Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 4 november 2018, 13:41   #40941
Strandkruier
Schepen
 
Geregistreerd: 7 januari 2009
Berichten: 458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dergelijk soort schrijfsel doet voor mij de deur dicht. Je bent geen haar beter dan de toogprater Strandkruier.
Ik leg hierbij klacht neer bij het forumbeheer tegen u. Ik schat dat ik nog bijna in geen 20 jaar nog in een café ben geweest. Mij kunt ge dus niet verwijten dat ik een "toogprater" ben. Ik ervaar uw commentaar als een grote belediging!

Norbert
Strandkruier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2018, 13:44   #40942
Strandkruier
Schepen
 
Geregistreerd: 7 januari 2009
Berichten: 458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Fries is erkend en daarmee is de kous af Verder, een klein beetje strijd kan geen kwaad en er zijn geen doden gevallen. Limburgs is bij u zelfs niet erkend als streektaal.

Verder leren wij meerdere talen op school. In Wallonië weigert menigeen Nederlands te spreken. Bij ons helpen we mensen zoveel mogelijk in hun eigen taal. Wanneer het gaat om talen zijn wij toleranter dan onze zuiderburen.
Kunt gij dan Frans praten? Vertelt er ons eens iets over!

Norbert
Strandkruier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2018, 13:46   #40943
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Kunt gij dan Frans praten? Vertelt er ons eens iets over!

Norbert
Ik heb drie jaar Frans gehad op school. Ik noem het zelf: "overlevingsfrans". Jammer genoeg had ik het niet als examenvak. Dat had nu wel gekund. Heb gekozen voor de drie exacte vakken, Engels en Duits. Af en toe spreek Frans. Ik kom helaas maar weinig Franstaligen tegen anders was het anders geweest. Met Duits en Engels is het iets anders, komt ook door de vele contacten.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 4 november 2018 om 13:52.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2018, 13:48   #40944
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ze hebben zich er helemaal niet voor uitgesproken. Maar de hereniging verworpen. Dat is het hem nu juist. Herinner u de fameuze 'arithmétique hollandaise' van Willem I. Vergeten? Het VKN was al gestoeld op bedrog voordat het werkelijk begon.
Welk bedrog? Hoe werden de beslissingen van het Congres van Wenen dan wel voorgesteld? Als het resultaat van een volksraadpleging?

Alhoewel bepaalde notabelen uit de zuidelijke Nederlanden wel hun voorbehoud hadden bij het vooruitzicht op een VKN, zal de stemming toch in het voordeel omslaan. Die omkeer is gebeurd nadat Napoleon opgetrokken was richting België (waar hij uiteindelijk definitief werd verslagen). De onvrede die er later zal zijn bij de stemming van de grondwet kan niet worden gezien als een afwijzing van het VKN, maar wel van de nieuwe instellingen (waaronder de vrij grote macht van de koning en de wijze waarop de koning de leden van de Eerste Kamer kon benoemen).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2018, 13:49   #40945
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.832
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Ik leg hierbij klacht neer bij het forumbeheer tegen u. Ik schat dat ik nog bijna in geen 20 jaar nog in een café ben geweest. Mij kunt ge dus niet verwijten dat ik een "toogprater" ben. Ik ervaar uw commentaar als een grote belediging!

Norbert
Laat het vallen, laat het vallen, Strandkruier. Zo erg is het allemaal niet. U moet dit allemaal relativeren. Natuurlijk is het niet mooi van Monsieur Quercus. Maar zo kennen we hem wel: zich beschaafd voordoen, maar het niet altijd zijn.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 4 november 2018 om 13:51.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2018, 13:50   #40946
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Ik leg hierbij klacht neer bij het forumbeheer tegen u. Ik schat dat ik nog bijna in geen 20 jaar nog in een café ben geweest. Mij kunt ge dus niet verwijten dat ik een "toogprater" ben.
Eigenlijk wel. Een toogprater heeft immers de gewoonte om indianenverhalen op te dissen of zijn eigen, beperkte ervaringen uit te vergroten. Opblazen. Pauw spelen. Typisch voor wie aan de toog zit en aandacht zoekt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2018, 13:52   #40947
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Willem I was gebiologeerd door de Verenigde Nederlanden van toen en door Willem de Zwijger. Hij had ook altijd een borstbeeld van Willem de Zwijger in zijn werkkamer staan (of ergens in zijn omgeving). Hij wilde per se een nieuw Verenigde Nederlanden. Dat was zijn ultieme droom. En daarom vervalste hij het referendum. Een referendum dat mislukt was en dat zijn opperste droom aan diggelen dreigde te slaan. Zo zit het in mekaar en niet anders.
Referendum? Er was helemaal geen volksraadpleging. In geen enkele van de gebieden of staten die volgden uit het Congres van Wenen. In die tijd beschouwde men immers het volk als onmondig (met uitzondering van de opvattingen bij de inwoners vande Zwitsers Eedgenootschap). De notabelen waren aan zet. Een bijzonder beperkte groep dus die natuurlijk ook grotendeels dacht vanuit de eigen belangen en plannen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2018, 13:53   #40948
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.832
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Eigenlijk wel. Een toogprater heeft immers de gewoonte om indianenverhalen op te dissen of zijn eigen, beperkte ervaringen uit te vergroten. Opblazen. Pauw spelen. Typisch voor wie aan de toog zit en aandacht zoekt.
Ook dat is niet waar. Het is naast de kwestie 'Toogprater' is denigrerend en kwetsend voor sommige posters. Mij deert het allemaal niet, maar sommige mensen storen zich daar aan. En het is niet omdat u maar denkt dat iemand een verhaal 'opblaast' dat dit effectief altijd zo is.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2018, 13:55   #40949
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
De taal is NIET gans het volk. Over de hele wereld vindt ge volkeren of landen die dezelfde of een heel sterk verwante taal spreken maar die toch politiek gescheiden zijn.
Ik denk dat gij gewoon een dromer zijt die de alledaagse werkelijkheid niet wil of kan zien.
Er bestaan weldegelijk volkeren die de taal als het normerend element zien van hun culturele en identitaire identiteit. Ik denk bijvoorbeeld aan de Hongaren die bijvoorbeeld godsdienstig verdeeld zijn (een belangrijke minderheid is protestants tegenover een katholieke meerderheid), die verspreid wonen over verschillende staten, maar de taal zien als hun onderlinge band.

