Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 27 juni 2020, 16:58   #1
N-Vb
Minister-President
 
N-Vb's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2013
Locatie: Vlaanderen, België, Europa
Berichten: 4.345
Standaard Corona zorgt voor onderwijshervorming

‘De coronacrisis was een openbaring.’ ?*Anthe Desmaretz is 16 en volgt de richting moderne talen-wetenschappen aan het DvM Humanoria in Aalst. ‘Ik heb al jaren niet meer zo’n goed rapport gehad.’ De voorbije maanden volgde ze, net als ?*honderdduizenden andere leerlingen, onderwijs vanop afstand.
‘Ik heb last van concentratieproblemen,’ zegt Desmaretz. ‘Toetsen maak ik altijd met een hoofdtelefoon op zonder geluid.’ Tot voor de coronacrisis ging ze elke dag naar school, binnen het karkas van een strak lessenrooster. Corona sloeg dat kader aan diggelen. Plots kreeg ze meer vrijheid. ‘Ik maakte mijn taken op eigen tempo en aan vakken waar ik moeite mee had, kon ik meer tijd besteden.’
Ook het leren ging efficiënter. ‘Wat ik in een maand op school deed, deed ik in één week thuis.’ Op school is er heel wat afleiding. ‘Als een leerling een vraag stelt waar ik geen boodschap aan heb, ben ik afgeleid. Nu kon ik mijn tijd beter besteden. Normaal ben ik altijd erg gestrest, thuis gleed die stress van mij af.’

Weg met de klassieke schoolweek
De afgelopen maanden waren niet voor iedereen een verademing. Voor directies en leerkrachten was de coronacrisis een stressvolle en moeilijke periode. In sneltempo moesten scholen schakelen en soms blindvaren.
‘Het had veel voeten in de aarde’, beaamt Dirk Kerckhoven, directeur van Don Bosco in het Brusselse Sint-Pieters-Woluwe. Hij stuurde sinds donderdagavond 12 maart, toen beslist werd om de scholen te sluiten, elf keer een mail naar de ouders. Hij nam acht instructiefilmpjes op om taalproblemen te omzeilen. Hij communiceerde drie weken lang dagelijks met de leerkrachten. De school verzamelde 107 laptops: via het laptopproject van ?*minister Ben Weyts (N-VA), donaties van stichtingen, eigen aankopen en in bruikleen van firma’s.
‘Het onderwijsveld keuvelt al twintig jaar over afstandsleren. Dat debat is nu eindelijk beslecht. Fini’
Directeur Don Bosco Sint-Pieters-Woluwe
De coronacrisis heeft heel wat pijn?*punten van het onderwijs blootgelegd. De gebrekkige infrastructuur, de groeiende kloof tussen leerlingen, de beperkte middelen. Scholen vochten niet alleen tegen het virus, maar ook tegen zichzelf.
Toch is dit een momentum. Daar is de directeur zeker van. ‘Mainstream onderwijs is dood’, is het krasse besluit van Kerckhoven. De crisis heeft zijn ogen geopend. De katholieke tso- en bso-school neemt een drastische beslissing: volgend schooljaar wordt er niet alleen op woensdag, maar ook op dinsdag voor afstands?*onderwijs gekozen. ‘Het onderwijsveld keuvelt al twintig jaar over afstandsleren. Dat debat is nu eindelijk beslecht. Fini.’ Ook de dagstructuur krijgt anders vorm: in plaats van acht lesuren kiest de school op dinsdag voor acht halve uren – of vier klokuren.
Als een geroutineerd manager tekent Kerckhoven op een whiteboard hoe het aanbod in zijn school de komende vijf jaar kan en zal veranderen. Weg van de klassieke schoolweek. Weg van de traditionele studierichting. ‘Wie nu niet springt, is een grijze muis. Evidenties zijn in vraag gesteld. Het zou zonde zijn om de positieve verworvenheden niet structureel op te nemen en te verduurzamen.’

Oefeningen op maat
Leerkrachten worstelen al jaren om onderwijs op maat aan te bieden – differentiëren in het vakjargon. De coronacrisis plaatste hen voor een nieuwe realiteit. De verschillen tussen leerlingen werden zichtbaarder en verder uitgediept. Onderwijs op maat was niet langer een extraatje, maar een absolute noodzaak.
Sommige scholen staan al heel ver. ‘Een leerkracht met een krijtje voor een klas met 24 leerlingen: dat is passé, merkten we’, zegt Maggy Vankeerberghen, directrice van het technisch atheneum in Halle (GO!). De leerlingen zijn divers. Er zijn leerlingen met leerstoornissen en velen hebben een anderstalige thuissituatie. Het antwoord uit Halle: technologie. ‘We zijn 100 procent digitaal gegaan om te differentiëren.’ De school ruilde enkele jaren geleden de fysieke handboeken in voor laptops.
Veel scholen die op maat willen werken, wenden zich tot de digitale mogelijkheden. ‘Technologie is bij ons geen doel op zich, wel een middel om haalbaar te differentiëren,’ zegt Maarten Devos, theoloog van opleiding en beleidsmedewerker ICT op de secundaire freinetschool ‘tvier in Kortrijk. Wie wil weten waar veel Vlaamse scholen over vijf jaar zullen staan, gaat er best eens op de koffie.
‘We geloven erg in artificiële intelligentie,’ zegt Devos, ‘omdat het precies begrijpt wat je nodig hebt om vooruit te gaan. Daar draait differentiëren rond: telkens dat ene element zoeken waardoor jij een stap vooruit zet. Soms betekent dat een stap terug, soms sla je er een paar over.’ In het eerste en derde jaar werkt ‘tvier met adaptieve wiskunde-oefeningen via Scandinavische software, Eduten. ‘Wat zien we als onze leerlingen dat gebruiken? Na vijftig ?*minuten zijn ze met compleet verschillende oefeningen bezig.’
De freinetschool valt onder de katholieke koepel en werd drie jaar geleden opgericht met differentiatie als expliciet onderdeel van haar DNA. Daarom heeft elke leerling er een laptop en werkt de school met het softwareprogramma Canvas, dat vooral in het hoger onderwijs wordt gebruikt. Leerlingen krijgen er binnen de spelregels van de school autonomie om zelf hun week samen te stellen. ‘Je kunt groepjes leerlingen maken, waardoor je vlug kunt schakelen’, zegt Devos. ‘En je kunt zo ook meer aandacht besteden aan vakken die hen moeilijk liggen.’
Het gaat niet om geïndividualiseerd onderwijs, beklemtoont Devos. ‘Daar hebben we trouwens de middelen niet voor. Voor mij houdt deze school het midden tussen individueel en collectief onderwijs.’
Scholen moeten het warm water niet uitvinden: evidencebased methoden liggen voor het rapen. Maar Wouter Smets (Karel De Grote Hogeschool), die onderzoek deed naar differentiatie, maakt zich zorgen. ‘Het moest allemaal wel heel snel gaan. Differentiatie kan zeer effectief zijn, maar bij verkeerd gebruik is het dat niet en gaat het tegen het belang van de leerlingen in. Het is een complex verhaal waar leraars zich goed over moeten informeren.’
Volgens onderwijsexpert Martin Valcke (UGent) zal de komende jaren het belang van het persoonlijke leertraject in elke school toenemen. ‘Dat hoeft geen synoniem te zijn voor individuele trajecten. Ook via kleinere groepen of niveaugroepen kan er sterk gediversifieerd worden.’ In het ?*basisonderwijs is het in veel scholen al de norm, in het secundair is er nog een lange weg af te leggen. Op platformen als Bingel (uitgeverij Van In) krijgen leerlingen uit het basisonderwijs oefeningen op maat. De laatste drie jaar steeg het aantal leerlingen op Bingel van 221.093 naar 351.855.

