Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 oktober 2023, 09:16   #1
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.755
Standaard De Groene Waanzin. 2 Renovatieplicht & Conformiteitsattest.

Artikel van Nos.NL:

https://nos.nl/artikel/2495675-huurd...ningcorporatie

NOS Nieuws•
vandaag, 02:35
Huurders Oss bereiken akkoord na bezetting kantoor woningcorporatie

Boze huurders hebben gisteravond een akkoord bereikt over hun woningen nadat ze het hoofdkantoor van de woningcorporatie in Grave hadden bezet. Ze verzetten zich tegen de voorgenomen sloop van 74 woningen in Berghem, in de gemeente Oss. Na een gesprek met de directie is sloop niet langer de enige optie.

Volgens Omroep Brabant liepen tientallen huurders gistermiddag met matjes en slaapzakken het hoofdkantoor binnen. Ze hielden ook bordjes omhoog met de tekst: 'Wij blijven hier'. De huurders zijn vooral boos omdat de beslissing over de sloop volgens hen uit het niets kwam en dat overleg niet mogelijk was.

Tijdens de bezetting van het kantoor kwamen onderhandelingen met de directie van woningcorporatie Mooiland. Er is nu afgesproken dat er samen met de huurders wordt gekeken of het mogelijk is om een deel van de huizen te renoveren. Gesprekken daarover zullen plaatsvinden in het bijzijn van een onafhankelijke bemiddelaar.

De actie werd gesteund door de SP. Er waren verschillende lokale raadsleden van de partij aanwezig en ook SP-leider Lilian Marijnissen schoof aan bij de onderhandelingen. Zij spreekt op X van een overwinning. "Er was een bezetting van de woningcorporatie Mooiland voor nodig, maar de sloopplannen gaan on hold en er wordt samen met de huurders serieus gekeken naar de opties voor renovatie van de woningen."




Ondertussen in Lier-Vlaanderen:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/09...ning-moet-ver/


Buren starten petitie voor Jeanneke (96) uit Waarloos die onbewoonbaar verklaarde huurwoning moet verlaten: "Ik wil hier sterven"

In Waarloos bij Kontich leven veel mensen mee met de 96-jarige Jeanneke Vervoort. Ze moet haar huurwoning van het OCMW verlaten omdat die onbewoonbaar is verklaard. De vrouw kreeg een serviceflat aangeboden van de gemeente, maar wil niet verhuizen. Al meer dan 200 mensen hebben een papieren petitie ondertekend die de buren hadden opgestart.
Radio 2, An Verstuyft
vr 29 sep
15:02

Jeanneke Vervoort uit Waarloos kreeg te horen dat ze tegen midden november haar huis moet verlaten. Ze huurt dat van het OCMW, maar het is nu onbewoonbaar verklaard door de gemeente. Het OCMW biedt haar een serviceflat aan, maar Jeanneke wil niet verhuizen. "Sinds 1950 woon ik hier. Ik kreeg bericht dat het huis niet meer in orde is, maar ik woon hier graag en ik wil hier sterven. Ik hou van mijn huisje", zegt ze met tranen in de ogen.

Er is nooit naar mij omgekeken. Ik heb nooit iemand gezien. Ze hebben nooit een frank aan mij moeten betalen
Jeanneke Vervoort

Ze begrijpt ook niet waarom het onbewoonbaar is verklaard. "Is dat een nieuwe wet misschien? Er is nooit naar mij omgekeken. Ik heb nooit iemand gezien. Ze hebben nooit een frank aan mij moeten betalen. Ik heb na de oorlog wel zelf een nieuwe vloer gelegd en daarna ook een badkamer ingericht. Als er iets stuk ging, heb ik dat zelf betaald. Ik moet geen luxe hebben. Ik ben altijd tevreden geweest, ik ben gelukkig. Als ze me dit afpakken, wordt dat mijn dood."
"In de kleinste hut is er plaats voor groot geluk", staat veelbetekenend op het tegeltje dat Jeanne toont
"In de kleinste hut is er plaats voor groot geluk", staat veelbetekenend op het tegeltje dat Jeanne toont
Bart Roggeman

Volgens de gemeente is de situatie van het huurhuis van Jeanneke "historisch gegroeid". “Wat het gebrek aan onderhoud betreft, wil ik toch ook even aanstippen dat in het huurcontract bepaalde afspraken waren gemaakt", zegt schepen van Patrimonium en Sociale Zaken Cindy Vanbaeden (N-VA). "Maar in 2021 hebben we ook de verordering van het conformiteitsattest ingevoerd. Als we dat opleggen aan burgers moet ook ons eigen patrimonium in orde zijn. Omdat toen net corona opspeelde en Jeanneke toen heel ziek was, heb ik dit dossier bewust nog even laten rusten. Uiteindelijk heb ik aan Igean de opdracht gegeven een controle uit te voeren en die was moordend, met vijf heel ernstige gebreken. Dat is niet langer verantwoord, hoe moeilijk en pijnlijk het ook is."

