Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies politieke jongerenvoorzitters 2008 > Bert De Brabandere (CD&V) (forumsessie van 11 aug t.e.m 17 aug)
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Bert De Brabandere (CD&V) (forumsessie van 11 aug t.e.m 17 aug) Voorzitter Jong CD&V

 
 
Discussietools
Oud 17 augustus 2008, 09:25   #61
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Maar vind u 600.000.000€/jaar (dat zijn 24 miljard oude Bef.) aan de rkk niet overdreven, wetende dat nog amper 7% vd bevolking regelmatig naar de mis gaat ??
Dat is iet wat kort door de bocht hé. Van die dotatie gaat grootste del naar onderwijs en caritatieve instellingen. Je kan nu toch niet zeggen dat die niet voor de bevolking werken hé.
Stellen dat die dotatie gaat naar amper 7% van de bevolking klopt dus niet.
Iederen die zijn kinderen in het vrij onderwijs lopen heeft moet je daar ook bij tellen.

Laatst gewijzigd door giserke : 17 augustus 2008 om 09:28.
giserke is offline  
Oud 17 augustus 2008, 09:31   #62
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

En voor de tegenstanders van de kerkdotatie, moet dringend eens de opbouw van het OCMW patrimonium bekijken.
Daar heeft de staat in de tijd gigantische stukken grond en eigendommen gestolen van kerkelijke instellingen en kloosters. Dar worden inkomsten uit gegenereerd. Veel van die gronden zijn verkaveld. Ik dacht niet dat die opbrengsten naar de kerk zijn gegaan.
giserke is offline  
Oud 17 augustus 2008, 09:57   #63
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door joenk
Toch nog eens dezelfde vraag als hierboven: Hoe komen jullie aan het cijfer van 600 miljoen Euro?
Ik heb het opgezocht op de website van de FOD Justitie en kwam bij volgend bedrag uit:
Het budget dat de erediensten en de vrijzinnigheden ontvangen bedraagt 6,7% van het totale budget van FOD Justitie. Dat budget bedroeg in 2007 1.535.490.000 Euro. Het bedrag dat de erediensten en vrijzinnigheden ontvangen (6,7% van het totaal) is dus 102.877.830 Euro.
Bron: http://www.just.fgov.be/img_justice/...ons/pdf/74.pdf

Dit bedrag is uiteraard exclusief de vele honderdduizenden (?) Euro's die de vele kerkfabrieken ontvangen van de gemeenten. Hier heb ik niet echt een zicht op. Bestaan daar cijfers over (over heel België bedoel ik dan, per gemeente is dat niet zo moeilijk om op te zoeken)?

Waar ik me ook vragen bij stel is dat ik nergens kan vinden hoeveel de kerk exact ontvangt (op nationaal vlak dan). Heb ik niet goed gezocht? Ik weet het niet. Op kerknet vind ik niets. Ik vind dat een instelling die geld ontvangt van de gemeenschap ('de belastingbetaler') een transparant financieel beleid moet voeren.

Waar ik me ook aan erger is de geslotenheid van deze kerkfabrieken. Ieder jaar komen ze om geld 'bedelen' bij de gemeente. Wil de gemeente inzage in hun boekhouding, eigendommen enz? Ho maar, dat kan niet! Openheid vind ik hier wel op z'n plaats. Men vraagt immers geld van de gemeenschap. Misschien gaat het enkel in Essen zo, maar dat zou me ten zeerste verbazen...

Openheid in de financiën is de minimumvereiste om geld van de overheid te mogen ontvangen, is deze openheid er niet, jammer, geen geld. Dit lijkt me logisch omdat men anders niet kan weten wat men met het geld doen en of ze het wel écht nodig hebben... Jeudige naïviteit? Misschien, maar zo zou het volgens mij wel moeten.
Ik zou ook best wel willen weten hoe men komt aan 600 miljoen euro. Ik ben zelf christen/katholiek en ga elke week naar de kerk en ik kan bijna niet geloven dat het zoveel kost.

Kunnen de mensen die begonnen zijn over dit getal vertellen waar ze het gehaald hebben?
Dat budget bedroeg in 2007 1.535.490.000 Euro. 600 miljoen euro is dus een te lage schatting, religies kosten ons dus meer dan het dubbele van wat de mensen denken. Neem daarbij dat het bedrijf kerkfabriek geen belastingen betaald op zijn winsten, dan weet je dat je dit bedrag nog eens mag verdubbelen.
Daarnaast onderhoud dit bedrijf zijn gebouwen niet op eigen kosten, maar die van de gemeentes. Je kan dus rekenen dat enkel de RKK ons zo'n 4 �* 5 miljard per jaar kost. Je mag daar dan bij tellen dat de moskees en geloofvoorgangers van de Islam ons ook zo'n 2 miljard kosten en het Joodse geloof zo'n 500 miljoen evenals de Protestantse tak van het Christendom.

