Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 september 2019, 09:24   #1
araneus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.117
Standaard geen parkeerplaatsen rond scholen?

Weer een wereldvreemd voorstel. Alle parkeerplaatsen in een straal van 50 m rond een school moeten verdwijnen! Ik heb zelden grotere onzin gehoord.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20190920_04618406

Nogal wat scholen bevinden zich in de steden en rond de scholen wonen mensen. Deze mensen mogen hun auto dan niet meer in de buurt van hun huis parkeren? Waarschijnlijk hebben ze heir nog niet over nagedacht.
Bovendien, veel mensen brengen hun kinderen naar de school met de auto en rijden daarna door naar het werk. Zo'n ochtendplanning is al moeilijk genoeg.

Bij mij thuis ziet een ochtend er als volgt uit. Ik neem de trein naar het werk. Ik woon vlakbij het station in Mechelen en werk vlakbij het station in Berchem. Dat is een makkelijke keuze. Mijn vrouw neemt de auto naar haar werk en neemt de twee jongste mee naar de school. Ze passeert voorbij de school, er is dus geen extra rit met de auto nodig.

Enkele jaren geleden werd in de school van mijn kinderen ook al een voorstel gedaan om een 10 -tal parkeerplaatsen weg te halen. Hierdoor kon het voetpad veel breder worden en kon er een zone voor stalling van fietsen gecreëerd worden. Gelukkig heeft de stad dit voorstel niet volledig gevolgd en zijn er maar 4 parkeerplaatsen opgeofferd.
Mijn voorstel was om een kleine groene zone op te offeren als fietsenstalling. De groenzone is noord gericht waardoor er niet veel wil groeien en doet nu eigenlijk dienst als vuilbak. Liever een vuilbak dan parkeerplaatsen natuurlijk.
Natuurlijk kwam dit voorstel van werkschuw tuig. Een aantal moeders brengt hun kroost naar de school en gaan daarna in de Hema ontbijten voor 1 euro. In het beste geval werkt hun man, in veel gevallen ook niet. Wat dit gespuis nog gemeen heeft is hun afgunst. Alles wat ze zich niet kunnen veroorloven wordt verketterd!
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2019, 11:29   #2
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
Weer een wereldvreemd voorstel. Alle parkeerplaatsen in een straal van 50 m rond een school moeten verdwijnen! Ik heb zelden grotere onzin gehoord.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20190920_04618406

Nogal wat scholen bevinden zich in de steden en rond de scholen wonen mensen. Deze mensen mogen hun auto dan niet meer in de buurt van hun huis parkeren? Waarschijnlijk hebben ze heir nog niet over nagedacht.
Bovendien, veel mensen brengen hun kinderen naar de school met de auto en rijden daarna door naar het werk. Zo'n ochtendplanning is al moeilijk genoeg.

Bij mij thuis ziet een ochtend er als volgt uit. Ik neem de trein naar het werk. Ik woon vlakbij het station in Mechelen en werk vlakbij het station in Berchem. Dat is een makkelijke keuze. Mijn vrouw neemt de auto naar haar werk en neemt de twee jongste mee naar de school. Ze passeert voorbij de school, er is dus geen extra rit met de auto nodig.

Enkele jaren geleden werd in de school van mijn kinderen ook al een voorstel gedaan om een 10 -tal parkeerplaatsen weg te halen. Hierdoor kon het voetpad veel breder worden en kon er een zone voor stalling van fietsen gecreëerd worden. Gelukkig heeft de stad dit voorstel niet volledig gevolgd en zijn er maar 4 parkeerplaatsen opgeofferd.
Mijn voorstel was om een kleine groene zone op te offeren als fietsenstalling. De groenzone is noord gericht waardoor er niet veel wil groeien en doet nu eigenlijk dienst als vuilbak. Liever een vuilbak dan parkeerplaatsen natuurlijk.
Natuurlijk kwam dit voorstel van werkschuw tuig. Een aantal moeders brengt hun kroost naar de school en gaan daarna in de Hema ontbijten voor 1 euro. In het beste geval werkt hun man, in veel gevallen ook niet. Wat dit gespuis nog gemeen heeft is hun afgunst. Alles wat ze zich niet kunnen veroorloven wordt verketterd!
Kunt ge echt geen 50 meter meer stappen?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2019, 11:48   #3
araneus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.117
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Kunt ge echt geen 50 meter meer stappen?
50 m stappen en een drukke weg oversteken, wachten aan de verkeerslichten, ... Als dat niet hoeft doe ik dat niet.
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2019, 11:59   #4
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Probleem is ontstaan doordat men historisch de auto teveel gefaciliteerd heeft, ook aan scholen, door een ondoordacht - zeg maar bijzonder dwaas beleid. Ik ken ook scholen waar men enorme parkings heeft aangelegd net voor de school. Het gevolg is dat men als het ware de ouders uitnodigt om met de auto te komen en dat doen ze dan ook, liefst langs wegen waar ze niet mogen rijden.

