Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 november 2022, 11:49   #161
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bhairav's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2004
Berichten: 18.931
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw Bekijk bericht
Volgens de uitkomst van het doctoraatsonderzoek van dhr. Mertens, welke volgens professor Peter Stabel (Universiteit Antwerpen) perfect aansluit bij de meest gangbare hypothese van dit moment, is dit dus (hoogst waarschijnlijk) niet zo. Het onderzoek stelt namelijk onomstotelijk vast dat Vlamingen meer erfelijke factoren gemeen hebben met Nederlanders en Duitsers dan met Fransen. En hoewel het onderzoek niets zegt over Walen lijkt het toch meest waarschijnlijk dat zij meer erfelijke factoren gemeen hebben met Fransen dan met Nederlanders en Duitsers. Dus ja, zelfs na "honderden jaren" zijn de verschillen nog waarneembaar.

https://www.tijd.be/algemeen/algemee...n/5435234.html
"Meest waarschijnlijk "
Echt overtuigend, komende van een pan-Germanist.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2022, 13:10   #162
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Dat is honderden jaren geleden. Tegenwoordig lijken Vlamingen en Walen meer op elkaar dan eender wie. Zowel genetisch als uiterlijk.
Inderdaad, de meesten zien er wat donkerder uit, hebben een hoofddoek of een nachtkleed aan, en gaan op vrijdag naar de moskee
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2022, 13:33   #163
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde
 
DeZeeuw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2020
Locatie: Middelburg
Berichten: 887
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
"Meest waarschijnlijk "
Echt overtuigend, komende van een pan-Germanist.
Ik vind zowel de uitkomst van het doctoraatsonderzoek van dhr. Mertens als het verhaal van professor Stabel zeer overtuigend. De slotconclusie is dan ook volstrekt helder: Vlamingen, Brabanders, Limburgers en Zeeuwen zijn Germanen.
DeZeeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2022, 14:50   #164
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
"Meest waarschijnlijk "
Echt overtuigend, komende van een pan-Germanist.
Idd.

Zoals ik al eerder vermeld heb strookt 'meest waarschijnlijk' van DeZeeuw niet met de door wetenschappers gevonden realistische cijfers.
Ik heb geen zin om verder te discuteren met iemand die elk wetenschappelijk gefundeerd argument terzijde schuift voor een krantenartikel.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2022, 15:07   #165
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bhairav's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2004
Berichten: 18.931
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw Bekijk bericht
Ik vind zowel de uitkomst van het doctoraatsonderzoek van dhr. Mertens als het verhaal van professor Stabel zeer overtuigend. De slotconclusie is dan ook volstrekt helder: Vlamingen, Brabanders, Limburgers en Zeeuwen zijn Germanen.
Ik vooral uw conclusie dat Walen dat ineens niet zouden zijn nogal bizar.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2022, 15:45   #166
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde
 
DeZeeuw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2020
Locatie: Middelburg
Berichten: 887
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Idd.

Zoals ik al eerder vermeld heb strookt 'meest waarschijnlijk' van DeZeeuw niet met de door wetenschappers gevonden realistische cijfers.
Ik heb geen zin om verder te discuteren met iemand die elk wetenschappelijk gefundeerd argument terzijde schuift voor een krantenartikel.
U schuift zelf wetenschappelijk gefundeerde argumenten terzijde. Eerst het doctoraatsonderzoek van dhr. Mertens, en vervolgens de uitleg van professor Stabel. U denkt het blijkbaar beter te weten dan een hoogleraar geschiedenis.

Ik snap niet dat het voor u zo moeilijk is om te accepteren dat "wij" (dus de Vlaming, Zeeuw, Brabander of Limburger in het algemeen) van Germanen afstammen, en niet van Kelten. En dat "wij" dus behalve cultureel, ook genetisch gezien 'Germaan' zijn.
DeZeeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2022, 17:43   #167
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw Bekijk bericht
U schuift zelf wetenschappelijk gefundeerde argumenten terzijde. Eerst het doctoraatsonderzoek van dhr. Mertens, en vervolgens de uitleg van professor Stabel. U denkt het blijkbaar beter te weten dan een hoogleraar geschiedenis.

Ik snap niet dat het voor u zo moeilijk is om te accepteren dat "wij" (dus de Vlaming, Zeeuw, Brabander of Limburger in het algemeen) van Germanen afstammen, en niet van Kelten. En dat "wij" dus behalve cultureel, ook genetisch gezien 'Germaan' zijn.
Denk nu eens 2 minuten zelf na. De mensen die gij aanhaalt zouden (volgens de krant) er van uitgaan dat de meerderheid ervoor zorgde dat de minderheid haar cultuur overnam.
Ik stel vast dat in Brussel de taal van de minderheid werd overgenomen. Niet onlogisch. Niet de meerderheid telt, maar de politiek/economisch machtigste geeft zijn cultuur door.