De controle was moordend, met vijf heel ernstige gebreken. Dat is niet meer verantwoord, hoe moeilijk en pijnlijk het ook is
Cindy Vanbaeden (N-VA), schepen van Patrimonium en Sociale Zaken in Kontich

De gemeente stelde aan Jeanneke voor om te verhuizen naar een serviceflat op het gelijkvloers, een paar honderd meter verder. Maar dat ziet ze niet zitten. "Ik ben mijn leven alleen gewoon, ik ben hier vrij. Het zullen allemaal wel lieve mensen zijn, maar ik ben liever hier. Ik ben hier geboren, getogen. Mijn moeder is hier voor de deur doodgereden, die herinnering aan haar is hier. Mijn man is hier thuis in bed gestorven. Zijn wens is daarmee wel vervuld. Ik zou dat ook willen, maar ik weet dus niet of het nog kan."
Petitie

Buren voelen heel erg met haar mee. Om haar een hart onder de riem te steken, hebben ze een petitie op papier opgestart. Volgens de buren heeft het OCMW de woning jarenlang laten verkommeren, om ze daarna onbewoonbaar te laten verklaren. Op de petitie komt heel wat respons: al meer dan 200 mensen zetten er hun handtekening onder.

Ook Jeanneke merkt dat medeleven. "Ik krijg heel veel bezoek. Gisterenavond stond hier nog 8 man. Je kan niet geloven hoeveel volk dat er al langskwam om koffie te drinken. Onlangs zei nog iemand dat ze nummertjes zouden moeten trekken, zoals bij de beenhouwer, omdat ze met zoveel zijn. Maar ik ontvang ze met veel plezier. Een vrouw die al zoveel tegenslag heeft gehad, zei me dat ik de enige ben die ze nog heeft. Haar man, haar zonen en haar zus zijn allemaal vroeg gestorven. Er kwam zelfs een klas schoolkinderen langs en die hebben gezongen voor mij. De juf vroeg, wie woont hier? Jeanneke, riepen ze. Dat doet me goed, dat houdt me recht.






"In de kleinste hut is er plaats voor groot geluk", staat veelbetekenend op het tegeltje dat Jeanne toont.

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 28 oktober 2023 om 09:27.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2023, 09:54   #2
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.665
Standaard

Citaat:
“Vraag 12 EPC-verslaggevers, en je krijgt 13 verschillende resultaten”

Een van de grote problemen is dat veel EPC-controleurs geen bouwtechnische opleiding hebben genoten. Sommigen komen zelfs niet langs om de woning te controleren. Ze baseren zich dan op facturen om de energiescore van een huis of appartement te bepalen.

Voorts zetten de vastgoedverkopers de controleurs onder druk zetten om de woning zo’n hoog mogelijke EPC-score te geven. Dat geeft hen de kans om de verkoopprijs op te trekken. Bron.
Ik heb mensen al horen vertellen hoe ze iemand kennen die EPC's opmaakt en hen een vriendendienst verleende ...
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2023, 12:43   #3
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.345
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Ik heb mensen al horen vertellen hoe ze iemand kennen die EPC's opmaakt en hen een vriendendienst verleende ...
Ik belde enige tijd geleden een makelaar op om onze woonst eens te laten schatten.
Hij vroeg of ik een EPC-score had.
Toen ik zei dat ik die niet had zei hij me om er vooral niet achter te gaan, hij kende wel iemand die 'dat in orde ging laten komen'.

Ik heb er niet op doorgevraagd maar aan de toon van zijn stem kon ik horen dat ik niet bang moest zijn dat die gast mij een slechte EPC-score ging geven.

Puur geldbejag is heel die EPC-kermis.
Net als 90% van alle andere 'groene' maatregelen.

Ik sta ervan versteld dat er nog steeds mensen (met hun ogen wagewijd open en met 2 voeten) intrappen.

Er zijn mensen die daar de keuze van een koopwoning van laten afhangen eh?
Van een EPC-score die nu werkelijk eens niets, maar dan ook helemaal niets, over het huis vertelt.
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2023, 13:28   #4
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Ik belde enige tijd geleden een makelaar op om onze woonst eens te laten schatten.
Hij vroeg of ik een EPC-score had.
Toen ik zei dat ik die niet had zei hij me om er vooral niet achter te gaan, hij kende wel iemand die 'dat in orde ging laten komen'.

Ik heb er niet op doorgevraagd maar aan de toon van zijn stem kon ik horen dat ik niet bang moest zijn dat die gast mij een slechte EPC-score ging geven.

Puur geldbejag is heel die EPC-kermis.
Net als 90% van alle andere 'groene' maatregelen.

Ik sta ervan versteld dat er nog steeds mensen (met hun ogen wagewijd open en met 2 voeten) intrappen.