Tel daarbij nog eens de mensen die lesgeven in religie in de scholen, die in dit land normaal neutraal moeten zijn. Tel per rijksschool maar van 500leerlingen maar 10 religie-lesgevers en per vrije school zo'n 5 religie-lesgevers voor 500 leerlingen in het secundair onderwijs en 1 lesuur per dag in het basisonderwijs.

En je komt al snel aan een bedrag van 10miljard Euro dat jaarlijks naar geloofsovertuigingen gaat.
Dit grotendeels betaald door twee ministries die totaal neutraal zouden moeten zijn in geloof en goddienst en niet in staat zijn om aan hun verplichtingen tegenover de belastingbetaler te voldoen door geldgebrek.

Religie kost ons dus veel geld en tegelijk ook een verzwakking van veiligheid en vermindering van kwaliteit in de opleidingen.
Jantje is offline  
Oud 17 augustus 2008, 10:08   #64
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Dat budget bedroeg in 2007 1.535.490.000 Euro. 600 miljoen euro is dus een te lage schatting, religies kosten ons dus meer dan het dubbele van wat de mensen denken. Neem daarbij dat het bedrijf kerkfabriek geen belastingen betaald op zijn winsten, dan weet je dat je dit bedrag nog eens mag verdubbelen.
Daarnaast onderhoud dit bedrijf zijn gebouwen niet op eigen kosten, maar die van de gemeentes. Je kan dus rekenen dat enkel de RKK ons zo'n 4 �* 5 miljard per jaar kost. Je mag daar dan bij tellen dat de moskees en geloofvoorgangers van de Islam ons ook zo'n 2 miljard kosten en het Joodse geloof zo'n 500 miljoen evenals de Protestantse tak van het Christendom.

Tel daarbij nog eens de mensen die lesgeven in religie in de scholen, die in dit land normaal neutraal moeten zijn. Tel per rijksschool maar van 500leerlingen maar 10 religie-lesgevers en per vrije school zo'n 5 religie-lesgevers voor 500 leerlingen in het secundair onderwijs en 1 lesuur per dag in het basisonderwijs.

En je komt al snel aan een bedrag van 10miljard Euro dat jaarlijks naar geloofsovertuigingen gaat.
Dit grotendeels betaald door twee ministries die totaal neutraal zouden moeten zijn in geloof en goddienst en niet in staat zijn om aan hun verplichtingen tegenover de belastingbetaler te voldoen door geldgebrek.

Religie kost ons dus veel geld en tegelijk ook een verzwakking van veiligheid en vermindering van kwaliteit in de opleidingen.
Wat een onzin!
Alsof religie nog een zware rol speelt in het vrijonderwijs. Ik ken geen enkele leerling die moet blijven zitten voor een buis in godsdienst.

Nochtans staan die scholen aan de top in de wereld wat beteft onderwijs.

Laatst gewijzigd door giserke : 17 augustus 2008 om 10:10.
giserke is offline  
Oud 17 augustus 2008, 10:14   #65
gehuigert
Europees Commissaris
 
gehuigert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 augustus 2008
Berichten: 6.094
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Dat budget bedroeg in 2007 1.535.490.000 Euro. 600 miljoen euro is dus een te lage schatting, religies kosten ons dus meer dan het dubbele van wat de mensen denken. Neem daarbij dat het bedrijf kerkfabriek geen belastingen betaald op zijn winsten, dan weet je dat je dit bedrag nog eens mag verdubbelen.
Daarnaast onderhoud dit bedrijf zijn gebouwen niet op eigen kosten, maar die van de gemeentes. Je kan dus rekenen dat enkel de RKK ons zo'n 4 �* 5 miljard per jaar kost. Je mag daar dan bij tellen dat de moskees en geloofvoorgangers van de Islam ons ook zo'n 2 miljard kosten en het Joodse geloof zo'n 500 miljoen evenals de Protestantse tak van het Christendom.

Tel daarbij nog eens de mensen die lesgeven in religie in de scholen, die in dit land normaal neutraal moeten zijn. Tel per rijksschool maar van 500leerlingen maar 10 religie-lesgevers en per vrije school zo'n 5 religie-lesgevers voor 500 leerlingen in het secundair onderwijs en 1 lesuur per dag in het basisonderwijs.

En je komt al snel aan een bedrag van 10miljard Euro dat jaarlijks naar geloofsovertuigingen gaat.
Dit grotendeels betaald door twee ministries die totaal neutraal zouden moeten zijn in geloof en goddienst en niet in staat zijn om aan hun verplichtingen tegenover de belastingbetaler te voldoen door geldgebrek.

Religie kost ons dus veel geld en tegelijk ook een verzwakking van veiligheid en vermindering van kwaliteit in de opleidingen.
1. Ik vroeg een bron, u zwaait met cijfers zonder bron.
2. Ik ga nog naar school en in mijn lessen GODSDIENST spreken wij hooguit 5 weken van het ganse jaar over het christendom. De rest van de tijd gaat het over hoe je met je medemens moet omgaan, relaties, scientology, enz. Zelfs in de gebedsdiensten die bij bvb. bij Pasen worden gehouden wordt er nauwelijks iets van het christendom aangehaald maar wordt de nadruk gelegd bij vergeven, enz.

