Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 juni 2011, 14:08   #1
69kk
Partijlid
 
Geregistreerd: 22 oktober 2007
Berichten: 236
Standaard Weeral Autokeuring=wachten, betalen.

Autokeuring: Ik baal ervan:
1. Auto brengen voor nazicht in de garage- mensen lastig vallen voor terug thuis te geraken of op mijn werk- Mensen lastig vallen voor vervoer naar de garage om mijn auto op te halen-30€ betalen voor garagist.
2. Proberen een kalme periode uit te vissen in keuringcentrum- een halve dag verlof nemen-voorrijden keuringscentra-minimaal een uur aanschuiven -er wordt ongeveer hetzelfde werk gedaan welke de garagist reeds deed -30€ betalen-aanschuiven in autofile om terug thuis te geraken.
Resultaat:
2 x een halve dag verloren tijd en moeite.
60€ lichter.
Waarom kan de keuring niet uitgevoerd worden door uw garagist tijdens bv het periodiek of jaarlijks onderhoud van de auto.:gewonnen geld-gewonnen tijd.
Als je op nationaal niveau alle verloren man-uren samentelt vooraleer de autos gekeurd zijn, is dit een groot aantal werkuren die verloren zijn voor de economie.
69kk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2011, 14:33   #2
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.417
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

In Nederland en de UK weet ik het zeker, daar zijn het garages die instaan voor de keuring.

Maar in België is het weer vriendjespolitiek nietwaar. Dezelfde firma die de autokeuring doet (monopolie) is dezelfde die de rijbewijsexamens regelt.
Je mag je afvragen wie daar in de bestuursraad.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2011, 11:12   #3
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Die auto keuring kost uitgedrukt in verloren werkuren waarschijnlijk miljarden voor de werkgevers.
Men kan zich voorstellen dat bedrijven die een autovloot hebben, of een grote transport firma daar mensen speciaal moeten voor betalen om bijna dagelijks daar "ganse" dagen in de rij te gaan staan.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2011, 10:32   #4
AsGardSGO
Minister
 
AsGardSGO's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 mei 2009
Locatie: Mechelen
Berichten: 3.353
Standaard

weet je - het is inderdaad vervelend dat je soms hemel en aarde moet bewegen voor bepaalde zaken te kunnen doen.
Maar ik dacht dat de meeste garagisten wel zelf de auto naar de keuring brachten wanneer dat nodig is zodat mensen maar met 1 zorg zouden zitten; op werk raken ofzo bv...
Ongeacht het vervelende of niet er zijn toch genoeg zaken die veel meer vervelend zijn dan een technische keuring van de wagen.
__________________
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom."
"Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis."
"Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt."
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2011, 10:16   #5
Wautd
Parlementslid
 
Wautd's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 juli 2006
Locatie: Ankh-Morpork
Berichten: 1.864
Standaard

Ik zie de noodzaak wel in van autokeuring, maar zoals het in België is geregeld is het pure geldklopperij en tijdverlies.
__________________
“Give a man a fire and he's warm for a day, but set fire to him and he's warm for the rest of his life.” - Terry Pratchett
Wautd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2011, 10:51   #6
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wautd Bekijk bericht
Ik zie de noodzaak wel in van autokeuring, maar zoals het in België is geregeld is het pure geldklopperij en tijdverlies.
De technische autokeuring in België is waardeloos.

Laatst ben ik zelf met een auto geweest waarvan de remmen totaal op waren en de vering versleten.
De wagen werd afgekeurd omdat er een lamp niet juist was afgesteld.
Van de remmen en vering werd niets gezegd of opgemerkt.
Enkele weken later gaat mijn dochter met haar auto naar de keuring.
De auto rookte en veroorzaakte een mistgordijn, maar werd wel volledig goedgekeurd.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2011, 13:00   #7
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steve_M's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Berichten: 13.586
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AsGardSGO Bekijk bericht
weet je - het is inderdaad vervelend dat je soms hemel en aarde moet bewegen voor bepaalde zaken te kunnen doen.
Maar ik dacht dat de meeste garagisten wel zelf de auto naar de keuring brachten wanneer dat nodig is zodat mensen maar met 1 zorg zouden zitten; op werk raken ofzo bv...
Ongeacht het vervelende of niet er zijn toch genoeg zaken die veel meer vervelend zijn dan een technische keuring van de wagen.
Doe ik al jaren. Ik breng mijn auto naar de garage en pik hem de dag nadien gewoon terug op. Nog nooit een probleem gehad.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2011, 08:30   #8
fb718882
Gouverneur
 
fb718882's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juni 2007
Berichten: 1.044
Standaard

