Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 juni 2018, 00:25   #1
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard Sommige storen er zich aan wanneer we een Neger, neger noemen

Als die Neger er zich aan stoort van Neger genoemd te worden is dat in de eerste plaats zijn probleem. Dan moet hij kwaad zijn op zijn moeder en vader die hem als Neger op de wereld gezet hebben.

Wij kunnen toch niet anders doen dan een kat een kat te noemen. Wat zouden ze nu willen dat we zouden zeggen in de plaats van Neger,... een donker bruin gepigmenteerde blanke???
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2018, 01:44   #2
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 45.755
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Als die Neger er zich aan stoort van Neger genoemd te worden is dat in de eerste plaats zijn probleem. Dan moet hij kwaad zijn op zijn moeder en vader die hem als Neger op de wereld gezet hebben.

Wij kunnen toch niet anders doen dan een kat een kat te noemen. Wat zouden ze nu willen dat we zouden zeggen in de plaats van Neger,... een donker bruin gepigmenteerde blanke???
Neger of zwarte mag je niet zeggen maar blanke mag je wel zeggen.
Wat is het verschil?
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2018, 02:14   #3
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.428
Standaard

Negers zouden trots moeten zijn op hun huidskleur, of onbeschaamd. Het woord neger voor mij klinkt eerder edel dan beschimpend.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2018, 05:28   #4
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.248
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Als die Neger er zich aan stoort van Neger genoemd te worden is dat in de eerste plaats zijn probleem. Dan moet hij kwaad zijn op zijn moeder en vader die hem als Neger op de wereld gezet hebben.

Wij kunnen toch niet anders doen dan een kat een kat te noemen. Wat zouden ze nu willen dat we zouden zeggen in de plaats van Neger,... een donker bruin gepigmenteerde blanke???

Sommigen storen er zich aan wanneer we een blokker een nazi noemen


Als die blokker er zich aan stoort van Nazi genoemd te worden is dat in de eerste plaats zijn probleem. Dan moet hij kwaad zijn op zijn moeder en vader die hem als blokker op de wereld gezet hebben.

Wij kunnen toch niet anders doen dan een kat een kat te noemen. Wat zouden ze nu willen dat we zouden zeggen in de plaats van nazi,... een extreem rechtse white supremacy imbeciel ???
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2018, 06:42   #5
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Als die Neger er zich aan stoort van Neger genoemd te worden is dat in de eerste plaats zijn probleem. Dan moet hij kwaad zijn op zijn moeder en vader die hem als Neger op de wereld gezet hebben.

Wij kunnen toch niet anders doen dan een kat een kat te noemen. Wat zouden ze nu willen dat we zouden zeggen in de plaats van Neger,... een donker bruin gepigmenteerde blanke???
wat stoer van je.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2018, 07:52   #6
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Woorden evolueren.
Vb: kreupele, gebrekkige, gehandicapte, minder-valide, anders-valide, mens met een beperking ...
en bij ieder nieuw woord, werd gezegd dat we het oude woord moeten laten vallen wegens het gebrek aan respect of whatever ...

De linkse kerk zal natuurlijk graag aangrijpen dat iemand die het momenteel iets ouderwetser woord 'neger' gebruikt om hem als racist te beschimpen.
En de extreem-rechtse zak zal het woord gebruiken om de controverse op te zoeken.

In Amerika werd nigger natuurlijk wel zeer duidelijk gebruikt als racistische beschimping. En dat straalt wat af op ons Neder-english.

(de komiek Van Peel - broer van - heeft daar nog een klein showke rond gemaakt. Hij had gelijk: het woord neger, liefst op zijn Antwerps uitgesproken, heeft nog iets karaktervol ...)
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 21 juni 2018 om 07:54.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2018, 07:56   #7
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Woorden evolueren.
Vb: kreupele, gebrekkige, gehandicapte, minder-valide, anders-valide, mens met een beperking ...
en bij ieder nieuw woord, werd gezegd dat we het oude woord moeten laten vallen wegens het gebrek aan respect of whatever ...

De linkse kerk zal natuurlijk graag aangrijpen dat iemand die het momenteel iets ouderwetser woord 'neger' gebruikt om hem als racist te beschimpen.
En de extreem-rechtse zak zal het woord gebruiken om de controverse op te zoeken.

