Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 maart 2024, 17:25   #1
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.848
Standaard Herkeuringen auto

Het is weer eens op zijn Belgisch. Ze gaan op de technische keuring wat klantvriendelijker zijn.

Onze auto experte minister zegt dat ze nu op de keuring ook direct zelf kleine herstellingen gaan mogen uitvoeren zoals daar zijn een lampje vervangen

Dat mens denkt dat de moderne auto's nog zoiets zijn als een Ford T model uit 1920 Een lampje vervangen is zo gebeurd

Ah ja en voor versleten ruitenwissers ga je ook niet meer terug naar de keuring moeten als dat al geen vooruitgang is

Volgens mij gaan de files alleen nog maar wat langer worden.

https://www.demorgen.be/beter-leven/...jaar~b2b43401/
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2024, 21:39   #2
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

btw keuring

als ze pakweg 150.000 kankerdiesels direct afkeuren zijn er later minder files aan de keuring, en ook op de wegen.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2024, 07:45   #3
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
btw keuring

als ze pakweg 150.000 kankerdiesels direct afkeuren zijn er later minder files aan de keuring, en ook op de wegen.
Als men de uitlaat naar binnen verplicht gaat dat veel meer de samenleving ten goede komen.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2024, 07:49   #4
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Het is weer eens op zijn Belgisch. Ze gaan op de technische keuring wat klantvriendelijker zijn.

Onze auto experte minister zegt dat ze nu op de keuring ook direct zelf kleine herstellingen gaan mogen uitvoeren zoals daar zijn een lampje vervangen

Dat mens denkt dat de moderne auto's nog zoiets zijn als een Ford T model uit 1920 Een lampje vervangen is zo gebeurd

Ah ja en voor versleten ruitenwissers ga je ook niet meer terug naar de keuring moeten als dat al geen vooruitgang is

Volgens mij gaan de files alleen nog maar wat langer worden.

https://www.demorgen.be/beter-leven/...jaar~b2b43401/
Laat je toch gewoon je auto voorrijden door je chauffeur zoals iedereen (let them eat cake) ...
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2024, 07:55   #5
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.427
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Laat je toch gewoon je auto voorrijden door je chauffeur zoals iedereen (let them eat cake) ...
Wat dacht u door een expert ter zake? Genoeg garagisten die het wel doen hoor. Betaal je uiteindelijk minder voor dan voor je chauffeur.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2024, 08:09   #6
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.060
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Het is weer eens op zijn Belgisch. Ze gaan op de technische keuring wat klantvriendelijker zijn.

Onze auto experte minister zegt dat ze nu op de keuring ook direct zelf kleine herstellingen gaan mogen uitvoeren zoals daar zijn een lampje vervangen

Dat mens denkt dat de moderne auto's nog zoiets zijn als een Ford T model uit 1920 Een lampje vervangen is zo gebeurd

Ah ja en voor versleten ruitenwissers ga je ook niet meer terug naar de keuring moeten als dat al geen vooruitgang is

Volgens mij gaan de files alleen nog maar wat langer worden.

https://www.demorgen.be/beter-leven/...jaar~b2b43401/
Ik denk dat u het verkeerd begrepen heeft.
Voor een defect lampje of een versleten ruitenwisser moet je niet meer naar de herkeuring, maar gewoon naar de garage gaan en het laten vervangen.
Best wel de factuur of het jasticket bewaren bij je keuringsbewijs, want daar staan die opmerkingen op.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2024, 08:39   #7
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.848
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Ik denk dat u het verkeerd begrepen heeft.
Voor een defect lampje of een versleten ruitenwisser moet je niet meer naar de herkeuring, maar gewoon naar de garage gaan en het laten vervangen.
Best wel de factuur of het jasticket bewaren bij je keuringsbewijs, want daar staan die opmerkingen op.

Ik dacht het nochtans goed te hebben begrepen.

Herlees het eens


Welke extra ‘service’ zullen keuringscentra bieden?



Met de nieuwe aanpak verkleint de rol van de keuringscentra. Omgekeerd zullen die op hun beurt wel bepaalde kleine, snelle herstellingen mogen uitvoeren. Welke dat precies worden, moet nog worden bepaald. “Als op de technische keuring een lampje stuk blijkt, lijkt het me logisch, gemakkelijk én klantvriendelijk dat dit meteen ter plaatse kan worden vervangen”

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 13 maart 2024 om 08:42.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2024, 08:47   #8
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.060
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ik dacht het nochtans goed te hebben begrepen.

Herlees het eens


Welke extra ‘service’ zullen keuringscentra bieden?



