Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2014
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2014 Alles over de regionale, federale en Europese verkiezingen van 2014

 
 
Discussietools
Oud 4 februari 2014, 15:43   #41
Sonny Crockett
Parlementslid
 
Sonny Crockett's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 december 2013
Berichten: 1.951
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Wat interesseert mij het nu vanuit welk gedachtegang jij gaat stemmen?
Stel dan geen irrelevante vragen ...
__________________
Het leven, dat is een dansfeest voor kreupelen.
Sonny Crockett is offline  
Oud 4 februari 2014, 15:44   #42
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.364
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Wat zouden dan de criteria moeten zijn en wie moet ze bepalen? Zware autisten kunnen monsterscores halen op een IQ-test, maar hebben ze dan voldoende 'intellectuele capaciteit'?
Ja, zolang de fysieke integriteit van ieder mens goed blijft is er niet heel veel empathie nodig om te gaan stemmen.

Maar in principe moet heel het politieke systeem in mijn ogen veranderen. Politici weten over het algemeen veel te weinig af van exacte wetenschappen. En dat terwijl dit soort zaken heel belangrijk zijn in bijvoorbeeld de economie.

Beslissingen willen nemen over economische ontwikkelingen met de kennis die je hebt meegekregen uit een studie economie/bedrijfskunde is volkomen onzinnig.

Economie = mensen, en als je over mensen gaat beslissen moet je toch zeker de basis weten van waarom mensen doen wat ze doen. En dat ga je niet weten met enkel en alleen economische tabellen.
Nietzsche is offline  
Oud 4 februari 2014, 15:45   #43
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.364
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sonny Crockett Bekijk bericht
Stel dan geen irrelevante vragen ...
Aiitt, box man.
Nietzsche is offline  
Oud 4 februari 2014, 15:46   #44
Zeus
Europees Commissaris
 
Zeus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 oktober 2012
Locatie: het beloftevolle land
Berichten: 6.875
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door six Bekijk bericht
Ik spreek hier over ontoerekeningsvatbaarheid in de medische betekenis. Oa. verlengde minderjarigheid komt daarvoor in aanmerking.
Ontoerekeningsvatbaarheid is een strafrechtelijke term. Misschien moeten we u ook rechtstoegang ontzeggen, als u geen basiskennis hebt van het recht.

Stel dat er een test wordt ingevoerd, waar maak je dan het onderscheid tussen mensen die louter niet geschikt zijn om te stemmen en volledig rechtsonbekwamen ?
__________________
Bart De Wever: "De enige bijdrage die de Vlaamse Beweging vandaag nog kan leveren aan een onafhankelijk Vlaanderen, is ophouden te bestaan"
Jan Jambon: "Les transferts Nord-Sud, ça nous aide juste pour le marketing. Mais en fait, ça ne nous intéresse pas"
Bourgeois: "onafhankelijkheid is iets uit de 19de eeuw"
Zeus is offline  
Oud 4 februari 2014, 15:47   #45
six
Banneling
 
 
Geregistreerd: 6 oktober 2013
Locatie: Groot-Zurenborg
Berichten: 5.341
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Ontoerekeningsvatbaarheid is een strafrechtelijke term. Misschien moeten we u ook rechtstoegang ontzeggen, als u geen basiskennis hebt van het recht.

Stel dat er een test wordt ingevoerd, waar maak je dan het onderscheid tussen mensen die louter niet geschikt zijn om te stemmen en volledig rechtsonbekwamen ?
Ik pleit nergens voor een stemtest. Nergens doe ik dat. Ik heb het hier over alcoholcontroles.

En nogmaals: de criteria zijn: meerderjarig en toerekeningsvatbaar. O, en burgerrechten niet kwijt.
six is offline  
Oud 4 februari 2014, 15:48   #46
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door six Bekijk bericht
Beste forummer en toekomstige kiezer,

Waarom zijn er nog geen alcohol- en drugscontroles ingevoerd bij de stemhokjes? Dronken rijden kan leiden tot gevaarlijke keuzes, kan dronken stemmen dit dan ook niet?