Uw schatting van 10 miljard is VEEL te hoog.
gehuigert is offline  
Oud 17 augustus 2008, 10:17   #66
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Dat is iet wat kort door de bocht hé. Van die dotatie gaat grootste del naar onderwijs en caritatieve instellingen. Je kan nu toch niet zeggen dat die niet voor de bevolking werken hé.
Stellen dat die dotatie gaat naar amper 7% van de bevolking klopt dus niet.
Iederen die zijn kinderen in het vrij onderwijs lopen heeft moet je daar ook bij tellen.
Giserke,

De kerk geeft niets aan onderwijs, erger zelfs de vrije Katolieke scholen betalen zelfs vaak aan de kerkfabrieken en kloosters huur voor de schoolgebouwen, die vaak hun eigendom zijn.
Daarnaast worden de lesgevers in religie niet betaald via justitie, maar door onderwijs en zijn er geen cijfers over hoeveel geld er naar geloofovertuigingen gaat via die weg.
Van die dotatie gaat dus niets naar onderwijs, het tegenovergstelde gebeurd zelfs, van onderwijs gaat er geld naar de kerkfabrieken en kloosters.

De caritatieve instellingen zijn bijna allemaal VZW's en krijgen hun geld via andere wegen. De ziekenhuizen via gezondheidszorg, de ontwikkelingsorganisaties via buitenlandse zaken, de binnenlandse hulporganisatie's via binnenlandse zaken. Vaak zijn deze instellingen dan ook nog gevestingd in gebouwen die eigendom zijn van de kerkfabrieken of kloosters waar zij dan ook nog eens huur voor aan hun betalen. Dus ook via hen halen kloosters en kerkfabrieken nog eens geld binnen.
Jantje is offline  
Oud 17 augustus 2008, 10:32   #67
joenk
Vreemdeling
 
joenk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2006
Locatie: Essen, België
Berichten: 71
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Dat budget bedroeg in 2007 1.535.490.000 Euro. 600 miljoen euro is dus een te lage schatting, religies kosten ons dus meer dan het dubbele van wat de mensen denken. Neem daarbij dat het bedrijf kerkfabriek geen belastingen betaald op zijn winsten, dan weet je dat je dit bedrag nog eens mag verdubbelen.
Daarnaast onderhoud dit bedrijf zijn gebouwen niet op eigen kosten, maar die van de gemeentes. Je kan dus rekenen dat enkel de RKK ons zo'n 4 �* 5 miljard per jaar kost. Je mag daar dan bij tellen dat de moskees en geloofvoorgangers van de Islam ons ook zo'n 2 miljard kosten en het Joodse geloof zo'n 500 miljoen evenals de Protestantse tak van het Christendom.

Tel daarbij nog eens de mensen die lesgeven in religie in de scholen, die in dit land normaal neutraal moeten zijn. Tel per rijksschool maar van 500leerlingen maar 10 religie-lesgevers en per vrije school zo'n 5 religie-lesgevers voor 500 leerlingen in het secundair onderwijs en 1 lesuur per dag in het basisonderwijs.

En je komt al snel aan een bedrag van 10miljard Euro dat jaarlijks naar geloofsovertuigingen gaat.
Dit grotendeels betaald door twee ministries die totaal neutraal zouden moeten zijn in geloof en goddienst en niet in staat zijn om aan hun verplichtingen tegenover de belastingbetaler te voldoen door geldgebrek.

Religie kost ons dus veel geld en tegelijk ook een verzwakking van veiligheid en vermindering van kwaliteit in de opleidingen.

Hier slaat u de bal mis. Dat budget van 1.535.490.000 Euro is het totale budget van Justitie, daarvan gaat 6,7% naar de religieuze erediensten en vrijzinnigheden
Wat uw schatting van 4 �* 5 miljard euro betreft: stérk overdreven. Dat zou betekenen dat de gemiddelde uitgave per Belgische gemeente/stad 6.791.171 Eur zou zijn... 'Lichtelijk' overdreven, niet?
Laat me een meer beredeneerde berekening maken. Voor de gemeente Essen bedroegen de dotaties aan de verschillenden kerkfabrieken in 2007 115.000 Euro. Essen telt 17.000 inwoners. 115.000 / 17.000 = 6,7 Euro per inwoner 6,7 Euro * 10.500.000 = 70.500.000 Euro
(1.535.490.000 * 0,067) + 70.500.000 = 173.345.000 Euro

Pas op: dit is een héééél voorzichtige schatting. Ik heb hier Essen als gemiddelde genomen, maar hier zijn natuurlijk geen historische gebouwen die de kerkfabriek moet onderhouden... Ik schat dat er in totaal rond de 250.000.000 Euro naar de kerk gaat, nog steeds een ontzettend hoog bedrag dat voor mijn part naar een ander, belangrijker onderdeel van de uitgaveposten mag gaan, ik denk aan gezondheidszorg, het zilverfonds of dergelijke.
joenk is offline  
Oud 17 augustus 2008, 10:39   #68
joenk
Vreemdeling
 
joenk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2006
Locatie: Essen, België
Berichten: 71
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Giserke,