Met de nieuwe aanpak verkleint de rol van de keuringscentra. Omgekeerd zullen die op hun beurt wel bepaalde kleine, snelle herstellingen mogen uitvoeren. Welke dat precies worden, moet nog worden bepaald. “Als op de technische keuring een lampje stuk blijkt, lijkt het me logisch, gemakkelijk én klantvriendelijk dat dit meteen ter plaatse kan worden vervangen”
Ik kan dat niet lezen.
Ik had wel het voorstel van de minister, enkele weken geleden, wel gehoord.
En ... en ik kon me daar in vinden.
Waarschijnlijk voele de keuringsstations nattigheid en willen ze nu op een andere manier uit de kosten komen.

En ja, een lampje vervangen ...
Vriend van mij had een kapot remlicht, gewoon de hele blok vervangen, niet mogelijk om een nieuw led gedoe te steken.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2024, 08:52   #9
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Als men de uitlaat naar binnen verplicht gaat dat veel meer de samenleving ten goede komen.
Doen Jo! Doen so seg ik altaait…
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2024, 09:54   #10
Oma
Europees Commissaris
 
Oma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 6.655
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ik dacht het nochtans goed te hebben begrepen.
Herlees het eens

Welke extra ‘service’ zullen keuringscentra bieden?

Met de nieuwe aanpak verkleint de rol van de keuringscentra. Omgekeerd zullen die op hun beurt wel bepaalde kleine, snelle herstellingen mogen uitvoeren. Welke dat precies worden, moet nog worden bepaald. “Als op de technische keuring een lampje stuk blijkt, lijkt het me logisch, gemakkelijk én klantvriendelijk dat dit meteen ter plaatse kan worden vervangen”
Dat keuringcentra dan nu al maar beginnen met magazijnen aan te leggen om voor elk merk en elk voertuig lampjes te voorzien, ruitenwissers ook en wat nog?
Extra service als smoes voor de compensatie van het verlies van centen voor de herkeuring in keuringscentra want de lampjes zullen dan ook niet gratis zijn.
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven:
de zon, de maan en de waarheid.
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2024, 09:54   #11
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.471
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Als men de uitlaat naar binnen verplicht gaat dat veel meer de samenleving ten goede komen.
VW had zo een model, De VW Dolf.
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2024, 15:05   #12
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.848
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht

Vriend van mij had een kapot remlicht, gewoon de hele blok vervangen, niet mogelijk om een nieuw led gedoe te steken.
Juist. Daar dacht ik ook aan toen ik schreef we niet meer met een Ford Model T rijden.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2024, 16:06   #13
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.427
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

En ik zie het al voor me, "meneer, uw rechter achterlicht doet het niet meer, maar als u wil, kan u even naar onze garage, dan is dat zo in orde"

Kwartier later "da's dan in orde, 1 achterlicht vervangen, €632 alstublieft. "

Wablieft?

"Ja meneer , het lichtblok integraal is €146, een kwartier werk is €28, daarbij 21% BTW en spoedwerk is aan 300% "
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.

Laatst gewijzigd door maddox : 13 maart 2024 om 16:07.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2024, 16:14   #14
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.848
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
En ik zie het al voor me, "meneer, uw rechter achterlicht doet het niet meer, maar als u wil, kan u even naar onze garage, dan is dat zo in orde"

Kwartier later "da's dan in orde, 1 achterlicht vervangen, €632 alstublieft. "

Wablieft?

"Ja meneer , het lichtblok integraal is €146, een kwartier werk is €28, daarbij 21% BTW en spoedwerk is aan 300% "
Ik denk je er niet ver naast zal zitten
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2024, 16:18   #15
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.427
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ik denk je er niet ver naast zal zitten
Ik en de auto-keurings-centra. Walhallah Snackbar....
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2024, 17:14   #16
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ik dacht het nochtans goed te hebben begrepen.

Herlees het eens


Welke extra ‘service’ zullen keuringscentra bieden?



Met de nieuwe aanpak verkleint de rol van de keuringscentra. Omgekeerd zullen die op hun beurt wel bepaalde kleine, snelle herstellingen mogen uitvoeren. Welke dat precies worden, moet nog worden bepaald. “Als op de technische keuring een lampje stuk blijkt, lijkt het me logisch, gemakkelijk én klantvriendelijk dat dit meteen ter plaatse kan worden vervangen”
Ik heb dat ook gelezen in een andere krant, en dacht er onmiddellijk bij dat dit voorbeeldje uit de koker van een journalist kwam die niets van auto's afkent.

Heel vroeger draaide de autokeurder wel eens licht verkeerd afgestelde lichten een beetje bij.
Rustig afwachten maar wat het zal geven.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2024, 17:15   #17
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
btw keuring

als ze pakweg 150.000 kankerdiesels direct afkeuren zijn er later minder files aan de keuring, en ook op de wegen.
Deze post vind ik de meest nutteloze van deze draad, en van gans de maand op dit forum.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2024, 17:35   #18
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.279
Standaard

Er waren vroeger ook gevallen waar het serienummer vuil was en dus onleesbaar en de controleur mocht/wou er niet even met een vod over wrijven, dus auto afgekeurd tot de eigenaar daar met de vod overgewreven had en dan mocht hij terugkomen.

