Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 december 2017, 22:56   #281
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 20.888
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De rechter betreedt niet het terrein van de levensbeschouwelijke visies. Hij zal dan ook niet oordelen of een moslim nu al dan niet terecht gelooft dat Allah iedereen verordent om onverdoofd te slachten. Hij zal ook niet oordelen of het nu al dan niet in de koran of de hadith staat. Daar gaat de rechter totaal niet over.
Zeg ik dat dan?

De man die ongeveer drie maal per dag mensen erop wijst dat ze niemand woorden in de mond mogen leggen, doet dat hier zelf.
__________________
Think I forgot
how to be happy.
Something I'm not
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.

Laatst gewijzigd door dalibor : 2 december 2017 om 22:57.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2017, 23:01   #282
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Maar als u een koe zonder verdoving de keel oversnijdt en zegt 'ik doe dat nu eenmaal graag', zal er geen sprake zijn van een discussie over grondrechten. Die zal op dat moment niet eens begonnen zijn. Die begint pas nadat u motiveert waarom u die handeling stelt.
Natuurlijk, dat lijkt me geen punt van discussie.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2017, 23:01   #283
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Zeg ik dat dan?
Wat bedoelt u dan wel?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2017, 23:07   #284
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 20.888
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat bedoelt u dan wel?
Uiteraard kan een rechter niet in plaats van een gelovige diens overtuigingen definiëren. Maar hij zal de uitleg van die gelovige of geloofsgroep afwegen tegen de andere in het geding zijnde belangen (algemeen belang, belang van een ander, belang van een bepaalde groep personen, bescherming van dier of milieu, volksgezondheid). In dat opzicht wordt de geloofsovertuiging en de uitleg die de gelovige er zelf aan geeft wel beoordeeld door de rechtbank.
__________________
Think I forgot
how to be happy.
Something I'm not
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2017, 23:07   #285
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Concreet? Welke uitzonderingspositie?
bv het verhaal rond hoofdbedekkingen. vrouwelijke moslima's mogen het vaak, de beerschotfan mag het niet.

het hele verhaal rond overheidsfinanciering
uitzendingen op tv
nu krijgen zelfs moslims straks hun uitzending, integenstelling tot de vissersclub.

allerlei aanpassingen rond voedingsgewoonten waar mensen dat grondwetsartikel boven halen om hun wensen door te zetten
...

zodner dat grondwetsartikel heb je dit soort discussies nooit
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2017, 23:08   #286
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 20.888
Standaard

Een bank binnenwandelen met je motorhelm op mag niet. Met een nikab wel.
__________________
Think I forgot
how to be happy.
Something I'm not
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2017, 23:12   #287
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
bv het verhaal rond hoofdbedekkingen. vrouwelijke moslima's mogen het vaak, de beerschotfan mag het niet.

het hele verhaal rond overheidsfinanciering
uitzendingen op tv
nu krijgen zelfs moslims straks hun uitzending, integenstelling tot de vissersclub.

allerlei aanpassingen rond voedingsgewoonten waar mensen dat grondwetsartikel boven halen om hun wensen door te zetten
...

zodner dat grondwetsartikel heb je dit soort discussies nooit
Wel, wel, zonder dat grondwetsartikel wordt het volgens u dus stil in de politiek.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2017, 23:13   #288
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Een bank binnenwandelen met je motorhelm op mag niet. Met een nikab wel.
Neen, je mag zelfs geen nikaab dragen in België.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2017, 23:15   #289
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Uiteraard kan een rechter niet in plaats van een gelovige diens overtuigingen definiëren. Maar hij zal de uitleg van die gelovige of geloofsgroep afwegen tegen de andere in het geding zijnde belangen (algemeen belang, belang van een ander, belang van een bepaalde groep personen, bescherming van dier of milieu, volksgezondheid). In dat opzicht wordt de geloofsovertuiging en de uitleg die de gelovige er zelf aan geeft wel beoordeeld door de rechtbank.
Niet de geloofsovertuiging wordt beoordeeld, maar wel of de motivering de speciale status kan legitimeren en of die in overeenstemming is met d ewet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2017, 23:30   #290
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wel, wel, zonder dat grondwetsartikel wordt het volgens u dus stil in de politiek.
Waarom?
iedereen en elke hobbyclub gelijk behandelen. da's het enige dat ik wens.
dus krijgt de ene hobbyclub een tv uitzending, gefinancierd met belastingsgeld, dan heeft elke andere hobbyclub daar ook recht op.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2017, 03:26   #291
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
De grondrechtelijke afweging zal slechts beginnen wanneer iemand voor die handeling een overtuiging inroept.
Religieuze overtuiging inroept. Beroep doet op bescherming vrijheid van godsdienst. .
Klopt als een bus. Geen speld tussen te krijgen.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2017, 13:14   #292
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard Vrijheid van religieuze feestdagen

