Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 januari 2007, 17:38   #1
vercetti
Minister
 
vercetti's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 juli 2004
Berichten: 3.032
Standaard Advocaten die prinsen bekladden

Ik las dit artikel in de krant. Is het echt waar dat je als advocaat een straf kan krijgen als je iemand van de monarchie in een negatief daglicht stelt?
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  laurent.jpg‎
Bekeken: 127
Grootte:  749,2 KB
ID: 16778  

__________________
http://www.petitiononline.com/08091988/
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Wij zijn dus eigenlijk de enige originele flaminganten.



Laatst gewijzigd door vercetti : 9 januari 2007 om 17:39.
vercetti is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2007, 17:51   #2
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.800
Standaard

Ik hoorde daar gisteren ook al iets over.
Een advokaat wiens carriere hem lief is zal dus zich dus wel wachten voor dat negatieve over een lid van de koninklijke familie.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2007, 18:08   #3
vulpes
Gouverneur
 
Geregistreerd: 29 juni 2006
Berichten: 1.268
Standaard

artikel 445 Ger. W.:

Indien een advocaat in zijn pleidooien of in zijn geschriften kwaadwillig de Monarchie, de Grondwet, de wetten van het Belgische volk of het gevestigd gezag aanvalt, kan de rechtbank of het hof waarvoor de zaak aanhangig is, door de griffier proces-verbaal doen opmaken en het incident brengen voor de raad van de Orde waaronder de betrokkene ressorteert.
vulpes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2007, 19:27   #4
baseballpolitieker
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
baseballpolitieker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 september 2006
Berichten: 10.530
Stuur een bericht via MSN naar baseballpolitieker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vulpes Bekijk bericht
artikel 445 Ger. W.:

Indien een advocaat in zijn pleidooien of in zijn geschriften kwaadwillig de Monarchie, de Grondwet, de wetten van het Belgische volk of het gevestigd gezag aanvalt, kan de rechtbank of het hof waarvoor de zaak aanhangig is, door de griffier proces-verbaal doen opmaken en het incident brengen voor de raad van de Orde waaronder de betrokkene ressorteert.
En mogen wij dat wel???
__________________
POLITICS.BE 2:http://www.politiek.messageboard.be

Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk!
De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen
of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen
baseballpolitieker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2007, 22:22   #5
Desiderius
Minister-President
 
Desiderius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juni 2005
Berichten: 4.999
Standaard

Belangrijk in art. 445 is het woordje 'kwaadwillig': een frontale ongefundeerde aanval k�*n gezien worden als 'kwaadwillig', maar daar oordeelt de rechter over binnen de context van het proces. Ik denk niet dat er precedenten bestaan waar een rechter zonder enige verwittiging ter rechtszitting een advocaat 'flikt' en zo diens carrière breekt.

Je moet het dus al heel grof bakken en dergelijke benadering heeft in de praktijk toch meestal het tegenovergestelde effect.

Vragen stellen bij de betrokkenheid van een lid van de koninklijke familie in een fraudezaak, lijkt me niet a priori 'kwaadwillig' te zijn. Maar de advocaten hebben er goed aan gedaan om de rechter op voorhand de vraag te stellen.
__________________
The pen is mightier than the sword, and considerably easier to write with.

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2007, 22:25   #6
Ive De Beckker
Gouverneur
 
Geregistreerd: 19 februari 2004
Locatie: Kalmthout
Berichten: 1.344
Standaard

Iedereen gelijk voor de wet!!!

De lorre, de flup en den berre, of eender wie, allemaal gelijk.
Ive De Beckker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2007, 22:46   #7
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.800
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
Belangrijk in art. 445 is het woordje 'kwaadwillig': een frontale ongefundeerde aanval k�*n gezien worden als 'kwaadwillig', maar daar oordeelt de rechter over binnen de context van het proces. Ik denk niet dat er precedenten bestaan waar een rechter zonder enige verwittiging ter rechtszitting een advocaat 'flikt' en zo diens carrière breekt.

