Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2014
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2014 Alles over de regionale, federale en Europese verkiezingen van 2014

 
 
Discussietools
Oud 10 augustus 2014, 10:22   #241
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nebur Bekijk bericht
Ge ziet dan toch tenminste in dat het dwang is. Ge maakt progressie.
Ik heb nooit beweerd dat een Lollypopsamenleving zonder dwang mogelijk is...
Dat doe jij.

Om met uw hilarisch voorbeeld verder te gaan, hoe zou jij reageren?
Another Jack is offline  
Oud 10 augustus 2014, 10:25   #242
Nebur
Minister-President
 
Nebur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 december 2010
Berichten: 5.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Snelwegen in Frankrijk worden aan bedrijven toegekend om ze te onderhouden NADAT ze door de Staat zijn aangelegd. Vinci zal bvb nooit op eigen kosten een nieuwe snelweg aanleggen wegens niet rendabel.
U beweert dus dat het aanleggen van een nieuwe snelweg welvaartsvernietigend is?
__________________

Ter info: mijn negeerlijst bestaat uit Bobke, Carmagnole, geertvdb, harriechristus, Jan van den Berghe, Knuppel, SDX en werkman.
Nebur is offline  
Oud 10 augustus 2014, 10:26   #243
stuyckp
Banneling
 
 
Geregistreerd: 25 juli 2011
Locatie: Hoevenen
Berichten: 15.767
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nebur Bekijk bericht
Want mensen zijn niet bereid om te betalen voor het gebruik van wegen. Dat ziet ge bijvoorbeeld in Frankrijk, waar niemand de snelwegen gebruikt waarvoor péage moet betaald worden.

(Merk op: ik verdedig niet het feit dat de Franse staat snelwegen laat aanleggen. Ik ontken uw stelling dat wegen niet rendabel kunnen zijn vanwege een gebrek aan bereidheid tot betalen.)
Dat zie je hier ook met de Liefkenshoektunnel. Als de mensen moeten betalen rijden ze er niet door. Eigenlijk bewijst dat net mijn stelling.
stuyckp is offline  
Oud 10 augustus 2014, 10:28   #244
Nebur
Minister-President
 
Nebur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 december 2010
Berichten: 5.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Ik heb nooit beweerd dat een Lollypopsamenleving zonder dwang mogelijk is...
Dat doe jij.
Nee hoor. Dwang mag voor de kerntaken van de overheid (vandaar het verschil tussen mij en anarchisten). Ik wil gewoon de dwang beperken tot een minimum, en ik wil geen dwang gebruiken voor producten en/of diensten waarvoor een vrije markt kan bestaan zonder dwang.

Citaat:
Om met uw hilarisch voorbeeld verder te gaan, hoe zou jij reageren?
Ik zou die Ferrari aannemen, en daar met plezier 10.000 euro voor neerleggen om hem daarna te verkopen.

Ik zie alleen niet in hoe relevant dit is. Het punt was namelijk dat dwang niet altijd legitiem is als diegene die gedwongen wordt er economisch voordeel bij doet.
__________________

Ter info: mijn negeerlijst bestaat uit Bobke, Carmagnole, geertvdb, harriechristus, Jan van den Berghe, Knuppel, SDX en werkman.
Nebur is offline  
Oud 10 augustus 2014, 10:29   #245
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nebur Bekijk bericht
U beweert dus dat het aanleggen van een nieuwe snelweg welvaartsvernietigend is?
Niet aan cherrypicking doen Ruben, we hebben het hier niet over enkel snelwegen, maar over het hele wegennet.
Another Jack is offline  
Oud 10 augustus 2014, 10:29   #246
Nebur
Minister-President
 
Nebur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 december 2010
Berichten: 5.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
Dat zie je hier ook met de Liefkenshoektunnel. Als de mensen moeten betalen rijden ze er niet door. Eigenlijk bewijst dat net mijn stelling.
Nogal logisch dat mensen bij de keuze tussen twee alternatieven, waarbij voor het eerste alternatief betaald moet worden en voor het tweede niet, niet snel voor het eerste zullen kiezen. Dat bewijst uw stelling helemaal niet. Het toont enkel aan dat mensen proberen hun kosten te minimaliseren.
__________________

Ter info: mijn negeerlijst bestaat uit Bobke, Carmagnole, geertvdb, harriechristus, Jan van den Berghe, Knuppel, SDX en werkman.
Nebur is offline  
Oud 10 augustus 2014, 10:30   #247
Nebur
Minister-President
 
Nebur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 december 2010
Berichten: 5.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Niet aan cherrypicking doen Ruben, we hebben het hier niet over enkel snelwegen, maar over het hele wegennet.
Oké Jaak, u beweert dat het aanleggen van nieuwe wegen welvaartsvernietigend is?
__________________

Ter info: mijn negeerlijst bestaat uit Bobke, Carmagnole, geertvdb, harriechristus, Jan van den Berghe, Knuppel, SDX en werkman.
Nebur is offline  
Oud 10 augustus 2014, 10:30   #248
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nebur Bekijk bericht
Nee hoor. Dwang mag voor de kerntaken van de overheid (vandaar het verschil tussen mij en anarchisten). Ik wil gewoon de dwang beperken tot een minimum, en ik wil geen dwang gebruiken voor producten en/of diensten waarvoor een vrije markt kan bestaan zonder dwang.