De kerk geeft niets aan onderwijs, erger zelfs de vrije Katolieke scholen betalen zelfs vaak aan de kerkfabrieken en kloosters huur voor de schoolgebouwen, die vaak hun eigendom zijn.
Daarnaast worden de lesgevers in religie niet betaald via justitie, maar door onderwijs en zijn er geen cijfers over hoeveel geld er naar geloofovertuigingen gaat via die weg.
Van die dotatie gaat dus niets naar onderwijs, het tegenovergstelde gebeurd zelfs, van onderwijs gaat er geld naar de kerkfabrieken en kloosters.
Wat dat betreft hebt u overschot van gelijk. De gebouwen van de vrije scholen zijn veelal (zo niet altijd) van één of andere kerkfabriek. Die gebouwen verkeren dikwijls in een erbarmelijke staat. Wie betaalt voor de renovatiekosten van die gebouwen? Inderdaad, de scholen zelf. Mét geld van de overheid. Wat gebeurt er dus? De overheid renoveert of zet nieuwe gebouwen op gronden van de kerkfabriek… Iemand zin om uit te zoeken hoeveel de Vlaamse, Waalse en Brusselse overheid daaraan spendeert?
Nu moet ik wel zeggen dat het me weinig kan schelen hoeveel dat bedrag nu eigenlijk is. Hetgeen in deze zaak primeert is het belang van de schoolgangertjes, niet hetgeen de kerkfabrieken erbij winnen.
joenk is offline  
Oud 17 augustus 2008, 10:40   #69
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Wat een onzin!
Alsof religie nog een zware rol speelt in het vrijonderwijs. Ik ken geen enkele leerling die moet blijven zitten voor een buis in godsdienst.

Nochtans staan die scholen aan de top in de wereld wat beteft onderwijs.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert
1. Ik vroeg een bron, u zwaait met cijfers zonder bron.
2. Ik ga nog naar school en in mijn lessen GODSDIENST spreken wij hooguit 5 weken van het ganse jaar over het christendom. De rest van de tijd gaat het over hoe je met je medemens moet omgaan, relaties, scientology, enz. Zelfs in de gebedsdiensten die bij bvb. bij Pasen worden gehouden wordt er nauwelijks iets van het christendom aangehaald maar wordt de nadruk gelegd bij vergeven, enz.

Uw schatting van 10 miljard is VEEL te hoog.
Zoals daar andere reeds aangehaald, is de boekhouding van de geloofvereningen niet toegankelijk, zelfs niet voor de staatsinstellingen.

En nee, goddienst is in het onderwijs geen vak waarvoor men je mag laten dubbelen, daar het een bijvak is. Let evenwel, dat goddienst wel het doorslaggevende vak kan en mag zijn om een leerling met zwakke resultaten op verschillende bijvakken te laten dubbelen of naar een andere afdeling te verwijzen.

En ja, binnen de goddienstlessen in het secundair onderwijs word er niet veel meer over het geloof en in theologie lesgegeven. Dit omdat het lesgeven minder door kloosterlingen word gedaan, maar vaak zelfs door leerkrachten die daar zelfs geen diploma voor hebben, maar hierin les mogen geven vanwege hun eigen geloofsgedrag.

En wees er maar zeker van, die 10 miljard dat de kerken/moskeeën/synagoges jaarlijks binnen halen uit de staats-, provincie- en gemeentekassen is nog laag geschat.
Jantje is offline  
Oud 17 augustus 2008, 10:47   #70
gehuigert
Europees Commissaris
 
gehuigert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 augustus 2008
Berichten: 6.094
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
En wees er maar zeker van, die 10 miljard dat de kerken/moskeeën/synagoges jaarlijks binnen halen uit de staats-, provincie- en gemeentekassen is nog laag geschat.
Geef mij dan alsjeblieft toch een bron van die schatting. Ik schat dat ze 40x overdreven is. 250 miljoen zoals iemand hierboven schatte is veel redelijker.
gehuigert is offline  
Oud 17 augustus 2008, 11:00   #71
joenk
Vreemdeling
 
