Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 5 oktober 2021, 10:42   #81
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

vervolg...

Dat capaciteitstarief zou "maar 18%" uitmaken van de totale factuur voor "een doorsneegezin", dus het is nog altijd vooral een kwestie van zuinig omgaan met stroom als men echt minder wil betalen. Dus meerdere zware verbruikers tegelijkertijd eens aanzetten zal een beperkte impact hebben op het capaciteitstarief en dus nog beperkter op de totale factuur. Als ik het goed begrepen heb...

En voor elke kW betaalt men evenveel ook die onder 2,5 kW

Bron:
Citaat:
https://www.vreg.be/nl/10-misvatting...arief-weerlegd

10 misvattingen over het capaciteitstarief weerlegd

1. Het capaciteitstarief komt bovenop de huidige factuur.

Neen, het capaciteitstarief is geen bijkomend tarief. Het gaat enkel over een andere verdeling van de netkosten over alle afnemers.


2. Alleen wie een digitale meter heeft, betaalt het capaciteitstarief.

Dat is niet zo. Iedereen betaalt het capaciteitstarief. Bij gezinnen en kleine bedrijven met een klassieke meter wordt het enkel op een andere manier aangerekend. Omdat de klassieke meter geen pieken kan meten, betaalt u een vast bedrag. Voor grote bedrijven is het capaciteitstarief al langer van toepassing.


3. Zuinig zijn met energie loont niet meer.

Toch wel, voor een doorsnee gezin gaat het capaciteitstarief om zo’n 18% van de totale factuur. Alle andere kosten blijven op basis van uw verbruik (kWh). Minder verbruiken is dus minder betalen.



4. Ik heb een 3-fasige aansluiting, dus ik betaal meer.

Neen, het aansluitingsvermogen en type aansluiting (1-fasig of 3-fasig) speelt geen enkele rol in de berekening van het capaciteitstarief. Enkel het piekvermogen dat uw digitale meter registreert telt.


5. Ik mag mijn elektrische toestellen niet meer samen aanzetten.

Natuurlijk wel! U hoeft zeker niet aan comfort in te binden of uw dagschema om te gooien. U kunt uw gebruikelijke huishoudelijke toestellen samen aanzetten. Dat heeft in de meeste gevallen maar een beperkte impact op het capaciteitstarief dat u betaalt. Vooral voor wie bepaalde ‘zware verbruikers’ heeft, zoals een elektrische wagen of warmtepomp, wordt het interessanter om het gebruik ervan te spreiden en de installatie eventueel slim aan te sturen.


6. Ook de injectiepieken van mijn zonnepanelen tellen mee voor het capaciteitstarief.

Neen, het capaciteitstarief is een afnametarief. Enkel afnamepieken spelen een rol in de berekening, injectiepieken niet. Eigenaars van zonnepanelen (< 10 kVA) betalen ook in 2022 geen injectietarief.


7. Een piek in de vroege avond kost meer.

Neen, voor het capaciteitstarief maakt het niet uit op welk moment uw hoogste piek valt. Ook voor de overige nettarieven op basis van uw verbruik (kWh) speelt het moment waarop u elektriciteit afneemt niet langer een rol. Het huidige onderscheid tussen dag- en nachttarief verdwijnt namelijk.


8. Mijn maandpiek = som van de vermogens van alle elektrische toestellen die ik samen aanzet.

Dat klopt niet. U kan uw maandpiek?niet?zelf inschatten door een optelsom te maken van het maximaal vermogen van alle elektrische toestellen die u samen aanzet. Huishoudelijke toestellen werken niet altijd een kwartier lang én werken vaak niet de hele tijd aan vol vermogen. Uw gemiddeld vermogen over een kwartier zal dus een stuk lager liggen dan het resultaat van deze optelsom. Wilt u inzicht krijgen in uw verbruik en uw piekvermogen? Kijk dan in mijn.fluvius.be. Meer weten? Bekijk dan het filmpje 'van kwartiervermogen tot gemiddelde maandpiek'.

9. Voor pieken boven 2,5 kW betaal ik een hoger tarief.

Neen, u betaalt voor elke kW evenveel. De waarde van 2,5 kW is een ondergrens, geen streefcijfer! Een gezin met de gebruikelijke huishoudelijke toestellen heeft typisch een maandpiek die hoger ligt dan 2,5 kW. De ondergrens zorgt er enkel voor dat iedereen een minimale bijdrage betaalt in de netkosten.

10. Het capaciteitstarief is nadelig voor elektrische wagens.

Dat is niet zo. Wie een elektrische wagen heeft of aankoopt, krijgt met het capaciteitstarief meer mogelijkheden dan vandaag om te besparen op zijn factuur. Door uw wagen te laden op momenten dat u weinig andere toestellen gebruikt of eventueel te laden met een slimme laadpaal betaalt u met een digitale meter doorgaans minder dan vandaag.

