Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 4 oktober 2013, 10:39   #21
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.396
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Dit belet niet dat de orde van de geneesheren zich beklaagt over het voorschrijfgedrag van attesten door artsen. Zo lezen we het toch deze week in de krant.
Omdat het in de krant staat is het de absolute waarheid?

Citaat:
Als het onderwijs bepaalt dat je te pas en onpas een doktersbriefje nodig hebt, dan bepaalt het onderwijs het voorschrijfgedrag van de artsen.
Neen, alleen de arts bepaald zijn voorschrijfgedrag.
Dat die deontologisch correct bezig is, of denkt aan zijn inkomen, da's een verschil nietwaar.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2013, 10:44   #22
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Neen, alleen de arts bepaald zijn voorschrijfgedrag.
Dat die deontologisch correct bezig is, of denkt aan zijn inkomen, da's een verschil nietwaar.
Akkoord.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2013, 10:46   #23
Ondernemerke
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 26 juni 2013
Berichten: 642
Standaard

Wel ik ga eind oktober voor een week naar ... (waar het altijd +30 graden en meer is) omdat we ginder met een partnership gaan starten (en ook de start van de vertrek van het bedrijf uit België). En ik wil mijn zoon mee naar ginder nemen. Omdat hij volgens mij daar op een week meer aan levensles gaat leren dan wat hij op een school van een bekrompen leraar zal leren. Maar het is school dus naar de directrice gebeld. En die zei : geen probleem Mijnheer. We kunnen twee dingen doen. Ofwel schrijven we hem tijdens zijn afwezigheid gewoon als aanwezige leerling in. Ofwel laat u uw dokter snel een ziektebriefje schrijven. En dat had ze blijkbaar het liefste. Dus ik naar mijn dokter gebeld en die zei : laat het een dag op voorhand weten welke dagen het juist zijn en ik zal een ziektebriefje voor uw zoon klaar leggen. Je komt het dan maar snel afhalen. Ik zal het klaar leggen zodat je niet moet wachten of een doktersbezoek moet betalen. Dus wat Pascal Smet ook ligt uit te kraaien of rond te bazuinen. Het zal geen zak helpen.

Laatst gewijzigd door Ondernemerke : 4 oktober 2013 om 10:46.
Ondernemerke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2013, 10:47   #24
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.283
Standaard

Ouders die hun kinderen van school weg houden zonder geldige reden gaan in de fout. Dokters die tegen beter weten in briefjes schrijven ook.
Straffeloosheid hierin is een blaam voor de ouders en dokters die zich wel aan de regels houden.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2013, 11:00   #25
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard Pascal Smet

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ondernemerke Bekijk bericht
Wel ik ga eind oktober voor een week naar ... (waar het altijd +30 graden en meer is) omdat we ginder met een partnership gaan starten (en ook de start van de vertrek van het bedrijf uit België). En ik wil mijn zoon mee naar ginder nemen. Omdat hij volgens mij daar op een week meer aan levensles gaat leren dan wat hij op een school van een bekrompen leraar zal leren. Maar het is school dus naar de directrice gebeld. En die zei : geen probleem Mijnheer. We kunnen twee dingen doen. Ofwel schrijven we hem tijdens zijn afwezigheid gewoon als aanwezige leerling in. Ofwel laat u uw dokter snel een ziektebriefje schrijven. En dat had ze blijkbaar het liefste. Dus ik naar mijn dokter gebeld en die zei : laat het een dag op voorhand weten welke dagen het juist zijn en ik zal een ziektebriefje voor uw zoon klaar leggen. Je komt het dan maar snel afhalen. Ik zal het klaar leggen zodat je niet moet wachten of een doktersbezoek moet betalen.
Voor de scholen is de eerste prioriteit dus om administratief in orde te zijn. Je kan het de school niet kwalijk nemen dat die opteert voor een reglementair gewettigde afwezigheid. Kwestie van paraplu.

Fijne reis gewenst.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ondernemerke Bekijk bericht
Dus wat Pascal Smet ook ligt uit te kraaien of rond te bazuinen. Het zal geen zak helpen.
Als je weet in welke politieke partij Pascal Smet zit, dan weet je genoeg. Het zogezegd collectief belang, maar waar geen ondernemer een boodschap aan heeft, of zich als betuttelend voelt behandeld.

Nogmaals, fijne reis.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2013, 11:00   #26
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Ouders die hun kinderen van school weg houden zonder geldige reden gaan in de fout. Dokters die tegen beter weten in briefjes schrijven ook.
Straffeloosheid hierin is een blaam voor de ouders en dokters die zich wel aan de regels houden.
Kinderen weghouden als er les wordt gegeven is natuurlijk een zware fout.

Kinderen verplicht op school houden ZONDER dat er les wordt gegeven is ridicuul. Mensen bestraffen die van die lege schooldagen gebruik maken om een paar dagen vroeger op verlof te vertrekken zodat ze een serieus pak kunnen besparen op die vakantiekosten vind ik gewoon logisch nadenken.

Wat denkt mijnheer Smet wat het beste is voor de kinderen?
Twee weken rondreis in Griekenland mits drie "lege" schooldagen te verzuimen

of tot de laatste minuut zitten te niksen op school om dan twee weken in de tuin te mogen spelen?

