Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 16 juli 2010, 20:33   #11361
Scarabaeida
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 oktober 2004
Locatie: Ekeren Donk
Berichten: 6.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Het is de evidentie zelf dat België blijft bestaan. U laat zicn vanalles wijsmaken.
Ja, meneer de monarchistische republikein. Een zweverig nationalisme heb ik geen boodschap. U bent waarschijnlijk oude generatie die met vlaggenzwaaien en Brabançonne opgegroeid is.
__________________
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen:
elk kreeg een tong, maar weinigen verstand.
Disticha Catonis

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 16 juli 2010 om 20:36.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2010, 20:49   #11362
globalmedia
Minister-President
 
globalmedia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 januari 2009
Berichten: 4.327
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Ja, meneer de monarchistische republikein. Een zweverig nationalisme heb ik geen boodschap. U bent waarschijnlijk oude generatie die met vlaggenzwaaien en Brabançonne opgegroeid is.
je ziet liever de nederlanders binnen marcheren?
__________________
De waarheid is niet meer dan de leugen die de mensen van je verwachten.’ (Gerrit Komrij)
globalmedia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2010, 20:50   #11363
Scarabaeida
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 oktober 2004
Locatie: Ekeren Donk
Berichten: 6.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door globalmedia Bekijk bericht
je ziet liever de nederlanders binnen marcheren?
Persoonlijk vind ik de Nederlandse cultuur compatibeler met de onze dan de Franstalige ja, maar ik ga geen Oranje-Blanje-Blue-vlaggetjes zwaaien en sta ook open voor andere staatsstructuren. Voor mij is de inhoud belangrijker dan de vorm.
Ik maak me ook meer zorgen voor de beschadigingscampagne ten aanzien van Vlaanderen vanuit Francofonië die somtijds oprispingen kent in hun media. Maar anti-Vlaamse Vlaamse romantische Belgicisten zijn nog gevaarlijker, omdat die alles doen voor hun land wat er ook gebeuren zou.

Nu goed, eerlijkheidshalve dien ik toe te geven dat er ook mensen zijn die enkel voor een staatsstructuur met Nederland gaan, maakt niet uit wat er gebeurt. Dat is evenmin een correcte houding.
__________________
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen:
elk kreeg een tong, maar weinigen verstand.
Disticha Catonis

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 16 juli 2010 om 20:55.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2010, 20:53   #11364
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door globalmedia Bekijk bericht
je ziet liever de nederlanders binnen marcheren?
Jaja, we zitten onze laarzen al op te poetsen, klaar voor de grote dag.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2010, 20:54   #11365
globalmedia
Minister-President
 
globalmedia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 januari 2009
Berichten: 4.327
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Persoonlijk vind ik de Nederlandse cultuur compatibeler met de onze dan de Franstalige ja, maar ik ga geen Oranje-Blanje-Blue-vlaggetjes zwaaien en sta ook open voor andere staatsstructuren. Voor mij is de inhoud belangrijker dan de vorm.
Ik maak me ook meer zorgen voor de beschagingscampagne ten aanzien van Vlaanderen vanuit Francofonië die somtijds oprispingen kent in hun media.
ik denk dat u zich daarin eens lelijk kunt vergissen,
maar het maakt je tegelijkertijd menselijk
__________________
De waarheid is niet meer dan de leugen die de mensen van je verwachten.’ (Gerrit Komrij)
globalmedia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2010, 20:55   #11366
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Jaja, we zitten onze laarzen al op te poetsen, klaar voor de grote dag.
Daar gaat veel volk komen naar kijken.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2010, 20:59   #11367
Scarabaeida
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 oktober 2004
Locatie: Ekeren Donk
Berichten: 6.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door globalmedia Bekijk bericht
ik denk dat u zich daarin eens lelijk kunt vergissen,
maar het maakt je tegelijkertijd menselijk
Nu ja, historisch gezien was Holland ons niet gunstig gezind. Na de val van Antwerpen in 1585 zijn er vóór de Vrede van Munster plannen geweest om de Spaanse Nederlanden te verdelen over Frankrijk en de Verenigde Provinciën. Dit ging niet door omwille van twee redenen: 1) Amsterdam had de belangrijkste haven van de Noordelijke Nederlanden en wilde niet overklast worden door Antwerpen, dus géén Antwerpen in de Republiek. 2) Frankrijk was niet te vertrouwen. Frankrijk kan je best te vriend houden, maar niet als buur (Gallia amica, non vicina).
Daarom ging men ook niet verder dan Noord-Brabant en zag men in de Spaanse Nederlanden een handige bufferzone ter bescherming van de eigen zuidergrens.

