Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 januari 2024, 18:24   #1
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.537
Standaard Huis verkopen

Iemand ervaring mee?

Waar op letten?

Is Biddit interessant?

Waar op letten bij makelaars?

Is zelf verkopen moeilijk?
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2024, 19:26   #2
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.070
Standaard

Laat het in ieder geval schatten. Geen idee of de makelaars dat gratis doen. Je kan ook naar een erkende schattingsexpert gaan, kost zo’n 500€.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2024, 12:54   #3
Oma
Europees Commissaris
 
Oma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 6.655
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Iemand ervaring mee?

Waar op letten?

Is Biddit interessant?

Waar op letten bij makelaars?

Is zelf verkopen moeilijk?
Een huis verkopen wordt steeds moeilijker heb ik de indruk, ondanks de hoge woningnood...
1/3 de van de aanvragen voor een hypotheeklening wordt door banken geweigerd door de stijgende rente, dus zijn er wellicht al minder kandidaat-kopers en jonge mensen kunnen al bijna niet meer op eigen kracht, zonder financiële hulp van ouders, een woning verwerven.

Biddit ken ik niet.
Makelaars: je contract heel goed lezen, vooral de kleine letterkes.
Als bijvoorbeeld de makelaar jou een kandidaat-koper met een bod aanbrengt en die wordt geweigerd maar die dan toch je huis koopt na afloop van je contract met de makelaar, dan mag de makelaar wettelijk alsnog zijn commissie komen opeisen en dat kan dan in de duizenden euros lopen==>% op de ver/koopsom....(toendertijd zou de makelaarscommissie bij de verkoop van ons ouderlijk huis 3% zijn op de verkoopsom: 10.800€)
Dus opletten.

Om zelf te verkopen moet je er veel tijd insteken, online aanbieden/opvolgen, allerlei wettelijke regelneverij etc....maar soms kan een verkoop ook snel gaan door mond-aan-mond reclame of iemand in de nabije omgeving die toevallig een huis zoekt...
Er zijn heel veel obstakels om rekening mee te houden, gebruik internet om je degelijk te informeren voor je eraan begint.
Succes.
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven:
de zon, de maan en de waarheid.
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2024, 13:07   #4
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 53.087
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Iemand ervaring mee?

Waar op letten?

Is Biddit interessant?

Waar op letten bij makelaars?

Is zelf verkopen moeilijk?
Twee jaar geleden het huis van mijn vrouw haar moeder verkocht zonder makelaar. Wel veel foto's gemaakt en online op ImmoWeb geplaatst.
Het kost wel wat tijd om kandidaten te ontvangen en rond te leiden, maar zo spaar je wel een schone cent uit. Goed uitleg gegeven over voorgaande restauraties en buizen en kabel-liggingen.
Ik denk dat de achtste kandidaat de goede was. Ook gewerkt met maar één notaris. De nieuwe eigenaars hebben het zich nog niet beklaagd. Iedereen tevreden dus.
__________________







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2024, 13:50   #5
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 53.087
Standaard

edit foutje
__________________







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!

Laatst gewijzigd door Zipper : 13 januari 2024 om 13:50.
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2024, 13:55   #6
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.537
Standaard


Laatst gewijzigd door Bach : 13 januari 2024 om 13:56.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2024, 15:40   #7
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.475
Standaard

Zelf gedaan. Gezien de vraag was het snel weg.
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2024, 18:46   #8
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Bij Biddit dacht ik dat de notaris een aantal zaken checkt (wat ook zijn kostprijs heeft), maar daar ben ik niet zeker van.

Ik verkocht ons huis via een makelaar. We zijn tevreden van die mens.

We kochten ook een appartement aan waar we nu in wonen. De verkopers hadden daar ook een makelaar voor ingeschakeld.
Op zijn beurt heeft die voor ons ook enige service aangeboden. We zijn dus ook van die mens tevreden.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 13 januari 2024 om 18:48.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2024, 18:59   #9
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.070
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
Een huis verkopen wordt steeds moeilijker heb ik de indruk, ondanks de hoge woningnood...
1/3 de van de aanvragen voor een hypotheeklening wordt door banken geweigerd door de stijgende rente, dus zijn er wellicht al minder kandidaat-kopers en jonge mensen kunnen al bijna niet meer op eigen kracht, zonder financiële hulp van ouders, een woning verwerven.


