Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 mei 2016, 19:47   #38801
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Ik denk dat veel Nederlanders de moeite niet nemen in België. Ik weet uit ervaring dat het veel energie kost en je continue op je quivive moet blijven.
Voor je het weet val je terug in je rol. Je moet jezelf voortdurend inhouden, heftig in debat lukte me dat vaak niet.
Hoewel ik er niet altijd spijt van had. Een docent van Berkely was dermate onzin aan het zeiken over Nederland dat het me geen barst interesseerde, dan maar een botte onbeschofte Hollander.
Ik zeg altijd: pas op bij : "ge trekt uwen plan"...
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2016, 20:58   #38802
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Lijkt me eerder om de pot heen lullen.
Nederlandse spraakwatervallen die de facto niets vertellen. Zo zijn er inderdaad genoeg.
Liever Nederlandse spraakwatervallen dan Franse of Italiaanse.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2016, 20:59   #38803
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Mijns inziens is de vocabulaire van de Franse taal veel rijker dan de Nederlandse.
Wel, mon cher Henri, kunt u even een paar voorbeelden geven van die Franse taalrijkdom en de armoede van het Nederlands?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2016, 21:41   #38804
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Ik zeg altijd: pas op bij : "ge trekt uwen plan"...
Geen idee hoe u dit bedoelt? Ik bedoel het vanuit de eigen perceptie hoe te zoeken naar je opstelling daar waar je verblijft.
Als Nederlander ben je gewoon iets im frage te stellen. Mijn inziens iets wat je af moet leren, dan wel jezelf aanwennen je in te houden.
Als wel je woordkeus aanpassen. Maar ook leren omgaan met andere verhoudingen en beseft dat je niet in een positie bent dat je vragen kunt stellen.
Ook al ben je het er totaal niet mee eens, zelfs als je 100% zeker weet dat er niets van klopt, leren om stijf je mond te houden.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2016, 23:39   #38805
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Geen idee hoe u dit bedoelt? Ik bedoel het vanuit de eigen perceptie hoe te zoeken naar je opstelling daar waar je verblijft.
Als Nederlander ben je gewoon iets im frage te stellen. Mijn inziens iets wat je af moet leren, dan wel jezelf aanwennen je in te houden.
Als wel je woordkeus aanpassen. Maar ook leren omgaan met andere verhoudingen en beseft dat je niet in een positie bent dat je vragen kunt stellen.
Ook al ben je het er totaal niet mee eens, zelfs als je 100% zeker weet dat er niets van klopt, leren om stijf je mond te houden.
U snapt er niet veel van hé?
Noorderlingen hebben soms de neiging om te veel te pushen en denken ook vaak gelijk te krijgen.
Maar in het zuiden is er één verschil in gelijk hebben en gelijk krijgen.
Dat krijgen is een spel apart, wanneer ze zeggen over iets van eigen plan dan weet je dat je een probleem hebt. Snapt u het nu?
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2016, 01:46   #38806
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
U snapt er niet veel van hé?
Noorderlingen hebben soms de neiging om te veel te pushen en denken ook vaak gelijk te krijgen.
Maar in het zuiden is er één verschil in gelijk hebben en gelijk krijgen.
Dat krijgen is een spel apart, wanneer ze zeggen over iets van eigen plan dan weet je dat je een probleem hebt. Snapt u het nu?
Inderdaad, niet echt. Alhoewel ik het laatste wel begrijp.
Heeft niet met specifiek Europa of Zuid en Noord te maken. Eerder met gezagsverhoudingen en positie, wat u overal ter wereld aan kunt treffen. In veel landen kun je je gelijk krijgen op basis van je positie en daar ga niet tegenin. Dat is wat je als Hollander moet leren accepteren en er "vooral" niet tegenin gaan.

In Noordelijke landen als Zweden en Nederland gaat dat niet op. Een hoger geplaatste in welke vorm ook zal het niet ervaren als respectloos of verlies aan respect wanneer er lijnrecht tegenin gegaan wordt. Het is zelfs van belang dat ertegen ingegaan wordt. Respect moet namelijk verdient worden, op basis van positie krijg je het niet.
Gaf u als voorbeeld dat ik lijnrecht tegen een docent van Berkely inging. Hij verkocht totale onzin, hij was zelfs nooit in Nederland geweest. Het slot van het liedje, hij maakte me belachelijk dat ik het perfecte voorbeeld was van de onmogelijke Hollander welke men overal ter wereld aan kon treffen.
De docent heeft nu eenmaal altijd gelijk, het zal wel.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2016, 01:53   #38807
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
U snapt er niet veel van hé?
Noorderlingen hebben soms de neiging om te veel te pushen en denken ook vaak gelijk te krijgen.
Maar in het zuiden is er één verschil in gelijk hebben en gelijk krijgen.
Dat krijgen is een spel apart, wanneer ze zeggen over iets van eigen plan dan weet je dat je een probleem hebt. Snapt u het nu?
Even een grap tussendoor, vond hem wel leuk.
Wanneer gaat een Vlaamse (Belgische) voor een Hollandse man?
1. Ze heeft een psychische stoornis. 2. De Belgische prinsen zijn dood, het laatste witte paard is uitgestorven en de laatste Marokkaan ter wereld heeft het loodje gelegd.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2016, 03:02   #38808
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
In het oosten van Nederland vinden ze Rotterdammers te direct, ik snap uw probleem verder wel.
Zelfs West Brabanders vinden Rotterdammers te direct, ergens ook wel mooi, maar zelf zijn we dat minder.

