Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Links
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's.
Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 januari 2010, 11:15   #1
guerin
Minister
 
Geregistreerd: 8 mei 2005
Berichten: 3.659
Standaard De Franse filosoof Alain Badiou op zoek naar alternatief voor het kapitalisme

Alain Badiou is een van de eminente filosofen in Europa. Zijn werk heeft een grote invloed en is ondertussen in tientallen talen vertaald. 1968 is een belangrijk jaar in zijn leven en denken geweest. Hij heeft in zijn werk, niet alleen in theorie maar ook in de praktijk de revolte van 1968 voortgezet en zijn strijd tegen het hard geworden kapitalisme niet opgegeven. Onlangs was hij te gast in Brussel. Filosoof Bleri Lleshi kreeg een exclusief interview. We spreken met hem over wat zijn volgens hem de alternatieven voor het kapitalisme en de huidige situatie van sociaaldemocratie in Europa.

http://www.indymedia.be/nl/node/36251
__________________
De profiteurs,dat zijn deze met zwembaden in hun tuinen,te veel autos op hun opritten enz
guerin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2010, 23:36   #2
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Panarchism, neo-medievalism, libertarianism, voluntarism, ... Er zijn wel wat mogelijheden, hoor.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2010, 08:44   #3
guerin
Minister
 
Geregistreerd: 8 mei 2005
Berichten: 3.659
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Panarchism, neo-medievalism, libertarianism, voluntarism, ... Er zijn wel wat mogelijheden, hoor.
Alleen in theorie!De praktijk daartegen...Kapitalisme is uitbuiting van de mens op de mens wat je terug vind ook in zogenaamde communistische landen!Zo zijn ieder ideologie waarin een mens kan uitgebuit worden in weze kapitalistisch.
__________________
De profiteurs,dat zijn deze met zwembaden in hun tuinen,te veel autos op hun opritten enz
guerin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2010, 09:08   #4
Lysander
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 4 januari 2009
Berichten: 710
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guerin Bekijk bericht
Alleen in theorie!De praktijk daartegen...Kapitalisme is uitbuiting van de mens op de mens wat je terug vind ook in zogenaamde communistische landen!Zo zijn ieder ideologie waarin een mens kan uitgebuit worden in weze kapitalistisch.
Gekke definitie van kapitalisme heb jij hoor.

"kapitalisme is alles wat slecht is", dan ben je per definitie tegen het kapitalisme. Niet dat zo een definitie erg relevant is.
Lysander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2010, 14:13   #5
guerin
Minister
 
Geregistreerd: 8 mei 2005
Berichten: 3.659
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lysander Bekijk bericht
Gekke definitie van kapitalisme heb jij hoor.

"kapitalisme is alles wat slecht is", dan ben je per definitie tegen het kapitalisme. Niet dat zo een definitie erg relevant is.
Nee,ik hoef het kapitalisme niet te definieren want ik leef er midden in,het plakt aan mijn lijf en ik moet er van af!
Belangrijker is een alternatief zoeken dat het kapitalisme enkel nog te in de geschiedenis boeken,naast het fascisme,als oude archaische modellen!
__________________
De profiteurs,dat zijn deze met zwembaden in hun tuinen,te veel autos op hun opritten enz
guerin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2010, 14:50   #6
Lysander
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 4 januari 2009
Berichten: 710
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guerin Bekijk bericht
Nee,ik hoef het kapitalisme niet te definieren want ik leef er midden in,het plakt aan mijn lijf en ik moet er van af!
Belangrijker is een alternatief zoeken dat het kapitalisme enkel nog te in de geschiedenis boeken,naast het fascisme,als oude archaische modellen!
Das mijn punt dus. Je bent duidelijk tegen iets, maar je weet niet goed wat. Dus noem je het maar kapitalisme.
Lysander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2010, 15:38   #7
guerin
Minister
 
Geregistreerd: 8 mei 2005
Berichten: 3.659
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lysander Bekijk bericht
Das mijn punt dus. Je bent duidelijk tegen iets, maar je weet niet goed wat. Dus noem je het maar kapitalisme.
Wat een zagevent,het kapitalisme is wat het is,ik weet het maar ik heb geen zin om hier dit uit de doeken te doen wetend dat jij en andere zageventen er wel kritiek op zullen hebben,dat is op politics de sport.
__________________
De profiteurs,dat zijn deze met zwembaden in hun tuinen,te veel autos op hun opritten enz
guerin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2010, 15:52   #8
Lysander
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 4 januari 2009
Berichten: 710
Standaard