Blinde vernieuwingsdrang
Leidt de crash course digitale didactiek van de afgelopen maanden tot de definitieve doorbraak van technologie in het onderwijs? De digitale versnelling door de ?*coronacrisis is alleszins onmiskenbaar. Bij het Kortrijkse bedrijf Signpost, de marktleider in ICT-oplossingen voor het onderwijs, tekenen ze ongekende groeicijfers op. Volgend schooljaar gaan 35.000 nieuwe leerlingen in het secundair aan de slag met laptops, een dubbele groei tegenover dit schooljaar. In totaal gaat het om 100.000 leerlingen in het secundair. Scholen die de digitale weg al waren ingeslagen, zien zich gesterkt in hun beslissing.
Fien Depaepe van het centrum voor Instructiepsychologie en -technologie (KU Leuven) hoopt dat de coronacrisis een hefboom kan zijn voor meer technologie in het onderwijs. ‘Het aanbod van educatieve technologie krijgt door de coronacrisis een boost. Leerkrachten hebben zich plots en urgent moeten professionaliseren in digitale didactiek. Ik denk dat de impact blijvend is, zonder het effect te overroepen. Vergeet niet dat we hier echt naar extremen zijn gegaan. Niet alles is even doordacht gebeurd. Leerkrachten hebben ook de nadelen gezien, ze zijn ook tegen barrières gelopen.’
Dirk Van Damme, senior counsellor bij het Directorate for Education and Skills van de Oeso, sluit zich daarbij aan. ‘Ik denk ook dat leerkrachten hebben gemerkt dat veel platforms niet bieden wat ze verwachtten. Eigenlijk is de mate waarin technologie de afgelopen maanden is gebruikt relatief simplistisch geweest: lessen via videostreaming, contact via email of Skype … Technologisch gezien zijn er veel meer mogelijkheden. Internationaal zijn er educatieve leerplatformen die met artificiële intelligentie worden aangestuurd.’ Loopt Vlaanderen dan achter? ‘We hebben een degelijke technologische basis,’ zegt Van Damme. ‘Maar met de gesofisticeerde technologie moet Vlaanderen eigenlijk nog beginnen.’
Dirk Van Damme waarschuwt voor blinde vernieuwingsdrang. ‘Meer technologie leidt niet automatisch tot meer kwaliteit. Het idee leeft dat onbezonnen innovatie in Vlaanderen verantwoordelijk is geweest voor de daling van kwaliteit. We mogen niet dezelfde fout maken door nu holderdebolder technologie te vertrouwen.’

Elitaire droom?
De coronacrisis heeft meer dan ooit de sociale functie van de school onderstreept. Leerlingen misten al snel hun vrienden en zelfs de leerkrachten. Niemand pleit dan ook voor fulltime afstandsonderwijs. Ook in Sint-Pieters-Woluwe zal contact?*onderwijs een redding blijven voor veel leerlingen: kwetsbare jongeren blijven er altijd welkom. Digitaal onderwijs hoeft niet noodzakelijk thuis te zijn.
‘Op school is altijd het best’, zegt Issam Chahboum stellig. Hij is 21 en doet voor de derde keer het zesde middelbaar in de richting autotechniek. Hij heeft net zijn geïntegreerde proef – zijn eindwerk – verdedigd. De voorbije maanden waren lastig. ‘In de klas zit je niet met oortjes in en met de gsm in de hand. Thuis wel. Ik was maar half geconcentreerd.’
Door privéproblemen verloor Chahboum de voorbije jaren zijn motivatie en inspiratie, maar hij hoopt dit schooljaar af te studeren. ‘Op school is er structuur. Er zijn mensen die je helpen en je vragen beantwoorden. Leerkrachten zijn zelf ook jong geweest: ze hebben het beste met me voor.’ Daar is hij dankbaar voor. ‘Deze school heeft me veel kansen gegeven.’
‘Wij gaan nooit bewust kiezen voor afstandsonderwijs,’ zegt Maarten Devos van ‘tvier in Kortrijk. ‘Het gemeenschapsgevoel op school is erg belangrijk om conflicten en schooluitval tegen te gaan. Je moet jongeren dichtbij houden. Als het thuis misloopt, of er gebeurt iets in hun puberteit, dan heb je een relatie waarop je kunt bouwen. Die band kan alleen op school worden gecreëerd.’
Is meer technologie op school een elitaire droom? Directeur Kerckhoven vindt het een illusie dat de school van de toekomst gericht is op aso-leerlingen. 90 procent van zijn leerlingen heeft een migratieachtergrond. 70 procent een moeilijke thuissituatie. ‘We merken ook bij onze leerlingen positieve effecten van het online leren. De duidelijke structuur en heldere afspraken zijn voor velen een verademing. We merken dat veel underachievers nu overachievers zijn.’
Toch bleek de afgelopen maanden dat veel leerlingen geen eigen laptop of rustige studieplek hebben. ‘Nochtans is dat een absolute voorwaarde’, zegt Kerkchoven. Hoewel er veel inspanningen werden geleverd om jongeren van het nodige materiaal te voorzien, blijft de onderfinanciering in ICT een pijnpunt.

