Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 augustus 2016, 11:24   #201
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Deze opgravingen zijn natuurlijk een streep door uw historische rekening. En daar wringt het schoentje. In ieder geval, áls het klopt, dan zult u uw mening grondig moeten herzien. Tenminste, indien u daar de moed voor kunt opbrengen. Hetgeen absoluut niet zeker is.
Hoe is het, mijn link al helemaal gelezen ? Zou je merken dat je met verjaarde informatie te doen hebt. En ook al de laatste Wiki link ook al gelezen ? Man, kan jij snel lezen. Een ding is al zeker, jij bent een leugenaar en niet betrouwbaar in discussies.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2016, 11:33   #202
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.810
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Hoe is het, mijn link al helemaal gelezen ? Zou je merken dat je met verjaarde informatie te doen hebt. En ook al de laatste Wiki link ook al gelezen ? Man, kan jij snel lezen. Een ding is al zeker, jij bent een leugenaar en niet betrouwbaar in discussies.
Niets te verjaard. Hoe dan ook, uit de opgravingen blijkt dat de bewoning in die streek zeer ver teruggaat.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2016, 12:25   #203
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.527
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Hoe is het, mijn link al helemaal gelezen ? Zou je merken dat je met verjaarde informatie te doen hebt. En ook al de laatste Wiki link ook al gelezen ? Man, kan jij snel lezen. Een ding is al zeker, jij bent een leugenaar en niet betrouwbaar in discussies.
Een wetenschapper zou er mee volstaan zijn twijfel uit te spreken in plaats van de degens te kruisen.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2016, 13:05   #204
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Niets te verjaard. Hoe dan ook, uit de opgravingen blijkt dat de bewoning in die streek zeer ver teruggaat.
Link al gelezen ? Toch maar eens doen.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2016, 13:06   #205
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Een wetenschapper zou er mee volstaan zijn twijfel uit te spreken in plaats van de degens te kruisen.
Ik twijfel of de aarde wel rond is.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2016, 16:59   #206
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.527
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Ik twijfel of de aarde wel rond is.
Je passie is een Zeloot waardig.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2016, 17:43   #207
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Je passie is een Zeloot waardig.
Dank je. Verder nog iets te melden ? Je mening bijvoorbeeld.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2016, 18:17   #208
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.527
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Dank je. Verder nog iets te melden ? Je mening bijvoorbeeld.
Daar heb jij toch helemaal geen behoefte aan?
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2016, 18:32   #209
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Daar heb jij toch helemaal geen behoefte aan?
Nog minder aan trollen.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2016, 18:45   #210
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.527
Standaard

@Aton
Je hebt er dus geen behoefte aan.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2016, 18:59   #211
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.810
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Nog minder aan trollen.
Kunt u niet een inspanning doen om op een normale manier te discussiëren. Dit wil zeggen dat u zich onthoudt van posters allerlei verwensingen naar het hoofd te slingeren wanneer ze het niet met u eens zijn. Dat lijkt bij u blijkbaar een zeer moeilijke opdracht.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2016, 20:26   #212
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
@Aton
Je hebt er dus geen behoefte aan.
Wel aan je mening, maar niet aan getrol.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2016, 20:28   #213
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Kunt u niet een inspanning doen om op een normale manier te discussiëren. Dit wil zeggen dat u zich onthoudt van posters allerlei verwensingen naar het hoofd te slingeren wanneer ze het niet met u eens zijn. Dat lijkt bij u blijkbaar een zeer moeilijke opdracht.
Calimero syndroom ? Ik lever je onderbouw en jij niet. Kan ook niet met wat beweringen die je niet hard kunt maken. Ik noem dat leugens verkopen.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2016, 21:00   #214
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.810
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Calimero syndroom ? Ik lever je onderbouw en jij niet. Kan ook niet met wat beweringen die je niet hard kunt maken. Ik noem dat leugens verkopen.
Ik citeer letterlijk een gezegde van Brandon waarin hij zegt in een van zijn boeken (Nederlandse versie) dat één van de leerlingen van Jezus een Zeloot is. Brandon zegt hier nergens dat alle apostelen van Jezus Zeloten zijn. U beweert echter van wel, maar zo staat het niet in het boek uit 1972 dat ik van hem heb gelezen. Dat is alles.

