Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 februari 2024, 11:39   #21
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.273
Standaard

2 weken terug


Toekomst van het Nederlands aan de academie | Een gesprek met Lotte Jensen
https://www.youtube.com/watch?v=Qg0U_VhlnrI


Onbegrijpelijk hoe Nederland zijn eigen taal verwaarloost | Gesprek met Presley Bergen
https://www.youtube.com/watch?v=YYJ-VWYcndM
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2024, 11:46   #22
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Ik heb een nakomeling met een univ diploma (geen germaanse, geen ir, wel behaald met g.o.) die twee jaar na het afstuderen en werken in Vlaanderen, ging solliciteren in Londen in de werksfeer consultancy, bij meerdere grote firma's. Meerdere job offers, met gelijkaardige voorwaarden, zodat gekozen werd voor ... de dichtsbijzijnde bij trein men metro-station.
De sollicitatiegesprekken gingen grondig, tot en met bij een externe firma het bewijs leveren van kennis van Frans.
Dat ging goed. Ook in minder gunstige economische tijden, als er ontslagingsgolven waren, ging dat perfect.

Onze univs zijn zo slecht nog niet. Talenkennis is wellicht gezakt, maar nog ok.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 9 februari 2024 om 11:48.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2024, 12:29   #23
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Niets met Frank te maken.

We zien die overeducatie overal in de Westerse wereld.

De middenklasse eist dat hun kinderen een academische graad halen. De politiek levert.

Ondertussen verdient een hardwerkende loodgieter of elektrieker aanzienlijk meer dan de gemiddelde academicus.
Alles met Frank te maken. Frank wou dommekloten een universitair diploma geven. In mijn 1e jaar was 2/3e gebuisd. Na de doortocht van Frank was dat minder dan 1/3e.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2024, 13:00   #24
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.465
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik heb een nakomeling met een univ diploma (geen germaanse, geen ir, wel behaald met g.o.) die twee jaar na het afstuderen en werken in Vlaanderen, ging solliciteren in Londen in de werksfeer consultancy, bij meerdere grote firma's. Meerdere job offers, met gelijkaardige voorwaarden, zodat gekozen werd voor ... de dichtsbijzijnde bij trein men metro-station.
De sollicitatiegesprekken gingen grondig, tot en met bij een externe firma het bewijs leveren van kennis van Frans.
Dat ging goed. Ook in minder gunstige economische tijden, als er ontslagingsgolven waren, ging dat perfect.

Onze univs zijn zo slecht nog niet. Talenkennis is wellicht gezakt, maar nog ok.
In de consultancy buisiness is de juiste attitude en de manier waarop je jezelf verkoopt ook belangrijk. De kennis ook natuurlijk, omdat wij onze films ondertittelen en niet dubben, valt dat met die talenkennis behoorlijk mee overigens. Allee toch voor iemand die gestudeerd heeft.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2024, 13:01   #25
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Dat is heel wat anders dan het Nederlands door het Engels te vervangen omdat buitenlanders te lui zijn Nederlands te leren.
Het zijn niet de buitenlanders die te lui zijn, het zijn de universiteiten die buitenlanders willen binnendoen. Om allerlei redenen, waaronder bugettaire, maar ook kwestie van uw relaties te verzorgen met uw buitenlandse confraters. Dan neem je wat van hun studenten, en stuur je wat van de jouwe. Dat is niet noodzakelijk goed voor die studenten hun vakkennis, maar wel voor hun, en vooral voor jouw, sociale leven. Zo kan je reisjes maken en dergelijke. Dat helpt soms ook wel van meer van de nieuwe ontwikkelingen in uw vak bij te benen, maar in de meeste gevallen is het toch gewoon een ons-kent-ons zaak.
Universitairen houden van internationaliteit, van reisjes, en dergelijke meer. Dat heeft zijn goede kanten ook, daar niet van. Maar het is in de eerste plaats uw sociale contacten verzorgen met het uitwisselen van uw vee (eh, studenten).

En ja, dan moet het niet te moeilijk gemaakt worden voor die studenten, anders willen die niet dienen als uw pasmunt he.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2024, 13:07   #26
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.465
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
We hebben meer TECHNIEKERS nodig !
Paradox: het technisch onderwijs wordt op een achterbakse manier gewurgd, vooral in de kleinere steden.
Ja ze moeten daar in investeren, en dat is niet goedkoop, PI's Arduino's , eventueel ne PLC en wat 3 D printers in huis hebben is voor de meeste scholen toch al een dure grap.