Kers op de taart
Ziet het Vlaamse onderwijs er anders uit na corona? De crisis lijkt de noodzakelijke katalysator die hard nodig was. ‘Over vijf jaar willen we heel uiteenlopende modules aanbieden’, zegt Kerckhoven. ‘De gemiddelde leerling: wie is dat vandaag nog? We moeten elke leerling screenen, in gesprek gaan en kijken welk traject die bij hem of haar past. De ene leerling profiteert van meer afstandsonderwijs, de andere leerling wil graag voltijds op school zijn.’
‘Het is vreemd om te zeggen, maar corona was voor ons de kers op de taart. Dit is het uitgelezen moment om het debat over de toekomst van het onderwijs te openen en verder te voeren’ zegt Vankeerberghen uit Halle. ‘Klassieke scholen dreigen op een dag wakker te worden in een andere wereld. Ze lopen dan plots geen vijf , maar misschien wel twintig jaar achter.’
Komt door corona ook de klassieke schoolweek onder druk te staan? Leerlingen lijken vragende partij. Volgens een bevraging van de Vlaamse Scholierenkoepel wil 72 procent van de scholieren meer thuiswerken tijdens de schooluren. De meeste leerlingen waarderen ook de autonomie die ze tijdens de coronacrisis hebben gekregen.
‘Het duurt een paar schooljaren voor het systeem niet alleen technisch, maar ook pedagogisch op punt staat’, merkt Vankeerberghen op. ‘Aanvankelijk kwam er veel kritiek op onze beslissing om volledig digitaal te gaan – zowel van ouders als leerkrachten. Nu is iedereen overtuigd.’ Bron: de Standaard


Misschien zijn er wel meer A-attesten dan gewoonlijk, maar of de leerlingen evenveel geleerd hebben als normaal blijft een vraag.
In het SO zal men overgaan tot een 4 dagen lesweek, woensdag geen school.
Een nieuw onderwijssysteem met invoering van digitaal onderwijs is zeker mogelijk en biedt tal van voordelen:
- leerlingen kunnen op hun eigen tempo studeren via PC
- leerlingen die achterop blijven kunnen extra begeleiding krijgen
- er zijn minder verplaatsingen nodig
N-Vb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2020, 06:36   #2
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Het stukgemaakte onderwijs krijgt nu eindelijk een vergelijkingspunt: zelfstudie. Het grote probleem met het onderwijs is gewoon dat het veelal een staatsmonopolie is, en wie dat zegt, weet "slecht product". In landen waar er nog een beetje concurrentie is, zoals in Belgie (Vlaanderen) gaat het minder snel dan in heel monolitische landen zoals Frankrijk, waar de snelheid van kwaliteitsverlies ongelofelijk is. Onderwijs is een van de weinige "technologieen" die de laatste 40 jaar zwaar verslechterden in kwaliteit ; bijna al de rest verbeterde, geneeskunde, elektronica, bouwkunde, mechanica.... overal maakte men gigantische vooruitgang. Maar onderwijs is een "technologie" die dik achteruit boerde. Wat men destijds met minder middelen en minder tijd kon, is nu onmogelijk gebleken met veel meer middelen en meer tijd.

Maar ja, zolang men het staatsmonopolie op het onderwijs kon behouden, en het prive initiatieven op dat vlak het leven kon zuur maken EN de mythe onderhouden dat de school een soort van onaanraakbaar heilig goed was, zag de gewone consument niet direct HOE SLECHT het was, en HOE GEMAKKELIJK het is om beter te doen.

Tot nu, waar men "zich moest behelpen met zijn eigen middelen" en vaststellen dat dat stukken beter werkt !

Het gaat bijzonder moeilijk worden, en men gaat waarschijnlijk bijzonder dictatoriaal worden, om proberen het staatsmonopolie te redden. Want dat staatsmonopolie is noodzakelijk om de jeugd dom, irrationeel en geindoctrineerd te houden natuurlijk - dat is altijd de functie geweest van staatsonderwijs sinds Karel de Grote het uitgevonden heeft.

Hoe komt het dat het ooit wat beter werkte ? Er is maar een klein venster in de tijd geweest waar het staatsonderwijs zijn best deed om kwaliteit te leveren, en dat was rond de jaren 50-60-70, toen men in de koude oorlog de hete adem van de Soviets dacht te voelen. Toen MOEST men goed opgeleid volk produceren, en MOEST men mensen rationeel leren denken. Maw, die periode is eerder een uitzondering in het staatsonderwijs geweest. Het einde van de koude oorlog en het idee dat men daarvoor rationeel en goed opgeleide jongeren voor nodig had, heeft dat weer naar zijn normale nutteloze mediocriteit laten afzakken.

En die mediocriteit is nu zichtbaar geworden. Klassikaal onderwijs is puur tijdsverlies, vele leerkrachten hebben gewoon geen meerwaarde omdat ze zelf niet eens deftig de leerstof kennen (ttz, voldoende inzicht en afstand ervan kunnen nemen om geinspireerd de essentie kunnen over te dragen, en geen waslijst "competentietjes" aframmelen zodat ze het vakje kunnen aanvinken).

"de groep" is in heel vele gevallen eerder storend omdat daar idioten tussen zitten die het plezanter vinden om de clown uit te hangen dan om te leren.