Er is dus geen reden om beginnen te schelden. Iets wat u met de regelmaat van een goede klok doet tegen heel wat posters die een andere mening hebben dan u.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2016, 23:42   #215
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik citeer letterlijk een gezegde van Brandon waarin hij zegt in een van zijn boeken (Nederlandse versie) dat één van de leerlingen van Jezus een Zeloot is. Brandon zegt hier nergens dat alle apostelen van Jezus Zeloten zijn. U beweert echter van wel, maar zo staat het niet in het boek uit 1972 dat ik van hem heb gelezen. Dat is alles.

Er is dus geen reden om beginnen te schelden. Iets wat u met de regelmaat van een goede klok doet tegen heel wat posters die een andere mening hebben dan u.
Je bent een leugenaar als je beweerd het lijstje boeken van Vergeer te hebben gelezen. Jij haalt één enkele zin uit één boek van Brandon en daar besluit je uit dat er maar één zeloot onder de apostelen zat. Dan heb je er de ballen van begrepen. Wat was de rest dan, een stel hippies ?
En stop nu ook eens het klein kind uit te hangen.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2016, 06:31   #216
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.810
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Je bent een leugenaar als je beweerd het lijstje boeken van Vergeer te hebben gelezen. Jij haalt één enkele zin uit één boek van Brandon en daar besluit je uit dat er maar één zeloot onder de apostelen zat. Dan heb je er de ballen van begrepen. Wat was de rest dan, een stel hippies ?
En stop nu ook eens het klein kind uit te hangen.
Natuurlijk heb ik de door mij geciteerde boeken van Vergeer gelezen. Ik heb ze zelfs in mijn bezit. U bent weer aan het schelden. Gedraag u eens volwassen. Het wordt wel tijd!
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2016, 06:36   #217
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.810
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Je bent een leugenaar als je beweerd het lijstje boeken van Vergeer te hebben gelezen. Jij haalt één enkele zin uit één boek van Brandon en daar besluit je uit dat er maar één zeloot onder de apostelen zat. Dan heb je er de ballen van begrepen. Wat was de rest dan, een stel hippies ?
En stop nu ook eens het klein kind uit te hangen.
Ik heb u gezegd wat Brandon in mijn boek zegt. Letterlijk. En dat is niet wat u allemaal beweert. We weten niet wat er gebeurd is. Het is hoogstens gissen. U maakt bovendien als het ware van elke hypothese van Vergeer een absolute waarheid. Vergeer veronderstelt veel, maar echt weten doet hij het maar evenmin. En u zeker niet.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2016, 07:31   #218
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Natuurlijk heb ik de door mij geciteerde boeken van Vergeer gelezen. Ik heb ze zelfs in mijn bezit. U bent weer aan het schelden. Gedraag u eens volwassen. Het wordt wel tijd!
Maar op de eenvoudige vraag wat er staat in ' Marcus ' blz. 108 weet je niet te vertellen (in verband met de 12 apostelen ), om maar één voorbeeld aan te halen. Je geeft ook geen antwoord op de vraag waarom er maar één apostel een zeloot zou zijn en de anderen niet. Hoe verklaar je dan de rel in de Tempel ? Aan wie zouden de Romeinen dit toeschrijven? Aan een vredestichter ? Door het ontrafelen van teksten wordt duidelijk wat later aangepast, weggelaten of aangevuld is. Als de teksten gevrijwaard zouden zijn van latere redacties blijft over wat authentiek is. Overigens lijkt mij dit in zijn geheel onmogelijk. Maar Vergeer komt een end. Vergeer zegt overigens nergens dat wat overblijft de waarheid is, wat overblijft brengt ons wel dichter bij wat er werkelijk allemaal gebeurd is.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2016, 08:12   #219
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.810
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Maar op de eenvoudige vraag wat er staat in ' Marcus ' blz. 108 weet je niet te vertellen (in verband met de 12 apostelen ), om maar één voorbeeld aan te halen. Je geeft ook geen antwoord op de vraag waarom er maar één apostel een zeloot zou zijn en de anderen niet. Hoe verklaar je dan de rel in de Tempel ? Aan wie zouden de Romeinen dit toeschrijven? Aan een vredestichter ? Door het ontrafelen van teksten wordt duidelijk wat later aangepast, weggelaten of aangevuld is. Als de teksten gevrijwaard zouden zijn van latere redacties blijft over wat authentiek is. Overigens lijkt mij dit in zijn geheel onmogelijk. Maar Vergeer komt een end. Vergeer zegt overigens nergens dat wat overblijft de waarheid is, wat overblijft brengt ons wel dichter bij wat er werkelijk allemaal gebeurd is.
Dat heeft allemaal niets te maken met het al dan niet gelezen hebben van de boeken van Vergeer. Indien ik commentaar zou moeten geven op alle hypotheses (en/of fantasieën) van Vergeer... Ja, Vergeer ontrafelt teksten. En zeker in zijn boek Paulus. Alleen, de manier waarop hij teksten terug samenvoegt, is vrij subjectief.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2016, 08:20   #220
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.527
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik citeer letterlijk een gezegde van Brandon waarin hij zegt in een van zijn boeken (Nederlandse versie) dat één van de leerlingen van Jezus een Zeloot is. Brandon zegt hier nergens dat alle apostelen van Jezus Zeloten zijn. U beweert echter van wel, maar zo staat het niet in het boek uit 1972 dat ik van hem heb gelezen. Dat is alles.

