Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 juni 2018, 02:47   #1
Doomy
Minister-President
 
Doomy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Locatie: Westhouk, West-Vloandern
Berichten: 5.442
Standaard Mondige moslima geeft twittertrol lik op stuk (en die had niet meer zoveel praats)

Een jonge, mondige en geëmancipeerde moslima heeft een twittertrol die haar jarenlang stalkte lik op stuk gegeven. Voor de rechtbank had de twittertrol niet meer zoveel praats. Het bleek een zielig en verlegen opaatje te zijn.

----------------------

http://www.standaard.be/cnt/dmf20180614_03563333

DE STANDAARD - VRIJDAG 15 JUNI 2018 - BINNENLAND

TWITTER IS NIET STRAFFELOOS
van onze redacteur Dominique Deckmyn

Voor het eerst is in ons land een anonieme twittertrol veroordeeld. ‘Neem hun anonimiteit af, dan zijn ze machteloos!’

BRUSSEL - Het gelijkekansencentrum Unia liet het haast terloops vallen tijdens de voorstelling van zijn jaarverslag: een anonieme twittertrol is veroordeeld, en dat was nog nooit eerder gebeurd. De 59-jarige man bediende zich van de twitternamen Kolonel Pfaff en De Kafirbrigade. Zijn favoriete slachtoffer was een jonge studente met een hoofddoek en een mening: Yasmien Naciri, inmiddels zelfstandig ondernemer en sinds kort ook schrijfster.

‘De Kafirbrigade heeft mij jarenlang gestalkt’, zegt Naciri (26) aan de telefoon. ‘Dat ik mondig ben, een hoofddoek draag en een andere huidskleur heb, daar hadden ze een probleem mee. Ik heb in 2016 een klacht ingediend. Ik verwachtte er weinig van, maar ik dacht: ik wil hun naam en adres weten, ik wil hun anonimiteit afnemen.’

Een opaatje

Tot Naciri’s niet geringe verbazing werd een van de trollen geïdentificeerd en kwam het tot een proces. Unia adviseerde haar tijdens die periode. ‘Hij was op Twitter zo groot, maar in de rechtbank was hij zo klein’, zegt Naciri. ‘Hij bleek totaal niet mondig te zijn, superoud, superverlegen. Een echt opaatje uit Sint-Niklaas. Ik kreeg medelijden met hem.’

De man werd schuldig bevonden aan belaging (stalking) en veroordeeld tot een werkstraf van 48 uur. Hij moest ook een schadevergoeding van 350 euro betalen. Als hij ook schuldig was bevonden aan inbreuken op de antiracismewet, had dat de straf kunnen verzwaren. Maar dat lukte niet, zegt Naciri, omdat de bewuste twitteraccounts vliegensvlug werden gewist en ze niet genoeg screenshots had bewaard. De les die zij daaruit trekt: ‘Maak dat je een echt dossier aanlegt.’

Lang heerste het idee dat je op het internet – en zeker op Twitter – zo goed als alles kunt zeggen, tegen iedereen. ‘Ik was nooit eerder met zo veel haat geconfronteerd dan toen ik op Twitter begon’, zegt Naciri. ‘Puur omdat ik besta, omdat ik moslim ben. Over de inhoud ging het nooit.’

‘Ik jaag op jullie’

Zelf heeft ze er nooit aan gedacht Twitter vaarwel te zeggen – ‘Ik laat mij niet censureren!’ – en inmiddels heeft ze veel minder last van trollen. Naciri vermoedt dat de rechtszaak daar iets mee te maken heeft. ‘Als je denkt dat ik een slachtoffer ben, dan denk je verkeerd. Ik jaag op jullie!’

Dat Twitter zelf actief optreedt tegen trollen, is een heel recente ontwikkeling. Nu houdt ook het Belgische gerecht zich er dus mee bezig. ‘Dat we nu pas de eerste uitspraken zien voor misbruik van de sociale media, is niet zo vreemd’, zegt Peggy Valcke, professor ICT-recht aan de KU Leuven. ‘Het gaat tenslotte om een jong medium.’