Laatst gewijzigd door Micele : 5 oktober 2021 om 10:53.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2022, 11:46   #82
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.665
Standaard

Ik heb honger maar durf niet te beginnen koken want mijn wasmachine staat op.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2022, 11:55   #83
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.055
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Dat klopt. 't is alsof je aan de NMBS een abonnement moet betalen, ook al neem je nooit de trein.
Hoe kan je trouwens voorspellen wanneer er een piek zal zijn ?
Er wordt ook sterk afgeraden om machines te laten draaien als je slaapt of afwezig bent, voor de veiligheid.
Knoop dat nu maar eens allemaal aaneen.
De Vreg is volledig de pedalen kwijt.

Vooral de werkenden zullen moeten dokken.
Iemand die de hele dag thuis is, die kan spreiden, een werkende die thuis komt moet beginnen met z'n / haar eten, de was en de plas, de verwarming iets hoger zetten, ...
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2022, 11:57   #84
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.055
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Uiteraard, maar dat kan niet anders. Met deze maatregelen gaat er veel meer ‘s nachts verbruikt worden.
Is dat zo?
Ik denk het niet.
Mensen gaan gewoon meer moeten betalen.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2022, 11:58   #85
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.055
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
En dat is ook de bedoeling, maar zal pas serieus worden als er veel meer EVs rijden, wat pas in 2026 gaat loslopen (E-bedrijfswagens)

Hier de grafiek van de daluren:
https://www.electricitymap.org/zone/BE / Bron van elektriciteit laatste 24 uur

Verbruik spreiden. En vooral uw eigen verbruik spreiden, want dat verbruik betaal je. Tenzij je altijd al onder het minimum zat.
Dan is de filosofie "solidariteit":


Het capaciteitstarief gaat pas volgend jaar juli in. Wie weet verandert er nog iets aan die tarieven.

Ik krijg volgende week mijn digitale meter, benieuwd wat die al voorlopig kan:

We hebben geen zonnepanelen, maar ik woon in een wijk waar ze er veel hebben. Wie weet daarom.
De EV, die in de garage staat, in de nacht opladen?
Ik denk het niet, wordt trouwens afgeraden.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2022, 12:01   #86
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.055
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Probeer de redenering eens te volgen volgens het schema van het waterkraantje.
Als je een aansluiting hebt op het waternet, dan moet je niet alleen betalen voor dat kraantje, maar ook voor het medegebruik van alle leidingen vanaf de waterwinning tot aan je huis.

Als je ergens een elektrische aansluiting hebt op het net, dan moet de netbeheerder ervoor zorgen dat als je er gebruik van maakt, op een moment dat ongeveer iedereen elektriciteit aftapt, de boel toch sterk genoeg is.
Klopt helemaal, en in de ideale wereld mag dit geen probleem zijn.

Maar ..., hoe kan je dit sturen als werkende?
Je hebt goed geluisterd naar de overheid, en je verwarmt met een warmtepomp. Dan moet je Godverdomme goed opletten dat je niet gelijktijdig elektrisch aan het koken bent of de was en de plas aan het doen bent.


Eigenlijk is dit het gevolg van het onvermogen om energie op te slaan.
Ze hebben daar veel te weinig energie ingestoken.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2022, 13:07   #87
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.606
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
De EV, die in de garage staat, in de nacht opladen?
Ik denk het niet, wordt trouwens afgeraden.
Dat zal dan het scenario zijn met een hoop nucleaire centrales draaiende. Met een hoop zonnepanelen en windmolens zal het eerder zijn "de EV opladen als de wind wil waaien, en/of de zon wil schijnen".
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2022, 13:36   #88
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Klopt helemaal, en in de ideale wereld mag dit geen probleem zijn.

Maar ..., hoe kan je dit sturen als werkende?
Je hebt goed geluisterd naar de overheid, en je verwarmt met een warmtepomp. Dan moet je Godverdomme goed opletten dat je niet gelijktijdig elektrisch aan het koken bent of de was en de plas aan het doen bent.


Eigenlijk is dit het gevolg van het onvermogen om energie op te slaan.
Ze hebben daar veel te weinig energie ingestoken.
Een beetje elektronische hulp kan daar wel bij helpen: de warmtepomp kan makkelijk een eindje automatisch stil gelegd worden als er een andere grote verbruiker opduikt.

Maar toegegeven: het zal een andere ingesteldheid en alertheid vragen.

En evenzeer niet toegegeven: hoeveel mensen actueel doen echt moeite om de grote verbruikers te proberen voor te behouden voor de nacht- en we-tarief?
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2022, 15:02   #89
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.055
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Een beetje elektronische hulp kan daar wel bij helpen: de warmtepomp kan makkelijk een eindje automatisch stil gelegd worden als er een andere grote verbruiker opduikt.