Nederlanders zijn relatieve 'straight shooters' en dat wordt cultureel in Nederland tot op zekere hoogte juist gewaardeerd; zelfs naar Nederlandse maarstaven kan men bot zijn en men heeft hier respect voor onze Majesteit. Waar,hoe en of je dat doet maakt ook erg uit, zeker buiten de landsgrenzen probeer lokale gebruiken zoveel mogelijk te respecteren, dan nog sijpelt er iets eigens door. Als dat af en toe gebeurd is dat ook niet zo erg, je bent nu eenmaal die buitenlander (in dit geval Nederlander), en in zo'n geval komt het nog authentiek over. Continu de directe Nederlander zijn, gaat daarentegen zeker irriteren in het buitenland. Overigens verschilt professioneel en privé zeker en het ligt altijd aan het type relatie. Als de relatie puur privé is, dan zou je niet moeten hoeven acteren (trouwens wie houdt dat vol).

Wat betreft 'platte' Nederlandse cultuur, die heeft een even 'platte' Vlaamse evenknie...
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2016, 12:23   #38809
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Hollandse directheid blijft altijd een obstakel
Een goede integratie helpt, maar de aard van het beestje blijft altijd hetzelfde, legt Jolanda uit. 'Vooral in momenten van stress of conflict zijn we geneigd om terug te schieten naar onze eigen cultuur

'Je allerdiepste waarden heb je van huis uit meegekregen', legt Jolanda uit. 'Daar zit je gevoel van wat juist is, wat rechtvaardig is en hoe respect eruitziet. Je kunt bijvoorbeeld in Nederland je respect tonen door met iemand die ouder is een inhoudelijke discussie te voeren. Je neemt dan iemand serieus.'
'Er zijn genoeg landen waar het juist respectvol is om de mening van een oudere of hogere niet ter discussie te stellen'
http://archief.wereldomroep.nl/neder...d-een-obstakel

Volgens een Duitser zou dit een oorzaak zijn van ons gedrag c.q. onbeschoftheid.
Geen idee, maar als dit zo zou zijn maakt Willem Alexander het er niet beter op. Majesteit hoeft voor hem niet, kunt hem gewoon aanspreken met bijv. Willem of Willem Alexander

Beleefdheid is Nederlanders totaal vreemd
In Nederland heerst een volstrekt andere traditie dan in Duitsland, Groot-Brittannië, Frankrijk of Spanje. Al in de zeventiende eeuw merkten buitenlandse bezoekers telkens weer op dat in deze merkwaardige ‘volksrepubliek’ rangen en standen waren afgeschaft en iedereen gelijk behandeld werd. Dat was weliswaar sterk overdreven – in de republiek had een kleine elite van burgers het voor het zeggen –, maar wie thuis een absolutistische monarchie gewend was, kon moeilijk een andere indruk krijgen. Een Fransman berichtte bijvoorbeeld: „Het is volstrekt niet ongewoon om een schooier, een armoedzaaier, in een woordenwisseling met een eerzaam burger te horen uitroepen ‘Jij mag dan rijker zijn, je bent geen haar beter dan ik’, en meer van dat soort moeilijk te verteren beledigingen.”
http://vorige.nrc.nl//opinie/article..._totaal_vreemd
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2016, 12:26   #38810
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Even een grap tussendoor, vond hem wel leuk.
Wanneer gaat een Vlaamse (Belgische) voor een Hollandse man?
1. Ze heeft een psychische stoornis. 2. De Belgische prinsen zijn dood, het laatste witte paard is uitgestorven en de laatste Marokkaan ter wereld heeft het loodje gelegd.
Gosh, blijkbaar zit er een kern van waarheid in die grap
Met een Nederlandse man aan je zijde uit de reservepool scoor je als Vlaamse duidelijk niet, eerder zelfs gênant om aan te geven dat je partner een Hollander is.

De kilheid van de Nederlandse man
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/buitenland/1.895719
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2016, 13:14   #38811
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Gosh, blijkbaar zit er een kern van waarheid in die grap
Met een Nederlandse man aan je zijde uit de reservepool scoor je als Vlaamse duidelijk niet, eerder zelfs gênant om aan te geven dat je partner een Hollander is.