In Amerika werd nigger natuurlijk wel zeer duidelijk gebruikt als racistische beschimping. En dat straalt wat af op ons Neder-english.

(de komiek Van Peel - broer van - heeft daar nog een klein showke rond gemaakt. Hij had gelijk: het woord neger, liefst op zijn Antwerps uitgesproken, heeft nog iets karaktervol ...)
als het kwetst, kwetst het, Schoof, waarom zou je dan mordicus willen vasthouden aan dat woord?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2018, 07:57   #8
Mindset
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 juli 2015
Berichten: 5.257
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Als die Neger er zich aan stoort van Neger genoemd te worden is dat in de eerste plaats zijn probleem. Dan moet hij kwaad zijn op zijn moeder en vader die hem als Neger op de wereld gezet hebben.

Wij kunnen toch niet anders doen dan een kat een kat te noemen. Wat zouden ze nu willen dat we zouden zeggen in de plaats van Neger,... een donker bruin gepigmenteerde blanke???
Negro. Zwart...
Niks pejoratiefs op zich behalve wanneer pejoratief bedoeld. Met decibels, intonatie en lichaamstaal etcc Is wel duidelijk wanneer bedoeling beschimpend Is.
Maar niet alle negers zijn effectief zwart maar worden toch zwartzn genoemd.
Mindset is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2018, 08:20   #9
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
als het kwetst, kwetst het, Schoof, waarom zou je dan mordicus willen vasthouden aan dat woord?
Omdat dat woord het best weergeeft wat men bedoelt.
Ik zou niet echt niet weten welk woord daarvoor in de plaats moet gebruikt worden.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2018, 08:40   #10
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Omdat dat woord het best weergeeft wat men bedoelt.
Ik zou niet echt niet weten welk woord daarvoor in de plaats moet gebruikt worden.
heeft het woord 'zwarte' dan een andere betekenis voor u mss?

voor mij niet, daarom ook dat ik er geen graten in zie om dat woord te gebruiken ipv het woord 'neger' ... als iemand mij zegt dat hij/zij daar gekrenkt door is, dan gebruik ik toch gewoon dat andere woord? wie zou er nu willens wetens iemand opzettelijk willen kwetsen ?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2018, 08:41   #11
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mindset Bekijk bericht
Negro. Zwart...
Niks pejoratiefs op zich behalve wanneer pejoratief bedoeld. Met decibels, intonatie en lichaamstaal etcc Is wel duidelijk wanneer bedoeling beschimpend Is.
Maar niet alle negers zijn effectief zwart maar worden toch zwartzn genoemd.
idd, en de OP is duidelijk.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2018, 08:47   #12
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
heeft het woord 'zwarte' dan een andere betekenis voor u mss?

voor mij niet, daarom ook dat ik er geen graten in zie om dat woord te gebruiken ipv het woord 'neger' ... als iemand mij zegt dat hij/zij daar gekrenkt door is, dan gebruik ik toch gewoon dat andere woord? wie zou er nu willens wetens iemand opzettelijk willen kwetsen ?
Inderdaad, sinds de tweede wereldoorlog heeft dat woord een andere betekenis.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2018, 08:51   #13
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Inderdaad, sinds de tweede wereldoorlog heeft dat woord een andere betekenis.
niet voor wie het woord neger ook voorheen nooit pejoratief gebruikte.
neemt niet weg dat er geen reden is om het te blijven gebruiken wanneer iemand of een hele groep mensen zich erdoor gekwetst voelt.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2018, 10:09   #14
andev
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.507
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht

Sommigen storen er zich aan wanneer we een blokker een nazi noemen


Als die blokker er zich aan stoort van Nazi genoemd te worden is dat in de eerste plaats zijn probleem. Dan moet hij kwaad zijn op zijn moeder en vader die hem als blokker op de wereld gezet hebben.

