olie. Waarom denk je dat den OPEC zijn macht toch begrensd is, hoewel erg groot? Waarom vragen die geen 10.000usd voor 1 vat? Antwoord; tegen die prijzen is er mss wel een goedkoper alternatief. Of beginnen miljoenen en miljarden marktparticipanten een alternatief te zoeken.

De markt is perfect, Pé, maar ze mag niet gereguleerd zijn.
__________________
Niemand is mijn koning en niemand is mijn slaaf

Laatst gewijzigd door gunter5148 : 9 juni 2023 om 17:22.
gunter5148 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:47.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be