Er is dus geen reden om beginnen te schelden. Iets wat u met de regelmaat van een goede klok doet tegen heel wat posters die een andere mening hebben dan u.
Tientallen hedendaagse auteurs en auteurs van de oudheid hebben wat beweerd over deze apostel Simon Zelotes. Ik denk dat hij in de evangelies Zelotes werd genoemd om hem te onderscheiden van Simon Petrus. De bijnaam wil zeggen dat hij een jaloers of vurig temperament had. Om een of andere reden krijgt hij ook de bijnaam Kanaaniet. Dit kan gezien worden als een argument om de bijnaam Zelotes niet op te vatten als aanduiding van het behoren tot een groep patriotten. Want dan zou die bijnaam volstaan om hem te typeren. Nu blijkt hij dus meerdere bijnamen te hebben.

Dit argument kan natuurlijk weer worden bestreden door de hypothese dat op enkele plaatsen in de evangelies de bijnaam Zelotes is vervangen door Kanaaniet om een relatie van de apostelen met de groepering van de Zeloten te vermijden. Het zou dan een redactionele ingreep zijn in de originele tekst. Daar kan weer tegenin worden gebracht dat Zelotes en Kanaaniet dezelfde betekenis hebben, zegt men.

Daarnaast is er nog de opvatting dat deze apostel dezelfde is als Simon, de broeder van Jezus. Ook in dat geval kan er sprake zijn van een redactionele ingreep. De kerk zat in haar maag met de broeders en zusters van Jezus. Dat kan een reden zijn om voor Simon de broeder van Jezus een bijnaam te verzinnen. In dat geval was Zelotes geen gelukkige keuze.

Ik laat mij graag overtuigen door goede argumenten.

https://en.wikipedia.org/wiki/Simon_the_Zealot

Laatst gewijzigd door Piero : 18 augustus 2016 om 08:42.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:17.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be