Of geeft men impliciet toe dat zelfs bij een arbitrair verkiezingsresultaat er toch geen moer verandert?
Aan het item van deze draad te zien, is een alcohol- en drugstest, gecombineerd met een minimale iq-test, meer en dringender aangewezen bij het opstarten van een draad.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 4 februari 2014, 15:49   #47
Athelas
Minister
 
Geregistreerd: 12 oktober 2011
Berichten: 3.236
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door six Bekijk bericht
Beste forummer en toekomstige kiezer,

Waarom zijn er nog geen alcohol- en drugscontroles ingevoerd bij de stemhokjes? Dronken rijden kan leiden tot gevaarlijke keuzes, kan dronken stemmen dit dan ook niet?

Of geeft men impliciet toe dat zelfs bij een arbitrair verkiezingsresultaat er toch geen moer verandert?
Als je dronken bent, dan zijn je reactietijden niet meer wat ze moeten zijn. Je kan dan ook domme beslissingen nemen.

De vraag is hoe jij gaat aantonen ofdat iemand dom heeft gestemd of niet. Bij dronken rijders is dat verband aangetoond, namelijk dat dronken rijden gevaarlijk is. Is het aangetoond dat als je dronken gaat stemmen, je verkeerde keuzes maakt?

Wat doe je trouwens met mensen die zich niet interesseren in de politiek en stemmen op de naam die 't schoonste klinkt?

Ik denk persoonlijk dat deze laatste groep een veel groter probleem vormt dan de groep dronken stemmers.
Athelas is offline  
Oud 4 februari 2014, 15:49   #48
AnarchoChristophe
Europees Commissaris
 
AnarchoChristophe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 april 2012
Berichten: 7.485
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door six Bekijk bericht
Ik pleit nergens voor een stemtest. Nergens doe ik dat. Ik heb het hier over alcoholcontroles.

En nogmaals: de criteria zijn: meerderjarig en toerekeningsvatbaar. O, en burgerrechten niet kwijt.
Mooie rechten overigens. U heeft het recht te moeten gaan stemmen.

Dat komt ervan als je in een land 'de wetten' gelijksteld aan 'het recht'.
__________________
Wortelloze bomen vallen
AnarchoChristophe is offline  
Oud 4 februari 2014, 15:51   #49
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sonny Crockett Bekijk bericht
Er is 'officiëel' stemplicht in België.
Waarom stel jij dat niet precieser?
Er is geen grondwettelijke stemplicht in b.

Artikel 62: ... De stemming is verplicht en geheim.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 4 februari 2014, 15:54   #50
Sonny Crockett
Parlementslid
 
Sonny Crockett's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 december 2013
Berichten: 1.951
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Waarom stel jij dat niet precieser?
Er is geen grondwettelijke stemplicht in b.

Artikel 62: ... De stemming is verplicht en geheim.

.
Om daar de nadruk op te leggen ... Simpel toch?
__________________
Het leven, dat is een dansfeest voor kreupelen.
Sonny Crockett is offline  
Oud 4 februari 2014, 15:58   #51
Zeus
Europees Commissaris
 
Zeus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 oktober 2012
Locatie: het beloftevolle land
Berichten: 6.875
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe Bekijk bericht
Mooie rechten overigens. U heeft het recht te moeten gaan stemmen.

Dat komt ervan als je in een land 'de wetten' gelijksteld aan 'het recht'.
De wet is het recht. U mag recht niet verwarren met rechtvaardigheid. De wet en het recht bestaat om orde te creëren en te behouden, is objectief en algemeen. Rechtvaardigheid is een persoonlijk in te vullen begrip waar je geen stabiele samenleving op bouwt (tenzij u een natuurrechtsdenker bent).
__________________
Bart De Wever: "De enige bijdrage die de Vlaamse Beweging vandaag nog kan leveren aan een onafhankelijk Vlaanderen, is ophouden te bestaan"
Jan Jambon: "Les transferts Nord-Sud, ça nous aide juste pour le marketing. Mais en fait, ça ne nous intéresse pas"
Bourgeois: "onafhankelijkheid is iets uit de 19de eeuw"
Zeus is offline  
Oud 4 februari 2014, 16:06   #52
AnarchoChristophe
Europees Commissaris
 