Maar het is gewoon essentieel lesmateriaal voor die mannen. gewoon omdat ze daar heel veel technisch inzicht mee krijgen.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2024, 13:25   #27
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.415
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Maar dat vereist dat het niveau van het Engels waarmee men lessen geeft ook heel hoogstaand is.
Is dat altijd het geval?
Dat is raar of zelden het geval, men ging daarom een test ontwikkelen om de profs die in het Engels les gaven te testen ofdat ze wel geschikt waren om dat te doen.
Bouckaert, als Vlaams parlementslid, sprak het Vlaamse parlement toe over die test. Hij oreerde daar dat de test niet te streng mocht zijn, want- hier komt het, dan konden de proffen, die niet genoeg Engels kenden om er les in te geven, geen les meer geven in het Engels, en dat kon niet de bedoeling zijn van die test...

Het academisch niveau in Vlaanderen is rampzalig, incompetent en soms totaal idioot.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2024, 13:29   #28
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.273
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Het zijn niet de buitenlanders die te lui zijn, het zijn de universiteiten die buitenlanders willen binnendoen. Om allerlei redenen, waaronder bugettaire, maar ook kwestie van uw relaties te verzorgen met uw buitenlandse confraters. Dan neem je wat van hun studenten, en stuur je wat van de jouwe. Dat is niet noodzakelijk goed voor die studenten hun vakkennis, maar wel voor hun, en vooral voor jouw, sociale leven. Zo kan je reisjes maken en dergelijke. Dat helpt soms ook wel van meer van de nieuwe ontwikkelingen in uw vak bij te benen, maar in de meeste gevallen is het toch gewoon een ons-kent-ons zaak.
Universitairen houden van internationaliteit, van reisjes, en dergelijke meer. Dat heeft zijn goede kanten ook, daar niet van. Maar het is in de eerste plaats uw sociale contacten verzorgen met het uitwisselen van uw vee (eh, studenten).

En ja, dan moet het niet te moeilijk gemaakt worden voor die studenten, anders willen die niet dienen als uw pasmunt he.
Prima analyse. Geheel akkoord.

Vandaar dat je vooral in Nederland zit met opgeblazen uniefs waar de bestuurders als prinsjes de wereld afreizen met als excuus, kennis/acquisitie/netwerk
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2024, 13:58   #29
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
In de consultancy buisiness is de juiste attitude en de manier waarop je jezelf verkoopt ook belangrijk. De kennis ook natuurlijk, omdat wij onze films ondertittelen en niet dubben, valt dat met die talenkennis behoorlijk mee overigens. Allee toch voor iemand die gestudeerd heeft.
Het zou ook veel helpen moest Vlaanderen nu eindelijk eens beslissen om te stoppen met het geven van Frans in onze scholen. De vrijgekomen uren kunnen dan in belangrijke vakken zoals Engels, wiskunde en wetenschappen gestoken worden. Nu verliezen onze studenten zowat 4u per week aan iets wat compleet nutteloos is in een internationale context.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2024, 14:10   #30
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Het zou ook veel helpen moest Vlaanderen nu eindelijk eens beslissen om te stoppen met het geven van Frans in onze scholen. De vrijgekomen uren kunnen dan in belangrijke vakken zoals Engels, wiskunde en wetenschappen gestoken worden. Nu verliezen onze studenten zowat 4u per week aan iets wat compleet nutteloos is in een internationale context.
Frans een keuze maken en op hoger niveau voor wie ervoor kiest, eerder. Dat bedoel je uiteraard. Ik vond het ook een enorme lastenpost. Veel scholieren presteren inderdaad minder door dat verplichte Frans.

Laatst gewijzigd door Weyland : 9 februari 2024 om 14:11.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2024, 14:12   #31
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.273
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Het zou ook veel helpen moest Vlaanderen nu eindelijk eens beslissen om te stoppen met het geven van Frans in onze scholen. ...
Daar moet niet mee gestopt worden maar de verplichting moet er af.

Maar ze gaan dat niet durven hoor. Hoelang zit de NVA op onderwijs....?
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2024, 14:13   #32
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Daar moet niet mee gestopt worden maar de verplichting moet er af.

Maar ze gaan dat niet durven hoor. Hoelang zit de NVA op onderwijs....?
Echt een relict van het Oude België van toen je Frans moest kennen om je te onderscheiden van de massa.

Laatst gewijzigd door Weyland : 9 februari 2024 om 14:13.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2024, 20:00   #33
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Daar moet niet mee gestopt worden maar de verplichting moet er af.

Maar ze gaan dat niet durven hoor. Hoelang zit de NVA op onderwijs....?
Sedert 2 oktober 19. Daarvoor Crevits en daarvoor Smet, Vandenbroucke ...