Kortom, voor iemand die een beetje gemotiveerd is, gaat het 100 keer sneller op uw eigen, met boeken en audio-visuele middelen, dan in een klassikale omgeving.

Het lulligste van al is dat men tijdens deze periode soms de combinatie gemaakt heeft van de nadelen van elk van die dingen: een "virtuele klas" waar de leraar met Zoom of Discord of zo zijn tronie in de huiskamer van de gezinnen kwam neerpoten, om even hard te lullen op scherm, dan hij dat voor de klas doet, en men de leerlingen dus toch hun tijd en energie kon afpakken en nutteloos omzeep helpen. Dat combineert het ongemak van het audio-visuele EN de idiote nutteloosheid van de "klas" en het tijdsverlies dat daarmee gepaard gaat.

Waarschijnlijk gaat het "terugvechten" van het staatsmonopolie langs die kant gaan: leerlingen verplichten van hun tijd te verdoen in virtuele klassen, zodat ze de kans niet krijgen om echt efficient te leren - wat de hoofdbedoeling is van staatsonderwijs: de jeugd dom houden.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2020, 07:01   #3
Der Wanderer
Europees Commissaris
 
Der Wanderer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 februari 2005
Berichten: 7.745
Standaard

Ik weet niet of het staatsonderwijs voor de jaren 50 zo slecht was. Wel is het zo dat het gedurende een aantal decennia de klassendiscriminatie wist uit te bannen zonder aan nivellering te doen. De paradox van de toenemende sociale welvaart was natuurlijk wel het ontstaan van een consumptiemaatschappij die de aandacht wegneemt van abstractere, literaire, filosofische, ethische inhoud, met nivellering tot gevolg. (Wat men tegenwoordig 'filosofie' noemt, is veelal gewoon 'debatteren'). Het valt dan ook te vrezen dat indien werk gemaakt zou worden van 'kwalitatiever onderwijs' dit vooral de economie ten goede zal komen, terwijl de meer fundamentele takken van het weten verwaarloosd blijven. Daarnaast zag de gegoede middenklasse in de inhoudelijke nivellering een kans om haar positie te versterken: 'vaardigheden' zonder inhoudelijke hefbomen bevoordelen immers het behoud van de bestaande klassenposities. Dit alles bevestigt enkel dat wie 'meer' wil steeds ook 'hoger' en 'beter' moet willen, anders zakt elke tijdelijke 'vooruitgang' iets later weer in of wordt ze zelfs regressief. 'De staat' heeft daar weinig mee te maken.

Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 28 juni 2020 om 07:09.
Der Wanderer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2020, 07:09   #4
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer Bekijk bericht
Ik weet niet of het staatsonderwijs voor de jaren 50 zo slecht was.
Zeg ik ook ! Het was toen vrij goed. Door de koude oorlog.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2020, 07:13   #5
Der Wanderer
Europees Commissaris
 
Der Wanderer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 februari 2005
Berichten: 7.745
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Zeg ik ook ! Het was toen vrij goed. Door de koude oorlog.
Je schreef: "Er is maar een klein venster in de tijd geweest waar het staatsonderwijs zijn best deed om kwaliteit te leveren, en dat was rond de jaren 50-60-70". Ik weet echter niet of het voordien 'slechter' was. Integendeel, zelfs toen al was er sprake van 'vereenvoudiging' (Van den Berg schreef daar al over in 1956, in zijn "Metabletica"). Maar bon, dat zijn nu details.
Der Wanderer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2020, 07:19   #6
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer Bekijk bericht
De paradox van de toenemende sociale welvaart was natuurlijk wel het ontstaan van een consumptiemaatschappij die de aandacht wegneemt van abstractere, literaire, filosofische, ethische inhoud, met nivellering tot gevolg. (Wat men tegenwoordig 'filosofie' noemt, is veelal gewoon 'debatteren'). Het valt dan ook te vrezen dat indien werk gemaakt zou worden van 'kwalitatiever onderwijs' dit vooral de economie ten goede zal komen, terwijl de meer fundamentele takken van het weten verwaarloosd blijven.
Kijk, dat is precies het soort fout die sociale denkers van het onderwijs maken, en juist NIET de elite. Men moet vermijden om samenzweringen te zien waar er geen zijn: de intellectuele elite wil het volk niet speciaal dom houden. Ik heb nog maar weinig intellectuelen gezien die niet willen dat hun kennis ruim verspreid wordt. Nee, het is eerder een VRAAG van een aantal "sociaal bekommerde idioten" die abstractie wil bannen omdat het "elitair" zou zijn. De hardste "sociale voorvechters" in het onderwijs zijn precies die onnozelaars die abstractie willen bannen, en die "vaardigheden" pushen, omdat zij DENKEN dat abstract denken iets is dat enkel maar "elitaire genen" aankunnen, en dat de "elite" aan "selectie" wil doen door "nutteloze abstractie" aan te wenden als wapen tegen "het gewone volk", om hun eigen jongeren "voorrang te geven".

Het zijn die onnozelaars die precies het "gewone volk" de toegang ontzegd hebben tot het abstracte denken via de school, zodat dat inderdaad enkel nog maar doorgegeven wordt in familiale kring. Nadien stellen ze hun eigen falen vast en is het de vlucht vooruit: aangezien jongeren uit de betere middenstand en elitaire milieus thuis WEL abstractie meegekregen hebben, en dat op school geband werd, kunnen die jongeren het uiteindelijk nog veel beter dan die kinderen van het volk die hun kans niet gekregen hebben (omdat het juist geschrapt werd op school !). En krijgen we de zelf-bevestiging dat selectie op abstractie de kinderen van de elite bevoordeligt.

Hierdoor wil men nu elke "selectie" op basis van abstractie schrappen.

Maar abstractie is essentieel in het onderwijs. Abstractie is de kunst om het essentiele van het overtollige te scheiden in het denken, en is absoluut noodzakelijk als men EFFICIENT wil onderwijzen.

Je zou kunnen leren "noten tellen", en "bessen tellen", en "kinderen tellen", en "bananen tellen". Dat is "concrete vaardigheid".

Of je kan leren "abstract tellen". En van de slag kan je in 1 keer noten, bessen, kinderen, bananen en nog veel meer tellen.

