Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 27 december 2011, 07:24   #941
guido 007
Secretaris-Generaal VN
 
guido 007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Dus toch transfers.
In 1835 wist waarschijnlijk alleen jij dat er ook maar een klont kolen in Limburg zat.
In ieder geval anderen wisten het niet, of haalde men die in Leuven boven?
In 1835 wist niemand dat er steenkool zat in Vlaanderen.
André Dumont was er rond 1870 -1880 van overtuigd dat er steenkool zat in de Limburgse kempen. Het duurde nog tot begin 1900 vooraleer men de de juiste plaats ontdekt had. Daarna duurde het nog bijna 20 jaar vooraleer men de eerste kolen kon ontginnen.

U zit er dus bijna 100 jaar naast. Is niet erg, is maar een kleine eeuw.
__________________
N-VA: De kracht van verandering!
Verandering begint in je eigen gemeente of stad.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2011, 07:38   #942
guido 007
Secretaris-Generaal VN
 
guido 007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
En dat kon niet in Vlaanderen omdat de herenboeren hun werkvolk een loon betaalden,waar ze niet van konden leven.
En over dat kloten afdraaien voor weinig loon, is er nog niets verandert.
Vraag maar even aan al de uitzendkrachten, die vandaag hier op ochtenddienst en morgen ergens op middagdienst en dan 2 dagen thuis moeten blijven en dan ergens nog een dag op nachtdienst mogen gaan opdraven.
Ga even tussen 6 uur en 8 uur in de ochtend langs de E40 of E25 staan, dan zie je hoeveel Vlaamse zelfstandigen naar Wallonië trekken, voor weinig winst, want ze concurreren elkaar kapot, om toch maar een opdracht binnen te krijgen.
Ik weet niet wat jij zou doen, als je in een tijd waar er als vervoermiddel enkel een fiets en trein als vervoermiddel haalbaar was, met je inkomen.
Ik vermoed dat je ook verhuisde dichter naar je werkplaats.
Voor een Limburger was het eenvoudiger van dan te verhuizen naar Luik ipv zijn geld en tijd te besteden aan op en af reizen.
Niet alleen de vader van Onckelinckx heeft er in de beginperiode afgezien.
Hij had niet te klagen met zijn café.
Degenen die slechts om de maand naar huis konden en hun geld in Vlaanderen gebruikten om zich een woning te bouwen met Waals geld, die hadden te klagen.
Mijn vader was een van die mensen die daar gingen werken, omdat boeren niets opbracht.
Tot hij in 1953 de kans kreeg in de buurt te beginnen, ook voor een Waalse fabriek in Limburg. Zie onder de link en zaag dan verder:

http://www.utersjank.be/files/Zinkfabriek%20rotem.pdf
En uw punt is?
__________________
N-VA: De kracht van verandering!
Verandering begint in je eigen gemeente of stad.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2011, 08:00   #943
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
subocaj's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2010
Berichten: 15.948
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
In 1835 wist niemand dat er steenkool zat in Vlaanderen.
André Dumont was er rond 1870 -1880 van overtuigd dat er steenkool zat in de Limburgse kempen. Het duurde nog tot begin 1900 vooraleer men de de juiste plaats ontdekt had. Daarna duurde het nog bijna 20 jaar vooraleer men de eerste kolen kon ontginnen.

U zit er dus bijna 100 jaar naast. Is niet erg, is maar een kleine eeuw.
Lees je draad waarop ik geantwoord heb, dan zie je dat jij er bijna 80 jaar langs zit.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2011, 08:01   #944
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
subocaj's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2010
Berichten: 15.948
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
En uw punt is?
Transfers.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2011, 08:07   #945
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
subocaj's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2010
Berichten: 15.948
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Dat waren helemaal geen transfers, dit waren investeringen die dienden voor de Waalse staalindustrie.

Vroeger werden er belastingen geheven op grondbezit.
De Vlaamse boerkes hadden allemaal een lapje grond waarop ze belastingen moesten betalen. Het maakte voor de overheid geen fluit uit of de grond voldoende vruchten voortbracht om deze lasten te betalen.

In Wallonië begon stilaan de industrie, deze industrie betaalde minder belastingen dan de arme Vlaamse boerkes.

