Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: Zijn regieuze mensen idioten?
Ja 47 69,12%
Neen 21 30,88%
Aantal stemmers: 68. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 3 november 2019, 19:59   #241
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Die vrijheid hebt u. De vraag is maar welke moraal er schuilt achter iemand die zijn ouders niet meer acht een keer hij zelf op eigen benen staat.
Ik moet in elk geval hun leefregels niet opvolgen he. Als ik die niet meer zie, als die nooit bellen, als die nooit op bezoek komen, en ik ga nooit op bezoek bij hen, dan is er niet de minste reden dat ik daar rekening mee houd.

Maar zelfs dan hebben ze nog niet het "ijle" statuut van uw god, want ik heb er tenminste herinneringen aan, en zelfs hier en daar gematerialiseerde herinneringen.

In feite zou de analogie beter zijn mocht ik een weeskind zijn. Ja, misschien leven mijn ouders ergens, maar ik ken ze niet, heb ze nooit gezien, en dus kunnen ze de boom in.

En zelfs die analogie klopt niet, want er zijn wel degelijk tonnen medisch inzicht dat de kans wel degelijk heel groot is dat er echte ouders zijn geweest die mij gemaakt hebben. Het zou eigenaardig zijn mocht ik niet uit ouders voortkomen, ook al ben ik een weeskind. Dus zelfs dat klopt niet met uw god, want in tegenstelling tot het gegeven dat een mens hoogstwaarschijnlijk uit ouders is voortgekomen, is het alles behalve aannemelijk dat die god de wereld geschapen heeft volgens het boek dat zegt dat hij bestaat.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2019, 20:00   #242
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik moet in elk geval hun leefregels niet opvolgen he. Als ik die niet meer zie, als die nooit bellen, als die nooit op bezoek komen, en ik ga nooit op bezoek bij hen, dan is er niet de minste reden dat ik daar rekening mee houd.

Maar zelfs dan hebben ze nog niet het "ijle" statuut van uw god, want ik heb er tenminste herinneringen aan, en zelfs hier en daar gematerialiseerde herinneringen.

In feite zou de analogie beter zijn mocht ik een weeskind zijn. Ja, misschien leven mijn ouders ergens, maar ik ken ze niet, heb ze nooit gezien, en dus kunnen ze de boom in.

En zelfs die analogie klopt niet, want er zijn wel degelijk tonnen medisch inzicht dat de kans wel degelijk heel groot is dat er echte ouders zijn geweest die mij gemaakt hebben. Het zou eigenaardig zijn mocht ik niet uit ouders voortkomen, ook al ben ik een weeskind. Dus zelfs dat klopt niet met uw god, want in tegenstelling tot het gegeven dat een mens hoogstwaarschijnlijk uit ouders is voortgekomen, is het alles behalve aannemelijk dat die god de wereld geschapen heeft volgens het boek dat zegt dat hij bestaat.
De interne samenhang van de wereld en de wetmatigheden die ermee samenhangen wijzen allemaal met grote waarschijnlijkheid naar God. Het maakt het bijzonder aannemelijk om God te zien als oorsprong en behoudende basis van alles wat leeft en bestaat.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2019, 20:01   #243
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
God komt inderdaad niet tussen bij "het ongelovig geslacht" zoals Jezus al onderstreepte.
Dat gaat niet. Zoals met die moslim terrorist. Als hij niet tussenkomt bij die moslim terrorist, dan kan hij ook niet beslissen of die diepgelovige nu neergemaakt gaat worden of niet.

En komt god tussen om U gelovig te maken ? Komt god tussen bij een gelovige om zijn geloof kwijt te spelen ?
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2019, 20:02   #244
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De interne samenhang van de wereld en de wetmatigheden die ermee samenhangen wijzen allemaal met grote waarschijnlijkheid naar God. Het maakt het bijzonder aannemelijk om God te zien als oorsprong en behoudende basis van alles wat leeft en bestaat.
Bijlange niet. Toch niet de god uit de bijbel, die niet van homo's moet hebben.

Het is een merkwaardige conclusie om te stellen dat, omdat de wereld perfect op zijn eigen werkt, en dus in totale tegenspraak is met alles wat ooit beweerd werd over goddelijke interventies, dat als een bewijs te zien van het bestaan van die goddelijke interventies.

Doet mij denken aan Urbanus, met zijn produkt tegen olifanten. Maar hier zijn geen olifanten. "goed product he !"