Ik las trouwens dat er een recente variant is opgedoken. In sommige Tesla's is er een beschermplaatje op het serienummer gevezen. Die SN is ook zichtbaar op de console en op de ruit, maar voor de controleurs telt dat niet en zij moeten die HW SN zien. Maar ze mogen/willen dat plaatje er niet afvijzen, dus de auto wordt afgekeurd en de eigenaar mag terugkomen als hij zelf dat plaatje heeft verwijderd.

't is maar dat je't weet.
__________________
I wish nothing but the best for you too.

Laatst gewijzigd door Zucht : 13 maart 2024 om 17:37.
Zucht is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2024, 17:39   #19
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.848
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Er waren vroeger ook gevallen waar het serienummer vuil was en dus onleesbaar en de controleur mocht/wou er niet even met een vod over wrijven, dus auto afgekeurd tot de eigenaar daar met de vod overgewreven had en dan mocht hij terugkomen.

Ik las trouwens dat er een recente variant is opgedoken. In sommige Tesla's is er een beschermplaatje op het serienummer gevezen. Die SN is ook zichtbaar op de console en op de ruit, maar voor de controleurs telt dat niet en zij moeten die HW SN zien. Maar ze mogen/willen dat plaatje er niet afvijzen, dus de auto wordt afgekeurd en de eigenaar mag terugkomen als hij zelf dat plaatje heeft verwijderd.

't is maar dat je't weet.
Als dat beschermplaatje er door de constructeur is opgevezen mag de auto daar niet voor worden afgekeurd gezien die auto in die staat is gehomologeerd door de commissie.

Maar tja de keurings maffia trekken zich van wetten en regels niks aan die doen gewoon verder waar ze zin in hebben. Die smeerlapperij duurt daar nu al decennia en blijft maar duren ....niet te geloven. Maar ja niemand wil raken aan die verdoken goudmijn.

Belgie anno 2024....

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 13 maart 2024 om 17:44.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2024, 20:01   #20
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Deze post vind ik de meest nutteloze van deze draad, en van gans de maand op dit forum.
Ik zou De Morgen voor het forumgerecht dagen.

En in de draadstarter ook, want in die link staat het ook in maar werd niet gemeld door Fred.
Citaat:
https://www.demorgen.be/beter-leven/...jaar~b2b43401/

Autokeuring wordt klantvriendelijker: dit verandert er vanaf ...

2 dagen geleden — Ook het correct afstellen van de koplampen (178.000 herkeuringen) of het oplossen van problemen met de roetfilter zal zonder herkeuring in de autocontrole ...
Moest je het nog altijd niet beseft hebben de meeste herkeuringen zullen wellicht diesels zijn.

Ging deze draad niet over herkeuren? En over die link van De Morgen? En over de files aan de keuring, en hoe men die wil verminderen?

Enkel deze hieronder zou 6 keer naar de keuring geweest zijn zonder resultaat, doet iemand beter?
Citaat:
https://www.hln.be/nieuws/zes-keer-n...test~aa6e3266/

“Zes keer naar autokeuring, zonder resultaat”: zelfs nieuwe roetfilters raken niet door test

Sinds bij de technische keuring van dieselwagens in ons land een nieuwe roetfiltertest is ingevoerd, raken veel autobezitters met hun wagen niet meer door de keuring omdat hun roetfilter niet voldoet. “Ik ben bij verschillende garages geweest en ging ondertussen al zes keer naar de keuring”, zegt Glenn Wuyts in VTM NIEUWS. “Maar helaas, zonder enig resultaat.”
En de kers op de taart is nu goed 1 jaar oud:
Citaat:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230206_92525696

Al meer dan 33.000 dieselwagens afgekeurd voor hun roetfilter in half jaar tijd: “De rotte appels moeten eruit”

In de tweede helft van 2022 werden in Vlaanderen 33.308 dieselvoertuigen afgekeurd omwille van de roetfilter. Om fraude nog beter aan te pakken, pleit Vlaams parlementslid Sofie Mertens (CD&V) voor een centrale database en gedetailleerde vermelding van de resultaten van de roetfiltertest op het autokeuringsbewijs en de Car-Pass. “De rotte appels die aan fraude doen, moeten eruit.”

Yves Lambrix, Maandag 6 februari 2023

idem:
Citaat:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/02...uitstootprobl/

Ruim 15 keer meer dieselvoertuigen afgekeurd door fijnstofproblemen
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 13 maart 2024 om 20:30.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:24.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be