Ik zou die Ferrari aannemen, en daar met plezier 10.000 euro voor neerleggen om hem daarna te verkopen.

Ik zie alleen niet in hoe relevant dit is. Het punt was namelijk dat dwang niet altijd legitiem is als diegene die gedwongen wordt er economisch voordeel bij doet.
Hoe?
Wat is het nu?
Is dwang nu goed of slecht?
Another Jack is offline  
Oud 10 augustus 2014, 10:32   #249
stuyckp
Banneling
 
 
Geregistreerd: 25 juli 2011
Locatie: Hoevenen
Berichten: 15.767
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nebur Bekijk bericht
Nogal logisch dat mensen bij de keuze tussen twee alternatieven, waarbij voor het eerste alternatief betaald moet worden en voor het tweede niet, niet snel voor het eerste zullen kiezen. Dat bewijst uw stelling helemaal niet. Het toont enkel aan dat mensen proberen hun kosten te minimaliseren.
Op de Antwerpse ring staan ze anders toch maar mooi in de file. In veel gevallen is die kost dus hoger. Alleen zie je dat geld niet rollen.
stuyckp is offline  
Oud 10 augustus 2014, 10:32   #250
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 juli 2011
Berichten: 14.308
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nebur Bekijk bericht
U beweert dus dat het aanleggen van een nieuwe snelweg welvaartsvernietigend is?
Nee. Leer lezen.
DucDEnghien is offline  
Oud 10 augustus 2014, 10:34   #251
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nebur Bekijk bericht
Oké Jaak, u beweert dat het aanleggen van nieuwe wegen welvaartsvernietigend is?
Totaal niet, wel integendeel.
Het is alleen veel complexer dan jij het voorstelt.

Ik zal u een voorbeeld geven: wegenwerken aan het einde van mijn doodlopend straatje is welvaartsvernietigend (wat een woord ook alweer ......) alleen ik en een paar bezoekers komen daar...

Wegenwerken aan de E313 (een derde rijvak...) is totaal niet welvaartsvernietigend, het genereert een enorme economische meerwaarde.

Laatst gewijzigd door Another Jack : 10 augustus 2014 om 10:38.
Another Jack is offline  
Oud 10 augustus 2014, 10:35   #252
Nebur
Minister-President
 
Nebur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 december 2010
Berichten: 5.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Hoe?
Wat is het nu?
Is dwang nu goed of slecht?
Dwang is slecht. Probeer te volgen, Jaak, ik heb nooit anders beweerd.
__________________

Ter info: mijn negeerlijst bestaat uit Bobke, Carmagnole, geertvdb, harriechristus, Jan van den Berghe, Knuppel, SDX en werkman.
Nebur is offline  
Oud 10 augustus 2014, 10:37   #253
Nebur
Minister-President
 
Nebur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 december 2010
Berichten: 5.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
Op de Antwerpse ring staan ze anders toch maar mooi in de file. In veel gevallen is die kost dus hoger. Alleen zie je dat geld niet rollen.
Zijt gij dan in een betere positie dan diegenen die op de Ring de keuze maken wat de hogere kost is? Zij zien klaarblijkelijk het tijdsverlies als een lagere kost dan de kostprijs van een ticketje voor de Liefkenshoektunnel.
__________________

Ter info: mijn negeerlijst bestaat uit Bobke, Carmagnole, geertvdb, harriechristus, Jan van den Berghe, Knuppel, SDX en werkman.
Nebur is offline  
Oud 10 augustus 2014, 10:38   #254
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nebur Bekijk bericht
Dwang is slecht. Probeer te volgen, Jaak, ik heb nooit anders beweerd.
Hoezo dwang is slecht????
Je koopt toch ook die Ferrari???

Laatst gewijzigd door Another Jack : 10 augustus 2014 om 10:39.
Another Jack is offline  
Oud 10 augustus 2014, 10:38   #255
Nebur
Minister-President
 
Nebur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 december 2010
Berichten: 5.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Nee. Leer lezen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Totaal niet, wel integendeel.
Jullie stellen dat het aanleggen van wegen onrendabel is. M.a.w. in economische termen is de bereidheid tot betalen lager dan de kostprijs. Als dergelijk product dan toch geproduceerd wordt, is dit welvaartsvernietigend.

