Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Brandend Actueel: Politieke crisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Brandend Actueel: Politieke crisis Hier kan je terecht met discussies over het ontslag van Yves Leterme, de crisis, de onderhandelaars en de deadlines.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 september 2008, 10:18   #1
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard Dit is overdreven

Een Franse presentator ging in Brugge in een restaurant eten en werd er uitgescholden omdat hij Frans spreekt.

bron: http://www.lesoir.be/actualite/belgi...2-634142.shtml

Goed, als dit waar is (Le Soir is nu niet echt de meest betrouwbare bron) dan is het overdreven. Verfransing stop je niet door toeristen weg te jagen natuurlijk.

het beeld dat ze in Frankrijk over ons hebben, helpt niet echt, zeker als er over een splitsing moet gesproken worden, en vooral over Brussel en de rand, zouden zulke zaken wel eens nadelig voor ons kunnen zijn. niet doen dus....
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2008, 10:26   #2
monza
Gouverneur
 
Geregistreerd: 7 juli 2008
Locatie: Hasselt
Berichten: 1.312
Standaard

Het staat ook in de franse kranten, waaronder lemonde.
Dus het lijkt me sterk dat ze allemaal liegen.
monza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2008, 10:27   #3
Renesse
Minister-President
 
Renesse's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 juli 2008
Berichten: 4.861
Standaard

Het is duidelijk dat België een normale verstandhouding met Frankrijk in de weg staat.
__________________
Renesse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2008, 10:29   #4
monza
Gouverneur
 
Geregistreerd: 7 juli 2008
Locatie: Hasselt
Berichten: 1.312
Standaard

Het is duidelijk "sommige" vlamingen geen kaas hebben gegeten van een normale verstandhouding. Dit heeft niets met belgie te maken enkel met haat van sommige mensen.
monza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2008, 10:31   #5
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Over welk restaurant zou het precies gaan? Staat blijkbaar niet in het artikel.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2008, 10:32   #6
moser
Europees Commissaris
 
moser's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 maart 2008
Berichten: 3.711
Standaard

Respect voor u vlijmscherp, omdat je ook over dergelijke onderwerpen durft te beginnen wetende dat dat eigenlijk de eigen belangen schaadt. Incidenten durven aanhalen waarbij men kritisch is voor mensen die allicht dezelfde doelstellingen hebben maar ze op een extreme manier uitdragen , getuigt van veel meer eerlijkheid en inzicht dan het eeuwigdurende zelfbeklag van een bepaald gedeelte andere Vlaamsgezinden of andere nationalisten van allerlei strekking.
moser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2008, 10:33   #7
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Over welk restaurant zou het precies gaan? Staat blijkbaar niet in het artikel.
neen, maar het staat wel in zeker 3 Franse kranten.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2008, 10:34   #8
Renesse
Minister-President
 
Renesse's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 juli 2008
Berichten: 4.861
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door monza Bekijk bericht
Het is duidelijk "sommige" vlamingen geen kaas hebben gegeten van een normale verstandhouding. Dit heeft niets met belgie te maken enkel met haat van sommige mensen.
Stel dat dit zo is. Hoe is die haat dan ontstaan? Ondanks massale deportaties en twee bezettingen hebben we een normale verstandhouding met Duitsland. Ook de Engelstaligen ondervinden hier geen hinder.

België zet de Vlamingen en de Walen zo tegen elkaar op dat we het gewoon beter dumpen, opdat de relaties tussen Vlaanderen en Wallonië (en per vergissing Frankrijk hier) terug kunnen worden wat ze zouden moeten zijn.
__________________
Renesse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2008, 10:40   #9
monza
Gouverneur
 
Geregistreerd: 7 juli 2008
Locatie: Hasselt
Berichten: 1.312
Standaard

Mensen zoalsu verspreiden de illusie dat Belgie hen tegen elkaar opzet.
Ik heb er anders nog niets van gemerkt dat "Belgie" mij opzet tegen mijn waalse collega's.
Daaraantegen die pseudo politiekers van vlaams nationalistische partijen proberen dat al zoveel jaren zonder succes.

Laatst gewijzigd door monza : 2 september 2008 om 10:41.
monza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2008, 10:43   #10
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Wel straf!

Als ik in Frankrijk in een restaurant ga eten dan antwoorden ze me altijd in het Nederlands!

Straf dat ze in Brugge geen Frans spreken!
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2008, 10:46   #11
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Wel straf!

Als ik in Frankrijk in een restaurant ga eten dan antwoorden ze me altijd in het Nederlands!