Abstractie is de kunst om met weinig denkwerk, vele vaardigheden tegelijkertijd meester te worden.

Dat willen bannen van onderwijs is van het onderwijs een hopeloze stapel onsamenhangende vaardigheidjes maken - exact wat die "sociaal ingestelde reformateurs" gedaan hebben.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2020, 07:22   #7
Der Wanderer
Europees Commissaris
 
Der Wanderer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 februari 2005
Berichten: 7.745
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer Bekijk bericht
Je schreef: "Er is maar een klein venster in de tijd geweest waar het staatsonderwijs zijn best deed om kwaliteit te leveren, en dat was rond de jaren 50-60-70". Ik weet echter niet of het voordien 'slechter' was. Integendeel, zelfs toen al was er sprake van 'vereenvoudiging' (Van den Berg schreef daar al over in 1956, in zijn "Metabletica"). Maar bon, dat zijn nu details.
Wat die periode van de jaren 50-60-70 betreft: je kunt daar eigenlijk niet zonder een tragisch gevoel naar kijken. Die periode hebben we even kunnen zien wat zoal MOGELIJK is, maar tegelijk bevatte het ook al de kiemen van de afbraak: 1) de consumptiemaatschappij, 2) het verzet tegen de consumptiemaatschappij door degenen die er later nog sterker in verstrikt zouden raken (mei '68), 3) de tijdelijke verplaatsing van de kapitalistische roof naar het financiële vanaf 1971 om een direct conflict met de gewone mensen te vermijden dat hen 'op verkeerde gedachten' had kunnen brengen. Door de vooruitgang niet te verankeren in een ethisch-intellectuele zin en door tegelijk het kapitalisme te axiomatiseren (en dan meer bepaald een kapitalisme in paaiende, schijnvriendelijke vorm) moesten de 'gouden jaren' wel tijdelijk zijn. Nochtans, er is even een glimp geweest van wat mogelijk maar nooit voltooid werd. Elke vooruitgang echter moet 'omhooggang' zijn, anders is duurzaamheid niet mogelijk.
Der Wanderer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2020, 07:23   #8
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer Bekijk bericht
Ik weet echter niet of het voordien 'slechter' was.
Voor de jaren 50 werd er maar weinig denken ontwikkeld, en was onderwijs essentieel toch wel een vorm van "honden dresseren" he. Ik overdrijf, maar het komt daar toch een beetje op neer. Het "zelfstandig leren denken" kwam maar weinig aan bod in het voor-oorlogse onderwijs, waar wij trouwens terug naartoe gaan (op een andere manier).
De meester debiteerde ontegenspreekbare "feiten", en de leerlingen moesten dat leren, en opzeggen. Hij leerde hen onfeilbare methoden, en de leerlingen moesten die tot in de perfectie kunnen nadoen.

Let op: dat HOORT bij het onderwijs. Vooral in het begin. Eerst moet ge dinges kunnen en kennen, voor ge erover kunt beginnen te denken.

Laatst gewijzigd door patrickve : 28 juni 2020 om 07:33.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2020, 07:36   #9
Der Wanderer
Europees Commissaris
 
Der Wanderer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 februari 2005
Berichten: 7.745
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Kijk, dat is precies het soort fout die sociale denkers van het onderwijs maken, en juist NIET de elite. Men moet vermijden om samenzweringen te zien waar er geen zijn: de intellectuele elite wil het volk niet speciaal dom houden. Ik heb nog maar weinig intellectuelen gezien die niet willen dat hun kennis ruim verspreid wordt. Nee, het is eerder een VRAAG van een aantal "sociaal bekommerde idioten" die abstractie wil bannen omdat het "elitair" zou zijn. De hardste "sociale voorvechters" in het onderwijs zijn precies die onnozelaars die abstractie willen bannen, en die "vaardigheden" pushen, omdat zij DENKEN dat abstract denken iets is dat enkel maar "elitaire genen" aankunnen, en dat de "elite" aan "selectie" wil doen door "nutteloze abstractie" aan te wenden als wapen tegen "het gewone volk", om hun eigen jongeren "voorrang te geven".

Het zijn die onnozelaars die precies het "gewone volk" de toegang ontzegd hebben tot het abstracte denken via de school, zodat dat inderdaad enkel nog maar doorgegeven wordt in familiale kring. Nadien stellen ze hun eigen falen vast en is het de vlucht vooruit: aangezien jongeren uit de betere middenstand en elitaire milieus thuis WEL abstractie meegekregen hebben, en dat op school geband werd, kunnen die jongeren het uiteindelijk nog veel beter dan die kinderen van het volk die hun kans niet gekregen hebben (omdat het juist geschrapt werd op school !). En krijgen we de zelf-bevestiging dat selectie op abstractie de kinderen van de elite bevoordeligt.

Hierdoor wil men nu elke "selectie" op basis van abstractie schrappen.

Maar abstractie is essentieel in het onderwijs. Abstractie is de kunst om het essentiele van het overtollige te scheiden in het denken, en is absoluut noodzakelijk als men EFFICIENT wil onderwijzen.

Je zou kunnen leren "noten tellen", en "bessen tellen", en "kinderen tellen", en "bananen tellen". Dat is "concrete vaardigheid".

Of je kan leren "abstract tellen". En van de slag kan je in 1 keer noten, bessen, kinderen, bananen en nog veel meer tellen.

Abstractie is de kunst om met weinig denkwerk, vele vaardigheden tegelijkertijd meester te worden.