In de Belgische grondwet staat (in de artikels over godsdienstvrijheid) dat ge niet verplicht kunt worden te stoppen met werken op religieuze feestdagen. Helaas kan ik niet doorwerken want ik werk niet.
Als taxichauffeur (1994) en time share representative (1996) heb ik wel degelijk doorgewerkt op katholieke feestdagen.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2017, 13:32   #293
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
Waarom?
iedereen en elke hobbyclub gelijk behandelen. da's het enige dat ik wens.
dus krijgt de ene hobbyclub een tv uitzending, gefinancierd met belastingsgeld, dan heeft elke andere hobbyclub daar ook recht op.
Godsdienstvrijheid heeft uiteindelijk niets te maken met wat u hier aanbrengt, nl. een overheid die bepaalde aspecten van het leven van een religieuze gemeenschap financiert.

En weet u, bepaalde "hobbyclubs" krijgen ook een subsidies. Vaak gemeentelijke en provinciale. Onze plaatselijke wandelclub kan rekenen op een jaarlijkse subsidie van de gemeente. De voetbalclub waar twee van mijn zonen in spelen, krijgt wat toegeschoven van de stedelijke sportdienst. En ik kan nog enkele voorbeelden opsommen.

Zijn we dan consequent en schuiven we iedere vorm van subsidie aan de kant? Of op basis van welke criteria vinden we dan dat de overheid bepaalde zaken al dan niet moet subsidiëren?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2017, 14:58   #294
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
En weet u, bepaalde "hobbyclubs" krijgen ook een subsidies. Vaak gemeentelijke en provinciale. Onze plaatselijke wandelclub kan rekenen op een jaarlijkse subsidie van de gemeente. De voetbalclub waar twee van mijn zonen in spelen, krijgt wat toegeschoven van de stedelijke sportdienst. En ik kan nog enkele voorbeelden opsommen.

Zijn we dan consequent en schuiven we iedere vorm van subsidie aan de kant? Of op basis van welke criteria vinden we dan dat de overheid bepaalde zaken al dan niet moet subsidiëren?
Absoluut. Ik kom erop terug.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Godsdienstvrijheid heeft uiteindelijk niets te maken met wat u hier aanbrengt, nl. een overheid die bepaalde aspecten van het leven van een religieuze gemeenschap financiert.
Dat lijkt zo maar is het niet.
Godsdienstvrijheid gaat - herlees de door mij hier geciteerde definitie - over het wegwerken van decisieve onderlinge inmenging.

Zwaar subsidiëren is zo'n decisieve inmenging. Een inmenging die de Katholieke Kerk succesvol heeft weten te orchestreren via hun ooit uiterst krachtige machtshefboom (politieke arm).
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2017, 15:20   #295
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Godsdienstvrijheid heeft uiteindelijk niets te maken met wat u hier aanbrengt, nl. een overheid die bepaalde aspecten van het leven van een religieuze gemeenschap financiert.

En weet u, bepaalde "hobbyclubs" krijgen ook een subsidies. Vaak gemeentelijke en provinciale. Onze plaatselijke wandelclub kan rekenen op een jaarlijkse subsidie van de gemeente. De voetbalclub waar twee van mijn zonen in spelen, krijgt wat toegeschoven van de stedelijke sportdienst. En ik kan nog enkele voorbeelden opsommen.

Zijn we dan consequent en schuiven we iedere vorm van subsidie aan de kant? Of op basis van welke criteria vinden we dan dat de overheid bepaalde zaken al dan niet moet subsidiëren?
Oh! Ik ken een goed criterium: alles wat met het bovennatuurlijke te maken heeft hoeft niet gesubsidieerd te worden.
In de gezondheidzorg hanteert men dit criterium al. Dus laten we consequent zijn en het toepassen op alles wat de overheid doet.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2017, 15:32   #296
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In uw voorbeeld verwart u toch wel mening met daad. Als het om concrete voorbeelden gaat, komt men trouwens niet veel verder dan onverdoofd slachten en de hoofddoek.
Is dat niet genoeg? Al die duizenden schapen die dat achterlijk ritueel moeten ondergaan met een bot mes, daar zit u niet mee in?

En bovendien gaat het over veel meer dan de effectieve juridische procedures die gevoerd zijn. Het gaat ook over de voordelen/privileges die sowieso gegeven worden aan gelovigen omdat men er al vanuit gaat dat het onder godsdienstvrijheid valt, die procedures zijn het tipje van de ijsberg. Bvb: in de discussie rond verbod op besnijdenis vliegt het woord godsdienstvrijheid rond uw oren!