Er zijn wel degelijk grenzen aan de vrije meningsuiting, ook op Twitter. ‘Je moet niet vrezen dat je in de gevangenis belandt voor een tweet’, zegt Valcke. ‘Maar je moet wel beseffen dat wat je op Twitter zet openbaar is, en dat daar dezelfde wetten gelden die ook offline van kracht zijn.’

‘Als je te maken hebt met trollen: dien een klacht in, en neem hen hun anonimiteit af’, besluit Yasmien Naciri. ‘Dan zijn ze machteloos.’


__________________
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg

Laatst gewijzigd door Doomy : 19 juni 2018 om 02:56.
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2018, 03:04   #2
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.428
Standaard

De twittertrol was ook een lid van forum.politics.be, waarschijnlijk.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2018, 03:05   #3
Doomy
Minister-President
 
Doomy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Locatie: Westhouk, West-Vloandern
Berichten: 5.442
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
De twittertrol was ook een lid van forum.politics.be, waarschijnlijk.
Zou mij niet verbazen als hij hier ook onder een andere naam zit/zat.
__________________
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg

Laatst gewijzigd door Doomy : 19 juni 2018 om 03:05.
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2018, 05:51   #4
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.400
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Welke andere huidskleur? Die is bleker dan ik na 3 dagen zon.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2018, 06:42   #5
sepper
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 2 oktober 2007
Berichten: 672
Standaard

blijkbaar heeft ze dat niet zelf gedaan, maar had ze de hulp nodig van unia.
Heel erg jammer. zelfs als ze geemancipeerd zijn, kunnen ze nog niets zelf.
sepper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2018, 07:12   #6
kwantum
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 5 augustus 2010
Berichten: 2.236
Standaard

Aaah daar is die Narciri weer. We gaan nog meer horen van die trut. Zeker op de VRT.
kwantum is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2018, 07:14   #7
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kwantum Bekijk bericht
Aaah daar is die Narciri weer. We gaan nog meer horen van die trut. Zeker op de VRT.
Waarom 'trut' eigenlijk?

Heb je dan geen sterkere beledigingen? 'Trut', da's voor mietjes...
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2018, 07:55   #8
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.619
Standaard

Misschien nog de beste optie?

__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2018, 07:55   #9
Lof der Zotheid
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Lof der Zotheid's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 augustus 2005
Berichten: 14.516
Standaard

De linksen vieren weer multikulfeest omdat één van hun troetels van haar dak gemaakt heeft. Fait divers.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Erasmus
Moriae encomium, sive Stultitiae laus
Lof der Zotheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2018, 08:09   #10
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.827
Standaard

Andere huidskleur? Ze is blanker dan de meeste blanken. 3de generatie Marokkaan en hoogstwaarschijnlijk een Belgische moeder, dus geen inteelt geval.

Ze trekt de marokkaan kaart en de hoofddoek gewoon om meer aandacht te krijgen, zonder dat ging ze nooit columnist geworden zijn bij De Morgen.

Het racisme van tegenwoordig is om de Vlaamse ouder van een gemixte relatie gewoon te vergeten, alsof die niet bestaat. Inteelt gevallen proberen ze dan goed te praten door te paraderen met gezonde en slimme gemixte gezinnen.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2018, 08:12   #11
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.827
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sepper Bekijk bericht
blijkbaar heeft ze dat niet zelf gedaan, maar had ze de hulp nodig van unia.
Heel erg jammer. zelfs als ze geemancipeerd zijn, kunnen ze nog niets zelf.
Gelukkig heeft ze nog wat Marrokaans bloed in de aderen naast al het blanke, anders ging Unia niets gedaan hebben voor haar, die organisatie is racisme op z'n ergst.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2018, 08:15   #12
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 53.061
Standaard

¨Geëmancipeerd met een kopvod ????
__________________







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2018, 08:29   #13
TV-verslaafde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TV-verslaafde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 17.055
Standaard

Je kan iemand toch blokkeren? Of is het weer een roep om aandacht? Hehe.