Laatst gewijzigd door patrickve : 3 november 2019 om 20:04.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2019, 20:04   #245
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Bijlange niet. Toch niet de god uit de bijbel, die niet van homo's moet hebben.
Bijlange wel, de gebrokenheid van bepaalde aspecten in de schepping wijst op de gevolgen van die vrijheid waarmee de eerste mens omging.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2019, 20:05   #246
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Het is een merkwaardige conclusie om te stellen dat, omdat de wereld perfect op zijn eigen werkt, en dus in totale tegenspraak is met alles wat ooit beweerd werd over goddelijke interventies, dat als een bewijs te zien van het bestaan van die goddelijke interventies.
Er is helemaal geen tegenstelling. Gods schepping is op zichzelf staande, wat inhoudt dat God als ultieme bron Zich daarin kan manifesteren.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2019, 20:06   #247
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat gaat niet. Zoals met die moslim terrorist. Als hij niet tussenkomt bij die moslim terrorist, dan kan hij ook niet beslissen of die diepgelovige nu neergemaakt gaat worden of niet.

En komt god tussen om U gelovig te maken ? Komt god tussen bij een gelovige om zijn geloof kwijt te spelen ?
God biedt de genade aan, maar wij als mensen zijn door Hem vrij geschapen en kunnen dus het aanbod afwijzen. Dit is juist het element dat hier velen niet weten en wat wezenlijk behoort tot Jezus' boodschap: de grote verantwoordelijkheid die God ons biedt en waar wij zelf zijn toegeroepen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2019, 20:09   #248
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, want er steekt steeds een ontwerper achter. Juist het "design" wordt door evolutionisten ontkend.
En die ontwerper is het product van evolutie.
Die ontwerper zou 100 jaar geleden er niet van gebakt hebben.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2019, 20:11   #249
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
En die ontwerper is het product van evolutie.
Die ontwerper zou 100 jaar geleden er niet van gebakt hebben.
Die ontwerper is nog steeds dezelfde mens. Honderd jaar geleden of nu. Nog steeds dezelfde mens.

Alleen is er spraken van een zich opstapelende technologische kennis.