Maar zijt gerust: de nva is van mening dat de kennis van het Frans belangrijk is en blijft. Zelfs in het toekomstige zelfstandige Vlaanderen.
Wij zijn het Blok niet. (en ik twijfel of het Belang van een ander gedacht is)
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 9 februari 2024 om 20:01.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2024, 20:07   #34
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.415
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Sedert 2 oktober 19. Daarvoor Crevits en daarvoor Smet, Vandenbroucke ...

Maar zijt gerust: de nva is van mening dat de kennis van het Frans belangrijk is en blijft. Zelfs in het toekomstige zelfstandige Vlaanderen.
Wij zijn het Blok niet. (en ik twijfel of het Belang van een ander gedacht is)
Dus zelfs in een onafhankelijk Vlaanderen blijven jullie aan de Belgische leiband lopen.
De Vlaming mag niet zelf kiezen, nu niet en nooit niet volgens de N-VA, welke talen ze willen leren.

Ik besef nu maar eerst ten volle hoe idioot ik was toen ik N-VA stemde, jullie hebben helemaal niet het beste voor met Vlaanderen en de Vlaming.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2024, 20:34   #35
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Dus zelfs in een onafhankelijk Vlaanderen blijven jullie aan de Belgische leiband lopen.
De Vlaming mag niet zelf kiezen, nu niet en nooit niet volgens de N-VA, welke talen ze willen leren.

Ik besef nu maar eerst ten volle hoe idioot ik was toen ik N-VA stemde, jullie hebben helemaal niet het beste voor met Vlaanderen en de Vlaming.
Als dat een onafhankelijk Vlaanderen zonder Brussel wordt, kun je het Frans misschien een beetje meer loslaten, maar met Brussel erbij zal dat toch een tikkeltje moeilijker worden. Ik neem aan dat ze zelfs bij het Vlaams Belang niet zo mesjogge zijn te denken dat ze Brussel nog kunnen vernederlandsen.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2024, 20:48   #36
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Het zou ook veel helpen moest Vlaanderen nu eindelijk eens beslissen om te stoppen met het geven van Frans in onze scholen. De vrijgekomen uren kunnen dan in belangrijke vakken zoals Engels, wiskunde en wetenschappen gestoken worden. Nu verliezen onze studenten zowat 4u per week aan iets wat compleet nutteloos is in een internationale context.
Ik ben heel blij dat ik veel Frans heb gehad op school. Nu versta ik Charles Michel veel beter als hij Engels spreekt.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2024, 20:52   #37
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.982
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Dat is heel wat anders dan het Nederlands door het Engels te vervangen omdat buitenlanders te lui zijn Nederlands te leren. Natuurlijk mogen er uitzonderingen bestaan, maar de duw om alles koste wat het kost te verengelsen is fout. Een academicus hoort intellectueel in staat te zijn een taal te leren.
Dan is het nog de vraag hoe je die aanleert: colleges in schabouwelijk Engels of een aparte, degelijke cursus Engels vakjargon (al dan niet door native speaker onderwezen).
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2024, 20:54   #38
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.390
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Ik ben heel blij dat ik veel Frans heb gehad op school. Nu versta ik Charles Michel veel beter als hij Engels spreekt.


__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2024, 21:29   #39
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.273
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Maar zijt gerust: de nva is van mening dat de kennis van het Frans belangrijk is en blijft. Zelfs in het toekomstige zelfstandige Vlaanderen.
Frans is belangrijk, Spaans, Arabisch, Chinees ook. Hier vraagt toch ook niemand om die talen te verbieden?
De vraag is of je 100% vd Vlamingen moet blijven verplichten Frans te leren. 8 jaar lang. (terwijl maar een paar procent dat ooit nodig zal hebben).

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 9 februari 2024 om 21:30.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2024, 22:24   #40
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Dus zelfs in een onafhankelijk Vlaanderen blijven jullie aan de Belgische leiband lopen.
De Vlaming mag niet zelf kiezen, nu niet en nooit niet volgens de N-VA, welke talen ze willen leren.

Ik besef nu maar eerst ten volle hoe idioot ik was toen ik N-VA stemde, jullie hebben helemaal niet het beste voor met Vlaanderen en de Vlaming.
Ik vind het triestig hoe jouw geest vertroebeld is.
Denk jij nu echt dat mocht een bepaalde Vlaming zeer goed Duits kunnen, hij aan een Duitse leiband zou lopen?

Een goede kennis van het Frans is een pluspunt, ook en vooral in een toekomstig zelfstandig Vlaanderen, om onze internationale reputatie, handel, welvaart ... enz enz. uit te breiden.

Een goede raad: ontwikkel je geest. Groei in je gedachten. Wees niet bang van je eigen schaduw.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:23.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be