Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Links
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's.
Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 29 mei 2009, 20:23   #101
toccata
Europees Commissaris
 
toccata's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 november 2006
Berichten: 7.056
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gentenaar Bekijk bericht
waarom niet?

Elektriciteit is een basisbehoefte, mag toch niet als een luxe belast worden??
Ik vind een basis pakket gratis (of zeer laag tarief) zodanig dat (rekening houdend met gezinssamenstelling ed) de echte basisbehoeften kunnen vervuld worden, maar de btw globaal naar beneden halen, is ook mensen subsidieëren om hun zwembad verwarming enkele graden hoger te zetten
Een lineaire btw verlaging zal trouwens zorgen voor meer verbruik (daar bestaan studies van, dat is zo) en het lijkt me logischer geld te investeren in isolatie (eerst) en zonnepanelen/windmolens/...
Dan daalt én de elektriciteitsfactuur én belasting van het milieu
Citaat:
En BTW op een noodzakelijk iets als elektriciteit heeft ook geen enkel solidariteits effect: het is niet zo dat rijke mensen veel meer energie gebruiken dan arme.

Fout, rijken verbruiken meer
Citaat:
Voor mijn part mag er wel een navenante stijging gebeuren van de BTW op energieverslindende luxeprodukten. 35% BTW of zo.
akkoord
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
Heel wat prille democratieen met onwillige burgers zouden het toejuichen, voor de chocoladecigarettenindustrie zou het een slag zijn


Laatst gewijzigd door toccata : 29 mei 2009 om 20:25.
toccata is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2009, 20:33   #102
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

je mag de kracht van het 'groene liberalisme' toch niet onderschatten hoor. De rijkeren zijn nu massaal zonnepanelen aan het plaatsen (waarmee ze ook van de btw af zijn) en dat kan ne simpele werkmens of dopper niet betalen, die mag braaf gewoon de factuur (BTW inclusief) blijven betalen. Ik heb zo stilaan de indruk dat de fameuze 'groene big bang' vooral de nieuwe hype van de meerverdieners zal zijn.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2009, 20:44   #103
Flanelcondoom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2009
Locatie: Lemuria
Berichten: 15.636
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Ik heb zo stilaan de indruk dat de fameuze 'groene big bang' vooral de nieuwe hype van de meerverdieners zal zijn.
No shit. Waarom denk je dat Gore met zijn filmpje kwam?
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2009, 20:55   #104
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door toccata Bekijk bericht
Ik vind een basis pakket gratis (of zeer laag tarief) zodanig dat (rekening houdend met gezinssamenstelling ed) de echte basisbehoeften kunnen vervuld worden, maar de btw globaal naar beneden halen, is ook mensen subsidieëren om hun zwembad verwarming enkele graden hoger te zetten
Een lineaire btw verlaging zal trouwens zorgen voor meer verbruik (daar bestaan studies van, dat is zo) en het lijkt me logischer geld te investeren in isolatie (eerst) en zonnepanelen/windmolens/...
Dan daalt én de elektriciteitsfactuur én belasting van het milieu
²
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2009, 15:30   #105
Woetse
Partijlid
 
Geregistreerd: 16 maart 2008
Berichten: 261
Standaard

Het probleem is dat mensen met minder financiële middelen niet meteen gaan investeren in isolatie e.d. als ze nog maar met moeite eten op tafel krijgen of de huur nog maar net kunnen betalen. Je moet de sociale context beter benaderen denk ik.
Woetse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2009, 11:21   #106
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Woetse Bekijk bericht
Het probleem is dat mensen met minder financiële middelen niet meteen gaan investeren in isolatie e.d. als ze nog maar met moeite eten op tafel krijgen of de huur nog maar net kunnen betalen. Je moet de sociale context beter benaderen denk ik.
Subsidies voor isolatie omhoog, investeren in kwaliteitsvolle sociale woningen, etc...
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2009, 23:07   #107
vavli
Parlementslid
 
vavli's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 1.915
Standaard

Stemoproep :: Voor een vereende sociale oppositiestem

Een aantal bekende Belgen laten hun stem horen. Ze willen dat er in het debat over de crisis en over de maatregelen tegen de crisis ook een tegendraadse visie aan bod komt, die van de PVDA+. Hieronder de tekst van hun oproep.

Het is bijna zover: 7 juni. De kiescampagne bracht een nieuwe ster aan de hemel van de landelijke politiek: de PVDA plus. Eindelijk hebben we voor dit land een robuuste linkse tegenstem die gehoord wordt, na twee decennia waarin ‘de dingen zeggen zoals ze zijn’ het monopolie was van rechts en uiterst rechts, ook in de media.