Als je geen tijd wilt verliezen met aanschuiven bij de autokeuring , dan kun je toch een afspraak maken ?
__________________
Du passé, gardons la flamme, non les cendres.
Мы наш , мы новый мир построим .
Vulpes pilum mutat , non mores .
fb718882 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2011, 09:07   #9
Vito
Europees Commissaris
 
Vito's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 juli 2010
Berichten: 6.423
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 69kk Bekijk bericht
Autokeuring: Ik baal ervan:
1. Auto brengen voor nazicht in de garage- mensen lastig vallen voor terug thuis te geraken of op mijn werk- Mensen lastig vallen voor vervoer naar de garage om mijn auto op te halen-30€ betalen voor garagist.
Mag ik even het adres van je garagist, zo'n goedkope...

Citaat:
2. Proberen een kalme periode uit te vissen in keuringcentrum- een halve dag verlof nemen-voorrijden keuringscentra-minimaal een uur aanschuiven -er wordt ongeveer hetzelfde werk gedaan welke de garagist reeds deed -30€ betalen-aanschuiven in autofile om terug thuis te geraken.
Resultaat:
Je kan altijd een afspraak maken. Je moet je 10 minuten op voorhand aanmelden en dan beginnen ze er aan. Op een half uurtje ben ik binnen en buiten, en dat is inclusief die 10 minuten wachttijd en het wachten op uw (hopelijk) groen keuringsbewijs.

De laatste keer had ik zelfs mijn wagen niet naar de garage gedaan, laatste onderhoud was nog geen drie maanden geleden. Zonder moeite gepasseerd.

Ik betaal wel €38 voor een keuring, dat is iets meer.

Citaat:
Waarom kan de keuring niet uitgevoerd worden door uw garagist tijdens bv het periodiek of jaarlijks onderhoud van de auto.:gewonnen geld-gewonnen tijd.
Is die onafhankelijk?

Citaat:
Als je op nationaal niveau alle verloren man-uren samentelt vooraleer de autos gekeurd zijn, is dit een groot aantal werkuren die verloren zijn voor de economie.
Maak een afspraak. Probleem opgelost.
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2011, 09:11   #10
Vito
Europees Commissaris
 
Vito's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 juli 2010
Berichten: 6.423
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
In Nederland en de UK weet ik het zeker, daar zijn het garages die instaan voor de keuring.

Maar in België is het weer vriendjespolitiek nietwaar. Dezelfde firma die de autokeuring doet (monopolie) is dezelfde die de rijbewijsexamens regelt.
Je mag je afvragen wie daar in de bestuursraad.
In feit heb je hier gelijk. De overheid zou zelf moeten instaan voor de keuring van de wagens, net als het afleveren van rijbewijzen. Dat uitbesteden aan garages, die niet graag klanten verliezen, is geen goed idee.
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2011, 12:08   #11
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.874
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
In feit heb je hier gelijk. De overheid zou zelf moeten instaan voor de keuring van de wagens, net als het afleveren van rijbewijzen. Dat uitbesteden aan garages, die niet graag klanten verliezen, is geen goed idee.
Neen,de overheid moet zich NIET zelf bezig houden met technische details...als er een les is die toch moet geleerd worden,dan wel dat "de overheid" zo min mogelijk de details moet UITVOEREN...

De overheid moet hoogstens het wetgevend kader scheppen.Bijvoorbeeld door een systeem van geregistreerde garagisten toe te laten ,zoals in menig ander Europees land ,die de keuring kunnen en mogen verrichten,en regelmatig maximum prijzen vast te stellen aangezien het een WETTELIJK VERPLICHTE keuring betreft...

(ik neem aan dat al die autokeurders dan wel bij de garagisten terecht zullen kunnen,want de hoeveelheid werk is niet van de poes)


Nu betalen we inderdaad twee keer,namelijk een uitdrukkelijk bij de garagist gevraagde pre-keuringsinspectie (met meteen maar een klein onderhoud erbij)en daarna een autokeuringsinspektie.....en totnogtoe is dat altijd foutloos verlopen....de (merk-)garagist kan het dus...