Die generatie kinderen wordt dus groot gebracht op de achterbank van de auto en leert vooral om alle verplaatsingen AUTO-matisch met de wagen te doen. Op die manier wordt aldus de nieuwe generatie auto-idioten geboren.

Thans zouden ouders tot op de speelplaats rijden en is het aan scholen levensgevaarlijk ... door de auto. Links parkeren, op het zebrapad, net ervoor om vervolgens de kinderen te laten oversteken, deuren openzwaaien zonder te kijken - het is onvoorstelbaar.

Kortom, minder parkeer plaatsen en vooral schoolstraten zonder automachines lijken me een uitstekend idee. De school omgeving zal er veel veiliger door worden dan dat dit thans het geval is en men doet tevens iets opvoedkundig aan het autofundamentalisme.
__________________
Ignorance is bliss

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 20 september 2019 om 12:01.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2019, 16:33   #5
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.148
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Probleem is ontstaan doordat men historisch de auto teveel gefaciliteerd heeft, ook aan scholen, door een ondoordacht - zeg maar bijzonder dwaas beleid. Ik ken ook scholen waar men enorme parkings heeft aangelegd net voor de school. Het gevolg is dat men als het ware de ouders uitnodigt om met de auto te komen en dat doen ze dan ook, liefst langs wegen waar ze niet mogen rijden.

Die generatie kinderen wordt dus groot gebracht op de achterbank van de auto en leert vooral om alle verplaatsingen AUTO-matisch met de wagen te doen. Op die manier wordt aldus de nieuwe generatie auto-idioten geboren.

Thans zouden ouders tot op de speelplaats rijden en is het aan scholen levensgevaarlijk ... door de auto. Links parkeren, op het zebrapad, net ervoor om vervolgens de kinderen te laten oversteken, deuren openzwaaien zonder te kijken - het is onvoorstelbaar.

Kortom, minder parkeer plaatsen en vooral schoolstraten zonder automachines lijken me een uitstekend idee. De school omgeving zal er veel veiliger door worden dan dat dit thans het geval is en men doet tevens iets opvoedkundig aan het autofundamentalisme.
ik denk dat je vooral gescheiden brede fietsstrades naar de scholen moet aanleggen zodat kinderen maximaal via die fietsstrades kunnen pendelen tussen huis en school
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2019, 18:08   #6
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.275
Standaard

Wat een algemene blinde maatregel.
Toegegeven: je komt er mee in de gazet.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2019, 11:32   #7
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Het is lastig geworden met dat parkeren.
Jullie klagen over 50 meter.
In de stad hebben wij in kilometers de ronde geen plaats meer om nog te parkeren.
Als je weet dat onze bestelwagen vol materiaal zit moet je maar eens indenken wat dit wil zeggen als je ergens moet werken en gerief moet dragen km ver.

En dat allemaal om de parkings te vullen bij degene die daar inmiddels al op plaats 67 van de rijkste Belgen mee is gekomen.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 21 september 2019 om 11:33.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2019, 14:39   #8
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.012
Standaard

Schoolpoorten rond het begin en eind van de lessen. Dat is een plaats en tijdstip om te vermijden. Opgefokte ouders die hun kinderen komen afzetten of ophalen.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:19.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be