Vandaag de dag hebben we geen bufferzones meer nodig echter.

Wat er bovendien van zij. Indien België mijn steun ooit zou krijgen, dan is het één waarin het Nederlandstalig deel open staat voor de Nederlandstalige cultuur en waar géén belachelijke Hollanderhaat gecultiveerd wordt. En liefst ook één waarin men hier niet als bij een ingebakken reflex gebukt gaat voor de Francofonie.
__________________
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen:
elk kreeg een tong, maar weinigen verstand.
Disticha Catonis

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 16 juli 2010 om 21:04.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2010, 21:09   #11368
globalmedia
Minister-President
 
globalmedia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 januari 2009
Berichten: 4.327
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Nu ja, historisch gezien was Holland ons niet gunstig gezind. Na de val van Antwerpen in 1585 zijn er vóór de Vrede van Munster plannen geweest om de Spaanse Nederlanden te verdelen over Frankrijk en de Verenigde Provinciën. Dit ging niet door omwille van twee redenen: 1) Amsterdam had de belangrijkste haven van de Noordelijke Nederlanden en wilde niet overklast worden door Antwerpen, dus géén Antwerpen in de Republiek. 2) Frankrijk was niet te vertrouwen. Frankrijk kan je best te vriend houden, maar niet als buur (Gallia amica, non vicina).
Daarom ging men ook niet verder dan Noord-Brabant en zag men in de Spaanse Nederlanden een handige bufferzone ter bescherming van de eigen zuidergrens.

Vandaag de dag hebben we geen bufferzones meer nodig echter.

Wat er bovendien van zij. Indien België mijn steun ooit zou krijgen, dan is het één waarin het Nederlandstalig deel open staat voor de Nederlandstalige cultuur en waar géén belachelijke Hollanderhaat gecultiveerd wordt. En liefst ook één waarin men hier niet als bij een ingebakken reflex gebukt gaat voor de Francofonie.
je maakt het zo wel te gemakkelijk voor de nederlanders om ecomonisch verder terrein te veroveren
__________________
De waarheid is niet meer dan de leugen die de mensen van je verwachten.’ (Gerrit Komrij)

Laatst gewijzigd door globalmedia : 16 juli 2010 om 21:10.
globalmedia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2010, 21:11   #11369
Scarabaeida
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 oktober 2004
Locatie: Ekeren Donk
Berichten: 6.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door globalmedia Bekijk bericht
je maakt het zo wel te gemakkelijk voor de nederlanders om ecomonisch verder terrein te veroveren
Liever een Kerktorenvlaming dus.
__________________
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen:
elk kreeg een tong, maar weinigen verstand.
Disticha Catonis
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2010, 21:12   #11370
globalmedia
Minister-President
 
globalmedia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 januari 2009
Berichten: 4.327
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Liever een Kerktorenvlaming dus.
liever eentje misschien die uiteindelijk zichzelf gevonden of ontmoet heeft
__________________
De waarheid is niet meer dan de leugen die de mensen van je verwachten.’ (Gerrit Komrij)

Laatst gewijzigd door globalmedia : 16 juli 2010 om 21:13.
globalmedia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2010, 21:32   #11371
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door globalmedia Bekijk bericht
je maakt het zo wel te gemakkelijk voor de nederlanders om ecomonisch verder terrein te veroveren
'if u can't beat them, join them' zou ik willen zeggen. Laten we samenwerken.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2010, 21:40   #11372
globalmedia
Minister-President
 
globalmedia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 januari 2009
Berichten: 4.327
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
'if u can't beat them, join them' zou ik willen zeggen. Laten we samenwerken.
dat kun je die vriendelijke en betrouwbare vlamingen toch niet aandoen
__________________
De waarheid is niet meer dan de leugen die de mensen van je verwachten.’ (Gerrit Komrij)