Geen evolutie; wel accumulatie.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2019, 20:24   #250
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De interne samenhang van de wereld en de wetmatigheden die ermee samenhangen wijzen allemaal met grote waarschijnlijkheid naar God. Het maakt het bijzonder aannemelijk om God te zien als oorsprong en behoudende basis van alles wat leeft en bestaat.
Lijkt mij logisch, God is immers door de mens geschapen.
Hij evolueert mee met de kennis van de mens op een bepaald ogenblik.
Vandaar de fouten in het scheppingsverhaal.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2019, 20:24   #251
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Lijkt mij logisch, God is immers door de mens geschapen.
Hij evolueert mee met de kennis van de mens op een bepaald ogenblik.
Vandaar de fouten in het scheppingsverhaal.
Ik heb geen weet va
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2019, 20:25   #252
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Lijkt mij logisch, God is immers door de mens geschapen.
Hij evolueert mee met de kennis van de mens op een bepaald ogenblik.
Vandaar de fouten in het scheppingsverhaal.
Ik heb geen weet van fouten in het scheppingsverhaal. Het probleem dat u dat verhaal niet wil lezen in zijn historische en theologische context, maar het foutief aanneemt als een wetenschappelijke uiteenzetting.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2019, 20:38   #253
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik heb geen weet van fouten in het scheppingsverhaal. Het probleem dat u dat verhaal niet wil lezen in zijn historische en theologische context, maar het foutief aanneemt als een wetenschappelijke uiteenzetting.
Inderdaad, ik lees het als het woord van God die het zou moeten weten.
In werkelijkheid is het geschreven door mensen vanuit hun gezichtspunt van die tijd.
Zij dachten immers dat hun aarde het middelpunt van het heelal was.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2019, 20:42   #254
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Inderdaad, ik lees het als het woord van God die het zou moeten weten.
In werkelijkheid is het geschreven door mensen vanuit hun gezichtspunt van die tijd.
Zij dachten immers dat hun aarde het middelpunt van het heelal was.
Merkwaardig dat de islamitische benaderingswijze u helemaal heeft opgeslokt. De moslims beschouwen hun koran immers als tijdloos, van alle eeuwigheid bij Allah. Christenen en Joden geloven echter dat de bijbel het resultaat is van een synergie tussen God en mens. God openbaart zich in de tijd en in de geschiedenis. Bijgevolg worden er beelden en taalvormen gebruikt van die tijd. Hier schuilt het pedagogisch effect waarmee God de mensheid steeds dichter naar Hem toetrekt. Dat is immers de kern; niet of de toenmalige wetenschap en inzichten nog dezelfde zijn als nu.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2019, 20:54   #255
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Merkwaardig dat de islamitische benaderingswijze u helemaal heeft opgeslokt. De moslims beschouwen hun koran immers als tijdloos, van alle eeuwigheid bij Allah. Christenen en Joden geloven echter dat de bijbel het resultaat is van een synergie tussen God en mens. God openbaart zich in de tijd en in de geschiedenis. Bijgevolg worden er beelden en taalvormen gebruikt van die tijd. Hier schuilt het pedagogisch effect waarmee God de mensheid steeds dichter naar Hem toetrekt. Dat is immers de kern; niet of de toenmalige wetenschap en inzichten nog dezelfde zijn als nu.
Leuk geprobeerd.
Maar voor het scheppingsverhaal voldoet het mij niet.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2019, 20:56   #256
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Leuk geprobeerd.
Maar voor het scheppingsverhaal voldoet het mij niet.
Uw keuze om het verhaal te blijven benaderen op een wijze die het niet in zich heeft. Het probleem ligt niet bij het verhaal, maar bij de wijze waarop u het meent te moeten lezen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2019, 21:18   #257
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.280
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De interne samenhang van de wereld en de wetmatigheden die ermee samenhangen wijzen allemaal met grote waarschijnlijkheid naar God. Het maakt het bijzonder aannemelijk om God te zien als oorsprong en behoudende basis van alles wat leeft en bestaat.
Die intieme samenhang kennen we dankzij het werk van wetenschappers, en ondanks de tegenwerking van "de kerk". Er is trouwens nog veel werk aan de winkel om de losse eindjes aan elkaar te knopen. Voor hulp met quantumgravitatie, donkere materie enz... zullen we in elk geval niet moeten gaan zoeken in de heilige geschriften. De religioten zitten wel in hun zetel en als er dan een nieuwe ontdekking komt zeggen ze van, aja, dit is weer een bewijs voor God. Kijk dát vind ik nu wel behoorlijk idioot.
__________________
I wish nothing but the best for you too.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2019, 21:24   #258
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Die intieme samenhang kennen we dankzij het werk van wetenschappers, en ondanks de tegenwerking van "de kerk".
Helemaal niet, de Kerk heeft zich niet uitgesproken tegen de wetenschap.

Lees dit eens:
https://www.space.com/35772-copernic...eal-story.html
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2019, 21:25   #259
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Er is trouwens nog veel werk aan de winkel om de losse eindjes aan elkaar te knopen. Voor hulp met quantumgravitatie, donkere materie enz... zullen we in elk geval niet moeten gaan zoeken in de heilige geschriften. De religioten zitten wel in hun zetel en als er dan een nieuwe ontdekking komt zeggen ze van, aja, dit is weer een bewijs voor God. Kijk dát vind ik nu wel behoorlijk idioot.
Kepler was een praktizerend christen. Galileo ook net als Copernicus.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2019, 21:48   #260
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.280
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Helemaal niet, de Kerk heeft zich niet uitgesproken tegen de wetenschap.

Lees dit eens:
https://www.space.com/35772-copernic...eal-story.html
U beperkt "de kerk" tot de katholieke. Misschien niet onterecht, ik had de term religie moeten gebruiken. De katholieken zijn nu redelijk gedomesticeerd. (Niet zo voor de Christelijke , met al hun Amerikaanse varianten) Laat ons het dus hebben over religie in het algemeen, zoals in de titel aangegeven. Hier hebben we in Antwerpen nog een Orthodox-Joodse school waar geen evolutietheorie mag onderwezen worden.

https://www.gva.be/cnt/dmf20191004_0...noth-jerusalem

Niettemin zijn ook de kaholieke heilige geschriften geen leidraad tot de structuur van de natuur, en kunnen ze ook maar a-posteriori hun geloof gaan remappen op de laatste wetenschappelijke vondsten.
Afijn, 't is al iets dat ze die remapping kunnen doen, zonder dat er een fatwah op hun hoofd gezet wordt.
__________________
I wish nothing but the best for you too.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:27.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be