AnarchoChristophe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 april 2012
Berichten: 7.485
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
De wet is het recht. U mag recht niet verwarren met rechtvaardigheid.
Dat doe ik niet. Maar iemand die 'Rechten' studeert, leert wetten, en wanneer we het over het 'Recht' hebben, gaat het over de wetten. Recht en wet gelijkstellen in semantiek is een sluwe poging om te doen uitschijnen dat men zonder de Staat niet vrij zou kunnen zijn. Of gewoon dom, dat kan ook.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
De wet en het recht bestaat om orde te creëren en te behouden, is objectief en algemeen.
U heeft een nogal utopisch beeld van de chaos die de Belgische regelneukerij is.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Rechtvaardigheid is een persoonlijk in te vullen begrip waar je geen stabiele samenleving op bouwt (tenzij u een natuurrechtsdenker bent).
Dit is geen stabiele samenleving.
__________________
Wortelloze bomen vallen
AnarchoChristophe is offline  
Oud 4 februari 2014, 16:07   #53
six
Banneling
 
 
Geregistreerd: 6 oktober 2013
Locatie: Groot-Zurenborg
Berichten: 5.341
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
De wet is het recht. U mag recht niet verwarren met rechtvaardigheid. De wet en het recht bestaat om orde te creëren en te behouden, is objectief en algemeen. Rechtvaardigheid is een persoonlijk in te vullen begrip waar je geen stabiele samenleving op bouwt (tenzij u een natuurrechtsdenker bent).
De wet is de wet is de wet! Objectief!


Diertjes toch.
six is offline  
Oud 4 februari 2014, 16:10   #54
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.364
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door six Bekijk bericht
De wet is de wet is de wet! Objectief!


Diertjes toch.
Toch zijn wetten wel nodig.

Waarmee ik niet zeg dat elke wet evengoed is, integendeel.
Nietzsche is offline  
Oud 4 februari 2014, 16:12   #55
Zeus
Europees Commissaris
 
Zeus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 oktober 2012
Locatie: het beloftevolle land
Berichten: 6.875
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door six Bekijk bericht
De wet is de wet is de wet! Objectief!


Diertjes toch.

U lijkt hier te laten uitschijnen dat ik een rechtspositivist ben, wat niet het geval is. Objectief betekent hier voor iedereen op gelijke wijze waarneembaar, in een officieel, geschreven document.
__________________
Bart De Wever: "De enige bijdrage die de Vlaamse Beweging vandaag nog kan leveren aan een onafhankelijk Vlaanderen, is ophouden te bestaan"
Jan Jambon: "Les transferts Nord-Sud, ça nous aide juste pour le marketing. Mais en fait, ça ne nous intéresse pas"
Bourgeois: "onafhankelijkheid is iets uit de 19de eeuw"
Zeus is offline  
Oud 4 februari 2014, 16:20   #56
Zeus
Europees Commissaris
 
Zeus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 oktober 2012
Locatie: het beloftevolle land
Berichten: 6.875
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe Bekijk bericht
Dat doe ik niet. Maar iemand die 'Rechten' studeert, leert wetten, en wanneer we het over het 'Recht' hebben, gaat het over de wetten. Recht en wet gelijkstellen in semantiek is een sluwe poging om te doen uitschijnen dat men zonder de Staat niet vrij zou kunnen zijn. Of gewoon dom, dat kan ook.

U heeft een nogal utopisch beeld van de chaos die de Belgische regelneukerij is.

Dit is geen stabiele samenleving.
U heeft blijkbaar geen rechten gestudeerd. Een rechtenopleiding kent ook vakken zoals 'grondbeginselen van het recht', filosofie, sociologie enz., die gericht zijn op rechtsfilosofieën, waarbij veel proffen zelfs het rechtspositivisme afzweren, zonder te vervallen in het natuurrecht (tip, voor een korte inleiding, lees eens 'het recht van de filosoof' van prof. Fleerackers).

