Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 augustus 2020, 14:46   #5041
Rapture
Staatssecretaris
 
Rapture's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 augustus 2008
Locatie: Hasselt
Berichten: 2.592
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Dit virus trekt zich niks aan van seizoenen dat is al bewezen. Er is geen enkele vorm van immuniteit. Niemand wordt er immuun voor. Ook dat wordt nu wel stilaan duidelijk.
https://www.hln.be/wetenschap-planee...omen~ad25debd/

Maar iemand die hier al maanden de dramaqueen aan het uithangen is zal het ongetwijfeld beter weten.
__________________
"Ik stel mij vragen over het toenemend materialisme in onze samenleving" sprak de Koning; en hij kocht een luxe-jacht van 4 miljoen euro.
Rapture is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2020, 14:55   #5042
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
1 miljoen ?? Waar haal jij dat ?
Wel, er is een schatting geweest dat ongeveer 800 000 mensen in Belgie anti-lichamen hebben, uit bloedstalen. Reken daarbij nog al die die geen anti lichamen hebben, of verloren hebben, en je zit goed over het miljoen he.

https://www.uantwerpen.be/en/researc...idemiology-co/

Men vond op een zeker ogenblik een kleine 7% seropositieven, wat dus op ongeveer 800 000 Belgen neerkomt.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2020, 14:56   #5043
sbe4kdr
Banneling
 
 
Geregistreerd: 27 april 2020
Berichten: 2.170
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer Bekijk bericht
Hoe groot zou trouwens de kans op besmetting zijn door ventilatiesystemen in appartementen of door lucht die door de kieren van een deur vanuit een gang een appartement binnenkomt etc.
Daar kan je algemeen weinig over zeggen, dat hangt volledif af hoe de ventilatie in de appartememten voorzien is.

Bij huidige nieuwbouw is een appartement te ventileren als een huis, dus elk apart. De trappenhal is men niet verplicht te ventileren.
De luchttoevoer van de spleet onder de deur is ongeveer 40 kuubmeter/uur afhankelijk van het drukverschil (2 tot 10Pa) en de richting van het drukverschil.
sbe4kdr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2020, 14:58   #5044
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sbe4kdr Bekijk bericht
Ook totale onzin, door de virussen te verdelen over de gehele ruimte gaat de concentratie ter hoogte van het uitademen en weer inademen door een mogelijk ander persoon sterk dalen, Niemand ademt aan de grond of het plafond, je maakt de kamer iets meer gelijkend aan de buitenomgeving.
Als de lucht totaal in stilstand is krijg je enkel diffusie he, dat duurt dan wat langer voor uw collega 3 meter ver uw virussen binnen krijgt, dan als je die in zijn richting blaast met een ventillator.

Het idee is misschien dat je een concentratie gradient krijgt, die op verre plekken lager is dan als je het spel uniform verdeelt.

Maar het idee dat het niet verspreidt als je geen ventillator zet, is, inderdaad, idioot.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2020, 14:59   #5045
sbe4kdr
Banneling
 
 
Geregistreerd: 27 april 2020
Berichten: 2.170
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Wel, er is een schatting geweest dat ongeveer 800 000 mensen in Belgie anti-lichamen hebben, uit bloedstalen. Reken daarbij nog al die die geen anti lichamen hebben, of verloren hebben, en je zit goed over het miljoen he.

https://www.uantwerpen.be/en/researc...idemiology-co/

Men vond op een zeker ogenblik een kleine 7% seropositieven, wat dus op ongeveer 800 000 Belgen neerkomt.
En hoeveel immuniteit via T cellen? Dat aantal zal waarschijnlijk een stuk hoger liggen.
sbe4kdr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2020, 15:04   #5046
sbe4kdr
Banneling
 
 
Geregistreerd: 27 april 2020
Berichten: 2.170
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Als de lucht totaal in stilstand is krijg je enkel diffusie he, dat duurt dan wat langer voor uw collega 3 meter ver uw virussen binnen krijgt, dan als je die in zijn richting blaast met een ventillator.

Het idee is misschien dat je een concentratie gradient krijgt, die op verre plekken lager is dan als je het spel uniform verdeelt.

Maar het idee dat het niet verspreidt als je geen ventillator zet, is, inderdaad, idioot.
De testen met maskers gaf al aan dat bij het uitademen aerosols enkele meters ver verspreidt werden.
Nu de ventilator zo plaatsen dat hij uwe uitgeademde lucht direct naar uw collega blaast is misschien niet erg sociaal. Anderzijds als hij een beetje omhoog gericht staat blaast de ventilator de meeste deeltjes dan weer over zijn hoofd.
Veel luchtbeweging lijkt me altijd beter.
sbe4kdr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2020, 15:07   #5047
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sbe4kdr Bekijk bericht
De testen met maskers gaf al aan dat bij het uitademen aerosols enkele meters ver verspreidt werden.
Nu de ventilator zo plaatsen dat hij uwe uitgeademde lucht direct naar uw collega blaast is misschien niet erg sociaal. Anderzijds als hij een beetje omhoog gericht staat blaast de ventilator de meeste deeltjes dan weer over zijn hoofd.
Veel luchtbeweging lijkt me altijd beter.
In elk geval, het is VERBOTEN. Voila. Gij zult ziek worden zoals men U zegt van ziek te worden, en niet anders !
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2020, 15:07   #5048
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sbe4kdr Bekijk bericht
En hoeveel immuniteit via T cellen? Dat aantal zal waarschijnlijk een stuk hoger liggen.
Veel moeilijker metingen. Is trouwens stukken minder specifiek, en kan evengoed cross immuniteit aangeven, dus geen bewijs van verleden infectie.