Ja weet wat het is. Het is slecht en daarom ben je ertegen. En alle slechte dingen zijn er het gevolg van. Zou me verbazen moest je een goede definitie ervan hebben en een goed idee hebben wat de echte oorzaak-gevolg relaties zijn.
Lysander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2010, 17:51   #9
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Zo ongelooflijk moeilijk kan het toch niet zijn om een definitie te geven van het kapitalisme waarmee je kan aantonen waarom je daar tegen bent?

Een voorbeeld uit de losse pols: het kapitalisme is een systeem waarbij private eigendom van de productiemiddelen, prijzen, competitie en loonarbeid een centraal gegeven zijn van het economisch systeem.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2010, 18:15   #10
guerin
Minister
 
Geregistreerd: 8 mei 2005
Berichten: 3.659
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lysander Bekijk bericht
Ja weet wat het is. Het is slecht en daarom ben je ertegen. En alle slechte dingen zijn er het gevolg van. Zou me verbazen moest je een goede definitie ervan hebben en een goed idee hebben wat de echte oorzaak-gevolg relaties zijn.
blablabla forum sport
__________________
De profiteurs,dat zijn deze met zwembaden in hun tuinen,te veel autos op hun opritten enz
guerin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2010, 18:17   #11
guerin
Minister
 
Geregistreerd: 8 mei 2005
Berichten: 3.659
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht

Een voorbeeld uit de losse pols: het kapitalisme is een systeem waarbij private eigendom van de productiemiddelen, prijzen, competitie en loonarbeid een centraal gegeven zijn van het economisch systeem.
Dat is economisch uitleg,een mens is meer dan de som van de economie
__________________
De profiteurs,dat zijn deze met zwembaden in hun tuinen,te veel autos op hun opritten enz
guerin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2010, 18:24   #12
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guerin Bekijk bericht
Dat is economisch uitleg,een mens is meer dan de som van de economie
Ik snap niet goed wat je bedoelt met een uitspraak zoals 'een mens is meer dan de som van de economie'?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2010, 19:38   #13
guerin
Minister
 
Geregistreerd: 8 mei 2005
Berichten: 3.659
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Ik snap niet goed wat je bedoelt met een uitspraak zoals 'een mens is meer dan de som van de economie'?
Dit verwonderd mij niet,dit is het gevolg van een kapitalistische indoctrinatie,in dat systeem is er geen mogelijkheid geboden om buiten wat noodzakkelijk is te kijken,dat noodzakkelijk is de economie!

Het gespuis

Het gespuis, dat zijn de politici

Die liegen zoals ze ademen

Die zich slechts in ons interesseren omwille van onze stembiljetten

Die, linksen zowel als rechtsen, hetzelfde onrechtvaardige systeem verdedigen

Die dezelfde bevolkingsgroepen in dezelfde getto’s parkeren

Het gespuis, dat zijn de bazen

Die zich verrijken op de rug van de arbeiders, vooral de minder geschoolden, door hen een aalmoes aan miserabele lonen en kleenex-werk te geven

Die ons bij aanwerving op basis van afkomst selecteren En die ons, op basis van die afkomst, een minderwaardig salaris toebedelen

Zij zijn het gespuis, die ons het beslissingsrecht ontstelen, alsook de producten van onze arbeid, onze tijd, ons leven, het zijn zij die een klimaat onderhouden van competitie, wantrouwen en onveiligheid onder onszelf.

Het is niet door te gaan stemmen dat we de ongelijkheden van het kapitalistische systeem zullen doen verdwijnen. Het is door te strijden dat we onze levens- en werkomstandigheden zullen verbeteren, net zoals we dat in het verleden hebben gedaan. Het is door ons te organiseren vanaf de basis, zonder tussenpersonen, in onze eigen wijken, op onze werk- en studeerplaatsen, dat we een betere wereld zullen construeren.