Eindelijk een tegenvisie in het debat: over de harde klappen van de crisis en de werkloosheid, over miljonairstaks en openbare bank, over het kiwimodel in de gezondheidszorg, over ongelijkheid in het onderwijs, over wachtlijsten van gehandicapten, over kleine pensioentjes. Met concrete, realistische oplossingen voor vandaag.

Er zijn duizend bochten gemaakt om de indruk te wekken dat dit geen haalbare oplossingen zouden zijn. Het neoliberalisme heeft de puinhoop van de crisis voortgebracht, maar de Wetstraat bereidt nieuwe afbraak- en besparingsscenario’s voor met het oog op de zogenaamde crisisaanpak. Even neoliberaal als van oudsher, alsof er geen alternatief zou zijn. De werknemers en sociaal zwakkeren dreigen daar opnieuw het slachtoffer van te worden. De PVDA+ daarentegen heeft het debat over de maatschappij hoog op de agenda geplaatst. Op zoek naar een samen-leving op mensenmaat. Ze heeft de ideologie terug een plaats gegeven in de politiek. Niet met dogma’s maar met een frisse hantering van het principe ‘Eerst de mensen, niet de winst’.

Dat ‘spek met eieren van links’ − dixit Hugo Camps − is tegelijk ook een sociale beweging midden tussen de mensen: in de vakbonden, in de noord-zuidorganisaties, in de zorg, in de culturele wereld, in de antiracistische beweging, in het onderwijs. Dat zorgt voor een andere politieke cultuur, weg van de bekvechterij, de graaicultuur, de mannetjesmakerij, de antipolitiek.

Politici van het volk naar het jarenlange voorbeeld van de dokters van het volk: daar stemmen wij voor. Dat belichaamt ook een oproep: niet langer als passieve toeschouwers toe te kijken hoe de Titanic zinkt, maar een sociale tegenbeweging te maken.

Wij roepen u op: doe zoals wij. Het zou geweldig deugd doen als zo’n gezamenlijke sociale oppositiestem zich zou laten horen in het parlement. Om rechts van antwoord te dienen en om vrij en ongebonden de hele linkerzijde op sleeptouw te nemen.

Ondertekenaars stemoproep

An Nelissen (actrice),
Reinhilde Decleir (actrice),
Eric Goeman (woordvoerder Attac Vlaanderen, voorzitter Democratie 2000),
Charles Ducal (dichter),
Daan Hugaert (acteur),
Lucas Catherine (auteur),
Wim Geysen, (schrijver, theatermaker),
Jan Blommaert (auteur, sociolinguistiek RUG),
Bart Stouten (presentator, dichter),
Lebuïn D’Haese (beeldend kunstenaar),
Youssef el Mousaoui (stand-upcomedian),
Fred Louckx (auteur gezondheidssociologie VUB),
Vital Schraenen (theaterregisseur),
Nico Hirtt (woordvoerder Oproep voor een democratische school, auteur),
Jos Hennes (uitgever EPO),
Dirk Adriaensens (BRussells Tribunal, SOS Irak),
Carlos Boidin (reclameman),
Marcella Baete (schrijfster),
Dominique Willaert (Victoria Deluxe),
Sabine Cocquyt (auteur),
Frans Wuytack (beeldend kunstenaar),
Jan Vromman (documentairemaker),
Luc-Desmedt (oud-directeur Humanistisch Vrijzinnige Vereniging HVV),
Dirk Celis (cultureel ondernemer),
Marc Jambers (beeldend kunstenaar),
Diane Vangeneugden (De Groene Waterman),
Eriek Verpaele (schrijver),
Joris Note (schrijver),
Lieve Peeters (cultuurprogrammator Zuiderpershuis),
Ludo De Brabander (stafmedewerker Vrede vzw),
Nigel Williams (stand-upcomedian),
Andrea Croonenberghs (actrice, muzikante).
__________________

vavli is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2009, 23:47   #108
jogo
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 30 december 2007
Berichten: 7.717
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Ik heb in het verleden ook meermaals op de PVDA gestemd, hoor.
nu nog gaan beseffen waarom dat toen ook al naief was....
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2009, 23:56   #109
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
nu nog gaan beseffen waarom dat toen ook al naief was....
Toen voerden ze nog een linkse ipv een belgicistische koers.
Waarom zou mijn stem toen fout geweest zijn?
Ik heb er helemaal geen spijt van dat ik in het verleden PVDA gestemd heb. Maar als zij hun koers veranderen, is het evident dat ik mijn stemgedrag verander.