Dat is geschiedenis mijn beste.
Ze kregen er een loon, waar ze van konden leven mijn beste en daarom gingen ze, dat is de geschiedenis mijn beste.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2011, 22:39   #946
Nierika
Europees Commissaris
 
Nierika's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2005
Berichten: 7.823
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
En dat kon niet in Vlaanderen omdat de herenboeren hun werkvolk een loon betaalden,waar ze niet van konden leven.
En over dat kloten afdraaien voor weinig loon, is er nog niets verandert.
Vraag maar even aan al de uitzendkrachten, die vandaag hier op ochtenddienst en morgen ergens op middagdienst en dan 2 dagen thuis moeten blijven en dan ergens nog een dag op nachtdienst mogen gaan opdraven.
Ga even tussen 6 uur en 8 uur in de ochtend langs de E40 of E25 staan, dan zie je hoeveel Vlaamse zelfstandigen naar Wallonië trekken, voor weinig winst, want ze concurreren elkaar kapot, om toch maar een opdracht binnen te krijgen.
Ik weet niet wat jij zou doen, als je in een tijd waar er als vervoermiddel enkel een fiets en trein als vervoermiddel haalbaar was, met je inkomen.
Ik vermoed dat je ook verhuisde dichter naar je werkplaats.
Voor een Limburger was het eenvoudiger van dan te verhuizen naar Luik ipv zijn geld en tijd te besteden aan op en af reizen.
Niet alleen de vader van Onckelinckx heeft er in de beginperiode afgezien.
Hij had niet te klagen met zijn café.
Degenen die slechts om de maand naar huis konden en hun geld in Vlaanderen gebruikten om zich een woning te bouwen met Waals geld, die hadden te klagen.
Mijn vader was een van die mensen die daar gingen werken, omdat boeren niets opbracht.
Tot hij in 1953 de kans kreeg in de buurt te beginnen, ook voor een Waalse fabriek in Limburg. Zie onder de link en zaag dan verder:

http://www.utersjank.be/files/Zinkfabriek%20rotem.pdf
Een woning waarvoor ze hard gewerkt hebben.
Dat een transfer noemen en mij een janker noemen omdat ik daar eens goed mee lach, toont gewoon aan wat een zeveraar jij bent.
__________________
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd.

Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951)
Nierika is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2011, 07:48   #947
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.402
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Hoe komt het dat jij het loon van immigranten wel als transfer ziet, en van Vlamingen in Wallonië niet?
Of dacht je dat ze allemaal van vandaag op morgen een eigen woning hadden.
Hun zuurverdiende centjes werden ook wekelijks naar de familie in Vlaanderen gestuurd.
De Antwerpse haven zou er nooit gekomen zijn gelijk ze nu is, als er vroeger geen Waals geld in geïnvesteerd werd.
De eerste spoorlijn in België, op Vlaams grondgebied zou er nooit of 50 jaar later gekomen zijn, zonder Waals geld.
De Kempense steenkoolmijnen zouden er nooit gekomen zijn zonder Waals geld.
Het kapitaal heeft zich nog nooit iets van een landgrens aangetrokken.
Ze trekken de wereld rond, om zoveel mogelijk winst te vergaren, op de rug van werknemers van eender welke nationaliteit, ras of geloofsovertuiging
.

Maar de kerktoren mentaliteit krijg je er bij de meeste Vlamingen niet uitgestampt.
De kapitalisten zijn toch zo brave mensen, ze hebben alleen het beste met ons voor.
Ze zouden nooit aan zichzelf durven denken.
U zult het wel met me eens zijn dat we daarom ook niet van "Waals geld" kunnen spreken.
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2011, 07:55   #948
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
subocaj's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2010
Berichten: 15.948
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
U zult het wel met me eens zijn dat we daarom ook niet van "Waals geld" kunnen spreken.
Je zult het dan ook met me eens zijn dat we daarom ook niet van Vlaams geld kunnen spreken.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2011, 08:21   #949
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.402
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Je zult het dan ook met me eens zijn dat we daarom ook niet van Vlaams geld kunnen spreken.
Het 'kapitaal' dat in de Antwerpse haven, de spoorlijn Brussel-Mechelen, de Kempense steenkoolmijnen, ... werd geïnvesteerd was in elk geval NIET 'Waals'.

Ofwel kwam het van 'NAAMLOZE' vennootschappen, ofwel van de 'BELGISCHE' staat.

In het eerste geval kan het net zo goed Brits, Duits, Frans, ... ja, zelfs 'Vlaams' geld zijn geweest, in het tweede geval zal er alleszins ook 'Vlaams' geld bij hebben gezeten.


Twééde vervelende opmerking: er is een niet te verwaarlozen verschil tussen INVESTEREN m.h.o. uitbreiding van de productie-capaciteit enerzijds en 'solidarité' m.h.o. instandhouding van de consumptie-capaciteit anderzijds.
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2011, 09:35   #950
E. Gidius
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
E. Gidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2008
Locatie: Belgisch-Congo, oeps -Vlaanderen
Berichten: 17.857
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Je zult het dan ook met me eens zijn dat we daarom ook niet van Vlaams geld kunnen spreken.
Tuurlijk wel, omdat het rechtstreeks uit de zak van de Vlaamse belastingsbetaler komt, itt tot de investeringen in Antwerpen, de Kempen etc.
__________________
* Verder ben ik van mening dat de 0VLD, voor het welzijn van dit land en zijn burgers, moet vernietigd worden.
* Eenvoudig truukje om de d/t regels voor werkwoorden toe te passen.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:53.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be