Ik kan uw bewering moeilijk accepteren omdat ik al jaren interesse heb over genealogisch dna-onderzoek. En daar dus al jaren info over verzamel. Ik heb zo de indruk dat gij bij de start van dit topic nog nooit van y-dna en Mitochondriaal DNA gehoord had. Ik beschik over (meer recentere) info van dna onderzoeken. Onder meer daarom vroeg ik naar het onderzoek zelf. Om te zien of hetgeen de journalisten schrijven overeenkomt met hetgeen de onderzoeker schreef. NE hoe dat onderzoek verlopen is. BV Het aantal onderzochte personen is van belang om de cijfers correct te interpreteren.
Ik krijg van u dus geen enkel wetenschappelijke info. Enkel een krantenartikel.

PS ik krijg de indruk dat het werk waarnaar gij refereert het meer over cultureel Germanisme heeft dan over genetisch Germanisme.
Cultureel kan men een (originele, zonder recente inwijkelingen) meerderheid van Brusselaars Romaans noemen. Genetisch zijn ze eerder van Vlaamse komaf.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2022, 18:17   #168
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter
 
Ke Nan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 maart 2004
Berichten: 8.074
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Denk nu eens 2 minuten zelf na. De mensen die gij aanhaalt zouden (volgens de krant) er van uitgaan dat de meerderheid ervoor zorgde dat de minderheid haar cultuur overnam.
Ik stel vast dat in Brussel de taal van de minderheid werd overgenomen. Niet onlogisch. Niet de meerderheid telt, maar de politiek/economisch machtigste geeft zijn cultuur door.

Ik kan uw bewering moeilijk accepteren omdat ik al jaren interesse heb over genealogisch dna-onderzoek. En daar dus al jaren info over verzamel. Ik heb zo de indruk dat gij bij de start van dit topic nog nooit van y-dna en Mitochondriaal DNA gehoord had. Ik beschik over (meer recentere) info van dna onderzoeken. Onder meer daarom vroeg ik naar het onderzoek zelf. Om te zien of hetgeen de journalisten schrijven overeenkomt met hetgeen de onderzoeker schreef. NE hoe dat onderzoek verlopen is. BV Het aantal onderzochte personen is van belang om de cijfers correct te interpreteren.
Ik krijg van u dus geen enkel wetenschappelijke info. Enkel een krantenartikel.

PS ik krijg de indruk dat het werk waarnaar gij refereert het meer over cultureel Germanisme heeft dan over genetisch Germanisme.
Cultureel kan men een (originele, zonder recente inwijkelingen) meerderheid van Brusselaars Romaans noemen. Genetisch zijn ze eerder van Vlaamse komaf.
Het artikel in de Tijd heeft het over het gebruik van technieken van de vaderschapstest, het Y-DNA dus en we maar de helft van het mogelijke verhaal kennen.

Ik heb de geneologie al een hele tijd niet meer gevolgd maar ik meende te weten dat de haplogroep R1(Germanen?), die nu West en Zuid-Europa domineert een 'invasieve' migratie vanuit de Aziatische steppen zijn. Na de laatste ijstijd zou het eerst de haplogroep I geweest zijn die Europa terug bevolkte en uiteindelijk door R1 verdrongen is. Opvallend in het plaatje dat je eerder postte: een sterke aanwezigheid van I2a en I1 in Finland. Laat Finland en de Baltische Staten nu eens de plekken zijn waar ze u letterlijk met de Arische eigenschappen van DeZeeuw doodgooien.
Het is belangrijk de tijdslijn in acht te nemen waar en wanneer bepaalde DNA opduikt. Maar zelfs dan nog is het giswerk.

Maar zoals je terecht ook schrijft, is ook het Mitochondriaal DNA cruciaal in het verhaal waardoor mogelijke conclusies een nog ingewikkeldere soep worden. Wel een lekkere soep.