Laatst gewijzigd door globalmedia : 16 juli 2010 om 21:41.
globalmedia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2010, 21:42   #11373
Scarabaeida
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 oktober 2004
Locatie: Ekeren Donk
Berichten: 6.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
'if u can't beat them, join them' zou ik willen zeggen. Laten we samenwerken.
Inderdaad. Als je elkaar als vijand ziet is het moeilijk om handelaar tegenover die Hollander te zijn. Dan delft de Vlaming het onderspit. Maar ik bekijk het niet zo. Ik vind de Nederlandse mentaliteit gewoon opener van geest dan de Belgische.
Voor een Vlaming is het soms al een gevaar om open te staan voor Nederland, omdat het zijn minderwaardigheidscomplex mogelijk nog meer zou voeden. Ik bezit zulke jaloezie niet en zou eerder willen leren van mijn buren.

In het huidige Vlaanderen weet de gemiddelde burger niet eens wat er zich afspeelt in Wallonië en Brussel, in tegenstelling tot hoe de Franstalige pers op Vlaanderen gefixeerd is. De modale Vlaming weet zelfs niet hoe assertief de Franstalige partijen zijn. Dom!
__________________
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen:
elk kreeg een tong, maar weinigen verstand.
Disticha Catonis

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 16 juli 2010 om 21:43.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2010, 22:20   #11374
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Ja, maar er wordt toch ook voorspeld dat het in Vlaanderen slechter zal gaan en dat is een mogelijkheid hè? Dat �*s een mogelijkheid, maar waarom zou een Belgofiel hopen op een verarming van Vlaanderen? Het versterkt zowaar het cliché van Belgicist = anti-Vlaams. Het leek even dat dat geïnsinueerd werd ja.
De term 'belgicist' wordt vaak in discussies te pas en te onpas gebruikt. Niemand weet eigenlijk wat dit nu juist betekent.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2010, 22:21   #11375
Scarabaeida
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 oktober 2004
Locatie: Ekeren Donk
Berichten: 6.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
De term 'belgicist' wordt vaak in discussies te pas en te onpas gebruikt. Niemand weet eigenlijk wat dit nu juist betekent.
Iemand die zich vereenzelvigt met de Belgische staat. Zeker indien iemand emotioneel begaan is met België verdient deze persoon het etiket 'Belgicist'.
__________________
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen:
elk kreeg een tong, maar weinigen verstand.
Disticha Catonis

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 16 juli 2010 om 22:39.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2010, 22:28   #11376
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Iemand die zich vereenzelvigd met de Belgische staat. Zeker indien iemand emotioneel begaan is met België verdient deze persoon het etiket 'Belgicist'.
Tja, daar kan ik me wel in vinden.

Alhoewel ik ook mensen ken die niet aan uw criteria beantwoorden en toch om rationele redenen niet zouden willen dat België er niet meer zou zijn.

Laatst gewijzigd door system : 16 juli 2010 om 22:28.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2010, 22:41   #11377
Scarabaeida
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 oktober 2004
Locatie: Ekeren Donk
Berichten: 6.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Tja, daar kan ik me wel in vinden.

Alhoewel ik ook mensen ken die niet aan uw criteria beantwoorden en toch om rationele redenen niet zouden willen dat België er niet meer zou zijn.
Die indruk zou ik bij Belgicisten ook het liefst zo weinig mogelijk vertegenwoordigd zijn. Een moderne Belgicist is pro-Vlaams, maar ook pro-Waals (en schuwt Brussel niet). Allez, dat neem ik toch aan. U kan ik alvast geen anti-Vlaamsheid verwijten.
__________________
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen:
elk kreeg een tong, maar weinigen verstand.
Disticha Catonis
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2010, 09:37   #11378
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.898
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Inderdaad. Als je elkaar als vijand ziet is het moeilijk om handelaar tegenover die Hollander te zijn. Dan delft de Vlaming het onderspit. Maar ik bekijk het niet zo. Ik vind de Nederlandse mentaliteit gewoon opener van geest dan de Belgische.
Voor een Vlaming is het soms al een gevaar om open te staan voor Nederland, omdat het zijn minderwaardigheidscomplex mogelijk nog meer zou voeden. Ik bezit zulke jaloezie niet en zou eerder willen leren van mijn buren.