joenk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2006
Locatie: Essen, België
Berichten: 71
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
En voor de tegenstanders van de kerkdotatie, moet dringend eens de opbouw van het OCMW patrimonium bekijken.
Daar heeft de staat in de tijd gigantische stukken grond en eigendommen gestolen van kerkelijke instellingen en kloosters. Dar worden inkomsten uit gegenereerd. Veel van die gronden zijn verkaveld. Ik dacht niet dat die opbrengsten naar de kerk zijn gegaan.
Dat vergoeilijkt nog steeds niet het feit dat er ieder jaar op een in mijn ogen dubieuze manier énorme bedragen naar de katholieke religieuze diensten en kerkfabrieken vloeien. Het is niet omdat jij ooit iets van mij hebt gestolen dat ik het recht heb nu iets van jou te stelen.
joenk is offline  
Oud 17 augustus 2008, 11:36   #72
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door joenk Bekijk bericht
Hier slaat u de bal mis. Dat budget van 1.535.490.000 Euro is het totale budget van Justitie, daarvan gaat 6,7% naar de religieuze erediensten en vrijzinnigheden
Wat uw schatting van 4 �* 5 miljard euro betreft: stérk overdreven. Dat zou betekenen dat de gemiddelde uitgave per Belgische gemeente/stad 6.791.171 Eur zou zijn... 'Lichtelijk' overdreven, niet?
Laat me een meer beredeneerde berekening maken. Voor de gemeente Essen bedroegen de dotaties aan de verschillenden kerkfabrieken in 2007 115.000 Euro. Essen telt 17.000 inwoners. 115.000 / 17.000 = 6,7 Euro per inwoner 6,7 Euro * 10.500.000 = 70.500.000 Euro
(1.535.490.000 * 0,067) + 70.500.000 = 173.345.000 Euro

Pas op: dit is een héééél voorzichtige schatting. Ik heb hier Essen als gemiddelde genomen, maar hier zijn natuurlijk geen historische gebouwen die de kerkfabriek moet onderhouden... Ik schat dat er in totaal rond de 250.000.000 Euro naar de kerk gaat, nog steeds een ontzettend hoog bedrag dat voor mijn part naar een ander, belangrijker onderdeel van de uitgaveposten mag gaan, ik denk aan gezondheidszorg, het zilverfonds of dergelijke.
Joenk,

Heb je dan ook de bedragen die de provincie heeft betaald voor de kloosters van Mariaberg, het college en st Jozef mee getelt. Het gaat hier over 4kloosters, waarvan er 1 zelfs verhuurd is aan een privé persoon en verder nog geen 20 kloosterlingen huisvestigen in het totaal.
Om je even op weg te helpen.
De kringloopwinkel in Essen word door de gemeente gerund, maar is gevestigd in gebouwen die eigendom zijn van Mariaberg. Waar zij deze gebouwen van huren.
Het parochiecentrum van statie zijn eigendom van de kerkfabriek, maar worden gehuurd en onderhouden door de gemeente Essen.
De Scouts en Giro lokalen van centrum zijn samen met de oude pastorij eigendom van het kerkfabriek, maar worden gehuuurd en onderhouden door de gemeente Essen.
De gebouwen van de Scouts op den heikant zijn eigendom van het kerkfabriek en worden gehuurd en onderhouden door de gemeente Essen.
De scoutslokalen op Den Uil zijn eigendom van het kerkfabriek, maar worden gehuurd en onderhouden door de gemeente Essen.
De gebouwen van Bijster zijn eigendom van het kerkfabriek en worden gehuurd en onderhouden via gezondheidszorg.
st Michael-rusthuis word voor een deel gehuurd en onderhouden door het OCMW.
Om te achterhalen wat de belastingsvrije kerkfabrieken binnenhalen, moet je dus niet bij de kerkfabrieken zijn, maar in de boekhouding van gemeente, provincie, gewest en staat. Daarnaast moet je op het kadaster de eigenaars van alle gebouwen en gronden in een gemeente opvragen en op het OCMW de adressen van de gebouwen en prijzen die zij huren.
Reken daarbij dan nog eens dat de begraafplaatsen van Essen allemaal eigendom zijn van het kerkfabriek, maar gehuurd enonderhouden worden door de gemeente.
Essen is dan nog een kleine gemeente met vrij jonge geloofsgebouwen en slechts 1 goddienst die gebouwen en gronden bezit.

Laten we echter eens naar Antwerpen gaan kijken. Daar staan verschillende kerken gewoon leeg, maar die toch moeten onderhouden worden door de stad.

We zullen hierin nog een stap verder gaan, in Antwerpen staat zelfs een kapel-kerk waar niemand in of bij kan komen, omdat deze binnen een bedrijf staat, maar moet wel onderhouden worden door de stad Antwerpen.
In die stad zijn dan ook nog eens een paar begraafplaatsen die buitengebruik zijn gestelt, sommige reeds meer dan 30 jaar, maar wel nog moeten gehuurd en onderhouden worden door deze stad. Begraafplaatsen die eigendom zijn van het kerkfabriek en waar in sommige gevallen enkel kloosterlingen en geloofsvoorgangers begraven liggen.
Neem daarbij dan nog de vele moskeeën en synagoges in Antwerpen die door deze stads moeten onderhouden worden.

Laten we dan even naar de gemeente Boechout gaan kijken.
Een gemeente waar twee Christelijke geloofstrekkingen gevestigd zijn en beide grote gebouwen bezitten.
De gemeente daar moet alle kerken van deze geloofovertuigen onderhouden en via het OCMW zelfs een gebouw huren en volledig onderhouden. Een gebouw dat gebruikt word als vluchthuis en waar grotendeel zelfs enkel moslimas zitten.