Je moet het dus al heel grof bakken en dergelijke benadering heeft in de praktijk toch meestal het tegenovergestelde effect.

Vragen stellen bij de betrokkenheid van een lid van de koninklijke familie in een fraudezaak, lijkt me niet a priori 'kwaadwillig' te zijn. Maar de advocaten hebben er goed aan gedaan om de rechter op voorhand de vraag te stellen.
Het is wel de eerste keer in de Belgische geschiedenis dat een lid van de royale familie ondervraagd werd dus een precendent bestaat er niet.
De prins werd, zo klonk het letterlijk, 'lief' behandeld.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2007, 22:50   #8
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.800
Standaard

Citaat:
Belangrijk in art. 445 is het woordje 'kwaadwillig': een frontale ongefundeerde aanval k�*n gezien worden als 'kwaadwillig', maar daar oordeelt de rechter over binnen de context van het proces.
Nadat we de procureur hebben bezig gezien zou ik toch mijn hand toch niet meer in het vuur durven steken voor het onpartijdig oordeel van welke rechter dan ook.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2007, 07:16   #9
Desiderius
Minister-President
 
Desiderius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juni 2005
Berichten: 4.999
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Nadat we de procureur hebben bezig gezien zou ik toch mijn hand toch niet meer in het vuur durven steken voor het onpartijdig oordeel van welke rechter dan ook.
De procureur is dan ook geen rechter. De lijn die de rechtbank heeft gevolgd tot dusver, heeft me dan weer wél wat meer vertrouwen gegeven. Intelligente madam, die voorzitster... wetende wat voor bullebak Rubens wel kan zijn.

Precedenten bestaan er zeer zeker: niet t.a.v. een lid van de monarchie, maar des te meer tegen 'de gevestigde orde' of 'de wetten van het belgische volk'. Meestal blijft het bij een vermaning door de rechter, maar een enkele keer mag een advocaat het gaan uitleggen bij de stafhouder.
__________________
The pen is mightier than the sword, and considerably easier to write with.

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2007, 08:45   #10
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
De procureur is dan ook geen rechter. De lijn die de rechtbank heeft gevolgd tot dusver, heeft me dan weer wél wat meer vertrouwen gegeven. Intelligente madam, die voorzitster... wetende wat voor bullebak Rubens wel kan zijn.

Precedenten bestaan er zeer zeker: niet t.a.v. een lid van de monarchie, maar des te meer tegen 'de gevestigde orde' of 'de wetten van het belgische volk'. Meestal blijft het bij een vermaning door de rechter, maar een enkele keer mag een advocaat het gaan uitleggen bij de stafhouder.
Edwin Van Fraechem hield er aan tot tweemaal toe en met de nodige klemtoon uit te leggen dat de procureur duidelijk tot de 'uitvoerende macht' behoort ... en dat daar dus wellicht 'andere' invloeden hebben gespeeld ...

hij vermeldde er ook bij dat als de plannen van de regering doorgaan, ook de parketmagistraten (ik hoop dat ik de term goed heb) onder uitvoerende invloed komen ... er geen enkel niet 'gefixt' dossier meer voor de rechtbank wordt neergelegd ...

ik vond dat straf ...

Laatst gewijzigd door Anna List : 10 januari 2007 om 08:59.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2007, 10:41   #11
Desiderius
Minister-President
 
Desiderius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juni 2005
Berichten: 4.999
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Edwin Van Fraechem hield er aan tot tweemaal toe en met de nodige klemtoon uit te leggen dat de procureur duidelijk tot de 'uitvoerende macht' behoort ... en dat daar dus wellicht 'andere' invloeden hebben gespeeld ...

hij vermeldde er ook bij dat als de plannen van de regering doorgaan, ook de parketmagistraten (ik hoop dat ik de term goed heb) onder uitvoerende invloed komen ... er geen enkel niet 'gefixt' dossier meer voor de rechtbank wordt neergelegd ...