Ik heb niet de indruk dat het moeilijker wordt. Hier is het zeldzaam dat er iets langer dan een week te koop staat. Dat betekent dat het aan de vraagprijs of zelfs erboven weggaat.
Onlangs nog enkele percelen bouwgrond. 4 are en 200.000€ per stuk. De plakaten stonden er maar net of er hing al ‘verkocht’ op.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2024, 12:12   #10
Oma
Europees Commissaris
 
Oma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 6.655
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik heb niet de indruk dat het moeilijker wordt. Hier is het zeldzaam dat er iets langer dan een week te koop staat. Dat betekent dat het aan de vraagprijs of zelfs erboven weggaat.
Onlangs nog enkele percelen bouwgrond. 4 are en 200.000€ per stuk. De plakaten stonden er maar net of er hing al ‘verkocht’ op.
Dat is dan sterk afhankelijk van de regio, hier ligt een bouwgrond van 8 are al bijna 7 jaar te koop aan 139.000€
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven:
de zon, de maan en de waarheid.
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2024, 12:20   #11
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.269
Standaard

In mijn leven 3 huizen verkocht. 3 keer gewoon op immoweb gezet. Geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om 3% aan een makelaar te betalen. Een makelaar die het uiteindelijk ook gewoon op immoweb zwiert. Een makelaar heeft 0,0 meerwaarde, al beweren ze natuurlijk graag het tegendeel. Enige wat je eventueel kan doen is een schatter raadplegen, maar ook daar heb ik serieus mijn twijfels bij. Ik heb er ooit eens 3 laten komen gewoon uit nieuwsgierigheid. Het verschil tussen de laagste en hoogste schatting was 15%. Die gokken dus ook maar wat in het rond. Dus ook daar, kijk naar vergelijkbare woningen in de buurt en zet dezelfde prijs.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2024, 10:28   #12
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.346
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
Dat is dan sterk afhankelijk van de regio, hier ligt een bouwgrond van 8 are al bijna 7 jaar te koop aan 139.000€
In mijn regio is een bouwgrond aan die prijs al na 7 dagen verkocht...

Weinig ervaring mee maar wat ik wel weet is dat je met makelaars altijd goed op je hoede moet zijn.

Een gekende tactiek is dat de makelaar u een te hoge mogelijke verkoopprijs in uw oren blaast. Om u dan later te overtuigen de prijs te laten zakken als hij een koper heeft gevonden.
Die hoge prijs gebruikt hij enkel om u te overtuigen om te tekenen.
Nadien komt hij dan met allerlei uitvluchten waarom zijn initiële prijs niet haalbaar is (markt veranderd, leningen duurder geworden,...) maar het hoofddoel heeft hij binnen want u hebt immers al getekend...

Mijn buren zitten momenteel in die val. De door de makelaar geschatte prijs was €550.000. Ondertussen zijn ze via €500.000 al naar €475.000 gezakt en momenteel speelt de makelaar de stijgende rentevoeten uit als middel om hen te overtuigen te zakken naar €450.000.
Da's een verschil van €100.000 op 3 maanden.

Maar hun handtekening staat wel onder het contract... En de makelaar verplicht hen ook niet te verkopen maar ondertussen blijft hun huis gewoon staan. Voor de makelaar maakt het niet uit of het al dan niet snel verkocht wordt.

Maar afgezien van zo'n fratsen regelt een makelaar verder wel alles. Hij weet hoe het zit met alle nodige papieren, attesten, vergunningen en noem maar op. Het kan u veel tijd en miserie besparen.
Maar daar staat natuurlijk wel een kostprijs tegenover.