__________________
Wet van Abu Bakr Al-Godwin: naarmate online-discussies langer worden, nadert de waarschijnlijkheid van een vergelijking met de moslims of Mohammed tot 1.
Ke Nan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2022, 19:28   #169
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw Bekijk bericht
Volgens de uitkomst van het doctoraatsonderzoek van dhr. Mertens, welke volgens professor Peter Stabel (Universiteit Antwerpen) perfect aansluit bij de meest gangbare hypothese van dit moment, is dit dus (hoogst waarschijnlijk) niet zo. Het onderzoek stelt namelijk onomstotelijk vast dat Vlamingen meer erfelijke factoren gemeen hebben met Nederlanders en Duitsers dan met Fransen. En hoewel het onderzoek niets zegt over Walen lijkt het toch meest waarschijnlijk dat zij meer erfelijke factoren gemeen hebben met Fransen dan met Nederlanders en Duitsers.
Dat is wel genant voor uw stelling eigenlijk...

Maar ik ben er nog altijd niet uit hoe men uit genetisch onderzoek "Germanen" kan opmaken. Dat men verwantschappen kan vinden uiteraard. Maar waar komt het idee vandaan dat die verwantschappen "germanen" zouden beduiden ?

Kan men dan niet even goed zeggen dat er geen Germanen meer zijn, maar gewoon Kelten gans de boel ten Oosten van de Rijn hebben overgenomen ? En dat uw genetisch onderzoek aangeeft dat volkeren waarvan men vroeger dacht dat het Germanen waren, eigenlijk meer met zekere Kelten van het oude Belgie te maken hebben dan wat anders ?

Misschien zijn de Germanen helemaal verdwenen en hebben zekere Keltische stammen gans het gebied ingenomen waarvan men dacht dat het ooit door Germanen was bezet, en het bewijs daarvoor is dat volk dat nu ergens in Bremen woont, verwant is aan Keltische Belgen ?
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2022, 19:30   #170
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Niet onlogisch. Niet de meerderheid telt, maar de politiek/economisch machtigste geeft zijn cultuur door.
Dit.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2022, 20:35   #171
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde
 
DeZeeuw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2020
Locatie: Middelburg
Berichten: 887
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
....ik krijg de indruk dat het werk waarnaar gij refereert het meer over cultureel Germanisme heeft dan over genetisch Germanisme.
Cultureel kan men een (originele, zonder recente inwijkelingen) meerderheid van Brusselaars Romaans noemen. Genetisch zijn ze eerder van Vlaamse komaf.
Neen, niet dus. Het doctoraatsonderzoek van dhr. Mertens wijst uit dat Vlamingen meer erfelijke factoren gemeen hebben met Nederlanders en Duitsers dan met Fransen. En professor Peter Stabel (hoogleraar geschiedenis aan de universiteit van Antwerpen!) geeft in een reactie op dit onderzoek te kennen dat deze uitkomst volstrekt logisch is, en volledig in lijn ligt met wat men al wist.

De Franken vormden (enige tijd na het wegtrekken van de Romeinen) een meerderheid in het gebied ten noorden van de Ardennen. De Belgae (waarvan sommige stammen al volledig waren weggevaagd door de Romeinen) waren grotendeels weggevlucht. En degenen die achtergebleven waren waren veelal van Germaanse afkomst. We weten immers dat de Belgae ten noorden van de Ardennen sowieso al voor het merendeel uit Germaanse stammen bestonden. Een simpele optelsom leert dus dat de Germanen, op een zeker moment, een overgrote meerderheid vormden in het gebied ten noorden van de Ardennen.

En die (Frankische) Germanen zijn dus onze voorvaderen, m'n beste, of u het nu leuk vindt of niet

Laatst gewijzigd door DeZeeuw : 25 november 2022 om 20:38.
DeZeeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2022, 21:48   #172
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.056
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw Bekijk bericht
Neen, niet dus. Het doctoraatsonderzoek van dhr. Mertens wijst uit dat Vlamingen meer erfelijke factoren gemeen hebben met Nederlanders en Duitsers dan met Fransen. En professor Peter Stabel (hoogleraar geschiedenis aan de universiteit van Antwerpen!) geeft in een reactie op dit onderzoek te kennen dat deze uitkomst volstrekt logisch is, en volledig in lijn ligt met wat men al wist.

De Franken vormden (enige tijd na het wegtrekken van de Romeinen) een meerderheid in het gebied ten noorden van de Ardennen. De Belgae (waarvan sommige stammen al volledig waren weggevaagd door de Romeinen) waren grotendeels weggevlucht. En degenen die achtergebleven waren waren veelal van Germaanse afkomst. We weten immers dat de Belgae ten noorden van de Ardennen sowieso al voor het merendeel uit Germaanse stammen bestonden. Een simpele optelsom leert dus dat de Germanen, op een zeker moment, een overgrote meerderheid vormden in het gebied ten noorden van de Ardennen.