Wij kunnen toch niet anders doen dan een kat een kat te noemen. Wat zouden ze nu willen dat we zouden zeggen in de plaats van nazi,... een extreem rechtse white supremacy imbeciel ???
Wat een vergelijking!
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2018, 10:18   #15
andev
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.507
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Inderdaad, sinds de tweede wereldoorlog heeft dat woord een andere betekenis.
We hadden al een nieuw probleem met zwarte piet, nu met neger...
Laten we er nu een probleem van maken dat men die gasten "zwarten" noemt want dan ga je toch denken aan de "zwarten/landverraders" van de voorbije oorlog! Als dat niet beschamend en onjuist is!
Racisme, democratie, mensenrechten, godsdienstvrijheid... Wat betekenen al die woorden eigenlijk nog? Of liever: waarvoor worden ze zoal misbruikt?
En wat is het volgende woordje dat klaar ligt om bewerkt te worden?
Stilaan genoeg om een woordenboekje er mee te maken...

Laatst gewijzigd door andev : 21 juni 2018 om 10:23.
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2018, 10:23   #16
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
We hadden al een nieuw probleem met zwarte piet, nu met neger...
Laten we er nu een probleem van maken dat men die gasten "zwarten" noemt want dan ga je toch denken aan de "zwarten/landverraders" van de voorbije oorlog! Als dat niet beschamend en onjuist is!
Racisme, democratie, mensenrechten, godsdienstvrijheid...
En wat is het volgende woordje dat klaar ligt om bewerkt te worden?
Stilaan genoeg om een woordenboekje er mee te maken...
heb je een paar jaar in de woestijn gezeten of zo?

de volgende woorden die (nu al) ter discussie staan zijn blanke, man, vrouw.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2018, 11:01   #17
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
heb je een paar jaar in de woestijn gezeten of zo?

de volgende woorden die (nu al) ter discussie staan zijn blanke, man, vrouw.
Tegenwoordig staan veel woorden ter discussie.
Ik herinner mij nog dat ook het woord roofvogel ter discussie stond.
Het zou prooivogel moeten worden.
Ik ben er voorstander van om woorden te gebruiken zoals ze voor iedereen duideliijk zijn.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2018, 11:06   #18
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
als het kwetst, kwetst het, Schoof, waarom zou je dan mordicus willen vasthouden aan dat woord?
Ik wil er niet bepaald aan vasthouden.
Ik stel gewoon een trend vast: velen denken door een nieuw woord uit te vinden voor een probleem, dat het probleem zelf opgelost is.
Vergelijk met het schrappen van sommige woorden in sommige gemeentebesturen.

Nog een gelijkaardige trend: actuele nieuwe grootmoeders laten zich graag aanspreken door de kleinkinderen met het Hollandse oma. Dan zijn ze wellicht jonger en minder verlept dan een Antwerps bobonneke, of de meer algemene moemoe of meme.

Ik sluit wel graag af: een neger beledigen omdat het een neger is, en niet vb. omdat er een 'echte' reden is om hem te beledigen, vind ik zooo zwak en laag bij de grond.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2018, 11:10   #19
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
[b]
Sommigen storen er zich aan wanneer we een blokker een nazi noemen
...
Ik vrees dat je ivm je fixatie op blokkers, je op een hellend vlak terecht gekomen zijt.
De minste gladde plek nu, en je belandt in een situatie als je stadsgenoot ex-schooldirecteurke die nu terug voor een klaske moet staan.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2018, 11:51   #20
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik wil er niet bepaald aan vasthouden.
Ik stel gewoon een trend vast: velen denken door een nieuw woord uit te vinden voor een probleem, dat het probleem zelf opgelost is.
Vergelijk met het schrappen van sommige woorden in sommige gemeentebesturen.

Nog een gelijkaardige trend: actuele nieuwe grootmoeders laten zich graag aanspreken door de kleinkinderen met het Hollandse oma. Dan zijn ze wellicht jonger en minder verlept dan een Antwerps bobonneke, of de meer algemene moemoe of meme.

Ik sluit wel graag af: een neger beledigen omdat het een neger is, en niet vb. omdat er een 'echte' reden is om hem te beledigen, vind ik zooo zwak en laag bij de grond.
Hollandse oma?

ik heb de mijne (moeders kant) gekend tot mijn zes, maar zij was altijd gewoon oma hoor, vaders kant was bomma en bompa. hoe haal jij t nu godsnaam in je gestoorde kop dat dit Hollands zou zijn?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:30.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be