In het huidige Vlaanderen weet de gemiddelde burger niet eens wat er zich afspeelt in Wallonië en Brussel, in tegenstelling tot hoe de Franstalige pers op Vlaanderen gefixeerd is. De modale Vlaming weet zelfs niet hoe assertief de Franstalige partijen zijn. Dom!
De gemiddelde Franstalige burger uit Wallonië en Brussel is ook niet echt op de hoogte over wat er in Vlaanderen gebeurt, hoor.........
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2010, 11:50   #11379
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Wat er bovendien van zij. Indien België mijn steun ooit zou krijgen, dan is het één waarin het Nederlandstalig deel open staat voor de Nederlandstalige cultuur en waar géén belachelijke Hollanderhaat gecultiveerd wordt.
Ik zie liever een openheid van beide zijden, en vanuit Nederlandse kant mis ik dit een beetje.
Het is geen gelijkwaardige relatie die ze hier preken, maar eerder een oudere broer, klein zusje.

Het 'jullie zouden beter zus of zo' en 'we zullen jullie wel helpen om ... desnoods onder lichte dwang' nodigt nu niet echt uit tot openheid, in tegendeel.

Trouwens, die hollanderhaat is iets wat de GN's uitgevonden hebben.

Ik ben in mijn rondvragen nu ook de vraag beginnen stellen 'ziet ge een samengaan met Frankrijk zitten' en ik krijg dezelfde reacties.
Moeten we nu ook spreken over een Fransenhaat?

Trouwens, het resultaat van mijn rondvraag is nog steeds iedereen behalve 1 persoon zegt nee tegen samengaan met Nederland.
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein)

Laatst gewijzigd door Alboreto : 17 juli 2010 om 11:53.
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2010, 12:09   #11380
Scarabaeida
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 oktober 2004
Locatie: Ekeren Donk
Berichten: 6.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Trouwens, die hollanderhaat is iets wat de GN's uitgevonden hebben.

Ik ben in mijn rondvragen nu ook de vraag beginnen stellen 'ziet ge een samengaan met Frankrijk zitten' en ik krijg dezelfde reacties.
Moeten we nu ook spreken over een Fransenhaat?
De Hollanderhaat gaat niet over een al dan niet samengaan (verder valt me de typische reactie van uw vriendenkring op; bij mij staat men eerder onverschillig ertegenover en mijn kring is niet anti-Belgisch te noemen). Hollanderhaat is een afkeer voor Nederland in het algemeen.
Verder merk ik ook dat sommige Belgicisten zo hard in hun liefde voor Belgiê opgaan dat een samenwerking met Nederland als potentieel gevaarlijk behandeld wordt en dat gaat tot het ontkennen dat wij Nederlandstalig zijn (een bekrompenheid waarvan de Franstalige zijde tenminste bespaard is). Zo'n houding werkt eerder averechts en doet mensen walgen van België, omdat je ermee aantoont hoe weinig de Nederlandse cultuur in België je kan schelen.
Ik kan me een beeld vormen wat voor bekrompen persoon zo iemand is, maar zeker geen persoon in mijn vriendenkring. Ik heb je zelf ooit eens eens zien zeggen: „Gezien het stemgedrag in Nederlands, zouden we beter wat minder met dat land samenwerken.“
Dan schrik je dat je een kerktorenmentaliteit toegewezen krijgt. Tjah. Het is de waarheid hè?
__________________
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen:
elk kreeg een tong, maar weinigen verstand.
Disticha Catonis

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 17 juli 2010 om 12:15.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:52.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be