Dat willen bannen van onderwijs is van het onderwijs een hopeloze stapel onsamenhangende vaardigheidjes maken - exact wat die "sociaal ingestelde reformateurs" gedaan hebben.
Ik ben het daar natuurlijk mee eens, alleen zie ik dat verlies van abstractie niet als het alleenrecht van zulke 'reformateurs' maar als een van de verschijnselen van een bredere culturele erosie (waar 'rechts' dan natuurlijk gebruik van kan maken, maar dat nog terzijde). De erosie van de cultuur begint eigenlijk al bij 'verlichte' denkers als Spinoza, die 'rationaliteit' en 'begeerten' door elkaar gaan halen (in de Renaissance deed men zoiets niet, omdat men wist dat dat verschillende niveaus zijn). Maar het werd erger natuurlijk wanneer na de tweede wereldoorlog gaandeweg elke hiërarchie zelve aangevallen werd, en dan niet vanwege de gebreken ervan maar in se. Abstract denken ontaardde in het postmodernisme tot pure vorm: zeer abstract maar zonder enig leidend criterium en vandaar haast mythologisch op den duur, het 'woord' wordt een lege huls om de ervaring. Het is een grote omweg die uitmondt in de terugkeer naar de 'jungle', met daarbij een aantal profiterende kapitalistische dompteurs op de achtergrond (die zelf nog het meest tot die jungle behoren).
Der Wanderer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2020, 07:38   #10
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Voor de jaren 50 werd er maar weinig denken ontwikkeld, en was onderwijs essentieel toch wel een vorm van "honden dresseren" he. .
onderwijs is in weze kennisoverdracht
kan gij de stof vh 3e NIET kunt gij ge eigenlijk in het 4e niet veel gaan doen

het concept kennisoverdracht is compleet op de schop gegaan en wat bewijst corona? Om iedereen zich goed te laten voelen slaagt iedereen,

Erg voor de leerkrachten
tussen 13 maar en 20 juni draaien die hun nikkel af om dan te horen te krijgen dat iedereen geslaagd is en slechte punten ni meetellen

wat een gezag, ook naar leerlingen toe. De ene werkt hard en de andere heeft 5 maanden WoW gespeeld. Eindresutlaat is hetzelfde
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2020, 07:40   #11
Der Wanderer
Europees Commissaris
 
Der Wanderer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 februari 2005
Berichten: 7.745
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Voor de jaren 50 werd er maar weinig denken ontwikkeld, en was onderwijs essentieel toch wel een vorm van "honden dresseren" he. Ik overdrijf, maar het komt daar toch een beetje op neer. Het "zelfstandig leren denken" kwam maar weinig aan bod in het voor-oorlogse onderwijs, waar wij trouwens terug naartoe gaan (op een andere manier).
De meester debiteerde ontegenspreekbare "feiten", en de leerlingen moesten dat leren, en opzeggen. Hij leerde hen onfeilbare methoden, en de leerlingen moesten die tot in de perfectie kunnen nadoen.

Let op: dat HOORT bij het onderwijs. Vooral in het begin. Eerst moet ge dinges kunnen en kennen, voor ge erover kunt beginnen te denken.
Ja, inderdaad, dat is zelfs het belangrijkst. De rest komt dan 'vanzelf' wel, bij het wisselen der generaties. De complexiteit van bepaalde kennis is ook zodanig dat zelfs bij dressuur je voldoende meekrijgt van wat 'zelf denken' kan inhouden. En sowieso is niets ergers dan een leraar die ofwel zichzelf moet verloochenen in zijn kennis uit 'vriendelijkheid', ofwel effectief niet of nauwelijks meer weet dan zijn eigen leerlingen.
Der Wanderer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2020, 07:49   #12
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Kijk, dat is precies het soort fout die sociale denkers van het onderwijs maken, en juist NIET de elite. Men moet vermijden om samenzweringen te zien waar er geen zijn: de intellectuele elite wil het volk niet speciaal dom houden. Ik heb nog maar weinig intellectuelen gezien die niet willen dat hun kennis ruim verspreid wordt. Nee, het is eerder een VRAAG van een aantal "sociaal bekommerde idioten" die abstractie wil bannen omdat het "elitair" zou zijn. De hardste "sociale voorvechters" in het onderwijs zijn precies die onnozelaars die abstractie willen bannen, en die "vaardigheden" pushen, omdat zij DENKEN dat abstract denken iets is dat enkel maar "elitaire genen" aankunnen, en dat de "elite" aan "selectie" wil doen door "nutteloze abstractie" aan te wenden als wapen tegen "het gewone volk", om hun eigen jongeren "voorrang te geven".

Het zijn die onnozelaars die precies het "gewone volk" de toegang ontzegd hebben tot het abstracte denken via de school, zodat dat inderdaad enkel nog maar doorgegeven wordt in familiale kring. Nadien stellen ze hun eigen falen vast en is het de vlucht vooruit: aangezien jongeren uit de betere middenstand en elitaire milieus thuis WEL abstractie meegekregen hebben, en dat op school geband werd, kunnen die jongeren het uiteindelijk nog veel beter dan die kinderen van het volk die hun kans niet gekregen hebben (omdat het juist geschrapt werd op school !). En krijgen we de zelf-bevestiging dat selectie op abstractie de kinderen van de elite bevoordeligt.

Hierdoor wil men nu elke "selectie" op basis van abstractie schrappen.

Maar abstractie is essentieel in het onderwijs. Abstractie is de kunst om het essentiele van het overtollige te scheiden in het denken, en is absoluut noodzakelijk als men EFFICIENT wil onderwijzen.

Je zou kunnen leren "noten tellen", en "bessen tellen", en "kinderen tellen", en "bananen tellen". Dat is "concrete vaardigheid".

Of je kan leren "abstract tellen". En van de slag kan je in 1 keer noten, bessen, kinderen, bananen en nog veel meer tellen.

Abstractie is de kunst om met weinig denkwerk, vele vaardigheden tegelijkertijd meester te worden.

Dat willen bannen van onderwijs is van het onderwijs een hopeloze stapel onsamenhangende vaardigheidjes maken - exact wat die "sociaal ingestelde reformateurs" gedaan hebben.

Zijn er voor een leerkracht Nederlands (ten dienste van een publiek van 'Franstalige' jongeren, of liever: jongeren die op een school van het Enseignement de la Fédération Wallonie-Bruxelles zijn ingeschreven) methoden/mogelijkheden om dat zogezegd 'elitaire' vermogen tot abstractie aan te leren (of beter: te ontwikkelen en te stimuleren)?