Laatst gewijzigd door kelt : 29 juni 2011 om 12:13.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2011, 11:55   #12
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.465
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Die auto keuring kost uitgedrukt in verloren werkuren waarschijnlijk miljarden voor de werkgevers.
Men kan zich voorstellen dat bedrijven die een autovloot hebben, of een grote transport firma daar mensen speciaal moeten voor betalen om bijna dagelijks daar "ganse" dagen in de rij te gaan staan.
Dat zijn meestal lease auto's na 3 jaar vliegen die buiten, en hebt ge ook geen controle.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2011, 16:22   #13
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.417
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
In feit heb je hier gelijk. De overheid zou zelf moeten instaan voor de keuring van de wagens, net als het afleveren van rijbewijzen. Dat uitbesteden aan garages, die niet graag klanten verliezen, is geen goed idee.
De overheid, dat geldverslindende inefficiënte gedrocht dat nog niet eens een WC papierbudget in orde kan krijgen, dat moet dan nog meer rechtstreekse macht krijgen?
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2011, 16:25   #14
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.417
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht

Is die onafhankelijk?
Neen, maar in Nederland is er een leuke regeling. Dat noemen ze namelijk controles op de uitgevoerde keuringen dmv steekproeven.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2011, 17:46   #15
the_dude
Eur. Commissievoorzitter
 
the_dude's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 augustus 2005
Locatie: Ekeren
Berichten: 8.149
Standaard

het voorstel om keuring door garagisten te laten uitvoeren is te simpel en te goedkoop voor onze politieke klasse. Waar moeten zij hun mensen dat plaatsen?
__________________
"Het is de gelovige die, niet het geloof dat bescherming
nodig heeft. Mensen hebben mensenrechten, religies, geloven en ideeën
hebben die niet.''
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2011, 21:49   #16
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
In Nederland en de UK weet ik het zeker, daar zijn het garages die instaan voor de keuring.

Maar in België is het weer vriendjespolitiek nietwaar. Dezelfde firma die de autokeuring doet (monopolie) is dezelfde die de rijbewijsexamens regelt.
Je mag je afvragen wie daar in de bestuursraad.
Ik dacht wel, in de UK, maar ik ben daar niet 100 procent zeker van, dat de overheid je vertelt naar welke garage (in je buurt) je kan gaan voor die controle.


Mijn persoonlijke mening:
voor de controle zelf, vooral tijdens het aanschuiven, ben ik 'tegen';
maar na de controle, die voor mij meestal positief geweest, word ik dan 'voor'.

En persoonlijk meegemaakt:
een maand terug, bij mijn laatste controle, was er een madammeke naast de kassierster, die me vroeg hoe lang ik wel had moeten wachten.
Mijn mening, mijn gissing was: 45 minuten;
mijn grote chef was mee en corrigeerde onmiddellijk: 30 minuten.
(pijnlijk wel: ik was naar mijn mening vlugger bediend in de rij 'vrachtwagens, 4x4, en soortgelijke rariteiten', dan de rij gewone auto's.)
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2011, 22:59   #17
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
het voorstel om keuring door garagisten te laten uitvoeren is te simpel en te goedkoop voor onze politieke klasse. Waar moeten zij hun mensen dat plaatsen?
Ge bedoelt de autokeurders ?

Die verplaatsen zich naar de officieel aangenomen merkgarage(s) waar die automerken gekeurd worden, natuurlijk op onderlinge afspraak (x-voertuigen) op bepaalde dagen. De garagist-technici kunnen dan desnoods al een klein vooronderzoek gedaan hebben.

Scheelt er desondanks nog iets aan de auto uit zicht van de keurder, wordt het direct terplaatse verholpen (door autotechnieker, originele wisselstukken voorradig) (is het te kostelijk en/of tijdrovend moet er samenspraak zijn tussen garagist en klant)

Vele afgekeurde auto´s en dito herkeuringen - voor peanuts of iets meer - worden daardoor vermeden.

Auto is dan goedgekeurd, paperassen worden terplaatse opgesteld.
Prijs is identiek.

Gaat dat niet, kan de auto eventueel daar blijven voor reparatie, of een volgende keer terugkomen met beperkte reparatie/goedkeuring (samenspraak klant). De klant kan ondertussen eventueel een huurwagen krijgen, dan hoeft hij zelfs nog niet aanwezig te blijven.

