Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 november 2009, 22:49   #1221
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.877
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dochtertaal, dochtertaal. Wat is me dat nu voor een woord. Gewoon een variante van de Nederlandse taal. Waarom zouden we nu woorden moeten overnemen? Dat mag, maar hoeft toch niet. En als u dat dan toch wilt doen, zou u kunnen beginnen met het Afrikaans 'moltrein'.
Als u dat een variant van dezelfde taal noemt, dan hebben we toch andere definities van dat begrip...
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2009, 22:51   #1222
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Waar haalt u het vandaan dat men in Nederland niet drie woordgeslachten heeft? Het is niet dat het bepaalde en onbepaalde lidwoord, de en een, voor vrouwelijke en mannelijke woorden hetzelfde is, dat er geen mannelijke en vrouwelijke woorden zijn. Verder stelt u terecht dat het Afrikaans is afgescheiden van de Nederlandse Taalunie, het heeft zich daarna apart ontwikkeld; of het trouwens een verstandige keuze was daarover zijn de meningen onder de Afrikaners verdeeld. Zowel Nederlanders als Vlamingen kunnen Afrikaans inderdaad volgen, maar Noord Nederlands (Nederland) en Zuid Nederlands (België/ Vlaanderen) staan als varianten van dezelfde veel dichter tot elkaar dan dat zij beide tot het Afrikaans staan.
Men heeft in het Nederlands in theorie drie woordgeslachten: m, v, o. Maar in de taalpraktijk lopen die vaak door mekaar. Zeker voor wat betreft m en v.

Laatst gewijzigd door system : 19 november 2009 om 22:51.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2009, 22:54   #1223
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Als u dat een variant van dezelfde taal noemt, dan hebben we toch andere definities van dat begrip...
Ik versta Afrikaans. Dat is voor mij geen vreemde taal. Ik heb daar zelfs sympathie voor. Ik vind die taal koddig. Maar het is vaak wel zuiver Nederlands. Zo zuiver dat wij ermee moeten lachen, maar wel logisch zuiver. En onze taal is zo bezoedeld door vreemde talen en dit door de eeuwen heen, dat wij dan ook wat meer respect en aandacht zouden moeten hebben voor het Afrikaans.

Laatst gewijzigd door system : 19 november 2009 om 22:57.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2009, 22:56   #1224
Scarabaeida
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 oktober 2004
Locatie: Ekeren Donk
Berichten: 6.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Waar haalt u het vandaan dat men in Nederland niet drie woordgeslachten heeft? Het is niet dat het bepaalde en onbepaalde lidwoord, de en een, voor vrouwelijke en mannelijke woorden hetzelfde is, dat er geen mannelijke en vrouwelijke woorden zijn. Verder stelt u terecht dat het Afrikaans is afgescheiden van de Nederlandse Taalunie, het heeft zich daarna apart ontwikkeld; of het trouwens een verstandige keuze was daarover zijn de meningen onder de Afrikaners verdeeld. Zowel Nederlanders als Vlamingen kunnen Afrikaans inderdaad volgen, maar Noord Nederlands (Nederland) en Zuid Nederlands (België/ Vlaanderen) staan als varianten van dezelfde veel dichter tot elkaar dan dat zij beide tot het Afrikaans staan.
Officieel is dat misschien zo, maar men verliest er wel het gevoel om mannelijke en vrouwelijke woorden van elkaar te onderscheiden. Van dit verlies is er in het Vlaams Gewest zo goed als geen spoor te vinden. Dat is zo dankzij onze dialecten.
U als Noord-Brabander heeft daar waarschijnlijk ook weinig moeite mee.

Hollanders en anderen van boven de rivieren daarentegen kunnen in de praktijk zelden het onderscheid tussen mannelijk en vrouwelijk maken en gebruiken meestal 'zijn' als bezittelijk voornaamwoord om naar 'de'-woorden te verwijzen. Als sinds de XVIIde eeuw viel het de Hollanders op dat Brabanders en Vlamingen een onderscheid maakten tussen mannelijk en vrouwelijk in hun lidwoorden.