Het 'programma' dat door het departement onderwijs aan zo'n leerkracht wordt opgedrongen sluit dat zo goed als uit: er zijn exact 12 thematische 'velden' die MOETEN worden geëxploreerd, en alles wat daarbuiten valt is eigenlijk niet toegelaten.

Een leerkracht die weigert zijn leerlingen voor debielen te houden, kan op nogal wat onbegrip (of erger) vanwege collega's en leidinggevenden rekenen.
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2020, 08:30   #13
Der Wanderer
Europees Commissaris
 
Der Wanderer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 februari 2005
Berichten: 7.745
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Zijn er voor een leerkracht Nederlands (ten dienste van een publiek van 'Franstalige' jongeren, of liever: jongeren die op een school van het Enseignement de la Fédération Wallonie-Bruxelles zijn ingeschreven) methoden/mogelijkheden om dat zogezegd 'elitaire' vermogen tot abstractie aan te leren (of beter: te ontwikkelen en te stimuleren)?

Het 'programma' dat door het departement onderwijs aan zo'n leerkracht wordt opgedrongen sluit dat zo goed als uit: er zijn exact 12 thematische 'velden' die MOETEN worden geëxploreerd, en alles wat daarbuiten valt is eigenlijk niet toegelaten.

Een leerkracht die weigert zijn leerlingen voor debielen te houden, kan op nogal wat onbegrip (of erger) vanwege collega's en leidinggevenden rekenen.
Tja, ik zeg maar iets: je zou zelf een cursus kunnen maken waarbij die 12 'velden' gewoon tussendoor aan bod komen 'omdat het moet', maar in feite slechts gebruikt worden als basis voor voorbeelden bij wat je echt aan het doen bent. Ik zeg maar wat, ik weet niet of het uitvoerbaar is.

Het is eigenlijk wel erg dat het uitgerekend in het Franstalig gebied (ook) zo erg is (lange tijd was dat een baken van rationeel denken). Ik had ooit een gesprek met oudere Franstaligen en die vonden zelfs de 'globale methode' te verregaand: ze vonden dat leerlingen in de lagere school eerst de letters moesten leren en pas dan de woorden als combinaties van lagere bouwstenen.

Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 28 juni 2020 om 08:32.
Der Wanderer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2020, 14:37   #14
Der Wanderer
Europees Commissaris
 
Der Wanderer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 februari 2005
Berichten: 7.745
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
De hardste "sociale voorvechters" in het onderwijs zijn precies die onnozelaars die abstractie willen bannen, en die "vaardigheden" pushen, omdat zij DENKEN dat abstract denken iets is dat enkel maar "elitaire genen" aankunnen, en dat de "elite" aan "selectie" wil doen door "nutteloze abstractie" aan te wenden als wapen tegen "het gewone volk", om hun eigen jongeren "voorrang te geven".

Het zijn die onnozelaars die precies het "gewone volk" de toegang ontzegd hebben tot het abstracte denken via de school, zodat dat inderdaad enkel nog maar doorgegeven wordt in familiale kring. Nadien stellen ze hun eigen falen vast en is het de vlucht vooruit: aangezien jongeren uit de betere middenstand en elitaire milieus thuis WEL abstractie meegekregen hebben, en dat op school geband werd, kunnen die jongeren het uiteindelijk nog veel beter dan die kinderen van het volk die hun kans niet gekregen hebben (omdat het juist geschrapt werd op school !). En krijgen we de zelf-bevestiging dat selectie op abstractie de kinderen van de elite bevoordeligt.
Tot slot nog dit: ik vind dat men toch eens zou moeten onderzoeken in hoeverre bij mei'68 en zo toch niet de rol van de middenklasse zeer groot was. De middenklasse die enerzijds wil 'binnendringen' in de hogere cenakels en die anderzijds bang werd van getalenteerde 'strevers' uit de lagere klassen die hen door de democratisering van aanvankelijk nog kwalitatief onderwijs konden 'voorbijsteken'. Die laatsten waren veeleer dankbaar, zou je denken, voor de hen aangereikte mogelijkheden. Vanaf de jaren zeventig en zeker de jaren tachtig stond de middenklasse centraal in wat nog overbleef van het sociale compromis na de wereldoorlog: het gekende 'verraad' vanwege de babyboomer-'elite' tegenover de arbeidersklasse. Voer voor onderzoek.

Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 28 juni 2020 om 14:38.
Der Wanderer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2020, 15:36   #15
Erra555
Provinciaal Gedeputeerde
 
Geregistreerd: 6 augustus 2014
Berichten: 917
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
De ene werkt hard en de andere heeft 5 maanden WoW gespeeld. Eindresutlaat is hetzelfde
Ben er zeker van dat diegene die 5 maanden WoW heeft gespeeld in een top guild meer levensvaardigheden heeft ontwikkeld dan je harde werker.

Laatst gewijzigd door Erra555 : 28 juni 2020 om 15:36.
Erra555 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2020, 17:08   #16
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Zijn er voor een leerkracht Nederlands (ten dienste van een publiek van 'Franstalige' jongeren, of liever: jongeren die op een school van het Enseignement de la Fédération Wallonie-Bruxelles zijn ingeschreven) methoden/mogelijkheden om dat zogezegd 'elitaire' vermogen tot abstractie aan te leren (of beter: te ontwikkelen en te stimuleren)?
Grammatica komt ter gedachten he.

Het was een van de functies van Latijn en Grieks: om een taal te bestuderen, puur als studie object, en zonder de minste bedoeling om daar een "gebruikstaal" van te maken, zodat men niet in de verleiding komt om het maar uit zijn botten te slaan als de "boodschap" maar overkomt.

Maar men hoeft daarvoor geen Latijn te doen he. Men kan dat evengoed in een moderne taal. Alleen is daar vaak het idee dat men "een idee gezegd moet krijgen, met of zonder fouten".
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2020, 17:18   #17
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer Bekijk bericht
1) de consumptiemaatschappij, 2) het verzet tegen de consumptiemaatschappij door degenen die er later nog sterker in verstrikt zouden raken (mei '68),
Ik heb nooit begrepen wat men altijd maar verwijt aan die "consumptie maatschappij". Elke maatschappij is een consumptie maatschappij. Consumeren is het doel van het leven. Consumeren wil zeggen: producten gebruiken, dingen die uw leven beter maken, bekomen. Wat is daar nu mis mee ?