En die (Frankische) Germanen zijn dus onze voorvaderen, m'n beste, of u het nu leuk vindt of niet
De Franken vormden niet de meerderheid, zij werden de leidende/heersende klasse. Net zoals later de verfranste Vikings de leidende klasse in Engeland werden.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 25 november 2022 om 21:48.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2022, 22:24   #173
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde
 
DeZeeuw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2020
Locatie: Middelburg
Berichten: 887
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
De Franken vormden niet de meerderheid, zij werden de leidende/heersende klasse. Net zoals later de verfranste Vikings de leidende klasse in Engeland werden.
De Franken vormden wel degelijk een meerderheid ten noorden van de Ardennen. En dit is niet discutabel, maar een historisch gegeven. Hier een quote van professor Peter Stabel, hoogleraar geschiedenis aan de universiteit van Antwerpen:

"In het noorden van het huidige België vormden de Franken een meerderheid, maar in het zuiden een minderheid: daar waren er meer Gallo-Romanen."

Nu u weer

Laatst gewijzigd door DeZeeuw : 25 november 2022 om 22:25.
DeZeeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2022, 22:28   #174
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.056
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw Bekijk bericht
De Franken vormden wel degelijk een meerderheid ten noorden van de Ardennen. En dit is niet discutabel, maar een historisch gegeven. Hier een quote van professor Peter Stabel, hoogleraar geschiedenis aan de universiteit van Antwerpen:

"In het noorden van het huidige België vormden de Franken een meerderheid, maar in het zuiden een minderheid: daar waren er meer Gallo-Romanen."

Nu u weer
Ik heb het over het Frankische Rijk.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2022, 02:16   #175
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bhairav's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2004
Berichten: 18.931
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw Bekijk bericht
De Franken vormden wel degelijk een meerderheid ten noorden van de Ardennen. En dit is niet discutabel, maar een historisch gegeven. Hier een quote van professor Peter Stabel, hoogleraar geschiedenis aan de universiteit van Antwerpen:

"In het noorden van het huidige België vormden de Franken een meerderheid, maar in het zuiden een minderheid: daar waren er meer Gallo-Romanen."

Nu u weer
Genetisch gezien is Namen het meest Germaans.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2022, 08:36   #176
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde
 
DeZeeuw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2020
Locatie: Middelburg
Berichten: 887
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik heb het over het Frankische Rijk.
Dan klopt het uiteraard. Wat deze discussie betreft zou ik het liever tot de (Zuidelijke) Nederlanden beperken
DeZeeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2022, 08:39   #177
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde
 
DeZeeuw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2020
Locatie: Middelburg
Berichten: 887
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat is wel genant voor uw stelling eigenlijk...

Maar ik ben er nog altijd niet uit hoe men uit genetisch onderzoek "Germanen" kan opmaken. Dat men verwantschappen kan vinden uiteraard. Maar waar komt het idee vandaan dat die verwantschappen "germanen" zouden beduiden ?

Kan men dan niet even goed zeggen dat er geen Germanen meer zijn, maar gewoon Kelten gans de boel ten Oosten van de Rijn hebben overgenomen ? En dat uw genetisch onderzoek aangeeft dat volkeren waarvan men vroeger dacht dat het Germanen waren, eigenlijk meer met zekere Kelten van het oude Belgie te maken hebben dan wat anders ?

Misschien zijn de Germanen helemaal verdwenen en hebben zekere Keltische stammen gans het gebied ingenomen waarvan men dacht dat het ooit door Germanen was bezet, en het bewijs daarvoor is dat volk dat nu ergens in Bremen woont, verwant is aan Keltische Belgen ?
U maakt er wat moois van. Laten we ons vooral tot de (historische) feiten beperken
DeZeeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2022, 08:41   #178
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde
 
DeZeeuw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2020
Locatie: Middelburg
Berichten: 887
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Genetisch gezien is Namen het meest Germaans.
Zou kunnen. Heb ik me eerlijk gezegd nog niet zo in verdiept. Maar ga ik zeker nog doen

Laatst gewijzigd door DeZeeuw : 26 november 2022 om 08:43.
DeZeeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2022, 08:45   #179
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 juli 2011
Berichten: 14.308
Standaard

Doornik (Wallonië) was de hoofdstad van de Franken voor het naar Soissons (FR) verhuisde.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2022, 09:58   #180
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.637
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw Bekijk bericht
Dan klopt het uiteraard. Wat deze discussie betreft zou ik het liever tot de (Zuidelijke) Nederlanden beperken
Logisch: het enige deel dat zich natuurlijk mentaal boven water gedroeg.

Simpelheid heeft zijn rechten.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:28.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be