ik vond dat straf ...
De procureur behoort idd. niet tot de 'rechterlijke macht'; vandaar dat het altijd bijzonder kies is om uitspraken te doen over "het gerecht". Want over wie heb je het dan? Over het Openbaar Ministerie (parketmagistraten --> Uitvoerende macht, min. v. Justitie), over de Rechters (zetelende magistratuur --> rechterlijke macht) of over de advocaten? Zemelen over "het gerecht" komt helaas te vaak neer op het aloude gezaag in de zin van ''t is allemaal één pot nat". Wat er uiteindelijk alleen maar op duidt dat men niet goed weet waar men het precies over heeft.

... en toegegeven: het is ook geen eenvoudige materie! Als er iets absoluut nodig is, dan is het wel méér eenvoud en transparantie. De burger die met 'het gerecht' in aanraking komt, vindt er steevast z'n weg niet in terug.

Wat de voorstellen betreft waar Van Fraechem naar verwijst... Het gaat vooral om een voorstel om de rol van de onderzoeksrechter in het gerechtelijk onderzoek terug te schroeven / af te schaffen. Momenteel is het zo dat die onderzoeksrechter als onafhankelijk magistraat (rechterlijke macht) daar vooral tussenzit om erover te waken dat de zaken ook tijdens het onderzoek op een eerlijke en zo onpartijdig mogelijke manier gebeuren. (cf. Connerotte, die -m.i. terecht- moest opstappen toen hij zich compromitteerde op dat fameuze spaghetti-etentje) Als die rol wegvalt, heeft het O.M. de handen vrij om z'n dossiers véél eenzijdiger op te bouwen en het risico dat daarmee een aantal essentiële rechten van de verdediging sneuvelen, wordt dan ontzettend groot.
__________________
The pen is mightier than the sword, and considerably easier to write with.

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2007, 10:54   #12
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
De procureur behoort idd. niet tot de 'rechterlijke macht'; vandaar dat het altijd bijzonder kies is om uitspraken te doen over "het gerecht". Want over wie heb je het dan? Over het Openbaar Ministerie (parketmagistraten --> Uitvoerende macht, min. v. Justitie), over de Rechters (zetelende magistratuur --> rechterlijke macht) of over de advocaten? Zemelen over "het gerecht" komt helaas te vaak neer op het aloude gezaag in de zin van ''t is allemaal één pot nat". Wat er uiteindelijk alleen maar op duidt dat men niet goed weet waar men het precies over heeft.

... en toegegeven: het is ook geen eenvoudige materie! Als er iets absoluut nodig is, dan is het wel méér eenvoud en transparantie. De burger die met 'het gerecht' in aanraking komt, vindt er steevast z'n weg niet in terug.

Wat de voorstellen betreft waar Van Fraechem naar verwijst... Het gaat vooral om een voorstel om de rol van de onderzoeksrechter in het gerechtelijk onderzoek terug te schroeven / af te schaffen. Momenteel is het zo dat die onderzoeksrechter als onafhankelijk magistraat (rechterlijke macht) daar vooral tussenzit om erover te waken dat de zaken ook tijdens het onderzoek op een eerlijke en zo onpartijdig mogelijke manier gebeuren. (cf. Connerotte, die -m.i. terecht- moest opstappen toen hij zich compromitteerde op dat fameuze spaghetti-etentje) Als die rol wegvalt, heeft het O.M. de handen vrij om z'n dossiers véél eenzijdiger op te bouwen en het risico dat daarmee een aantal essentiële rechten van de verdediging sneuvelen, wordt dan ontzettend groot.
dank voor je uitleg ! lijkt mij nog maar eens een fundamentele aanval op burgerlijke vrijheden in de rechtstaat ... weg open naar een 'regime-o.m'-gerecht ...

en hoe hoog acht jij de kans dat de regering deze wijziging toch doorvoert ? wie is de drijvende kracht daarachter ? Vld ? Ps ?