En wat trouwens niet is, kan altijd nagestreefd worden. Ik zou niet weten waarom mensen die dromen niet zouden mogen koesteren. Heel wat nationalistische Ieren uit Noord-Ierland kijken ook nog steeds uit naar een hereniging van het Groene Eiland.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2018, 13:56   #40950
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ook dat is niet waar. Het is naast de kwestie 'Toogprater' is denigrerend en kwetsend voor sommige posters. Mij deert het allemaal niet, maar sommige mensen storen zich daar aan. En het is niet omdat u maar denkt dat iemand een verhaal 'opblaast' dat dit effectief altijd zo is.
Dat is zeker waar. Heel wat van zijn verhaaltjes kloppen trouwens voor geen meter. Denk maar aan zijn bewering over de watertoren van Assenede. Die werd helemaal niet gebouwd om Zeeuws-Vlaanderen van drinkwater te voorzien, wel integendeel. Net zoals zijn indianenverhaal over de Westerschelde. Enzovoort.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2018, 14:01   #40951
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Bovendien kan een een land verschillende talen hebben en zich toch één volk voelen: bijvoorbeeld Zwitserland.
Dat is inderdaad goed mogelijk, maar in België zie je een informele subnationaliteit in de loop van de voorbije tijd is gegroeid. Het heeft de facto tot twee volkeren in eenzelfde staat geleid. Interessant was op dat vlak de grafische weergave van het telefoonverkeer in België. Buiten Brussel en sommige faciliteitengemeenten bleef de grote meerderheid van het telefoonverkeer aan de ene of de andere kant van de taalgrens. Hetzelfde blijkt uit de gegevens van de audimetrie: in het Nederlands taalgebied wordt hoofdzakelijk naar Vlaamse zenders gekeken; in het Franstalig taalgebied voornamelijk naar Belgisch-Franstalige en Franse zenders.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2018, 14:02   #40952
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik voel me toch Belg.En heel veel mensen met mij.Het valt me telkens weer op in het buitenland hoe fijn mensen het vinden toevallig andere Belgen tegen te komen. Ik voel me ook Vlaming maar zeker ook Limburger. Zo simpel is het allemaal.

Vlaams-nationalistische keffertjes horen dit niet zo graag, maar ja, dat is dan hun probleem.
Als Vlaams-nationalisten hun standpunt uiten, zijn ze blijkbaar "keffers". Mag ik dan aannemen dat u als Belgisch-nationalist ook een keffer bent, maar dan eentje met een ander kleurtje?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2018, 14:02   #40953
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.832
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Referendum? Er was helemaal geen volksraadpleging. In geen enkele van de gebieden of staten die volgden uit het Congres van Wenen. In die tijd beschouwde men immers het volk als onmondig (met uitzondering van de opvattingen bij de inwoners vande Zwitsers Eedgenootschap). De notabelen waren aan zet. Een bijzonder beperkte groep dus die natuurlijk ook grotendeels dacht vanuit de eigen belangen en plannen.
We kennen uw verhaaltje van het 'onmondige volk'. Maar we hanteren nu de normen vanuit de tijd van Willem I. En er moest dus een stemming plaatsgrijpen over de nieuwe grondwet door de elite die het in de plaats van het volk het voor het zeggen had in onze gewesten. U bent weer aan het vitten over de woorden. En de uitslag van die raadpleging of stemming, werd vervalst door Willem I.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2018, 14:05   #40954
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.832
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als Vlaams-nationalisten hun standpunt uiten, zijn ze blijkbaar "keffers". Mag ik dan aannemen dat u als Belgisch-nationalist ook een keffer bent, maar dan eentje met een ander kleurtje?
U zit er weer eens goed langs. De Vlaams-nationalisten steken altijd de draak door te kefferen dat er geen Belgen zijn. Welnu, zij vergissen zich. Ik ben een Belg, ik voel me Belg en velen met mij voelen zich Belg. Daarover ging het.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 4 november 2018 om 14:06.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2018, 14:07   #40955
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
We kennen uw verhaaltje van het 'onmondige volk'. Maar we hanteren nu de normen vanuit de tijd van Willem I. En er moest dus een stemming plaatsgrijpen over de nieuwe grondwet door de elite die het in de plaats van het volk het voor het zeggen had in onze gewesten. U bent weer aan het vitten over de woorden. En de uitslag van die raadpleging of stemming, werd vervalst door Willem I.
Neen, u probeert een anachronisme van jewelste neer te poten. U spreekt over een referendum, daarbij suggerend dat er een raadpleging is gebeurd van het volk. Dat was nu eenmaal niet het geval. Het probleem voor de raadpleging van de elite was voor de zuidelijke Nederlanden nu eenmaal dat er geen overeenkomstig orgaan was. Onze gewesten waren immers integraal deel van het Franse keizerrijk en een instelling zoals de Staten-Generaal in het Bataafse Koninkrijk bestond er niet.