Soms verschilt het woordgeslacht per streek. Dankzij dit forum ben ik erachter gekomen dat bijvoorbeeld (alleszins een deel van de) Limburgers het woord 'taal' als mannelijk ervaren. Ik ervaar het als vrouwelijk (een taol en niet ne taol). In West-Vlaanderen kunt ge al helemaal niet twijfelen dat het vrouwelijk is gezien het daar "e taole" heet.
__________________
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen:
elk kreeg een tong, maar weinigen verstand.
Disticha Catonis

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 19 november 2009 om 23:05.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2009, 23:00   #1225
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
azert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2007
Berichten: 14.567
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Officieel is dat misschien zo, maar men verliest er wel het gevoel om mannelijke en vrouwelijke woorden van elkaar te onderscheiden. Van dit verlies is er in het Vlaams Gewest zo goed als geen spoor te vinden. Dat is zo dankzij onze dialecten.
U als Noord-Brabander heeft daar waarschijnlijk ook weinig moeite mee.

Hollanders en anderen van boven de rivieren daarentegen kunnen in de praktijk zelden het onderscheid tussen mannelijk en vrouwelijk maken en gebruiken meestal 'zijn' als bezittelijk voornaamwoord om naar 'de'-woorden te verwijzen. Als sinds de XVIIde eeuw viel het de Hollanders op dat Brabanders en Vlamingen een onderscheid maakten tussen mannelijk en vrouwelijk in hun lidwoorden.
De koe, hij ...
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2009, 23:01   #1226
Scarabaeida
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 oktober 2004
Locatie: Ekeren Donk
Berichten: 6.396
Standaard

"De koe, hij geeft melk."

Dat is een klassieker waarmee Vlamingen lachen met 'Ollanders. Maar volgens mij is dat een versleten grapje dat in de praktijk weinig voorkomt.
__________________
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen:
elk kreeg een tong, maar weinigen verstand.
Disticha Catonis

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 19 november 2009 om 23:10.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2009, 23:20   #1227
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
"De koe, hij geeft melk."

Dat is een klassieker waarmee Vlamingen lachen met 'Ollanders. Maar volgens mij is dat een versleten grapje dat in de praktijk weinig voorkomt.
inderdaad

melk komt trouwens uit ne fabriek
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2009, 23:26   #1228
LiberaalNL
Europees Commissaris
 
LiberaalNL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2007
Locatie: Nederland
Berichten: 7.393
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ja en daar zal de BBC geweldig van schrikken. Dat een Nederlander hen effe komt vertellen welke taal de Vlamingen spreken. U Nederlanders kunt het toch weer niet laten. Maar goed, zo kennen we u wel.
Jij maakt jezelf volkomen belachelijk door het over Vlaams te hebben, terwijl Nederlanders en Vlamingen Nederlands spreken. Heb jij het soms ook over Amerikaans, Oostenrijks, Argentijns, Braziliaans in plaats van Engels, Duits, Spaans en Portugees?
__________________
Russian Warship, go fuck yourself!- 13 helden
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2009, 23:28   #1229
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik versta Afrikaans. Dat is voor mij geen vreemde taal. Ik heb daar zelfs sympathie voor. Ik vind die taal koddig. Maar het is vaak wel zuiver Nederlands. Zo zuiver dat wij ermee moeten lachen, maar wel logisch zuiver. En onze taal is zo bezoedeld door vreemde talen en dit door de eeuwen heen, dat wij dan ook wat meer respect en aandacht zouden moeten hebben voor het Afrikaans.
Doordat ik enige noties heb van Bokmal Noors, kan ik ook iets begrijpen van een tekst in het Deens (gesproken Deens is dan veel moeilijker te volgen). Er is tussen deze twee talen immers een grote mate van begrip mogelijk. Nochtans is er geen enkele Deen of Noor die meent dat ze dezelfde taal spreken.

