Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 april 2012, 16:56   #1
poekieJ
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 8 juni 2010
Berichten: 2.164
Standaard Kanaal ter promotie van 'Vlaamse gebruiken en gewoonten'

Internationale opdracht

Een tweede opdracht in de beheersovereenkomst is Vlaanderen beter bekendmaken bij de buitenlandse gemeenschappen hier aanwezig. De VRT heeft in het uitwerken van die opdracht naar eigen zeggen ruim de tijd genomen om de doelgroep goed te leren kennen en wil die doelgroep zo ruim mogelijk interpreteren.

"We denken aan de ruim 250.000 expats en hun partners, die vooral in de Brusselse rand wonen en in Antwerpen en Gent", zegt radiomanager Els Van de Sijpe. "Voorts richten we ons op de internationale studenten in onder meer Leuven, Gent, Antwerpen en Brussel. En we hebben aandacht voor iedereen die te gast is in Vlaanderen."

Uit uitgebreid onderzoek heeft de VRT vastgesteld dat de buitenlanders die lang in Vlaanderen verblijven, of diegenen die zelfs beslissen om hier definitief te blijven, enerzijds onder de indruk zijn van hoe sterk en praktisch het dagelijkse leven hier georganiseerd is. "Anderzijds zeggen ze bijna allemaal dat het moeilijk is om contact te leggen op menselijk vlak", zegt Van de Sijpe.

Op het derde kanaal komt er een wekelijks, Engelstalig programma. Dat focust in eerste instantie op de gemeenteraadsverkiezingen van oktober. "Dat gebeurt op vraag van de buitenlanders. Zij hebben het meeste contact met hun gemeente en willen van daaruit Vlaanderen beter leren kennen", zegt Van de Sijpe. Het programma heeft nog geen definitieve naam. Het programma wordt extern gemaakt. De VRT schreef daarvoor de productiehuizen al aan.

Later komen er programma's met aandacht voor typische Vlaamse gebruiken en gewoontes, zoals onze taal, koken en Vlaamse fenomenen (de Ronde van Vlaanderen, de Gentse Feesten). Voorts komt er eind 2012 een nieuw internetplatform dat dagelijks het harde en zachte nieuws uit Vlaanderen brengt voor de internationale gemeenschap.

Openbare opdrachten
Tot slot moet het derde kanaal specifieke, openbare opdrachten van de VRT invullen. De zender zal onder meer de Vlaamse muziek promoten en aandacht besteden aan kleine sporten en de finale van de Koningin Elisabethwedstrijd. Ook enkele wedstrijden van het EK Voetbal kunnen op het derde kanaal terecht. Het kanaal neemt zo de 'uitwijkfunctie' over van de verdwenen digitale kanalen Eén+ en Canvas+.


http://www.demorgen.be/dm/nl/2909/tv...ontent=weekend


Moet ik dit nu toejuichen of niet?

Dat men iets onderneemt om nieuwkomers in Vlaanderen zo snel mogelijk 'Vlaming' te laten worden, (Ik word altijd gelukkig als ik een allochtoon naar zichzelf hoor verwijzen als zijnde Vlaming) vind ik op zich een zeer goed initiatief. Of een televisiezender hier het beste medium voor is, is weliswaar nog maar de vraag.

In ieder geval, ik krijg spontaan hersenkanker als ik lees dat men nog meer Engelstalige onzin de ether in wil sturen. Hoe wil men nu, in hemelsnaam, buitenlanders die Vlaanderen beter willen leren kennen, dit laten doen via een Engelstalig programma?

Of zijn die 'typische Vlaamse gebruiken en gewoontes' ook producten van de Angelsaksische cultuur? Met zijn allen naar drie-daagse festivals gaan waar geen enkel lied in het Nederlands te horen is. Naar southpark kijken, of de duizendste moord op CSI, Mac Donalds, hippe winkelketens als 'forever twenty one', 'Vlaamse' initiatieven en programma's als 'start to run', 'extra time', 'zoo of love'. Reclameborden en winkelramen met volledig Engelstalige slogans, voor een doelgroep waar geen enkele Brit of Amerikaan toe behoort!
Toen in 'The voice van Vlaanderen' (nog zoiets) de énige kandidaat die in het Nederlands zong, meteen wandelen werd gestuurd omdat ze 'niet in het Engels zong' ging ik over mijn nek. Vlaamse 'gebruiken en gewoontes', laat staan 'cultuur' zijn holle begrippen. We hebben zelf niet eens respect voor onze eigen taal, waarom zouden anderen dat wel hebben?

Als het derde kanaal verder 'specifieke, openbare opdrachten van de VRT' moet invullen, dan stel ik mij serieuze vragen bij dat promoten van de Vlaamse muziek. Op een weekdag tussen vier en vijf, één uur liedjes van twintig jaar geleden draaien (zoals nu gebeurt), valt daar wat mij betreft niet onder.


Het wordt tijd voor degelijke quota. Minstens 40% tot 50% van alle muziek die op staatszenders (radio en televisie) wordt uitzonden, moet verplicht Nederlandstalig zijn. Als daar een (desnoods geforceerde) markt voor gecreërd wordt, zullen daar zonder twijfel artiesten op springen.

Laatst gewijzigd door poekieJ : 28 april 2012 om 16:57.
poekieJ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2012, 17:12   #2
speurneus
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 11 juli 2007
Berichten: 8.879
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door poekieJ Bekijk bericht
Internationale opdracht

In ieder geval, ik krijg spontaan hersenkanker als ik lees dat men nog meer Engelstalige onzin de ether in wil sturen. Hoe wil men nu, in hemelsnaam, buitenlanders die Vlaanderen beter willen leren kennen, dit laten doen via een Engelstalig programma?

Expats die meestal maar voor een beperkte tijd hier aanwezig zijn zullen niet echt Nederlands leren als ze in eenniet-Nederlandstalige omgeving te werk gesteld zijn. Vandaar dat de overheid opteert voor het Engels een taal die de meeste onder de expats wel verstaan.
Hoe kom je erbij te beweren dat men een regio enkel beter kan leren kennen als men de taal van de regio spreekt?
Ik spreek een belabberd Italiaans maar durf toch beweren dat ik Italie, zijn gewoontes, eetcultuur etc,.. vrij goed ken.

Laatst gewijzigd door speurneus : 28 april 2012 om 17:13.
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:40.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be