De voordelen (tijd / veiligheid) (vooral voor de klant) kan men zich zelf denken. Is bvb in Duitsland ook al voorgesteld ("garagist = Meister" geeft uitleg):

Citaat:
http://www.abendblatt.de/ratgeber/au...att-warum.html

3. Januar 2004

TÜV in der Werkstatt - warum?
Frage an den Meister

Die regelmäßig fälligen Hautpuntersuchungen können auch in der Werkstatt durchgeführt werden.

Ein Vorteil ist, dass der Kunde direkt durch das Markenautohaus betreut wird. Wartezeiten bei der Prüfstelle entfallen: Die Prüfer von TÜV oder Dekra kommen in das Autohaus und nehmen dort die Prüfung vor.
Die Gebühren bleiben dabei gleich.

Ein weiterer Vorteil ist, dass der Wagen im Vorfeld der Hauptuntersuchung von den Fachleuten in der Werkstatt untersucht wird.

Zeigen sich Mängel, werden sie in Absprache mit dem Kunden sofort beseitigt. Eventuell benötigte Ersatzteile sind für die meisten Typen des Fabrikats sofort verfügbar.

Ein "Durchfallen" bei der Prüfung kann somit verhindert werden.

Dadurch ergibt sich für den Kunden eine erhebliche Zeitersparnis.

Zum einen muss er den Wagen nicht selber vorführen, zum anderen entfällt durch die Vorabprüfung und Instandsetzung ein Wiedervorführtermin.

In der Regel kann der Kunde den Wagen morgens abgeben und am Abend mit neuer Prüfplakette wieder abholen.

Oft ist es auch möglich, für die Zwischenzeit einen Ersatzwagen zu bekommen.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 30 juni 2011 om 23:14.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2011, 05:13   #18
guido 007
Secretaris-Generaal VN
 
guido 007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 69kk Bekijk bericht
Autokeuring: Ik baal ervan:
1. Auto brengen voor nazicht in de garage- mensen lastig vallen voor terug thuis te geraken of op mijn werk- Mensen lastig vallen voor vervoer naar de garage om mijn auto op te halen-30€ betalen voor garagist.
2. Proberen een kalme periode uit te vissen in keuringcentrum- een halve dag verlof nemen-voorrijden keuringscentra-minimaal een uur aanschuiven -er wordt ongeveer hetzelfde werk gedaan welke de garagist reeds deed -30€ betalen-aanschuiven in autofile om terug thuis te geraken.
Resultaat:
2 x een halve dag verloren tijd en moeite.
60€ lichter.
Waarom kan de keuring niet uitgevoerd worden door uw garagist tijdens bv het periodiek of jaarlijks onderhoud van de auto.:gewonnen geld-gewonnen tijd.
Als je op nationaal niveau alle verloren man-uren samentelt vooraleer de autos gekeurd zijn, is dit een groot aantal werkuren die verloren zijn voor de economie.
Je kan je plaats reserveren bij de keuring. Op een kwartier ben je terug buiten.
__________________
N-VA: De kracht van verandering!
Verandering begint in je eigen gemeente of stad.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2011, 05:14   #19
guido 007
Secretaris-Generaal VN
 
guido 007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
In Nederland en de UK weet ik het zeker, daar zijn het garages die instaan voor de keuring.

Maar in België is het weer vriendjespolitiek nietwaar. Dezelfde firma die de autokeuring doet (monopolie) is dezelfde die de rijbewijsexamens regelt.
Je mag je afvragen wie daar in de bestuursraad.
Is ook gevaarlijk.
Een garagist durft dan soms de wagen niet af te keuren uit schrik om een klant te verliezen.
__________________
N-VA: De kracht van verandering!
Verandering begint in je eigen gemeente of stad.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2011, 06:39   #20
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.417
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Is ook gevaarlijk.
Een garagist durft dan soms de wagen niet af te keuren uit schrik om een klant te verliezen.
Een slecht gekeurde wagen die betrapt tijdens een steekproef word wil wel zeggen dat de garagist zijn licentie kwijt is. Da's niet 1 klant, maar al zijn klanten.
Een slecht gekeurde wagen betrokken in een ongeval wil zeggen een gepluimde garagist.
Da's niet 1 klant kwijt, maar al zijn klanten en zijn hebben en houden erbovenop.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:44.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be