De godsdienstvrijheid was evenwel nooit ontworpen om privileges te geven of te eisen. Integendeel! Het was oorspronkelijk bedoeld om individuen te beschermen tegen een niet-neutrale overheid. Nu wordt de godsdienstvrijheid misbruikt om te neutraliteit van de overheid op te heffen. Het omgekeerde van de oorspronkelijke bedoeling. En daarom oppert men meer en meer om die af te schaffen. En de schuld ligt bij de gelovigen die zo onzorgvuldig omspringen met dit grondrecht.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2017, 17:13   #297
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.832
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Is dat niet genoeg? Al die duizenden schapen die dat achterlijk ritueel moeten ondergaan met een bot mes, daar zit u niet mee in?

En bovendien gaat het over veel meer dan de effectieve juridische procedures die gevoerd zijn. Het gaat ook over de voordelen/privileges die sowieso gegeven worden aan gelovigen omdat men er al vanuit gaat dat het onder godsdienstvrijheid valt, die procedures zijn het tipje van de ijsberg. Bvb: in de discussie rond verbod op besnijdenis vliegt het woord godsdienstvrijheid rond uw oren!


De godsdienstvrijheid was evenwel nooit ontworpen om privileges te geven of te eisen. Integendeel! Het was oorspronkelijk bedoeld om individuen te beschermen tegen een niet-neutrale overheid. Nu wordt de godsdienstvrijheid misbruikt om te neutraliteit van de overheid op te heffen. Het omgekeerde van de oorspronkelijke bedoeling. En daarom oppert men meer en meer om die af te schaffen. En de schuld ligt bij de gelovigen die zo onzorgvuldig omspringen met dit grondrecht.


Het zoveelste bewijs dat de islam een zeer achterlijke godsdienst is. Een godsdienst die thuishoort in de woestijn van in de tijd van Mohammed.


Een straat in Dhaka na het Offerfeest..


Bah!



De islam: een primitieve en walgelijke godsdienst van uit de vroege middeleeuwen. En daarmee is veel gezegd.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 3 december 2017 om 17:26.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2017, 18:22   #298
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Dat lijkt zo maar is het niet.
Godsdienstvrijheid gaat - herlees de door mij hier geciteerde definitie - over het wegwerken van decisieve onderlinge inmenging.

Zwaar subsidiëren is zo'n decisieve inmenging. Een inmenging die de Katholieke Kerk succesvol heeft weten te orchestreren via hun ooit uiterst krachtige machtshefboom (politieke arm).
Dat laatste klopt niet, want die overeenkomst tot het uitbetalen van een loon aan de parochiale en bisschoppelijke geestelijkheid (dus niet alle geestelijken) kwam er onder Napoleon. Dan hebben we daarvoor de Franse Revolutie gehad, waardoor de Kerk tot de grond werd vernield: vervolging, vernieling, confiscatie...

Napoleon dacht hij dat er terwille van de consolidatie van zijn macht er goed aan deed, de Kerk erbij te betrekken. Daartoe moest natuurlijk het eerder aangedane onrecht ergens goed gemaakt worden.

Dus neen, de Kerk had toen geenszins enige "krachtige machtshefboom", wel integendeel. De Kerk was toen machteloos en arm.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2017, 18:51   #299
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat laatste klopt niet, want die overeenkomst tot het uitbetalen van een loon aan de parochiale en bisschoppelijke geestelijkheid (dus niet alle geestelijken) kwam er onder Napoleon. Dan hebben we daarvoor de Franse Revolutie gehad, waardoor de Kerk tot de grond werd vernield: vervolging, vernieling, confiscatie...

Napoleon dacht hij dat er terwille van de consolidatie van zijn macht er goed aan deed, de Kerk erbij te betrekken. Daartoe moest natuurlijk het eerder aangedane onrecht ergens goed gemaakt worden.

Dus neen, de Kerk had toen geenszins enige "krachtige machtshefboom", wel integendeel. De Kerk was toen machteloos en arm.
Jij sleurt er Napoleon bij. Niet voor niets heb ik bladzijden en bladzijden geciteerd Van Els Witte. Dat ging Over België. Dus zeer on topic hier.

Niet dat ik je uitleg over de machteloosheid van de Kerk aanvaard onder Napoleon. Een gunstig Concordaat kunnen afsluiten zegt genoeg.Hetzelfde met Hitler. Machtige bedmaatjes, hoe onfris ook, heeft de Kerk altijd weten te versieren. Historisch gunstige resultaten voor de Kerk door de tijd heen verdedigen, bewaren en uitbreiden getuigt ook al niet tegen de efficiëntie van de politieke machtsarm van de Kerk.

Laatst gewijzigd door eno2 : 3 december 2017 om 18:56.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2017, 19:00   #300
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Jij sleurt er Napoleon bij. Niet voor niets heb ik bladzijden en bladzijden geciteerd Van Els Witte. Dat ging Over België. Dus zeer on topic hier.
Spreekt Els Witte ergens over de toestand van de Kerk tijdens de Franse Revolutie en de tijd erna tot aan Napoleon?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:12.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be