Hoe Willem vervolgens omging met de uitslag, is dan weer een andere zaak. Nogal onhandig gehandeld. Alleen is uw interpretatie foutief als u meent dat die stemming over de grondwet een afwijzing inhoudt van het VKN.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2018, 14:08   #40956
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
U zit er weer eens goed langs. De Vlaams-nationalisten steken altijd de draak door te kefferen dat er geen Belgen zijn. Welnu, zij vergissen zich. Ik ben een Belg, ik voel me Belg en velen met mij voelen zich Belg. Daarover ging het.
Hilarisch is die opmerking van u toch wel. Wie is er op dit forum ook alweer die om de haverklap beweert dat "Vlamingen" eigenlijk niet bestaan en dat we in dat opzicht alleen mogen spreken over de West- en Oost-Vlamingen?

Juist, HO/system.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2018, 14:09   #40957
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.832
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat is zeker waar. Heel wat van zijn verhaaltjes kloppen trouwens voor geen meter. Denk maar aan zijn bewering over de watertoren van Assenede. Die werd helemaal niet gebouwd om Zeeuws-Vlaanderen van drinkwater te voorzien, wel integendeel. Net zoals zijn indianenverhaal over de Westerschelde. Enzovoort.
Dan was uw verhaal ook toogpraat toen u beweerde dat al het drinkwater voor Zeeuws-Vlaanderen uit de Biesbosch kwam. En zo kunnen we bezig blijven.

Ik ken het verhaal van de toren van Assenede niet. En daarom kan ik ook niet zeggen of het 'toogpraa't is. En het is maar de vraag of u het verhaal van de toren helemaal kent.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 4 november 2018 om 14:11.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2018, 14:10   #40958
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Overigens, het Zuiden heeft nooit een eenheid gewild met het Noorden. Noch in de tijd van Willem van Oranje, noch in de tijd van Willem I. Hetgeen (de Verenigde Nederlanden) Willem De Zwijger niet lukte door grof militair geweld, lukte Willem I wel door bedrog. Zuiver -én bedriegelijk- rattachisme noem ik dit.
In de tijd van Willem de Zwijger was het Zuiden verdeeld: een groot deel van de Dietse Nederlanden vond de band met het Noorden wel belangrijk. Niet echt verwonderlijk als je weet hoe hard de hervorming door het graafschap Vlaanderen zwiepte bijvoorbeeld.

In de Romaanse gewesten daarentegen was de invloed van de Hervorming veel geringer.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2018, 14:12   #40959
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dan was uw verhaal ook toogpraat toen u beweerde dat al het drinkwater voor Zeeuws-Vlaanderen uit de Biesbosch kwam. En zo kunnen we bezig blijven.
Neen, dat is een feit:



https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/...uwen-Duiveland
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2018, 14:16   #40960
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik ken het verhaal van de toren van Assenede niet. En daarom kan ik ook niet zeggen of het 'toogpraa't is. En het is maar de vraag of u het verhaal van de toren helemaal kent.
Leest u mee?

Citaat:
Geen drinkwater in Assenede, Bassevelde en Boekhoute
14/06/2003

Het water in de Oost-Vlaamse deelgemeenten Assenede, Bassevelde en Boekhoute is niet drinkbaar, zo meldt de Vlaamse Maatschappij voor Watervoorziening. Dat komt omdat in de watertoren van Assenede, die de betrokken deelgemeenten bevoorraadt, een infectie is opgetreden.
https://www.gva.be/cnt/oid250414/arc...e-en-boekhoute

ook:
https://www.hbvl.be/cnt/oid250871/ar...opnieuw-veilig

Leg mij eventjes uit waarom die inwoners verwittigd worden als volgens Strandkruier die watertoren er alleen staat om Zeeuws-Vlaanderen te bedienen?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:33.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be