De kilheid van de Nederlandse man
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/buitenland/1.895719
Dan kun je maar beter een Nederlandse Limburger of Brabander zijn denk ik. Verder schijnt Jan Mulder erg populair onder de Vlaamse vrouwen te zijn, maar ja hij is ook een Groninger en geen Hollander.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 22 mei 2016 om 13:26.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2016, 13:30   #38812
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Dan kun je maar beter een Nederlandse Limburger of Brabander zijn denk ik.
Zal weinig helpen, een Vlaming heeft het meest te maken met Zuidelijke Nederlanders. Z'n mening over Nederlanders moet ergens door bevestigd raken
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2016, 13:44   #38813
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Dan kun je maar beter een Nederlandse Limburger of Brabander zijn denk ik. Verder schijnt Jan Mulder erg populair onder de Vlaamse vrouwen te zijn, maar ja hij is ook een Groninger en geen Hollander.
Maar troost u. We staan bekend als gierig, de Fransen blijken daarentegen volgens een onderzoek als het meest gierig bekend te staan.
Ook aan een date blijken we meer geld te willen besteden dan in diverse andere landen.
Nog gekker we blijken zelfs te eindigen boven de Belgen als het gaat om graag gezien toerist wat geld uitgeven betreft.

The worst tourists overall were the French, who were seen as the meanest tippers and the rudest in Europe.
The top three loudest tourists were the Americans, Italians and Spanish, while Canadians, Germans and Australians joined Japanese and Britons as the politest tourists.

Countries with the best tourists were:
1. Japan
2. Britain
3. Canada
4. Germany
5. Switzerland
6= Holland
6= Australia
8= Sweden
8= USA
10= Denmark
10= Norway
10= Finland
10= Belgium

http://www.telegraph.co.uk/travel/tr...in-Europe.html

French holidaymakers voted worst tippers in the world – with stingy Britons just behind as one in three choose not to leave cash
http://www.dailymail.co.uk/money/hol..._campaign=1490

13 Franse vooroordelen over Nederlanders
11. Dat we gul zijn
Verrassend en tegenstrijdig na het vorige punt, maar wij Nederlanders staan in de Franse horeca ook te boek als royaal. We laten namelijk meer (veel) fooi achter dan de Fransen en sommige andere nationaliteiten en we geven in de kroeg eerder een rondje (en nog eentje).
http://www.frankrijk.nl/2016/04/13-f...-nederlanders/

Een Fransman geeft gemiddeld €22 uit aan een date, een Nederlander €34, -
Gierig en daten
http://www.metronieuws.nl/lifestyle/...-om-daten-gaat
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2016, 13:52   #38814
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Dan kun je maar beter een Nederlandse Limburger of Brabander zijn denk ik. Verder schijnt Jan Mulder erg populair onder de Vlaamse vrouwen te zijn, maar ja hij is ook een Groninger en geen Hollander.
Botheid is dus aantrekkelijk? Als er iemand is op het onbeschofte af, is het wel Jan Mulder.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2016, 14:07   #38815
Kristof Piessens
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 24 november 2014
Berichten: 2.036
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Botheid is dus aantrekkelijk? Als er iemand is op het onbeschofte af, is het wel Jan Mulder.
die voetbal analist ? zelf gespeelt in een belgische ploeg ?

Kijk, ik vind niet dat Nederlanders beschoft zijn in hun taalgebruik, misschien ligt het aan het perspectief van de taal waar de verschillen duidelijk in het woordgebruik en het begrip hieraan ligt...wat ze beiden aan hetzelfde bedoelen worden de zinnen anders gezegd, denk wel dat het hieraan wat mankeert om het nederlands van heden tot een juist correcte gebruik te brengen...

Op mijn werk is een franstalige een aantal dagen nederlands gaan leren, het directe wat me opviel is het gebruik van moeten tot de bedoeling van mogen in betekenis verandert dan wat ze zelf toepassen in het frans (eenzijdig is dan weer iets waar ik me niet over uitspreek)
Kristof Piessens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2016, 14:09   #38816
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Botheid is dus aantrekkelijk? Als er iemand is op het onbeschofte af, is het wel Jan Mulder.
Hij kan wel mooie volzinnen maken, tenslotte is hij Neerlandicus en hij komt masculien over blijkbaar.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2016, 14:10   #38817
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Hij kan wel mooie volzinnen maken, tenslotte is hij Neerlandicus en hij komt masculien over blijkbaar.
Hij speelde inderdaad in la Belgique.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2016, 15:17   #38818
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Hij kan wel mooie volzinnen maken, tenslotte is hij Neerlandicus en hij komt masculien over blijkbaar.
Neerlandicus, phhh. Een onbeschofte zak
http://www.humo.be/filmpjes/70459/de...-lena-de-winne
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2016, 15:37   #38819
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Neerlandicus, phhh. Een onbeschofte zak
http://www.humo.be/filmpjes/70459/de...-lena-de-winne
Dus hij heeft emotie en dus leuk blijkbaar voor sommige vrouwen daar. Kan ik ook niets aan doen.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2016, 15:42   #38820
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Dan kun je maar beter een Nederlandse Limburger of Brabander zijn denk ik. Verder schijnt Jan Mulder erg populair onder de Vlaamse vrouwen te zijn, maar ja hij is ook een Groninger en geen Hollander.
Sergio Herman ligt bij de Vlaamse vrouwen ook goed in de markt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:25.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be