Laatst gewijzigd door patrickve : 17 augustus 2020 om 15:08.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2020, 16:27   #5049
Valentinus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 24 december 2006
Berichten: 1.322
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sbe4kdr Bekijk bericht
De testen met maskers gaf al aan dat bij het uitademen aerosols enkele meters ver verspreidt werden.
Nu de ventilator zo plaatsen dat hij uwe uitgeademde lucht direct naar uw collega blaast is misschien niet erg sociaal. Anderzijds als hij een beetje omhoog gericht staat blaast de ventilator de meeste deeltjes dan weer over zijn hoofd.
Veel luchtbeweging lijkt me altijd beter.
Toevallig sprak ik vandaag met een arts die de maanden april en mei op de spoedafdeling van een groot ziekenhuis werkte. Hij is internist in opleiding en had uiteraard interesse voor Covid-19. Uit het gesprek:

- Ventilatie is belangrijk. Vensters open zetten als het kan. De toestand in psychiatrische afdelingen waar de vensters moeten gesloten blijven was dramatisch.
- Bij het verzorgend personeel komen de meeste zieken voor bij degenen die intuberen of over de patiënt gebogen staan. Hij was ook besmet en een week behoorlijk ziek geweest. Zijn serum werd gebruikt voor antistoffen maar de titer was aan het afnemen.
- Men is er nog niet uit. Maar de landen die vaccineerden tegen TBC (Duitsland) lijken het beter te doen dan landen zoals België die een andere benadering hebben voor tuberculose bestrijding.
- Zweden is moeilijk te vergelijken met België. Frisse lucht zou er blijkbaar meer ter beschikking staan.
- Vreemd genoeg zijn in het ziekenhuis ventilatoren ook verboden. Dit blijf ik niet begrijpen. Is het zoals destijds de mondmaskers? Eerst verbieden en daarna verplichten? Iedereen leest blijkbaar de dezelfde artikels. Maar is het risico van ventilatoren degelijk behandeld? Ik kan niet geloven dat daar een echte kosten-baten analyse bij gebeurd is. Wie beheerst die groupthink? Waarom?
Ik wind mij op over die ventilatoren omdat het een goedkoop middel is om toch enige verfrissing te krijgen. Wanneer het zo maar een verbod wordt opgelegd zonder wetenschappelijke grond dan is dat onrechtvaardig. Niet iedereen kan een degelijk airco aanschaffen. Mensen nodeloos laten lijden is niet correct.
__________________
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking.

Laatst gewijzigd door Valentinus : 17 augustus 2020 om 16:33.
Valentinus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2020, 16:30   #5050
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.848
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rapture Bekijk bericht
https://www.hln.be/wetenschap-planee...omen~ad25debd/

Maar iemand die hier al maanden de dramaqueen aan het uithangen is zal het ongetwijfeld beter weten.
Dit is al verschillende keren gezegd maar ook weer weerlegd. De kans is groot dat ook uw artikel binnen de week weer wordt tegengesproken. Ik weet niet wat daar dramaqueen zou aan zijn

https://www.nemokennislink.nl/public...-tegen-corona/

https://www.gezondheidenwetenschap.b...n-van-covid-19

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 17 augustus 2020 om 16:33.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2020, 16:34   #5051
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.848
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Wel, er is een schatting geweest dat ongeveer 800 000 mensen in Belgie anti-lichamen hebben, uit bloedstalen. Reken daarbij nog al die die geen anti lichamen hebben, of verloren hebben, en je zit goed over het miljoen he.

https://www.uantwerpen.be/en/researc...idemiology-co/

Men vond op een zeker ogenblik een kleine 7% seropositieven, wat dus op ongeveer 800 000 Belgen neerkomt.
We moeten het dus doen met een schatting. Niks zo weinig overtuigend als schattingen.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2020, 16:40   #5052
sbe4kdr
Banneling
 
 
Geregistreerd: 27 april 2020
Berichten: 2.170
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Valentinus Bekijk bericht
Toevallig sprak ik vandaag met een arts die de maanden april en mei op de spoedafdeling van een groot ziekenhuis werkte. Hij is internist in opleiding en had uiteraard interesse voor Covid-19. Uit het gesprek:


- Bij het verzorgend personeel komen de meeste zieken voor bij degenen die intuberen of over de patiënt gebogen staan. Hij was ook besmet en een week behoorlijk ziek geweest. Zijn serum werd gebruikt voor antistoffen maar de titer was aan het afnemen.
Gebruikt men daar maskers of niet? Dat zou al een goede aanwijzing zijn of een masker nuttig is of niet.