Een maatschappij van jagers-verzamelaars was een consumptie maatschappij: je moest gaan jagen, en je kon consumeren. De grootste sprong voorwaarts in de consumptie maatschappij is de ontdekking van de landbouw geweest: we konden eindelijk "woning" consumeren, en "oogsten consumeren".

Ga eens leven zoals einde de 19de eeuw, en je zal de "consumptie van elektrische huishoud apparatuur" kunnen apprecieren.

Maar het grappige is dat mensen die de "consumptie maatschappij" scheef bekijken, het niet leuk vinden als men hun inkomen door 3 deelt en zegt dat ze maar moeten werken zoals in Indie of zo. Nochtans is dat prima: een inkomen gedeeld door 3, daar gaat ge 3 keer minder mee consumeren. Wat is het probleem ?

Ik heb nog nooit vijanden van de consumptie maatschappij horen pleiten voor een algemene loonsverlaging, vooral dan van de laagste inkomens: dat zijn immers al de mensen die het meeste gedetacheerd zijn van de consumptie maatschappij, de spitsroede die de toon aangeeft. Dat die hetzelfde werk doen, voor 4 keer minder loon, dan geven die het voorbeeld he
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2020, 17:31   #18
Der Wanderer
Europees Commissaris
 
Der Wanderer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 februari 2005
Berichten: 7.745
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik heb nooit begrepen wat men altijd maar verwijt aan die "consumptie maatschappij". Elke maatschappij is een consumptie maatschappij. Consumeren is het doel van het leven. Consumeren wil zeggen: producten gebruiken, dingen die uw leven beter maken, bekomen. Wat is daar nu mis mee ?
Oh maar zoals je kan afleiden uit wat ik hierboven schreef over de jaren 50-60-70 ben ik daar zeker niet eenduidig negatief over. Het probleem is alleen 1) dat het als een manier gebruikt werd om het kapitalisme tijdelijk te reconfigureren teneinde ook 'sociaal' met de Sovjetunie te concurreren (waardoor het tegen een limiet aan zou lopen - die door het creëren van zeepbellen is uitgesteld - of het kapitalisme zelve bedreigen, wat men natuurlijk niet wou) maar VOORAL 2) dat 'consumptie' een manier moet zijn om noden te bevredigen en een zeker comfort te verwerven (daardoor ook afwezigheid van officiële of verdoken slavernij) TENEINDE daarnaast ruimte te scheppen voor het cultiveren van hogere doelmatigheden in het leven die geen verdoving en verdierlijking tot gevolg hebben ('hogere' luxe als waarheidsliefde, samenhorigheid, schoonheid, ambachtelijkheid... die tevens de bij de mens altijd riskante conflicten om 'steeds meer dan de ander' op het lagere niveau duurzaam kunnen vermijden en net als verBetering, niet eens als versobering van het bestaan dienen te worden aangeleerd en gecultiveerd).
Der Wanderer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2020, 13:02   #19
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer Bekijk bericht
Tja, ik zeg maar iets: je zou zelf een cursus kunnen maken waarbij die 12 'velden' gewoon tussendoor aan bod komen 'omdat het moet', maar in feite slechts gebruikt worden als basis voor voorbeelden bij wat je echt aan het doen bent. Ik zeg maar wat, ik weet niet of het uitvoerbaar is.

Het is eigenlijk wel erg dat het uitgerekend in het Franstalig gebied (ook) zo erg is (lange tijd was dat een baken van rationeel denken). Ik had ooit een gesprek met oudere Franstaligen en die vonden zelfs de 'globale methode' te verregaand: ze vonden dat leerlingen in de lagere school eerst de letters moesten leren en pas dan de woorden als combinaties van lagere bouwstenen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Grammatica komt ter gedachten he.

Het was een van de functies van Latijn en Grieks: om een taal te bestuderen, puur als studie object, en zonder de minste bedoeling om daar een "gebruikstaal" van te maken, zodat men niet in de verleiding komt om het maar uit zijn botten te slaan als de "boodschap" maar overkomt.

Maar men hoeft daarvoor geen Latijn te doen he. Men kan dat evengoed in een moderne taal. Alleen is daar vaak het idee dat men "een idee gezegd moet krijgen, met of zonder fouten".

Alleszins een welgemeende dank voor de aanmoediging om verder te gaan op de reeds ingeslagen, maar niet écht toegelaten, weg.

Gelukkig - of is het: helaas? - is het tekort aan leerkrachten Nederlands binnen het Enseignement de la Fédération Wallonie-Bruxelles dermate groot dat het weinig waarschijnlijk is dat een mogelijke (al sinds jaren beloofde, maar nog steeds niet uitgevoerde) inspectie tot een onmiddellijk ontslag zou kunnen leiden.

In het ergste geval komt het tot 'een blaam', en de belofte van een tweede inspectie (die er wellicht pas zal komen als deze leerkracht hier al enkele jaren op pensioen is).

__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2020, 20:37   #20
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Maar men hoeft daarvoor geen Latijn te doen he. Men kan dat evengoed in een moderne taal. Alleen is daar vaak het idee dat men "een idee gezegd moet krijgen, met of zonder fouten".
Juist.

Destijds, ongeveer 45 jaar geleden, heb ik mijn eerste stappen gezet in de Latijnse. 9 uur latijn per week, plus twee uur realia (Romeinse cultuur) op zaterdag voormiddag. Een vijftiental nieuwe woordjes bijleren per dag.
Ik ben overgestapt naar de moderne, later naar de WA met 9 uur wiskunde per week.

Toen bestond al de discussie. Waarom een dode taal leren, en waarom niet pakweg Engels grondig bestuderen, ook al wordt er Shakespaere bijgesleurd. Met negen uur per week kan je grondig een praktische taal leren.

Latijn was elitair. Het was de taal die dokters spraken in het bijzijn van de patiënt, die er uiteraard niets van begreep.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:48.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be