Maar toegegeven: het zal een andere ingesteldheid en alertheid vragen.

En evenzeer niet toegegeven: hoeveel mensen actueel doen echt moeite om de grote verbruikers te proberen voor te behouden voor de nacht- en we-tarief?
2,5 kWh is echt niet veel voor een klusser als ik.
Als ik iets aan het draaien, frezen of lassen ben, dan zit ik daar rap aan.
Ik zal dan op de tijd moeten letten en na 14 minuten stoppen om daarna weer verder te gaan.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2022, 19:40   #90
Deo
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 21 maart 2015
Berichten: 2.515
Standaard

Heb dit jaar een piek gemiddelde van 6,2 kwh aan de hand van Fluvius app.
Dus wat zou mij dat kosten?
Sommige netkosten verdwijnen en piekgemiddelde komt in de plaats.

Laatst gewijzigd door Deo : 1 januari 2022 om 19:43.
Deo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2022, 20:16   #91
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
2,5 kWh is echt niet veel voor een klusser als ik.
Als ik iets aan het draaien, frezen of lassen ben, dan zit ik daar rap aan.
Ik zal dan op de tijd moeten letten en na 14 minuten stoppen om daarna weer verder te gaan.
Je hebt de keuze.
Net zoals je dingen kan doen op dit ogenblik, in dag- of in we-tarief.

Maar je zal wel "le juste prix" betalen.
(afijn, plus alle belastingen op elektriciteit ... een van de duurste in de EU)
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2022, 20:18   #92
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deo Bekijk bericht
Heb dit jaar een piek gemiddelde van 6,2 kwh aan de hand van Fluvius app.
Dus wat zou mij dat kosten?
Sommige netkosten verdwijnen en piekgemiddelde komt in de plaats.
Je hebt een fluvius app, je schijnt dus op de hoogte, je schijnt je te interesseren, maar .... over die kosten weet je dan niets?
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2022, 20:47   #93
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.055
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Je hebt de keuze.
Net zoals je dingen kan doen op dit ogenblik, in dag- of in we-tarief.

Maar je zal wel "le juste prix" betalen.
(afijn, plus alle belastingen op elektriciteit ... een van de duurste in de EU)
De juiste prijs tijdens de piek? Geen probleem mee, maar zo werkt het niet.
Eén kwartier een hoge piek, bepaalt de prijs voor de rest van een periode.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2022, 20:47   #94
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.055
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Je hebt een fluvius app, je schijnt dus op de hoogte, je schijnt je te interesseren, maar .... over die kosten weet je dan niets?
Omdat het niemand al juist weet.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2022, 11:18   #95
Deo
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 21 maart 2015
Berichten: 2.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Je hebt een fluvius app, je schijnt dus op de hoogte, je schijnt je te interesseren, maar .... over die kosten weet je dan niets?
1 kwartier 11 kwh verbruik in een maand zal dit cijfer behouden als piek en zo is dat voor alle maanden.
Op het einde van het jaar word er een gemiddelde over 12 maanden genomen om piekverbruik vast te leggen.
Dus voor iemand met weinig jaarverbruik en dergelijk piekverbruik zal dit duur uitvallen.
De kosten van piekverbruik is maar een fractie van net vergoeding.
Deo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2022, 11:51   #96
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
De juiste prijs tijdens de piek? Geen probleem mee, maar zo werkt het niet.
Eén kwartier een hoge piek, bepaalt de prijs voor de rest van een periode.
Dat klopt.
En dat moet ook zo.
Want, om het met een overdrijving te zeggen: het is voor jou alleen dat de kabel in gans de wijk vervangen moet worden door een dikkere.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2022, 11:52   #97
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Omdat het niemand al juist weet.
Dat bedoelde ik: daarvan zal hij wel op de hoogte zijn.
Maar waarom moet je het hier dan vragen?
Om sfeer te scheppen of wat?
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2022, 12:04   #98
Deo
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 21 maart 2015
Berichten: 2.515
Standaard

Er word over 12 maanden wel een jaar gemiddelde genomen.

Laatst gewijzigd door Deo : 2 januari 2022 om 12:05.
Deo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2022, 12:30   #99
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.055
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Dat klopt.
En dat moet ook zo.
Want, om het met een overdrijving te zeggen: het is voor jou alleen dat de kabel in gans de wijk vervangen moet worden door een dikkere.
Waarom alleen voor mij?
Mijn piekverbruik is om 17u00, dat van mijn buurman om 18u00.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2022, 12:39   #100
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Waarom alleen voor mij?
Mijn piekverbruik is om 17u00, dat van mijn buurman om 18u00.
Dat staat al in de draad. Zoek het zelf op.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:21.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be