Citaat:
- Zweden is moeilijk te vergelijken met België. Frisse lucht zou er blijkbaar meer ter beschikking staan.
Euh, dat is nogal een rare uitdrukking. Zweden heeft toch niet meer buitenlucht dan wij.
sbe4kdr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2020, 16:54   #5053
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Dit is al verschillende keren gezegd maar ook weer weerlegd. De kans is groot dat ook uw artikel binnen de week weer wordt tegengesproken. Ik weet niet wat daar dramaqueen zou aan zijn

https://www.nemokennislink.nl/public...-tegen-corona/

https://www.gezondheidenwetenschap.b...n-van-covid-19
Vandaar drama queen zou komen? Moet je dat echt vragen?

School is gedaan voor altijd, we zitten 10 tallen jaren in lockdown... Etc, etc...
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2020, 17:14   #5054
Valentinus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 24 december 2006
Berichten: 1.322
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sbe4kdr Bekijk bericht
Gebruikt men daar maskers of niet? Dat zou al een goede aanwijzing zijn of een masker nuttig is of niet.

Euh, dat is nogal een rare uitdrukking. Zweden heeft toch niet meer buitenlucht dan wij.
Nu zullen zeker maskers gebruikt worden. Of vanaf het begin grote zorgvuldigheid werd toegepast was mij niet duidelijk. De hoeveelheid virus zou volgens zeker een rol spelen.

Het is inderdaad wat vreemd uitgedrukt. Hij vergeleek gans Stockholm met enkele wijken in Brussel. Verluchtingsmogelijkheden zouden in Stockholm beter zijn.
__________________
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking.
Valentinus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2020, 17:15   #5055
Rapture
Staatssecretaris
 
Rapture's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 augustus 2008
Locatie: Hasselt
Berichten: 2.592
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Dit is al verschillende keren gezegd maar ook weer weerlegd. De kans is groot dat ook uw artikel binnen de week weer wordt tegengesproken. Ik weet niet wat daar dramaqueen zou aan zijn

https://www.nemokennislink.nl/public...-tegen-corona/

https://www.gezondheidenwetenschap.b...n-van-covid-19
Mijn artikel is recenter dan uw links.

Trouwens heb jij een bron van uw stelling dat er helemaal geen immuniteit bestaat tegen corona?
Uw eigen links bevestigen dit alvast niet.
__________________
"Ik stel mij vragen over het toenemend materialisme in onze samenleving" sprak de Koning; en hij kocht een luxe-jacht van 4 miljoen euro.
Rapture is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2020, 17:28   #5056
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
stab's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2004
Berichten: 11.299
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer Bekijk bericht
Het 'ontgaat' je niet, het past niet in je heilige axioma's om niet elk leiderschap tot dat idee-fixe te reduceren.

En inderdaad, de grote fout van de Verlichting (m.i. op geestelijk vlak een regressie in de cultuur als het erop aankomt en al wordt dat maar geleidelijk zichtbaar en ondanks de voordelen en verwezenlijkingen in deelgebieden van het leven door de wetenschappelijke methode) is te denken dat ieder mens zomaar zelf zou weten wat het goede is, of dat dat zou voortvloeien uit een 'onderhandeling' of een grootste gemene deler in de individuele willekeur.
Dat lijkt mij idd de bijdrage te zijn van de Verlichting. Gelukkig maar .
__________________
“They’re Not After Me, They’re After You. I’m Just In the Way.”
Donald J. Trump

Laatst gewijzigd door stab : 17 augustus 2020 om 17:29.
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2020, 17:30   #5057
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
stab's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2004
Berichten: 11.299
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Het is interessant om naar de recente VERANDERINGEN van aantallen gevallen te kijken, ttz, de logaritmische afgeleide (die gerelateerd is aan de R waarde).

En de slechtste leerlingen in de klas zijn.... Noorwegen en Denemarken
Precies alsof die hun achterstand willen inhalen.
__________________
“They’re Not After Me, They’re After You. I’m Just In the Way.”
Donald J. Trump
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2020, 18:17   #5058
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
We moeten het dus doen met een schatting. Niks zo weinig overtuigend als schattingen.
Wel, in de mate dat het staal statistisch representatief is, is dat een goeie schatting, hoor.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2020, 19:35   #5059
Der Wanderer
Europees Commissaris
 
Der Wanderer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 februari 2005
Berichten: 7.745
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Dat lijkt mij idd de bijdrage te zijn van de Verlichting. Gelukkig maar .
Nee, het is een amateuristische illusie. Het is de willekeur van oningewijden en het optellen van verzamelde onbevoegdheid aan het roer van de samenleving. Er komt dan ook weldra een einde aan, helaas wellicht niet op een manier die zeer wenselijk is.
Der Wanderer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2020, 19:48   #5060
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.848
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Vandaar drama queen zou komen? Moet je dat echt vragen?

School is gedaan voor altijd, we zitten 10 tallen jaren in lockdown... Etc, etc...
Toch voorzichtig zijn met die dramaqueen verdenkingen. Vraag dat maar aan Maggie.....die weet er alles van.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 17 augustus 2020 om 19:59.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:20.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be