Het enige dat je hier door aanwakkert is meer en meer onverschilligheid....
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2018, 08:32   #14
TV-verslaafde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TV-verslaafde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 17.055
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Gelukkig heeft ze nog wat Marrokaans bloed in de aderen naast al het blanke, anders ging Unia niets gedaan hebben voor haar, die organisatie is racisme op z'n ergst.
Unia is zoiets als een mongooltje met een kaasrasp. Alles voor de aandacht en de likes...
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2018, 08:41   #15
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.469
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde Bekijk bericht
Je kan iemand toch blokkeren? Of is het weer een roep om aandacht? Hehe.

Het enige dat je hier door aanwakkert is meer en meer onverschilligheid....
en pure afkeer van al wat nog maar naar islam ruikt.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2018, 08:58   #16
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.755
Standaard

"superoud, een echt opaatje, ..."

Dat is racisme en publieke beledigingen.
__________________
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2018, 09:16   #17
Het Verzet
Europees Commissaris
 
Het Verzet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 maart 2010
Berichten: 7.686
Standaard

Tsjah, voor opa, als ge mensen wilt blijven ambeteren ook niet bleiten als ge het deksel op de neus krijgt.
Internetwarriors
Het Verzet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2018, 10:09   #18
Lof der Zotheid
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Lof der Zotheid's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 augustus 2005
Berichten: 14.516
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
"superoud, een echt opaatje, ..."

Dat is racisme en publieke beledigingen.
Die mag dat. Ze is immers een geëmancipeerde bleekscheet met een andere huidkleur. Het is enkel de stoute blanke man die zijn mond moet houden en betalen voor de import van de culturele verrijking.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Erasmus
Moriae encomium, sive Stultitiae laus
Lof der Zotheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2018, 11:04   #19
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy Bekijk bericht
Een jonge, mondige en geëmancipeerde moslima heeft een twittertrol die haar jarenlang stalkte lik op stuk gegeven. Voor de rechtbank had de twittertrol niet meer zoveel praats. Het bleek een zielig en verlegen opaatje te zijn.

----------------------

http://www.standaard.be/cnt/dmf20180614_03563333

DE STANDAARD - VRIJDAG 15 JUNI 2018 - BINNENLAND

TWITTER IS NIET STRAFFELOOS
van onze redacteur Dominique Deckmyn

Voor het eerst is in ons land een anonieme twittertrol veroordeeld. ‘Neem hun anonimiteit af, dan zijn ze machteloos!’

BRUSSEL - Het gelijkekansencentrum Unia liet het haast terloops vallen tijdens de voorstelling van zijn jaarverslag: een anonieme twittertrol is veroordeeld, en dat was nog nooit eerder gebeurd. De 59-jarige man bediende zich van de twitternamen Kolonel Pfaff en De Kafirbrigade. Zijn favoriete slachtoffer was een jonge studente met een hoofddoek en een mening: Yasmien Naciri, inmiddels zelfstandig ondernemer en sinds kort ook schrijfster.

‘De Kafirbrigade heeft mij jarenlang gestalkt’, zegt Naciri (26) aan de telefoon. ‘Dat ik mondig ben, een hoofddoek draag en een andere huidskleur heb, daar hadden ze een probleem mee. Ik heb in 2016 een klacht ingediend. Ik verwachtte er weinig van, maar ik dacht: ik wil hun naam en adres weten, ik wil hun anonimiteit afnemen.’

