Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 24 november 2008, 23:17   #301
Akufen
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 26 augustus 2006
Berichten: 2.872
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Ik weet te weinig van natuurkunde af; vraag mij wel af of er boven de lichtsnelheid nog zoiets als "vaste" materie bestaanbaar is en niet alleen maar losse zeer kleine deeltjes cq straling .... ?
Zou ook kunnen. Ik denk eerder dat men er voor zal zorgen dat het object enkel ten opzicht van de waarnemer verplaatst. Lokaal staat het object stil.
Akufen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2008, 23:34   #302
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 4 november 2004
Berichten: 14.274
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door piraat Bekijk bericht
.................
Wat minder lang geleden werd de bekende Jules Verne ook als een halve gare beschouwd door velen, met zijn verhalen over duikboten, en reizen naar de Maan...
Tja.
__________________
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2008, 23:36   #303
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 4 november 2004
Berichten: 14.274
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Akufen Bekijk bericht
Zou ook kunnen. Ik denk eerder dat men er voor zal zorgen dat het object enkel ten opzicht van de waarnemer verplaatst. Lokaal staat het object stil.
Daar schiet je niets mee op; wij kijken vanhieruit ook naar sterren zoals ze duizenden jaren geleden waren en waarvan sommige wellicht allang niet meer bestaan.
__________________
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2008, 23:53   #304
Akufen
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 26 augustus 2006
Berichten: 2.872
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Daar schiet je niets mee op; wij kijken vanhieruit ook naar sterren zoals ze duizenden jaren geleden waren en waarvan sommige wellicht allang niet meer bestaan.
Ik snap de vergelijking niet echt.

Het object waar ik het over had verplaatst zich wel tegenover onze ruimte-tijd, maar niet tegenover z'n eigen. Stel u een zeepbel voor met een toestel in, de zeepbel "beweegt", alles in de zeepbel staat stil.
Akufen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2008, 23:57   #305
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 4 november 2004
Berichten: 14.274
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Akufen Bekijk bericht
Ik snap de vergelijking niet echt.

Het object waar ik het over had verplaatst zich wel tegenover onze ruimte-tijd, maar niet tegenover z'n eigen. Stel u een zeepbel voor met een toestel in, de zeepbel "beweegt", alles in de zeepbel staat stil.
Ik vermoed dat het zo niet werkt, want uit welk materiaal moet die "zeepbel" dan wel bestaan om zelf bij die snelheid niet in straling te veranderen?
__________________
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2008, 00:28   #306
Akufen
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 26 augustus 2006
Berichten: 2.872
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Ik vermoed dat het zo niet werkt, want uit welk materiaal moet die "zeepbel" dan wel bestaan om zelf bij die snelheid niet in straling te veranderen?
Die zeepbel bestaat natuurlijk niet echt, je kan het zien als een soort straling of elektromagnetisch effect dat er voor zorgt dat het object in z'n "eigen" ruimte-tijd bestaat ipv deel uit te maken van het onze.
Akufen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2008, 00:35   #307
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 4 november 2004
Berichten: 14.274
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Akufen Bekijk bericht
Die zeepbel bestaat natuurlijk niet echt, je kan het zien als een soort straling of elektromagnetisch effect dat er voor zorgt dat het object in z'n "eigen" ruimte-tijd bestaat ipv deel uit te maken van het onze.
O, zoiets. Ik heb echt geen idee of dat bestaanbaar/bereikbaar/werkbaar/(over)leefbaar is.
__________________
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2008, 00:55   #308
CaligulaCobain
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 8 juni 2008
Berichten: 72
Standaard

Als ik me niet vergis is er geen weerstand in de ruimte, wat houdt ons dan tegen om snel te gaan?
CaligulaCobain is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2008, 01:04   #309
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 4 november 2004
Berichten: 14.274
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CaligulaCobain Bekijk bericht
Als ik me niet vergis is er geen weerstand in de ruimte, wat houdt ons dan tegen om snel te gaan?
Er is/zijn wel degelijk "weerstand(en)" en/want die ruimte is niet leeg.

Wat er precies gebeurt omstreeks de "lichtsnelheid" weet ik niet maar ik heb nog nooit iets vernomen over materiaal dat daarbij intact blijft.
__________________
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2008, 01:23   #310
parcifal
Banneling
 
 
parcifal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2003
Berichten: 26.968
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CaligulaCobain Bekijk bericht
Als ik me niet vergis is er geen weerstand in de ruimte, wat houdt ons dan tegen om snel te gaan?
Er is een een oneindige hoeveelheid energie nodig om een massa de lichtsnelheid te doen bereiken.