Neem dan ooknog eens dat er in de universiteiten afdelingen zijn die zich enkel bezig houdenmet geloofsovertuigingen.

Nee, Joenk, religies kosten ons veel geld, heel veel geld zelfs en de echte kostprijs ervan is bijna niet te achterhalen. Dit omdat de gelden die er aan worden uitgegeven zodanig verspreid zijn over zoveel instellingen en diensten, dat het bijna een onbegonnen werk is om het te kunnen achterhalen. En de enige weg via de welke men een grootdeel zou kunnen achterhalen, is niet toegankelijk noch voor privé, noch voor overheidsinstellingen, namelijk de boekhoudingen van de kerkfabrieken.
Jantje is offline  
Oud 17 augustus 2008, 12:01   #73
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
En voor de tegenstanders van de kerkdotatie, moet dringend eens de opbouw van het OCMW patrimonium bekijken.
Daar heeft de staat in de tijd gigantische stukken grond en eigendommen gestolen van kerkelijke instellingen en kloosters. Dar worden inkomsten uit gegenereerd. Veel van die gronden zijn verkaveld. Ik dacht niet dat die opbrengsten naar de kerk zijn gegaan.
Giserke,

Mag ik je er even op wijzen dat veel eigendommen van de kerkfabrieken en kloosters gestolen erfenissen zijn.

Om je een voorbeeld te geven.

De oudste zoon van een gezin gaat in het klooster, daar deze vroeger de wettelijke erfgenaam was van heel de rijkdom van vader, vrouwen hadden gewoon geen eigendomsrecht, eiste de kloosters de volledige erfenis van dit gezin op. Vaak moesten de andere kinderen verhuizen of in dienst van het klooster gaan werken.
Echter het erfrecht van vrouwen werd door de kloosters wel opgeëist als het ging om een dochter die in het klooster was gegaan.
Zelfs vandaag treden kerk en kloosters op als wettelijke erfgenamen bij het overlijden van een kloosterling of geloofsvoorganger. Dit terwijl een instelling NOOIT als wettelijke erfegnaam kan optreden en zeker niet als het om een voor overlijden van de erfgenaam gaat.
Daarbij waren en zijn kerkfabriek en kooster niet verlegen om van mensen te eisen dat zij hun VOLLEDIGE bezittingen over maken aan hen, als ze willen opgenomen worden in een verzorgingsinstelling van hen, iets dat OCMW's ook toepassen.

Het is dus gewoon de ene dief die de andere besteelt.
Hoewel de eigendommen van OCMW's de gemeenschappen dan weer ten goede komen, omdat deze dan minder gebouwen moeten huren en minder gemeente belastingen moeten gebruiken voor hun werkingen.

Daarbij moet men eens gaan kijken waarom de dotaties aan de kerk er gekomen zijn. Na 300jaar betalen denk ik dat deze reden wel als volledig vergoed mag beschouwd worden en dus moet herzien en afgeschaft worden.
Jantje is offline  
Oud 17 augustus 2008, 12:50   #74
joenk
Vreemdeling
 
joenk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2006
Locatie: Essen, België
Berichten: 71
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Joenk,

Heb je dan ook de bedragen die de provincie heeft betaald voor de kloosters van Mariaberg, het college en st Jozef mee getelt. Het gaat hier over 4kloosters, waarvan er 1 zelfs verhuurd is aan een privé persoon en verder nog geen 20 kloosterlingen huisvestigen in het totaal.
Om je even op weg te helpen.
De kringloopwinkel in Essen word door de gemeente gerund, maar is gevestigd in gebouwen die eigendom zijn van Mariaberg. Waar zij deze gebouwen van huren.
Het parochiecentrum van statie zijn eigendom van de kerkfabriek, maar worden gehuurd en onderhouden door de gemeente Essen.
De Scouts en Giro lokalen van centrum zijn samen met de oude pastorij eigendom van het kerkfabriek, maar worden gehuuurd en onderhouden door de gemeente Essen.
De gebouwen van de Scouts op den heikant zijn eigendom van het kerkfabriek en worden gehuurd en onderhouden door de gemeente Essen.
De scoutslokalen op Den Uil zijn eigendom van het kerkfabriek, maar worden gehuurd en onderhouden door de gemeente Essen.
De gebouwen van Bijster zijn eigendom van het kerkfabriek en worden gehuurd en onderhouden via gezondheidszorg.
st Michael-rusthuis word voor een deel gehuurd en onderhouden door het OCMW.
Om te achterhalen wat de belastingsvrije kerkfabrieken binnenhalen, moet je dus niet bij de kerkfabrieken zijn, maar in de boekhouding van gemeente, provincie, gewest en staat. Daarnaast moet je op het kadaster de eigenaars van alle gebouwen en gronden in een gemeente opvragen en op het OCMW de adressen van de gebouwen en prijzen die zij huren.
Reken daarbij dan nog eens dat de begraafplaatsen van Essen allemaal eigendom zijn van het kerkfabriek, maar gehuurd enonderhouden worden door de gemeente.
Essen is dan nog een kleine gemeente met vrij jonge geloofsgebouwen en slechts 1 goddienst die gebouwen en gronden bezit.