Straf dat ze in Brugge geen Frans spreken!
is het echt zo erg om Frans te spreken tegen een toerist? zeker als zaakvoerder, als serveerster?

als jij geld kunt verdienen door Frans te spreken, weiger jij dan uit principe?
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2008, 10:49   #12
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
is het echt zo erg om Frans te spreken tegen een toerist? zeker als zaakvoerder, als serveerster?

als jij geld kunt verdienen door Frans te spreken, weiger jij dan uit principe?
ja, dat is zo erg, je creëert een fout beeld en foute verwachtingen, waardoor zulke artikels verschijnen

Vlaanderen moet resoluut de kaart trekken van het Engels, in onderwijs én in toerisme, probleem opgelost ... politiek, toeristisch, én intern Belgisch naar onderhandelingspositie.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2008, 10:50   #13
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard

Ik probeer altijd een onderscheid te maken tussen toeristen en anderstaligen die in het dorp zijn komen wonen. Met toeristen zal ik zonder enig probleem in het Frans, Engels, Spaans, Baskisch spreken, maar met permanente bewoners niet. Tenzij gedurende de eerste jaren, terwijl ze Nederlands leren.

Maar hoe weet je wie toerist is en wie niet?

Alleszins, de reactie van de kelner gaat er inderdaad over. Excuses zijn op hun plaats.

Edit: ooit had het KVHV een sticker met daarop: Vlaanderen ééntalig, Vlamingen meertalig...
__________________
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.

Laatst gewijzigd door Txiki : 2 september 2008 om 10:50.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2008, 10:50   #14
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Wel straf!

Als ik in Frankrijk in een restaurant ga eten dan antwoorden ze me altijd in het Nederlands!

Straf dat ze in Brugge geen Frans spreken!
Kun je van iedere Franse toerist die hier passeert verwachten dat hij Nederlands spreekt?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2008, 10:54   #15
stropdrager
Minister-President
 
stropdrager's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2007
Locatie: Gents hoofdstedelijk gewest, Nederland
Berichten: 4.678
Standaard

Dit verhaal doet me sterk denken aan het verhaal van die Jood die een paar maanden geleden niet werd bediend in een Brugs restaurant omdat hij Jood was. Dat verhaal werd toen ook breed uitgesmeerd in de Franstalig Brusselse en Franse kranten.
Uiteindelijk bleek het verhaal niet te kloppen.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2008, 10:57   #16
stropdrager
Minister-President
 
stropdrager's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2007
Locatie: Gents hoofdstedelijk gewest, Nederland
Berichten: 4.678
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
neen, maar het staat wel in zeker 3 Franse kranten.
Het verzonnen verhaal van de Jood die niet bediend werd in een Brugs restaurant stond ook in 3 Franse kranten (Le Monde, Libération en Le Figaro).
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2008, 10:57   #17
monza
Gouverneur
 
Geregistreerd: 7 juli 2008
Locatie: Hasselt
Berichten: 1.312
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ja, dat is zo erg, je creëert een fout beeld en foute verwachtingen, waardoor zulke artikels verschijnen

Vlaanderen moet resoluut de kaart trekken van het Engels, in onderwijs én in toerisme, probleem opgelost ... politiek, toeristisch, én intern Belgisch naar onderhandelingspositie.
Dan had die ober in het Engels moeten antwoorden ipv zijn gal spuwen op een toerist.
Maar dan is het achteraf geklaag dat er minder dagtoeristen komen van frankrijk.
Dus men mag nu in hasselt of in maasmechelen geen duits meer spreken tegen een duitse toerist maar enkel engels.
monza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2008, 10:58   #18
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ja, dat is zo erg, je creëert een fout beeld en foute verwachtingen, waardoor zulke artikels verschijnen

Vlaanderen moet resoluut de kaart trekken van het Engels, in onderwijs én in toerisme, probleem opgelost ... politiek, toeristisch, én intern Belgisch naar onderhandelingspositie.
pf, Anna, als ik iemand kan helpen in het Frans of Duits, zal ik het doen hoor. ik schaam me echt niet omdat ik meerdere talen spreek, ook al is het het Frans.

en zeker in het toerisme, kun je maar beter je toeristen zo goed mogelijk opvangen. Zie naar Bouillon, daar spreken ze ondertussen ook al goed Nederlands, in Trier zie je overal alles in het Nederlands, er zijn Nederlandse vertalingen van alles. dus waarom zouden wij ons moeten opsluiten?
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2008, 11:00   #19
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door monza Bekijk bericht
Dan had die ober in het Engels moeten antwoorden ipv zijn gal spuwen op een toerist.
Maar dan is het achteraf geklaag dat er minder dagtoeristen komen van frankrijk.
Dus men mag nu in hasselt of in maasmechelen geen duits meer spreken tegen een duitse toerist maar enkel engels.
idd

en daar gaat geen enkel toerist voor thuisblijven.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2008, 11:01   #20
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Kun je van iedere Franse toerist die hier passeert verwachten dat hij Nederlands spreekt?
van iedere vlaming wordt toch verwacht dat hij in Frankrijk Frans spreekt?
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:25.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be