En ook zeker: niet elke makelaar werkt op zo'n manier. Er zijn ook 'eerlijke' makelaars. Die zijn te herkennen aan hun BMW of Mercedes. De anderen zijn te herkennen aan hun Bentley of Aston Martin.
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2024, 10:39   #13
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.346
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
In mijn leven 3 huizen verkocht. 3 keer gewoon op immoweb gezet. Geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om 3% aan een makelaar te betalen. Een makelaar die het uiteindelijk ook gewoon op immoweb zwiert. Een makelaar heeft 0,0 meerwaarde, al beweren ze natuurlijk graag het tegendeel. Enige wat je eventueel kan doen is een schatter raadplegen, maar ook daar heb ik serieus mijn twijfels bij. Ik heb er ooit eens 3 laten komen gewoon uit nieuwsgierigheid. Het verschil tussen de laagste en hoogste schatting was 15%. Die gokken dus ook maar wat in het rond. Dus ook daar, kijk naar vergelijkbare woningen in de buurt en zet dezelfde prijs.
Dat vind ik toch een beetje kort door de bocht.

Ik verkocht dik 10 jaar geleden het huis van mijn moeder via een makelaar.

Buiten wat papieren tekenen heb ik daar geen omkijken naar gehad.

-Ik moest niet om de haverklap de verplaatsing van 35km maken om een 'geinteresseerde' de woning te laten zien. Heen en terug was dat 70km. Doe daar nog een uurtje bezichtigen bij en ik was per keer dik 2 a 3 uur kwijt. Niet evident als je beiden in ploegen werkt en maar 1 auto hebt.
-Ik moest niet zelf advertenties liggen opstellen en telefoontjes of mailtjes beantwoorden.
-Ik moest niet zelf achter alle nodige papieren, attesten,...
-En in mijn geval nog het belangrijkste; de woning lag in principe op recreatiegrond maar de gemeente gedoogde het permanent wonen. En dan ben ik niet de meest geschikte mens om een eventuele koper te overtuigen dat dat geen enkel probleem vormt.

Kortom; ik heb 1 maal getekend op het contract met de makelaar en ik heb 1 maal getekend bij de verkoop.

En ja, dat heeft me geld gekost maar dat wist ik vooraf en dat had ik er voor over.

Dus '0,0 meerwaarde' gaat volgens mij niet voor iedereen op.
Heb je tijd genoeg en ken je net genoeg van het wereldtje kan je inderdaad ook gewoon zelf verkopen. En geld uitsparen.

Maar dat is met alles zo. Je kan je auto verkopen door hem zelf op Autoscout te zetten of je kan hem bij Wijkopenautos binnenbrengen...
Gemak kost geld.
En ieder bepaalt voor zichzelf hoeveel gemak mag kosten.
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2024, 13:04   #14
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.676
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
In mijn regio is een bouwgrond aan die prijs al na 7 dagen verkocht...

Weinig ervaring mee maar wat ik wel weet is dat je met makelaars altijd goed op je hoede moet zijn.

Een gekende tactiek is dat de makelaar u een te hoge mogelijke verkoopprijs in uw oren blaast. Om u dan later te overtuigen de prijs te laten zakken als hij een koper heeft gevonden.
Die hoge prijs gebruikt hij enkel om u te overtuigen om te tekenen.
Nadien komt hij dan met allerlei uitvluchten waarom zijn initiële prijs niet haalbaar is (markt veranderd, leningen duurder geworden,...) maar het hoofddoel heeft hij binnen want u hebt immers al getekend...

Mijn buren zitten momenteel in die val. De door de makelaar geschatte prijs was €550.000. Ondertussen zijn ze via €500.000 al naar €475.000 gezakt en momenteel speelt de makelaar de stijgende rentevoeten uit als middel om hen te overtuigen te zakken naar €450.000.
Da's een verschil van €100.000 op 3 maanden.

Maar hun handtekening staat wel onder het contract... En de makelaar verplicht hen ook niet te verkopen maar ondertussen blijft hun huis gewoon staan. Voor de makelaar maakt het niet uit of het al dan niet snel verkocht wordt.

Maar afgezien van zo'n fratsen regelt een makelaar verder wel alles. Hij weet hoe het zit met alle nodige papieren, attesten, vergunningen en noem maar op. Het kan u veel tijd en miserie besparen.
Maar daar staat natuurlijk wel een kostprijs tegenover.