Eens de PVDA naar links terugkeert, is het goed mogelijk dat ik terug PVDA stem.
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2009, 08:55   #110
jogo
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 30 december 2007
Berichten: 7.717
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Waarom zou mijn stem toen fout geweest zijn?
het is heel goed mogelijk dat ge daar ooit acher komt...
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2009, 11:48   #111
vavli
Parlementslid
 
vavli's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 1.915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Toen voerden ze nog een linkse ipv een belgicistische koers.
Kan je dat met concrete argumenten aantonen ?
__________________

vavli is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2009, 14:01   #112
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard

Ik vraag me nog altijd af waarmee de PVDA doorbreekt.
__________________
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2009, 19:20   #113
vavli
Parlementslid
 
vavli's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 1.915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Ik vraag me nog altijd af waarmee de PVDA doorbreekt.
Wat bedoel met 'waarmee' ? De PvdA heeft een programma en leden, en het is met die combinatie dat de PvdA nu een enorme stap vooruit zet, ook al is enorm natuurlijk relatief: enorm in vergelijking met alle vorige kiescampagnes. Dwz: de PvdA heeft nu voor het eerst kunnen wegen op het debat en kwam geregeld in de media aan bod, er zijn intussen 560 nieuwe leden; de steuncampagne loopt veel beter dan verwacht. Het blijft natuurlijk afwachten wat de verkeizingen zelf zullen opleveren maar ik ben behoorlijk optimistisch en ga ervan uit dat we meer dan verdubbelen. De Spa wordt behoorlijk zenuwachtig en heeft het over de verdeeldheid van links, en dan heeft ze het niet over de verdeeldheid tussen PvdA, LSP & co
__________________

vavli is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2009, 20:19   #114
abou Anis
Minister-President
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 4.786
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vavli Bekijk bericht
Wat bedoel met 'waarmee' ? De PvdA heeft een programma en leden, en het is met die combinatie dat de PvdA nu een enorme stap vooruit zet, ook al is enorm natuurlijk relatief: enorm in vergelijking met alle vorige kiescampagnes. Dwz: de PvdA heeft nu voor het eerst kunnen wegen op het debat en kwam geregeld in de media aan bod, er zijn intussen 560 nieuwe leden; de steuncampagne loopt veel beter dan verwacht. Het blijft natuurlijk afwachten wat de verkeizingen zelf zullen opleveren maar ik ben behoorlijk optimistisch en ga ervan uit dat we meer dan verdubbelen. De Spa wordt behoorlijk zenuwachtig en heeft het over de verdeeldheid van links, en dan heeft ze het niet over de verdeeldheid tussen PvdA, LSP & co
Eerlijk gezegd kameraad begin ik me af te vragen in welke richting die stap vooruit gezet zal worden.
abou Anis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2009, 13:32   #115
jogo
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 30 december 2007
Berichten: 7.717
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis Bekijk bericht
Eerlijk gezegd kameraad begin ik me af te vragen in welke richting die stap vooruit gezet zal worden.
hoe ??? wordt die stap niet democratisch genomen ???
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2009, 14:12   #116
abou Anis
Minister-President
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 4.786
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
hoe ??? wordt die stap niet democratisch genomen ???
Uiteraard, maar had u ook nog iets te vertellen?
abou Anis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2009, 14:26   #117
jogo
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 30 december 2007
Berichten: 7.717
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis Bekijk bericht
Uiteraard, maar had u ook nog iets te vertellen?
dan moet ge u geen zorgen maken (als demokraat dan...)
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2009, 14:28   #118
abou Anis
Minister-President
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 4.786
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
dan moet ge u geen zorgen maken (als demokraat dan...)
Waarom niet? Is volgens u elke beslissing wenselijk als ze maar democratisch genomen wordt?
abou Anis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2009, 12:05   #119
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat van de heer Mertens in Metro

Citaat:
Ik vind dat er helemaal geen versplintering op de linkerflank is. Naast de sp.a staat er nu één linkse kracht en dat zijn wij. Dat CAP en LSP (twee andere klein-linkse partijen, rw) volledig in onze partij moeten opgaan? We zijn nu een jaar weg uit dat extremistische hoekje. Onze verbreding ligt vooral in de sociale beweging en niet in de extreem-linkse hoek.

De man komt twee keer op TV en hij klinkt al helemaal als Frank Vandenbroucke. Nu misschien moet hij dat zeggen van zijn reclamebureau.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2009, 12:14   #120
toccata
Europees Commissaris
 
toccata's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 november 2006
Berichten: 7.056
Standaard

Is Groen! geen partij ter linkerzijde van de SPA?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
Heel wat prille democratieen met onwillige burgers zouden het toejuichen, voor de chocoladecigarettenindustrie zou het een slag zijn


Laatst gewijzigd door toccata : 6 juni 2009 om 12:14.
toccata is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:22.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be