Er zijn mensen die daar de keuze van een koopwoning van laten afhangen eh?
Van een EPC-score die nu werkelijk eens niets, maar dan ook helemaal niets, over het huis vertelt.
Maar die EPC-score geeft wel op straffe van boetes aan of men onmiddellijk moet beginnen renoveren of niet. En binnen tien jaar zou de overheid de EPC's zelfs beginnen eisen voor alle woningen. Dus niet enkel als ze verkocht of verhuurd worden. Alsof iedereen zo maar renovaties wil of kan betalen. Wat met oude mensen, wat met jonge mensen, wat met mensen die geld willen opsturen naar hun thuisland, wat met mensen die hard werken en op vakantie willen, wat met koppels die kinderen willen, wat met mensen die liever een sauna installeren, ... ? De groenen gaan die allemaal geld geven dat ze van een ander afpakken beweren ze.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.

Laatst gewijzigd door Vlad : 28 oktober 2023 om 13:30.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2023, 14:07   #5
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.345
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Maar die EPC-score geeft wel op straffe van boetes aan of men onmiddellijk moet beginnen renoveren of niet. En binnen tien jaar zou de overheid de EPC's zelfs beginnen eisen voor alle woningen. Dus niet enkel als ze verkocht of verhuurd worden. Alsof iedereen zo maar renovaties wil of kan betalen. Wat met oude mensen, wat met jonge mensen, wat met mensen die geld willen opsturen naar hun thuisland, wat met mensen die hard werken en op vakantie willen, wat met koppels die kinderen willen, wat met mensen die liever een sauna installeren, ... ? De groenen gaan die allemaal geld geven dat ze van een ander afpakken beweren ze.
Pure waanzin.
Ze kunnen evengoed een 5 jaar oude kleuter langssturen om na te gaan of uw huis wel 'energiezuinig' genoeg is.
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2023, 15:12   #6
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.755
Standaard

De renovatieplicht die sinds 2023 geld zorgt voor drama's. Zo heb ik weet van een weduwe die overleed met 2 kinderen. Om tijdelijk te ontsnappen aan de renovatieplicht zou de erfenis kunnen aangegeven worden met een onverdeeld tussen de 2 kinderen. Eén van de 2 woont echter in het buitenland en wil de centen en liefst zo rap en zo veel mogelijk. Als het ander kind haar wil uitkopen dan geldt de renovatieplicht maar daarvoor zou als 50'er moeten gaan lenen, hij en zijn vrouw komen in dat geval niet toe met de verkoop van hun appartement om het ander kind uit te kopen & te EPC-getrouw te renoveren.

Een vrijstaande woonst van de jaren '60 & '70 naar een EPC B of A halen is theoretische fantasie van onze groene politici; in praktijk wordt de boel gesloopt en herbouwt door de vastgoedmaffia.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2023, 14:24   #7
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.755
Standaard

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/11...ing-op-school/

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/01...locatie-blijv/



De groene waanzin laat nieuwbouwschool bouwen door de bouwmaffia vergund door corrupte politici. Architecten en bouwpromotoren ontwerpen het conform de laatste E-peil ( EPC normen voor nieuwbouw). De nieuwbouwschool is nog niet af ze stort al in wegens mistoestand van malafide aannemers. In een oud schoolgebouw weigert de vastgoedmaffia centrale verwarming te plaatsen. Als noodoplossing wordt de school verwarmt op elektriciteit.

Gevolg ? Thuisonderwijs ?

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 7 november 2023 om 14:25.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2023, 16:04   #8
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Ik belde enige tijd geleden een makelaar op om onze woonst eens te laten schatten.
Hij vroeg of ik een EPC-score had.
Toen ik zei dat ik die niet had zei hij me om er vooral niet achter te gaan, hij kende wel iemand die 'dat in orde ging laten komen'.

Ik heb er niet op doorgevraagd maar aan de toon van zijn stem kon ik horen dat ik niet bang moest zijn dat die gast mij een slechte EPC-score ging geven.

Puur geldbejag is heel die EPC-kermis.
Net als 90% van alle andere 'groene' maatregelen.

Ik sta ervan versteld dat er nog steeds mensen (met hun ogen wagewijd open en met 2 voeten) intrappen.

Er zijn mensen die daar de keuze van een koopwoning van laten afhangen eh?
Van een EPC-score die nu werkelijk eens niets, maar dan ook helemaal niets, over het huis vertelt.
Een correct EPC score is een bijzonder belangrijk gegeven vandaag de dag voor de aankoop van een woning. Zeker met de energetische renovatieplicht en de kosten die ermee gepaard gaan is het belangrijker dan ooit.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2024, 11:28   #9
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.755
Standaard



https://doorbraak.be/cartoons/thermofotogeniek

Blijkbaar heeft de Vlaamse overheid een legitiem belang om de thermische warmte van jouw achterwerk te filmen in jouw eigen huis.

Dit is waanzin. Ramen hebben een groter doorlaatbaarheid van infraroodwarmte en hier wordt geen rekening meen gehouden bij EPC's. Grote ramen, ook al staan ze aan de zuidkant, hebben mindere isolatiecapaciteit. Ze zorgen voor natuurlijke afkoeling 's avonds en opwarming als de zon schijnt.
__________________
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2024, 11:34   #10
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.419
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

De enige reden waarom ik steeds verder werk aan de isolatie/energiezuinigheid van Huize Chaos, is mijn portefeuille.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:03.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be