Een staatloze samenleving, of absolute vrijheid in uw woorden, resulteert, zoals Hobbes reeds bepleitte, in een oorlog van allen tegen allen. U kan dan argumenteren dat de niet-wenselijkheid daarvan ook een natuurrechtelijke opvatting is, wat niet volledig onjuist is, maar voor de meesten is de staat op zijn minst een verzekering voor zelfbehoud wanneer zij eens niet 'the fittest' in de survivalstrijd zijn.
__________________
Bart De Wever: "De enige bijdrage die de Vlaamse Beweging vandaag nog kan leveren aan een onafhankelijk Vlaanderen, is ophouden te bestaan"
Jan Jambon: "Les transferts Nord-Sud, ça nous aide juste pour le marketing. Mais en fait, ça ne nous intéresse pas"
Bourgeois: "onafhankelijkheid is iets uit de 19de eeuw"

Laatst gewijzigd door Zeus : 4 februari 2014 om 16:21.
Zeus is offline  
Oud 4 februari 2014, 16:21   #57
peter1962
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 19 mei 2011
Locatie: Ronse
Berichten: 9.649
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door six Bekijk bericht
De wet is de wet is de wet! Objectief!


Diertjes toch.
Je trekt het hier dan wel in het belachelijke, maar zeus heeft gelijk. Zonder wet en recht heb je chaos en willekeur. Niet iets om naar uit te kijken lijkt me.
peter1962 is offline  
Oud 4 februari 2014, 16:24   #58
AnarchoChristophe
Europees Commissaris
 
AnarchoChristophe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 april 2012
Berichten: 7.485
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
U heeft blijkbaar geen rechten gestudeerd.
Dat is waar, ik heb iets nuttigs gestudeerd dat niet bijdraagt aan de bureaucrtatische chaos die de creativiteit en vrijheid dag na dag meer verdrukt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Een rechtenopleiding kent ook vakken zoals 'grondbeginselen van het recht', filosofie, sociologie enz., die gericht zijn op rechtsfilosofieën, waarbij veel proffen zelfs het rechtspositivisme afzweren, zonder te vervallen in het natuurrecht (tip, voor een korte inleiding, lees eens 'het recht van de filosoof' van prof. Fleerackers).
Ik moet niet verallen in natuurrecht, ik moet maar de chaos van de wetstaat aanduiden en de helft van de wetten aan mijn laars lappen, en het stort in elkaar als een kaartenhuisje.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Een staatloze samenleving, of absolute vrijheid in uw woorden, resulteert, zoals Hobbes reeds bepleitte, in een oorlog van allen tegen allen. U kan dan argumenteren dat de niet-wenselijkheid daarvan ook een natuurrechtelijke opvatting is, wat niet volledig onjuist is, maar voor de meesten is de staat op zijn minst een verzekering voor zelfbehoud wanneer zij 'the fittest' in de survivalstrijd zijn.
Ah een Hobbesiaan, het was te denken. Tja, U kan veel stellen, U heeft alleen geen enkel historisch voorbeeld om Hobbes' beweringen te staven, zolang U dat maar beseft. Staatsloze samenlevingen hebben bestaan en daar ze zeker niet zonder problemen waren, waren ze verre van Hobbes' visie.
__________________
Wortelloze bomen vallen
AnarchoChristophe is offline  
Oud 4 februari 2014, 16:26   #59
AnarchoChristophe
Europees Commissaris
 
AnarchoChristophe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 april 2012
Berichten: 7.485
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
Je trekt het hier dan wel in het belachelijke, maar zeus heeft gelijk. Zonder wet en recht heb je chaos en willekeur. Niet iets om naar uit te kijken lijkt me.
Toch geweldig, hoe men dat kan blijven herhalen, als mantra. Is dat een mentaal schild ofzo?
Mij lijkt het dat de wetstaat net het hoogtepunt van chaos (immers, geen enkele Belg volgt tot de letter alle wetten) en vooral willekeur is (GAS-boetes, iemand?).
__________________
Wortelloze bomen vallen

Laatst gewijzigd door AnarchoChristophe : 4 februari 2014 om 16:27.
AnarchoChristophe is offline  
Oud 4 februari 2014, 16:27   #60
Sonny Crockett
Parlementslid
 
Sonny Crockett's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 december 2013
Berichten: 1.951
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe Bekijk bericht

Ah een Hobbesiaan, het was te denken. Tja, U kan veel stellen, U heeft alleen geen enkel historisch voorbeeld om Hobbes' beweringen te staven, zolang U dat maar beseft. Staatsloze samenlevingen hebben bestaan en daar ze zeker niet zonder problemen waren, waren ze verre van Hobbes' visie.
Ze 'hebben' bestaan ...
__________________
Het leven, dat is een dansfeest voor kreupelen.
Sonny Crockett is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:14.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be