Ik zou het alvast zeker weten (alhoewel ik het nooit heb gedaan, ik denk dat toen mijn kinderen nog school/leerplichtig waren ze weldegelijk tot die laatste dagen les/examens kregen).
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2013, 11:02   #27
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht


Het resultaat is dat ouders net voor de vakantie (tijdens volle leerplicht) toch maar op vakantie te vertrekken omdat de vroegtijdige boeking de reis nu eenmaal goedkoper maakt. Zeker als het schoolresultaat van hun kind op school nogal voorspelbaar positief is.
ik neem aan dat u met dat vetgedrukte bedoelt: tijdens het SCHOOLJAAR.
Leerplicht heeft niks te maken met jaarlijkse periodes. Leerplicht geldt tot de leeftijd van 18. Dit wil niet zeggen dat ouders die thuisonderricht geven nooit op verlof mogen gaan. Ze kunnen echter wèl op verlof gaan tijdens het laagseizoen, zonder dat er een haan om kraait.
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2013, 11:03   #28
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Ouders die hun kinderen van school weg houden zonder geldige reden gaan in de fout.
Als weldenkende ouder vind ik niet dat ik mijn scholier naar school moet sturen om naar een film te kijken uit bezigheidstherapie, of omdat de leerkrachten tijd nodig hebben om te delibereren, en dus geen tijd hebben om zich met leerlingen bezig te houden.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2013, 11:05   #29
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Kinderen weghouden als er les wordt gegeven is natuurlijk een zware fout.
Circe. Daar gaat het niet om.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2013, 11:19   #30
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Circe. Daar gaat het niet om.
nee rudy, dat weet ik.
ik repliceerde op de post van DewareJakob.
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2013, 12:29   #31
Ondernemerke
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 26 juni 2013
Berichten: 642
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Als weldenkende ouder vind ik niet dat ik mijn scholier naar school moet sturen om naar een film te kijken uit bezigheidstherapie, of omdat de leerkrachten tijd nodig hebben om te delibereren, en dus geen tijd hebben om zich met leerlingen bezig te houden.
- films zien waar ze dan allemaal gebrainstormd worden.
- wafel- en andere verkopen forceren voor 11.11.11 en ander gezever.
- een uur laten voetballen, ondanks ze het voetbal haten.
- dan maar wat laten lopen om beweging te hebben.
- bezig zijn over godsdienst, de koning en alle goede doelen.

Wat leren ze echt op een week : enkele uren lezen, schrijven, rekenen en nog een paar niet echt nutteloze zaken (wat nut heeft het nu dat je 100 jaar geschiedenis van buiten moet leren. Of dat ze op een blokfluit een liedje kunnen toeteren).
Ondernemerke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2013, 12:57   #32
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.283
Standaard

Een eigen invulling geven over wat mag of niet mag en wat geldt naast zich neerleggen, dat zien we al in het verkeer. Inderdaad, op de laatste schooldag niet komen zal voor de meeste kinderen geen zwaar intellectueel of pedagogisch verlies zijn (tenzij dat je zo als ouder aangeeft dat de regels niet per se moeten worden gerespecteerd).

Als je op een straat zonder verkeer, met je jonge kinderen op 10 meter van het zebrapad oversteekt, dan heb je ze niet meer of minder 'in gevaar' gebracht dan als je netjes het zebrapad zou gebruiken. Toch geef je op dit ogenblik een slecht signaal aan de kinderen, en daar gaat het om.

Laatst gewijzigd door DewareJakob : 4 oktober 2013 om 12:57.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2013, 13:00   #33
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.283
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Als weldenkende ouder vind ik niet dat ik mijn scholier naar school moet sturen om naar een film te kijken uit bezigheidstherapie, of omdat de leerkrachten tijd nodig hebben om te delibereren, en dus geen tijd hebben om zich met leerlingen bezig te houden.
Er zijn andere dingen die op school worden geleerd waar ik mij ook niet mee kan vinden als 'weldenkende' ouder. Mag ik ze dan ook thuis houden?
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2013, 14:36   #34
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bhairav's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2004
Berichten: 18.931
Standaard

Gewoon chip inplanten. Spijbelen = opsporen =boete +adm kosten.
Pleit gewoon meteen daarvoor...
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2013, 18:21   #35
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.283
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Gewoon chip inplanten. Spijbelen = opsporen =boete +adm kosten.
Pleit gewoon meteen daarvoor...
Als je dat leest uit wat ik schrijf, heb je echt teveel gespijbeld.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2013, 09:29   #36
Hoomer
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hoomer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Locatie: Springfield
Berichten: 11.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Kinderen weghouden als er les wordt gegeven is natuurlijk een zware fout.

Kinderen verplicht op school houden ZONDER dat er les wordt gegeven is ridicuul. Mensen bestraffen die van die lege schooldagen gebruik maken om een paar dagen vroeger op verlof te vertrekken zodat ze een serieus pak kunnen besparen op die vakantiekosten vind ik gewoon logisch nadenken.