Laten we echter eens naar Antwerpen gaan kijken. Daar staan verschillende kerken gewoon leeg, maar die toch moeten onderhouden worden door de stad.

We zullen hierin nog een stap verder gaan, in Antwerpen staat zelfs een kapel-kerk waar niemand in of bij kan komen, omdat deze binnen een bedrijf staat, maar moet wel onderhouden worden door de stad Antwerpen.
In die stad zijn dan ook nog eens een paar begraafplaatsen die buitengebruik zijn gestelt, sommige reeds meer dan 30 jaar, maar wel nog moeten gehuurd en onderhouden worden door deze stad. Begraafplaatsen die eigendom zijn van het kerkfabriek en waar in sommige gevallen enkel kloosterlingen en geloofsvoorgangers begraven liggen.
Neem daarbij dan nog de vele moskeeën en synagoges in Antwerpen die door deze stads moeten onderhouden worden.

Laten we dan even naar de gemeente Boechout gaan kijken.
Een gemeente waar twee Christelijke geloofstrekkingen gevestigd zijn en beide grote gebouwen bezitten.
De gemeente daar moet alle kerken van deze geloofovertuigen onderhouden en via het OCMW zelfs een gebouw huren en volledig onderhouden. Een gebouw dat gebruikt word als vluchthuis en waar grotendeel zelfs enkel moslimas zitten.

Neem dan ooknog eens dat er in de universiteiten afdelingen zijn die zich enkel bezig houdenmet geloofsovertuigingen.

Nee, Joenk, religies kosten ons veel geld, heel veel geld zelfs en de echte kostprijs ervan is bijna niet te achterhalen. Dit omdat de gelden die er aan worden uitgegeven zodanig verspreid zijn over zoveel instellingen en diensten, dat het bijna een onbegonnen werk is om het te kunnen achterhalen. En de enige weg via de welke men een grootdeel zou kunnen achterhalen, is niet toegankelijk noch voor privé, noch voor overheidsinstellingen, namelijk de boekhoudingen van de kerkfabrieken.
U hebt gelijk. Ik was me er niet van bewust dat het zó ver ging. Leuk om op deze manier bij te leren. Dat het systeem rot was wist ik wel, maar niet dat het zo énorm rot is... Deze mesthoop zou toch is moeten opgekuist worden. Het best begint men dan bij de rechtstreekse dotaties denk ik.
joenk is offline  
Oud 17 augustus 2008, 13:25   #75
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door joenk Bekijk bericht
U hebt gelijk. Ik was me er niet van bewust dat het zó ver ging. Leuk om op deze manier bij te leren. Dat het systeem rot was wist ik wel, maar niet dat het zo énorm rot is... Deze mesthoop zou toch is moeten opgekuist worden. Het best begint men dan bij de rechtstreekse dotaties denk ik.
De dotaties zijn dus het minst dure.
Als men al eens begint met dit bedrijf zijn boekhouding te verplichten toegankelijk te maken zoals elk ander bedrijf en te onderwerpen aan inkomstenbelastingen, zou men reeds een hele stap verder zijn.
Het zou natuurlijk ook direct aan het licht brengen dat de dotaties helemaal niet nodig zijn en zelfs onrechtmachtig zijn.

Het probleem is echter dat men dan een internationale instelling tegen de schenen stampt.
Want wat het Vaticaan heeft en nog rooft van de bevolking is helemaal niet meer te schatten.
Je moet maar eens even uittellen wat het kost aan deze stadstaat om er een eigen leger op na te houden en om al zijn gebouwen te onderhouden.
Dit is een stadstaat die elke instelling heeft die andere staten ook hebben, doch die GEEN eigen inkomsten uit normale economie heeft.
Dit is een stadstaat die geen eigen erfgenamen voort brengt en dus geen nieuwe autochtone inwoners voort brengt.
Dit is een stadstaat die enkel bevolkt word door bijna mensen van hoge leeft.
Toch is dit de rijkste staat ter wereld, waarvan zelfs de "gewone" inwoners in meer luxe en weelde leven dan welke ander staatshoofd ook.
Dit is een stadstaat waar geen enkel kunstenaar ooit heeft gewoond, toch is dit de stad die de meeste kunstwerken in binnen zijn muren herbergt.

Dit is een kleine stadstaat, doch zelfs de machthebbers van de grootste militaire machten op deze wereld durven geen vinger in hun weg leggen.

De macht en invloed van deze stadstaat is zo groot dat geen enkele mens het ooit in zijn hoofd durft te halen, om tegen hen in te gaan of iets van hun rijkdommen terug te eisen. En de kerkfabrieken zijn onderhorige bedrijven van deze stadstaat en worden door haar beschermt.