Een opaatje

Tot Naciri’s niet geringe verbazing werd een van de trollen geïdentificeerd en kwam het tot een proces. Unia adviseerde haar tijdens die periode. ‘Hij was op Twitter zo groot, maar in de rechtbank was hij zo klein’, zegt Naciri. ‘Hij bleek totaal niet mondig te zijn, superoud, superverlegen. Een echt opaatje uit Sint-Niklaas. Ik kreeg medelijden met hem.’

De man werd schuldig bevonden aan belaging (stalking) en veroordeeld tot een werkstraf van 48 uur. Hij moest ook een schadevergoeding van 350 euro betalen. Als hij ook schuldig was bevonden aan inbreuken op de antiracismewet, had dat de straf kunnen verzwaren. Maar dat lukte niet, zegt Naciri, omdat de bewuste twitteraccounts vliegensvlug werden gewist en ze niet genoeg screenshots had bewaard. De les die zij daaruit trekt: ‘Maak dat je een echt dossier aanlegt.’

Lang heerste het idee dat je op het internet – en zeker op Twitter – zo goed als alles kunt zeggen, tegen iedereen. ‘Ik was nooit eerder met zo veel haat geconfronteerd dan toen ik op Twitter begon’, zegt Naciri. ‘Puur omdat ik besta, omdat ik moslim ben. Over de inhoud ging het nooit.’

‘Ik jaag op jullie’

Zelf heeft ze er nooit aan gedacht Twitter vaarwel te zeggen – ‘Ik laat mij niet censureren!’ – en inmiddels heeft ze veel minder last van trollen. Naciri vermoedt dat de rechtszaak daar iets mee te maken heeft. ‘Als je denkt dat ik een slachtoffer ben, dan denk je verkeerd. Ik jaag op jullie!’

Dat Twitter zelf actief optreedt tegen trollen, is een heel recente ontwikkeling. Nu houdt ook het Belgische gerecht zich er dus mee bezig. ‘Dat we nu pas de eerste uitspraken zien voor misbruik van de sociale media, is niet zo vreemd’, zegt Peggy Valcke, professor ICT-recht aan de KU Leuven. ‘Het gaat tenslotte om een jong medium.’

Er zijn wel degelijk grenzen aan de vrije meningsuiting, ook op Twitter. ‘Je moet niet vrezen dat je in de gevangenis belandt voor een tweet’, zegt Valcke. ‘Maar je moet wel beseffen dat wat je op Twitter zet openbaar is, en dat daar dezelfde wetten gelden die ook offline van kracht zijn.’

‘Als je te maken hebt met trollen: dien een klacht in, en neem hen hun anonimiteit af’, besluit Yasmien Naciri. ‘Dan zijn ze machteloos.’


Haat is anders best een boeiend onderwerp, maar omvat dit ook de haat van moslims of anderen tegenover alles wat Westers is?
Of gaat dat door voor " mondig"?
Kijk maar even op dit forum, het gescheld en gekanker op " witmensjes" en dat is volgens mij geen oud opaatje.
Of de mening van een aantal " gelovigen" over homo's of vrouwen die voor abortus zijn.
IK erger me er aan dat dit altijd wordt weggezet onder " geloof" alsof dat dan ineens discriminatie goed maakt.
En vrouwen met hoofddoeken zie ik niet als mondig, wel als bedreigend, uiteindelijk dragen ze uit dat vrouwen verantwoordelijk zijn voor het seksueel gedrag van mannen, mocht dit de " nieuwe emancipatie "zijn dan pis ik mentaal op die mondigheid en bijbehorend gedachtengoed!
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2018, 14:05   #20
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Niet "mondig", niet "huidskleur", wel hoofddoek. Hoofddoek dragen in een westers land is een beetje als een armband met hakenkruis aandoen in een synagoge. Het is het symbool van een fascistische doctrine die een einde wil stellen aan onze waarden. Het is als rondlopen met een groot portret van de paus in een homo bar. Een symbool van onverdraagzaamheid.

Laatst gewijzigd door patrickve : 19 juni 2018 om 14:08.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:34.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be