En ook zeker: niet elke makelaar werkt op zo'n manier. Er zijn ook 'eerlijke' makelaars. Die zijn te herkennen aan hun BMW of Mercedes. De anderen zijn te herkennen aan hun Bentley of Aston Martin.
De prijzen van oude vrijstaande D-E-F woningen zijn in sommige gemeenten echt wel aan het instorten.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2024, 16:53   #15
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.346
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
De prijzen van oude vrijstaande D-E-F woningen zijn in sommige gemeenten echt wel aan het instorten.
Ik las onlangs nog een artikel waarin het ging over die 'ingestortte' prijzen en hoe die op veel plaatsen al weer plaats maakten voor stijgende prijzen van die D-E en F woningen.
En de uitleg was wel logisch.

Blijkbaar gaat het bij die D-E en F woningen meestal over woningen die toch al gerenoveerd moeten worden. Ook al zou de verplichting aangaande het EPC niet spelen.
Hierdoor gaan mensen al sneller naar een goedkopere 'te renoveren' woning kijken omdat die, net door de gekelderde prijzen, vaak inclusief grondige renovatie, goedkoper blijken te zijn dan een A-B of C woning.

Kortom: de aankoop én renovatie van een D-E of F woning komt vaak goedkoper uit dan de aankoop van een A-B of C woning. Bovendien kan je bij zo'n renovatie de woning inrichten naar eigen smaak, wat bij een sleutel op de deur A-B of C woning niet mogelijk (of peperduur) is.

Hierdoor trekt de markt van de 'slechte' woningen weer aan.

Ik vind het artikel niet direct terug maar de uitleg leek me logisch en aannemelijk.
__________________
It's just a ride.

Laatst gewijzigd door BigF : 16 januari 2024 om 16:54.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2024, 17:49   #16
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.070
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Ik las onlangs nog een artikel waarin het ging over die 'ingestortte' prijzen en hoe die op veel plaatsen al weer plaats maakten voor stijgende prijzen van die D-E en F woningen.
En de uitleg was wel logisch.

Blijkbaar gaat het bij die D-E en F woningen meestal over woningen die toch al gerenoveerd moeten worden. Ook al zou de verplichting aangaande het EPC niet spelen.
Hierdoor gaan mensen al sneller naar een goedkopere 'te renoveren' woning kijken omdat die, net door de gekelderde prijzen, vaak inclusief grondige renovatie, goedkoper blijken te zijn dan een A-B of C woning.

Kortom: de aankoop én renovatie van een D-E of F woning komt vaak goedkoper uit dan de aankoop van een A-B of C woning. Bovendien kan je bij zo'n renovatie de woning inrichten naar eigen smaak, wat bij een sleutel op de deur A-B of C woning niet mogelijk (of peperduur) is.

Hierdoor trekt de markt van de 'slechte' woningen weer aan.

Ik vind het artikel niet direct terug maar de uitleg leek me logisch en aannemelijk.
De ‘truk’ met die woningen is om een paar muren te laten staan en de rest volledig nieuw te bouwen. Resultaat: 6% BTW ipv 21% en je hebt toch een nieuw huis.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2024, 08:55   #17
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.676
Standaard

Citaat:
Zelf je huis of appartement verkopen? Deze 10 verplichte attesten heb je nodig:

Eigendomstitel of notariële aankoopakte: je kan dit attest terugvinden bij de notaris of bij het registratiekantoor van je provincie.

Keuringsattest van je elektrische installatie: dit attest is 25 jaar geldig. De keuring moet door een erkend organisme gebeuren. Je toont hiermee aan dat alle elektrische installaties al dan niet in orde zijn.

Bodemattest: je kan hiervoor terecht bij OVAM of je notaris. Dit bewijst of de grond waarop de woning staat al dan niet verontreinigd is.

Energieprestatiecertificaat of EPC: een erkende energiedeskundige moet dit certificaat opmaken. Bij een nieuwbouw, wanneer de bouwaanvraag vanaf 2006 gedaan is, moet ook nog het E-peil vermeld worden. De EPC-score toont de energiezuinigheid van je woning. Het E-peil geeft weer of de woning voldoet aan de eisen van de energieprestatieregelgeving voor nieuwbouw.