Als ge dus zegt dat het aanleggen van wegen onrendabel is, en ge vindt toch dat die wegen aangelegd moeten worden, dan zijt ge pro-welvaartsvernietiging.
__________________

Ter info: mijn negeerlijst bestaat uit Bobke, Carmagnole, geertvdb, harriechristus, Jan van den Berghe, Knuppel, SDX en werkman.
Nebur is offline  
Oud 10 augustus 2014, 10:40   #256
Nebur
Minister-President
 
Nebur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 december 2010
Berichten: 5.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Hoezo dwang is slecht????
Je koopt toch ook die Ferrari????
Ja en ja. Ik zie in dat laatste geen ontkenning van dat eerste. Als u dat daar wel in ziet, mag u mij dat eens uitleggen.
__________________

Ter info: mijn negeerlijst bestaat uit Bobke, Carmagnole, geertvdb, harriechristus, Jan van den Berghe, Knuppel, SDX en werkman.
Nebur is offline  
Oud 10 augustus 2014, 10:40   #257
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nebur Bekijk bericht
Jullie stellen dat het aanleggen van wegen onrendabel is. M.a.w. in economische termen is de bereidheid tot betalen lager dan de kostprijs. Als dergelijk product dan toch geproduceerd wordt, is dit welvaartsvernietigend.

Als ge dus zegt dat het aanleggen van wegen onrendabel is, en ge vindt toch dat die wegen aangelegd moeten worden, dan zijt ge pro-welvaartsvernietiging.
Lees het bericht eerst eens volledig.
Another Jack is offline  
Oud 10 augustus 2014, 10:41   #258
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nebur Bekijk bericht
Ja en ja. Ik zie in dat laatste geen ontkenning van dat eerste. Als u dat daar wel in ziet, mag u mij dat eens uitleggen.
Ik hou ermee op.
Winst maken op een transactie is "slecht"...

Man, jij gaat een goede econoom worden.

Laatst gewijzigd door Another Jack : 10 augustus 2014 om 10:43.
Another Jack is offline  
Oud 10 augustus 2014, 10:42   #259
stuyckp
Banneling
 
 
Geregistreerd: 25 juli 2011
Locatie: Hoevenen
Berichten: 15.767
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nebur Bekijk bericht
Oké Jaak, u beweert dat het aanleggen van nieuwe wegen welvaartsvernietigend is?
De initiële kost van een weg is zeer groot en geen enkel individu kan die kost dragen of is kapitaalkrachtig genoeg.
Het idee van belastingen is hier om iedereen een kleine bijdrage te laten leveren aan een centrale instantie, die dan die weg wel kan bouwen.
Het gevolg is dat door die weg, plots mogelijkheden onstaan voor de verschillende individuen, die de kleine bijdrage die ze aan de centrale instantie gegeven hebben overstijgt.
Je kan dus niet zomaar stellen dat een nieuwe weg welvaartsvernietigend is. Integendeel.
Een brug in een wei neerplanten is dat natuurlijk wel.
stuyckp is offline  
Oud 10 augustus 2014, 10:46   #260
Nebur
Minister-President
 
Nebur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 december 2010
Berichten: 5.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
De initiële kost van een weg is zeer groot en geen enkel individu kan die kost dragen of is kapitaalkrachtig genoeg.
Er zijn nochtans veel bedrijven die een grotere omzet hebben dan veel staten. Waarom zouden die bedrijven niet kapitaalkrachtig genoeg zijn?

Citaat:
Het idee van belastingen is hier om iedereen een kleine bijdrage te laten leveren aan een centrale instantie, die dan die weg wel kan bouwen.
Het gevolg is dat door die weg, plots mogelijkheden onstaan voor de verschillende individuen, die de kleine bijdrage die ze aan de centrale instantie gegeven hebben overstijgt.
Waarom kunt ge dat dan niet privaat organiseren? Richt een fonds op, geef mensen de keuze om een aandeel te komen, en verzamel zo geld in om wegen aan te leggen.

Citaat:
Je kan dus niet zomaar stellen dat een nieuwe weg welvaartsvernietigend is. Integendeel.
In economische termen is er sprake van (maatschappelijke) welvaartsvernietiging als de totale bereidheid tot betalen lager is dan de totale kostprijs.
__________________

Ter info: mijn negeerlijst bestaat uit Bobke, Carmagnole, geertvdb, harriechristus, Jan van den Berghe, Knuppel, SDX en werkman.
Nebur is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:56.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be