Laatst gewijzigd door Anna List : 10 januari 2007 om 10:54.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2007, 11:30   #13
Desiderius
Minister-President
 
Desiderius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juni 2005
Berichten: 4.999
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
dank voor je uitleg ! lijkt mij nog maar eens een fundamentele aanval op burgerlijke vrijheden in de rechtstaat ... weg open naar een 'regime-o.m'-gerecht ...

en hoe hoog acht jij de kans dat de regering deze wijziging toch doorvoert ? wie is de drijvende kracht daarachter ? Vld ? Ps ?
Ik sta al een hele tijd niet meer in de dagelijkse praktijk van het straf(proces)recht en kan hier dus niet precies 'duiden' waar de drijvende krachten achter de meest recente voorstellen in de zgn. 'grote Franchimont-herziening' van het strafprocesrecht zitten. Maar het voorstel staat zeer zeker in de steigers; het is een oefening voor een globale modernisering die in feite al bezig was toen ik nog student was. (een hele tijd geleden dus )

Vooral in het strafprocesrecht is het altijd opletten dat de veldwachter zich niet als een stroper gaat ontpoppen... Voor de uitvoerende macht (regering --> parket) is het natuurlijk een stuk gemakkelijker werken zonder inmenging of pottenkijkerij door de onafhankelijke rechterlijke macht.


Kwatongen beweren dat de PS de rechterlijke macht wil teruggeknipt zien, maar daar wil ik alleszins geen uitspraken over doen.
__________________
The pen is mightier than the sword, and considerably easier to write with.

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2007, 11:34   #14
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
Ik sta al een hele tijd niet meer in de dagelijkse praktijk van het straf(proces)recht en kan hier dus niet precies 'duiden' waar de drijvende krachten achter de meest recente voorstellen in de zgn. 'grote Franchimont-herziening' van het strafprocesrecht zitten. Maar het voorstel staat zeer zeker in de steigers; het is een oefening voor een globale modernisering die in feite al bezig was toen ik nog student was. (een hele tijd geleden dus )

Vooral in het strafprocesrecht is het altijd opletten dat de veldwachter zich niet als een stroper gaat ontpoppen... Voor de uitvoerende macht (regering --> parket) is het natuurlijk een stuk gemakkelijker werken zonder inmenging of pottenkijkerij door de onafhankelijke rechterlijke macht.


Kwatongen beweren dat de PS de rechterlijke macht wil teruggeknipt zien, maar daar wil ik alleszins geen uitspraken over doen.
kwatongen zijn, net als zwarte schapen, steeds mijn voorkeur geweest
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2007, 12:18   #15
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.619
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Ik hoorde daar gisteren ook al iets over.
Een advokaat wiens carriere hem lief is zal dus zich dus wel wachten voor dat negatieve over een lid van de koninklijke familie.

Die mogen zowiezo al hun ambities om onderzoeksrechter of rechter te worden opbergen...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2007, 13:58   #16
ossaert
Minister-President
 
ossaert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2003
Locatie: Mechelen
Berichten: 4.827
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Het is wel de eerste keer in de Belgische geschiedenis dat een lid van de royale familie ondervraagd werd dus een precendent bestaat er niet.
De prins werd, zo klonk het letterlijk, 'lief' behandeld.
Begin jaren 80 werd prins Karel ondervraagd in zijn proces dat hij tegen één of andere voormalige medewerker (hij was advocaat) had aangespannen. Hij legde - zoals Laurent - een schriftelijke verklaring af, maar verscheen niet in de rechtbank. De aangeklaagde werd veroordeeld, maar later - in beroep? - vrijgesproken, omdat er geen confrontatie had plaatsgevonden, zoals hij nochtans gevraagd had. Enfin, zoiets was het: het is een precedent, dunkt me, dat enkel de schriftelijke verklaring zoals de wet die voorschrijft niet kan volstaan.
__________________
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:36.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be