Met het Afrikaans is dat hetzelfde. Zelfs al is er een gemeenschappelijk verleden en is wederzijdse verstaanbaarheid mogelijk, dan nog beschouwt het allergrootste deel van de Afrikaners en Afrikaanstaligen hun taal als los van het Nederlands.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2009, 23:28   #1230
Scarabaeida
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 oktober 2004
Locatie: Ekeren Donk
Berichten: 6.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
inderdaad

melk komt trouwens uit ne fabriek
Zodra het om levende wezens gaat vergist een Noord-Nederlander zich niet volgens mij, maar dat grapje is een klassieker die hier wel van generatie op generatie over jullie wordt verteld.
__________________
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen:
elk kreeg een tong, maar weinigen verstand.
Disticha Catonis
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2009, 23:29   #1231
LiberaalNL
Europees Commissaris
 
LiberaalNL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2007
Locatie: Nederland
Berichten: 7.393
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Zij moeten niets;

Engelsen en Fransen horen ook wel dat er een enorm verschil is tussen Nederlanders en Vlamingen die hun moedertaal spreken en merken dan ook terecht op dat de enen Dutch en de anderen Flemish of flamand spreken..

Mocht er in de grondwet staan dat de officiële taal van Spanje Duits is, dan zouden wij ook merken dat dat niet klopt met de werkelijkheid en blijven zeggen dat men in Madrid Spaans (Castilliaans) spreekt.
Vlamingen en Nederlanders spreken Nederlands, dus jouw vergelijkingen slaan werkelijk op niets.
__________________
Russian Warship, go fuck yourself!- 13 helden

Laatst gewijzigd door LiberaalNL : 19 november 2009 om 23:32.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2009, 23:31   #1232
LiberaalNL
Europees Commissaris
 
LiberaalNL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2007
Locatie: Nederland
Berichten: 7.393
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Ik heb ze al gemaild om hen te verwittigen.

Ze hebben mij geantwoord dat Groot-Britannië geen seconde wakker ligt van België; net zo min als van de Région Midi-Pyrénées of Rijnland-Westfalen.
ook deze regio's komen amper in het nieuws; wegens te klein om interessant te zijn.
Lekker logisch binnen dat tijdsbestek. Niet dus.
__________________
Russian Warship, go fuck yourself!- 13 helden
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2009, 23:31   #1233
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Officieel is dat misschien zo, maar men verliest er wel het gevoel om mannelijke en vrouwelijke woorden van elkaar te onderscheiden. Van dit verlies is er in het Vlaams Gewest zo goed als geen spoor te vinden. Dat is zo dankzij onze dialecten.
Als onderwijzer merk ik evenwel juist het omgekeerde: er is een toenemend verlies van het woordgeslacht onder onze jeugd. Soms weten leerlingen gewoon niet of een woord vrouwelijk dan wel mannelijk is. De reden is vrij simpel: de band met het dialect wordt steeds losser, waardoor ze ook de vanzelfsprekendheid met de woordgeslachten verliezen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2009, 23:33   #1234
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Jij maakt jezelf volkomen belachelijk door het over Vlaams te hebben, terwijl Nederlanders en Vlamingen Nederlands spreken. Heb jij het soms ook over Amerikaans, Oostenrijks, Argentijns, Braziliaans in plaats van Engels, Duits, Spaans en Portugees?
Grappige tegenspraak bij system is wel dat hij voortdurend betoogt dat Nederlands en Afrikaans eigenlijk één taal vormt, maar dat hij tegelijkertijd voortdurend storm loopt om te benadrukken dat het Nederlands van Nederland mijlen ver staat van het "Vlaams" van Vlaanderen. Begrijpe wie begrijpen kan!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2009, 23:40   #1235
LiberaalNL
Europees Commissaris
 
LiberaalNL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2007
Locatie: Nederland
Berichten: 7.393
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Grappige tegenspraak bij system is wel dat hij voortdurend betoogt dat Nederlands en Afrikaans eigenlijk één taal vormt, maar dat hij tegelijkertijd voortdurend storm loopt om te benadrukken dat het Nederlands van Nederland mijlen ver staat van het "Vlaams" van Vlaanderen. Begrijpe wie begrijpen kan!
Ik begrijp er dan ook niks van. Hij impliceert bovendien dat het 'Vlaams' en het Afrikaans even veel afwijken van het Nederlands in Nederland.
__________________
Russian Warship, go fuck yourself!- 13 helden
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2009, 23:43   #1236
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.532
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dochtertaal, dochtertaal. Wat is me dat nu voor een woord. Gewoon een variante van de Nederlandse taal. Waarom zouden we nu woorden moeten overnemen? Dat mag, maar hoeft toch niet. En als u dat dan toch wilt doen, zou u kunnen beginnen met het Afrikaans 'moltrein'.
Gij kickt wel op 'moeten' en 'niet mogen', hé?