Asbestattest: als je woning voor 2001 gebouwd is, ben je verplicht dit voor te leggen. Je toont daarmee aan of er eventuele asbesthoudende materialen in de woning zitten. Deze informatie is opgenomen in het compromis en de notariële akte.

Stedenbouwkundig uittreksel: dit attest vraag je best net voor verkoop aan bij je gemeente of notaris, want het document moet minder dan een jaar oud zijn.

Uittreksel van het Kadaster: dit attest vind je terug bij het kadaster. De inhoud van het document bestaat uit gegevens van de eigenaar, de aard van het pand, het perceelnummer, de oppervlakte, het bouwjaar en het kadastraal inkomen.

Informatie over de overstromingsgevoeligheid: je kan de overstromingsscore terugvinden op waterinfo.be. Je deelt hiermee mee hoe groot het risico op overstroming is.

Postinterventiedossier: dit heb je alleen als je huis of appartement na 2001 gebouwd of gerenoveerd is. Het document bevat alle technische gegevens over de structuur en materialen van de woning. Dit vraag je terug op bij de aannemer die de renovatie heeft uitgevoerd of de bouwheer.

Certificaat voor de stookolietank: hiermee toon je aan dat je aan alle verplichtingen voor onderhoud en kwaliteit voldoet voor je stookolietank. De regels zijn anders voor bovengrondse en ondergrondse tanks en ook de grootte van je tank heeft een invloed op de specifieke verplichtingen. Je kan die terugvinden op de website van de Vlaamse overheid.

Bron: vrrt
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2024, 10:53   #18
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.346
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
De ‘truk’ met die woningen is om een paar muren te laten staan en de rest volledig nieuw te bouwen. Resultaat: 6% BTW ipv 21% en je hebt toch een nieuw huis.
Werkt dat nog altijd?
Ik hoor links en rechts dat daar niet meer ingetrapt wordt en hier in't dorp ligt, om die reden blijkbaar, een bouwproject stil.

Maar 't zou kunnen. Ik hoor het regelmatig maar een daadwerkelijk 'bewijs' dat het niet meer zou werken heb ik nog niet gezien.
Ook van dat huis hier in't dorp heb ik het enkel maar 'van horen zeggen'...

Vroeger heb ik het ooit zelf nog gedaan (voor een baas weliswaar). Voorgevel schoren, heel de rest afbreken en terug opbouwen, daarna voorgevel afbreken en terug opbouwen.

Nu heb ik er geen last van maar eigenlijk is dat niet meer of niet minder dan fraude eh?
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2024, 10:56   #19
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.676
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Werkt dat nog altijd?
Ik hoor links en rechts dat daar niet meer ingetrapt wordt en hier in't dorp ligt, om die reden blijkbaar, een bouwproject stil.

Maar 't zou kunnen. Ik hoor het regelmatig maar een daadwerkelijk 'bewijs' dat het niet meer zou werken heb ik nog niet gezien.
Ook van dat huis hier in't dorp heb ik het enkel maar 'van horen zeggen'...

Vroeger heb ik het ooit zelf nog gedaan (voor een baas weliswaar). Voorgevel schoren, heel de rest afbreken en terug opbouwen, daarna voorgevel afbreken en terug opbouwen.

Nu heb ik er geen last van maar eigenlijk is dat niet meer of niet minder dan fraude eh?
Op die manier wel; maar in de stad wordt dat zo gedaan om het stadsuitzicht te behouden. Daarvoor was de regelgeving bedoeld veronderstel ik.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2024, 11:22   #20
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.757
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
De prijzen van oude vrijstaande D-E-F woningen zijn in sommige gemeenten echt wel aan het instorten.
In welke gemeenten ? Ik heb niet de indruk dat er in mijn regio koopjes te doen zijn. Ik heb eerder de indruk dat de asbestcertificaten de prijs drukken als deze veel delen aanduiden als "dringend te verwijderen".

Sinds de gemeentes autonomen stedenbouw hebben is de correctheid rond 10-tallen attesten toegenomen. Dit is sinds 01.01.2023 nog een factor verergerd door de afgedwongen renovatieplicht, asbestcertificaten en conformiteitsattesten voor woonhuur.
__________________

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 26 januari 2024 om 11:24.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:40.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be