Bovendien zit je met het praktische probleem van de voortstuwing : je energievoorziening, de opslag ervan en de voorstuwingsefficientie.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2008, 01:32   #311
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 4 november 2004
Berichten: 14.274
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Er is een een oneindige hoeveelheid energie nodig om een massa de lichtsnelheid te doen bereiken.

Bovendien zit je met het praktische probleem van de voortstuwing : je energievoorziening, de opslag ervan en de voorstuwingsefficientie.
Als dat berekenbaar is dan is de kans groot dat het ook maakbaar zal worden.
__________________
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2008, 09:57   #312
Johnny Blaze
Minister
 
Johnny Blaze's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 oktober 2008
Berichten: 3.181
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Als dat berekenbaar is dan is de kans groot dat het ook maakbaar zal worden.
Dat betwijfel ik sterk. Oneindig is heel veel hoor Heb je al eens gezien hoe groot bv een raket is om naar de maan te rijzen en hoe klein de eigenlijke payload is. Al de rest (100meter of zo) is dus brandstof, gewoon om de maan te bereiken. Kun je je al voorstellen wat voor een "benzinetank" je moet hebben om naar de lichtsnelheid te gaan dan. Uiteraard moet die brandstof trouwens ook nog eens mee voortgestuwd worden, wat weer extra massa is etc etc.

Dus, conclusie, op conventionele wijze komen we er nooit.
Johnny Blaze is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2008, 09:59   #313
De_Laatste_Belg
Minister
 
De_Laatste_Belg's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 juli 2008
Locatie: Ex cathedra
Berichten: 2.926
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Er is een een oneindige hoeveelheid energie nodig om een massa de lichtsnelheid te doen bereiken.

Bovendien zit je met het praktische probleem van de voortstuwing : je energievoorziening, de opslag ervan en de voorstuwingsefficientie.
Wie zegt dat ? Dat volgt niet eens uit de relativiteits theorie.

De theorie verklaart het 'verbuigen' van de ruimte. Zijnde x,y,z en t. Zwaartekracht verbuigt de ruimte en veranderd daarmee de kortste weg dat een voorwerp in vrije val tracht te volgen. Het volstaat dus om de ruimte te kneden om in vrije val van sterrestelsel naar sterrestelsel te reizen. Dat wij de ruimte niet kunnen kneden sluit niet uit dat er meerdere manieren zijn (andere dan zwaartekracht) om dat te doen.

Dat is de ene theorie.

Er is ook nog de Quantumtheorie. Die aantoont dat er een zeer groot vermoeden is dat deeltjes over onbeperkte afstand ogenblikkelijk lijken te communiceren. Ook daar zitten zeer veel mogelijkheden in.

De snelheid van 't licht is overigens geen absolute snelheid. Er zijn grotere golf snelheden gemeten.

Op basis van techniek en wetenschap kan je veilig besluiten dat wij mensen nog lang niet toe zijn aan 'sterren reizen'. Dat klopt. Je kan echter niet besluiten dat 't onmogelijk is. Het is ook nog steeds wachten op de 'universele theorie'.

Wat de huidige techniek en wetenschap wel kan, dat is bewijzen dat Aliens bestaan en onze (4 dimensionele) planeet aandoen. Dat dit nog steeds niet gebeurd is, kan veilig gezien worden als 't bewijs dat intelligente Aliens ons niet bezoeken.
__________________
maar denk niet ik ga mijn eigen gang,denk niet ik ga het veranderen,want alleen ben je te klein en te bang ,je kunt niet zonder de anderen
De_Laatste_Belg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2008, 10:06   #314
parcifal
Banneling
 
 
parcifal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2003
Berichten: 26.968
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De_Laatste_Belg Bekijk bericht
Wie zegt dat ? Dat volgt niet eens uit de relativiteits theorie.
Dat volgt uit E=mc^2.

Als de snelheid stijgt, stijgt de massa, waardoor het meer energie vraagt om verder te versnellen.
De hoeveelheid energie die een massa nodig heeft om snelheid c te bereiken is oneindig.