De religies zijn nog veel rotter dan een mens zelfs maar kan vermoeden.
Want dit is slechts één religie, maar de andere zijn niet beter hoor.
Zo kan men bijna niets in de weg leggen van de Islaam, omdat deze Goddienst volgelingen heeft die de macht hebben om heel de wereldeconomie terug naar de middel-eeuwen te sturen.
Dus ook hier is men met handen en voeten gebonden aan de wil van deze instellingen.
Jantje is offline  
Oud 17 augustus 2008, 13:39   #76
joenk
Vreemdeling
 
joenk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2006
Locatie: Essen, België
Berichten: 71
Standaard

Nu vraag ik me af waar de voorstanders van de dotaties zitten...
joenk is offline  
Oud 17 augustus 2008, 13:58   #77
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door joenk Bekijk bericht
Nu vraag ik me af waar de voorstanders van de dotaties zitten...
Die zijn nu op internet en in boeken aan het zoeken achter argumenten om dit alles toch te kunnen rechtvaardigen.
Jantje is offline  
Oud 17 augustus 2008, 14:52   #78
gehuigert
Europees Commissaris
 
gehuigert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 augustus 2008
Berichten: 6.094
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door joenk Bekijk bericht
Nu vraag ik me af waar de voorstanders van de dotaties zitten...
Goh ik wil mij niet profileren als voorstander van dotaties maar ik wil wel nog altijd weten waar men gelezen heeft dat christendom 600 miljoen euro kost. Voor de rest heb ik niets nuttigs toe te voegen aan de discussie en ga ik dus ook niets toevoegen.
gehuigert is offline  
Oud 17 augustus 2008, 15:36   #79
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Goh ik wil mij niet profileren als voorstander van dotaties maar ik wil wel nog altijd weten waar men gelezen heeft dat christendom 600 miljoen euro kost. Voor de rest heb ik niets nuttigs toe te voegen aan de discussie en ga ik dus ook niets toevoegen.
Waar die schatting vandaan komt weet ik ook niet.
Maar denk dat ik ondertussen al wel duidelijk hebben wezen dat hetom veel meer geld dan die 600.000.000€euro gaat, waar enkel de RKK mee gaat lopen.

Als je begint op te tellen hoeveel gebouwen, gronden, kapelletjes, kamers binnen ziekenhuizen en scholen voor geloofsovertuigingen worden onderhouden met belastingsgeld, sla je stijl achterover.
Binnen de gemeente Essen met hebben we het daar over 16 scholen, 4kloosters, 2 verzorgingstehuizen, 6 grote kerken, 6 pastorijen, 6 parochiecentra, een 100tal kapelletjes die door de gemeente moeten onderhouden enverzorgd worden, dit voor een gemeente met een kleine 17.000 inwoners ( 6500 gezinnen)
Tel daarbij dan nog eens de andere gebouwen en gronden die door de gemeente daar worden gehuurd en onderhouden via OCMW, jeugdwerking, sportverenigingen, bejaardeverenigingen en zo verder. Dan kom je voor deze 17.000mensen al op een enorm jaarlijks bedrag dat die gemeente aan de RKK betaald. Je moet dan nog weten dat de meeste van deze gebouwen door de kerkfabriek zijn gekocht met gelden uitschenkingen of uit onrechtmatige erfenissen of van dotaties aan de kerkfabriek vanwege de staat.
Gemeentes betalen dus huur voor gebouwen die door de kerkfabrieken zijn aangekocht met gemeenschapsgelden gehaald uit belastingen.
Of hoe een instelling die beweerd sociaal te zijn de gemeenschap pluimt en doet betalen voor zaken die met normale toepassing van de wet eigendom zijn van de gemeenschap en waar de gemeenschap dus normaal geen huur voor zou moeten betalen.

We zullen deze berekeningen maar niet gaan maken voor grootsteden zoals Antwerpen, Brussel of Gent zeker, waar de gemeenschap ook nog eens universiteitsgebouwen moet onderhouden, terwijl deze wel eigendom zijn van de kerkfabriek.

Laatst gewijzigd door Jantje : 17 augustus 2008 om 15:40.
Jantje is offline  
Oud 17 augustus 2008, 15:41   #80
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 november 2007
Berichten: 15.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Dit is een stadstaat die elke instelling heeft die andere staten ook hebben, doch die GEEN eigen inkomsten uit normale economie heeft.
Met een begroting van zo'n 200 miljoen euro per jaar. Zo'n 2% van het bedrag dat de Belgische overheden (volgens jou) jaarlijks aan de Kerk spenderen.

Citaat:
Dit is een stadstaat die enkel bevolkt word door bijna mensen van hoge leeft.
Toch is dit de rijkste staat ter wereld, waarvan zelfs de "gewone" inwoners in meer luxe en weelde leven dan welke ander staatshoofd ook.
Waarom heb ik hier zo m'n twijfels bij...

Citaat:
Dit is een stadstaat waar geen enkel kunstenaar ooit heeft gewoond, toch is dit de stad die de meeste kunstwerken in binnen zijn muren herbergt.
Ik kan me vergissen, maar bij mijn weten woonden er wel degelijk kunstenaars in de Pauselijke Staten...
__________________
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:32.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be