Wat denkt mijnheer Smet wat het beste is voor de kinderen?
Twee weken rondreis in Griekenland mits drie "lege" schooldagen te verzuimen

of tot de laatste minuut zitten te niksen op school om dan twee weken in de tuin te mogen spelen?

Ik zou het alvast zeker weten (alhoewel ik het nooit heb gedaan, ik denk dat toen mijn kinderen nog school/leerplichtig waren ze weldegelijk tot die laatste dagen les/examens kregen).
Nee Circe, je geeft je kinderen zo de indruk dat de "alles moet kunnen maatschappij" normaal is. De moeder van mijn dochter is ook op die manier tegen de "alles moet kunnen maatschappij", dat wil zeggen alles moet volgens de regels behalve als het haar anders uitkomt.
Hoomer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2013, 09:35   #37
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoomer Bekijk bericht
Nee Circe, je geeft je kinderen zo de indruk dat de "alles moet kunnen maatschappij" normaal is. De moeder van mijn dochter is ook op die manier tegen de "alles moet kunnen maatschappij", dat wil zeggen alles moet volgens de regels behalve als het haar anders uitkomt.
sorry Hoomer, maar ik weet totaal niet wat ik met uw ex te maken heb.

Ik weet enkel dat ik nogal veel geluk heb gehad dat mijn trezebezen nooit herexamens hadden, want we gingen steevast voor drie weken weg en ik bestelde die reis al in januari. Vermits er jaarlijks gewisseld werd (het ene jaar juli en het andere augustus) was het gokken als ik in augustus drie weken had geboekt.

Slechts om de twee jaar had ik dus de mogelijkheid om eventueel een dag of paar dagen vroeger te vertrekken na de examens. Ik zou dit zeker gedaan hebben had ik extra verlofdagen moeten plannen om volgens de regeltjes te kunnen vertrekken, maar dit is blijkbaar nooit voorgevallen.
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2013, 09:43   #38
Hoomer
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hoomer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Locatie: Springfield
Berichten: 11.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
sorry Hoomer, maar ik weet totaal niet wat ik met uw ex te maken heb.

Ik weet enkel dat ik nogal veel geluk heb gehad dat mijn trezebezen nooit herexamens hadden, want we gingen steevast voor drie weken weg en ik bestelde die reis al in januari. Vermits er jaarlijks gewisseld werd (het ene jaar juli en het andere augustus) was het gokken als ik in augustus drie weken had geboekt.

Slechts om de twee jaar had ik dus de mogelijkheid om eventueel een dag of paar dagen vroeger te vertrekken na de examens. Ik zou dit zeker gedaan hebben had ik extra verlofdagen moeten plannen om volgens de regeltjes te kunnen vertrekken, maar dit is blijkbaar nooit voorgevallen.
Het gaat niet over mijn ex of zo, het gaat over het verkeerde signaal geven aan de kinderen.
Hoomer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2013, 09:47   #39
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoomer Bekijk bericht
Het gaat niet over mijn ex of zo, het gaat over het verkeerde signaal geven aan de kinderen.
Wel, mijn signaal aan mijn kinderen was weldegelijk dat het interessant is om een tijdje in het buitenland te verblijven, daar zoveel mogelijk talen spreken (wat mijn treesjes dan ook deden), elke andere dag maakten wij een uitstap, inclusief museumbezoek etc.; etc..

Dit moeten missen om "volgens de regeltjes" naar drie onnozele films te kijken is het verkeerde signaal afgeven aan de kinderen. Ik heb ze namelijk geleerd om nooit klakkeloos "befehl ist befehl" te volgen, maar zelf eerst te zien wat de onderliggende reden voor dat "befehl" zijn.

en in het geval van het zogenaamde "luxe-verzuim" (ik begrijp nog steeds niet wie dat woord heeft uitgevonden) vind ik hun buitenlands verlof EEN PAK belangrijker dan de drie nutteloze laatste schooldagen.
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2013, 09:55   #40
Hoomer
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hoomer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Locatie: Springfield
Berichten: 11.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Wel, mijn signaal aan mijn kinderen was weldegelijk dat het interessant is om een tijdje in het buitenland te verblijven, daar zoveel mogelijk talen spreken (wat mijn treesjes dan ook deden), elke andere dag maakten wij een uitstap, inclusief museumbezoek etc.; etc..

Dit moeten missen om "volgens de regeltjes" naar drie onnozele films te kijken is het verkeerde signaal afgeven aan de kinderen. Ik heb ze namelijk geleerd om nooit klakkeloos "befehl ist befehl" te volgen, maar zelf eerst te zien wat de onderliggende reden voor dat "befehl" zijn.

en in het geval van het zogenaamde "luxe-verzuim" (ik begrijp nog steeds niet wie dat woord heeft uitgevonden) vind ik hun buitenlands verlof EEN PAK belangrijker dan de drie nutteloze laatste schooldagen.
Het gaat hier zeker niet om "befehl ist befehl" maar eerder om regels die dienen nageleefd te worden. Regels maken een maatschappij leefbaar, als iedereen mag kiezen welke regel hij breekt, chaos zou het gevolg zijn.
Hoomer is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:49.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be