Ik heb in deze context nèrgens gezegd dat wat dan ook 'moet', system.

En ja, Afrikaans wordt wel eens een dochtertaal van het Nederlands genoemd. Ik heb dat egt nie zelf uitgevonden nie (al had ik het wel gr?*?*g gedaan, eigenlik ).


Ik kies ervoor eerst het woord 'pensklavier' over te nemen. Ik vind dat baie grappiger dan 'moltrein'.
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2009, 00:06   #1237
Scarabaeida
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 oktober 2004
Locatie: Ekeren Donk
Berichten: 6.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Ik begrijp er dan ook niks van. Hij impliceert bovendien dat het 'Vlaams' en het Afrikaans even veel afwijken van het Nederlands in Nederland.
Hetgeen een absurde stelling zou zijn. Nu, dat sluit niet uit dat ik voor een (hechtere) culturele samenwerking ben tussen Afrikaans- en Nederlandstaligen. Een losse samenwerking met de Taalunie zou ik zeker niet afzweren. Het is erg verstaanbaar voor ons en het is halfjes toch nog grotendeels Nederlands gebleven. Het zou jammer zijn een muur rond het Afrikaans te bouwen, gezien de kans om hun cultuur leren kennen voor ons voor het grijpen ligt.
__________________
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen:
elk kreeg een tong, maar weinigen verstand.
Disticha Catonis
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2009, 00:12   #1238
LiberaalNL
Europees Commissaris
 
LiberaalNL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2007
Locatie: Nederland
Berichten: 7.393
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Hetgeen een absurde stelling zou zijn. Nu, dat sluit niet uit dat ik voor een (hechtere) culturele samenwerking ben tussen Afrikaans- en Nederlandstaligen. Een losse samenwerking met de Taalunie zou ik zeker niet afzweren. Het is erg verstaanbaar voor ons en het is halfjes toch nog grotendeels Nederlands gebleven. Het zou jammer zijn een muur rond het Afrikaans te bouwen, gezien de kans om hun cultuur leren kennen voor ons voor het grijpen ligt.
Helemaal mee eens. Ik heb daar ook een paar keer voor gepleit op dit forum.
__________________
Russian Warship, go fuck yourself!- 13 helden
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2009, 00:16   #1239
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.532
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Hetgeen een absurde stelling zou zijn. Nu, dat sluit niet uit dat ik voor een (hechtere) culturele samenwerking ben tussen Afrikaans- en Nederlandstaligen. Een losse samenwerking met de Taalunie zou ik zeker niet afzweren. Het is erg verstaanbaar voor ons en het is halfjes toch nog grotendeels Nederlands gebleven. Het zou jammer zijn een muur rond het Afrikaans te bouwen, gezien de kans om hun cultuur leren kennen voor ons voor het grijpen ligt.
Hier ben ik het nu eens helemaal mee eens, zie.

Wij zijn toch maar bofkonten, vind ik.
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2009, 08:26   #1240
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Grappige tegenspraak bij system is wel dat hij voortdurend betoogt dat Nederlands en Afrikaans eigenlijk één taal vormt, maar dat hij tegelijkertijd voortdurend storm loopt om te benadrukken dat het Nederlands van Nederland mijlen ver staat van het "Vlaams" van Vlaanderen. Begrijpe wie begrijpen kan!
Dan bent u dur de comprenure. En u maakt een amalgaam van alles. Natuurlijk is het Afrikaans Nederlands. Als het Afrikaans geen Nederlands meer is, dan weet ik het ook niet meer. Maar het is niet omdat het Afrikaans Nederlands is dat dit Nederlands identiek hetzelfde is als het onze. Net zoals het Zuid-Nederlands afwijkt in bepaalde opzichten van het Noord-Nederlands, zo wijkt het Afrikaans nog meer af van het Zuid- en Noord-Nederlands. Dat kan ook niet anders, gezien de historische context. Maar zowel het Afrikaans, als het Vlaams, als het Noord-Nederlands zijn varianten van het Nederlands. Zo moeilijk is dat toch niet te begrijpen.
system is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:15.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be