Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 juni 2023, 21:07   #21
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.019
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Ziet ge zelf uw denkfout ?
Neen.

Ik zie wel Vlaams Nationalisten die met het waandenkbeeld rondlopen dat Brussel géén Gewest is.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 21 juni 2023 om 21:08.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2023, 21:11   #22
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.097
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Tsja, niemand schijnt het te weten.
Antwoord: we zullen trachten zoveel mogelijk uit de brand te slepen.
Achteraf zullen de details u wel medegedeeld worden.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2023, 21:13   #23
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.097
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Neen.

Ik zie wel Vlaams Nationalisten die met het waandenkbeeld rondlopen dat Brussel géén Gewest is.
Natuurlijk is het geen volwaardig gewest. Komaan zeg, Brussel is gewoon een enclave in het Vlaams Gewest, meer niet.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2023, 14:36   #24
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht
1) Op de website van N-VA staat, zoals je zelf citeert: "In Vlaanderen hebben we bijvoorbeeld de registratierechten voor de aankoop van een gezinswoning verlaagd van 10 naar 3 procent."
Op de website van Dewaele.com die je zelf aanreikt staat hetzelfde: "Het gunstregime van 3%: de gezinswoning. Het gunstregime voor de enige eigen gezinswoning bestaat sinds 01.06.2018 en kende al heel wat gedaantes: daar waar de verkooprechten in dit geval initieel daalden naar 7%, zakten deze vanaf 01.01.2020 verder naar 6% om sinds 01.01.2022 het punt van 3% te bereiken"
Wat op de website van N-VA staat is dus correct.

Opmerking: Dat je zelf uiteindelijk bij de aankoop van jouw gezinswoning meer hebt moeten betalen is een specifiek probleem dat er in deze discussie niet toe doet. De administratie heeft in jouw geval vastgesteld dat de waarde van jouw aangekochte goed hoger lag dan wat op de verkoopsakte stond. Het is natuurlijk een publiek geheim dat er nogal wat huizen verkocht worden waarbij een deel van de aankoopsom in het zwart gebeurt. Als dat in jouw geval niet zo was is het aan jezelf om dat te betwisten bij de administratie. In alle geval ging het nog altijd over 3% registratierechten maar dan op het door de administratie geschatte waarde van je huis. Maar dat is een specifieke problematiek en haalt de bewering van N-VA op hun website niet onderuit.

2) Je citeert verder dit uit de congresbrochure over confederalisme: "De personenbelasting wordt, zoals in andere landen, geheven in de woonplaats van de belastingplichtige." Om deze bewering onderuit te halen citeert je met een verwijzing naar de website van de Nederlandse belastingsdienst. Maar dat citaat slaat uitsluitend op het door Nederland en België afgesloten belastingsverdrag. Andere landen zijn vrij om andere afspraken te maken.

Je haalt verder ook een citaat van de website van de Europese Unie aan, alleen laat je een zin weg die niet in jouw redenering past. Het volledige citaat is : "Er zijn geen EU-regels die zeggen waar mensen die in een ander EU-land werken of wonen, belasting over hun inkomsten moeten betalen. Het land waar u uw fiscale woonplaats heeft, heft meestal belastingen over al uw inkomsten wereldwijd, of u daar nu voor gewerkt heeft of niet."
Ook hier lijkt N-VA het in haar brochure dus correct voor te hebben.

Besluit: de 2 door u aangehaalde beweringen van N-VA lijken volledig correct. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat alles wat N-VA communiceert correct zou zijn. Zoals bij alle politieke partijen valt er op hun communicatie soms wel wat aan te merken. Maar in dit geval dus niet.
Ik ga er niet te veel woorden aan vuil maken.

Citaat:
De personenbelasting wordt, zoals
in andere landen, geheven in de
woonplaats van de belastingplichtige.
bron NV-A.

Wie voldoende begrijpend kan lezen kent het verschil tussen tussen wat in de brochure staat en wat ik citeerde. Als ge dat verschil niet ziet is elke discussie als praten tegen mijn achterdeur.
En verder. Als ik een onroerend goed aankoop moet ik 12% betalen op de 'fictieve waarde'. Wie de wetgeving terzake kent (als ze weer niet veranderd is) weet dat als ge in discussie gaat met de Vlaamse overheid het je veel geld kan kosten. Ook al heb je gelijk. (Iets van 1 euro dichter bij jouw schatting en de schatting van de overheid....).
Waarom betaal ik 12%? Omdat ik een eigen woning heb en een bijkomende aankoop dient om mijn laag pensioen bij te passen. Mijn pensioen dat zo laag is omdat er vele hoge nutteloze-ambtenaren-lonen en -pensioenen moeten uitbetaald worden.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2023, 15:46   #25
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.019
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Natuurlijk is het geen volwaardig gewest. Komaan zeg, Brussel is gewoon een enclave in het Vlaams Gewest, meer niet.
Steek uw kop maar verder in het zand. Er zijn 3 gewesten in Belgie (eventueel 4, maar ik denk niet dat de Oostkantons een écht Gewest willen zijn).
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2023, 16:31   #26
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.428
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Misschien moet Phara nog eens Danny Pieters uitnodigen om dat uit te leggen ?
https://www.youtube.com/watch?v=FgdPtYsl2r4
De favoriete N-VA'er van velen hier.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2023, 22:23   #27
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Antwoord: we zullen trachten zoveel mogelijk uit de brand te slepen.
Achteraf zullen de details u wel medegedeeld worden.
Hoe confederaal willen jullie eigen zijn? Is een betere federatie ook niet goed (en slank dan meteen jullie democrate iets af)?
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2023, 12:44   #28
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.279
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Steek uw kop maar verder in het zand. Er zijn 3 gewesten in Belgie (eventueel 4, maar ik denk niet dat de Oostkantons een écht Gewest willen zijn).
Brussel is een hoofdstedelijk gewest.
Een stadsgewest dus.
Allez kom, een dorpsgewest.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2023, 10:39   #29
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Tsja, niemand schijnt het te weten.
Roepen en tieren dat vlaanderen onafhankelijk moet worden, maar voor de rest weten ze van toeten of blazen.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:04.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be