Laten we ons organiseren !
__________________
De profiteurs,dat zijn deze met zwembaden in hun tuinen,te veel autos op hun opritten enz

Laatst gewijzigd door guerin : 18 januari 2010 om 19:41.
guerin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2010, 19:40   #14
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Vooral, natuurlijk, omdat ik geen idee heb wat je bedoelt met 'de som van de economie' en hoe dat je daar 'meer' van kan zijn.

2 is meer dan 1. Dat is voor mij iets dat ik kan begrijpen. Dat soort metaforen zijn mij echter te dubieus.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2010, 19:45   #15
guerin
Minister
 
Geregistreerd: 8 mei 2005
Berichten: 3.659
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Vooral, natuurlijk, omdat ik geen idee heb wat je bedoelt met 'de som van de economie' en hoe dat je daar 'meer' van kan zijn.

2 is meer dan 1. Dat is voor mij iets dat ik kan begrijpen. Dat soort metaforen zijn mij echter te dubieus.
Die economie is op de kop toe abstract want er wordt niet naar de noden maar naar de winsten gekeken.
__________________
De profiteurs,dat zijn deze met zwembaden in hun tuinen,te veel autos op hun opritten enz
guerin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2010, 20:09   #16
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Praetorian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2004
Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Berichten: 12.529
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Zijn hoofdwerk "L'Etre et l'évènement" houdt haast een copernicaanse omwenteling in de filosofie in betreffende ontologie en concept (dankzij zijn wiskundige achtergrond, leve interdisciplinair denken). Zeer aan te raden.
__________________

Laatst gewijzigd door Praetorian : 18 januari 2010 om 20:19.
Praetorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2010, 21:32   #17
Lysander
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 4 januari 2009
Berichten: 710
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guerin Bekijk bericht
Die economie is op de kop toe abstract want er wordt niet naar de noden maar naar de winsten gekeken.
Das gewoon een willekeurige slogan da ge dertussen smijt. Das noch een argument noch een reactie op iets. Het is enkel hol want het is inhoudsloos.
Lysander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2010, 21:38   #18
guerin
Minister
 
Geregistreerd: 8 mei 2005
Berichten: 3.659
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lysander Bekijk bericht
Das gewoon een willekeurige slogan da ge dertussen smijt. Das noch een argument noch een reactie op iets. Het is enkel hol want het is inhoudsloos.
wel,dat is dat jammer voor jou
__________________
De profiteurs,dat zijn deze met zwembaden in hun tuinen,te veel autos op hun opritten enz
guerin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2010, 22:12   #19
Kallikles
Secretaris-Generaal VN
 
Kallikles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2005
Berichten: 21.225
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Zo ongelooflijk moeilijk kan het toch niet zijn om een definitie te geven van het kapitalisme waarmee je kan aantonen waarom je daar tegen bent?

Een voorbeeld uit de losse pols: het kapitalisme is een systeem waarbij private eigendom van de productiemiddelen, prijzen, competitie en loonarbeid een centraal gegeven zijn van het economisch systeem.
Dat kan systematischer, hé Adrian.

Het kapitalisme is op de eerst plaats een productiewijze met volgende karakteristieken:
- private eigendom van productiemiddelen
- productie gericht op winst en kapitaalsaccumulatie
- productie van waren om te verkopen op de markt
- productie door loonarbeid

Organisaties die op deze manier produceren, noemen we kapitalistische bedrijven. Een economie waarbij de belangrijkste economische activiteit in kapitalistische bedrijven plaatsvindt (dus niet bij de paters trappisten b.v.) noemen we een kapitalistische economie.
__________________
islamophobie et bêtise ordinaire:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2010, 22:35   #20
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Praetorian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2004
Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Berichten: 12.529
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Dat kan systematischer, hé Adrian.

Het kapitalisme is op de eerst plaats een productiewijze met volgende karakteristieken:
- private eigendom van productiemiddelen
- productie gericht op winst en kapitaalsaccumulatie
- productie van waren om te verkopen op de markt
- productie door loonarbeid

Organisaties die op deze manier produceren, noemen we kapitalistische bedrijven. Een economie waarbij de belangrijkste economische activiteit in kapitalistische bedrijven plaatsvindt (dus niet bij de paters trappisten b.v.) noemen we een kapitalistische economie.
Jamaar ja, Kallikles, het formele niveau dicteert ons dat het gaat om een rationeel systeem van prijzen waarbij lonen en winsten via deze weg tot stand komen.
__________________
Praetorian is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:25.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be