Laatst gewijzigd door parcifal : 25 november 2008 om 10:09.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2008, 10:08   #315
exodus
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
exodus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 mei 2004
Berichten: 13.621
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De_Laatste_Belg Bekijk bericht
Wat de huidige techniek en wetenschap wel kan, dat is bewijzen dat Aliens bestaan en onze (4 dimensionele) planeet aandoen. Dat dit nog steeds niet gebeurd is, kan veilig gezien worden als 't bewijs dat intelligente Aliens ons niet bezoeken.
Bekijk deze zeer goeie documentaire eens:
Citaat:
Out of the Blue is a feature-length, award-winningdocumentary on the UFO phenomenon.

The film is narrated by Peter Coyote and attempts to show, through interviews with members of the scientific community, eye witnesses and high-ranking military and government personnel, that some unidentified flying objects could be of extraterrestrial origin and that secrecy and ridicule are used to shroud the UFO issue.
http://video.google.nl/videosearch?q...ue&emb=0&aq=f#
__________________
Yesterday I was clever, so I wanted to change the world. Today I am wise, so I am changing myself. – Rumi
exodus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2008, 10:10   #316
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Dat volgt uit E=mc^2.

Als de snelheid stijgt, stijgt de massa, waardoor het meer energie vraagt om verder te versnellen.
De hoeveelheid energie die een massa nodig heeft om snelheid c te bereiken is oneindig.


En dan nog die tijd hè!
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2008, 11:14   #317
De_Laatste_Belg
Minister
 
De_Laatste_Belg's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 juli 2008
Locatie: Ex cathedra
Berichten: 2.926
Standaard

Citaat:
Dat volgt uit E=mc^2.
Sinds waneer volgt daar uit dat 'afstand' een constante is ?

c staat voor een snelheid. Zijnde afstand per tijdseenheid.

Ga eens zoeken hoe den Einstein afstand en tijd benadert. Er wordt enkel gesteld dat de breuk een constante is.

Met andere woorden, jouw grafiekje illustreert de relatie tussen energie en snelheid. En laat het nu net de afstand zijn waar de discussie rond draait, of te wel de ruimte.
__________________
maar denk niet ik ga mijn eigen gang,denk niet ik ga het veranderen,want alleen ben je te klein en te bang ,je kunt niet zonder de anderen
De_Laatste_Belg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2008, 11:20   #318
De_Laatste_Belg
Minister
 
De_Laatste_Belg's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 juli 2008
Locatie: Ex cathedra
Berichten: 2.926
Standaard

Wat je eigenlijk doet is 't volgende:

Je pakt de conclusie van een relativiteits gegeven ...
En je past dat in een newtoniaanse formule ..

Dat gaat niet beste.
__________________
maar denk niet ik ga mijn eigen gang,denk niet ik ga het veranderen,want alleen ben je te klein en te bang ,je kunt niet zonder de anderen
De_Laatste_Belg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2008, 11:33   #319
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter
 
ministe van agitatie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2006
Berichten: 8.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht

Wat er precies gebeurt omstreeks de "lichtsnelheid" weet ik niet maar ik heb nog nooit iets vernomen over materiaal dat daarbij intact blijft.
Materie wordt energie
__________________
• نريد ثورة- • we want revolution •

ministe van agitatie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2008, 17:30   #320
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 4 november 2004
Berichten: 14.274
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johnny Blaze Bekijk bericht
Dat betwijfel ik sterk. Oneindig is heel veel hoor Heb je al eens gezien hoe groot bv een raket is om naar de maan te rijzen en hoe klein de eigenlijke payload is. Al de rest (100meter of zo) is dus brandstof, gewoon om de maan te bereiken. Kun je je al voorstellen wat voor een "benzinetank" je moet hebben om naar de lichtsnelheid te gaan dan. Uiteraard moet die brandstof trouwens ook nog eens mee voortgestuwd worden, wat weer extra massa is etc etc.

Dus, conclusie, op conventionele wijze komen we er nooit.
Ik vermoed dat "oneindig" een verkeerd gekozen woord is.

De benodigde energie om aan de aardmassa te ontsnappen is veel en duur; vanaf de Maan een stuk makkelijker. Eigenaardig ding, die semi-stationaire Maan; alsof-ie daar, zoals SF-schrijvers wel opperden, speciaal voor zulke doeleinden ooit is aangebracht.

Mwa, voor mij hoeft het niet, ik blijf liever op het aardoppervlak en zelfs niet in een vliegtuig; boten vind ik al spannend zat.
__________________
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:26.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be