Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Wetenschap & Technologie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Wetenschap & Technologie Van grondstoffen tot afgewerkt product, oude en nieuwe ontdekkingen, ... + de relatie tot de mens, macht, ...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 augustus 2021, 08:45   #1
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.626
Cool AI AI AI aiaiai ...

AI (Artificial Intelligence) staat in zijn kinderschoenen, is het toekomstmuziek?

Zijn er richtlijn die tevens mensen in hun waarde kunnen laten of zal daar nog verder over nagedacht moeten worden?

Respect voor de menselijke autonomie iets wat bij het toedienen van Covid vaccinaties ook in vraag gesteld kan worden in de zin van: Het grondrecht is vrijheid van het individu: 'ieder is vrij om zijn/haar eigen levenskeuzes te maken?¿" (Twijfelachtige zaak tegenwoordig het voorgaande)

Is de bedoeling van AI u nog meer te kunnen achtervolgen?

Uni heeft teveel naar "Person of interest" gekeken of zag ik ROOT of SHAW graag???



Ergens gelezen dat gekleurde personen het systeem in de war zouden kunnen brengen.

"Artificiële intelligentie tast ons mens-zijn aan"

Wat schiet er eigenlijk heden ten dage nog over van het mens-zijn?

Digital rights?

In de auto-industrie is men ook naarstig bezig met AI systemen voor wagens.

Is dat wel veilig of is dat meer SF-film materie?

Wie is verantwoordelijk?

U doet een dutje in uw zelfrijdende wagen.

Als de zelfrijdende wagen dan betrokken raakt bij een dodelijk ongeval, wie is er dan de schuldige? De auto gezien als géén levend wezen te zijn en die men géén verantwoordelijkheid kan toekennen.

Wie dan wel? De producent van de wagen, de software ???

U blijft dus als eindverantwoordelijke best wakker in de wagen of het nu een AI gestuurde is of een 'gewone' wagen.

p.s.

AI voor iedereen?

Google, Facebook & Amazon gezien als gegevensverslindende bedrijven die bal die gegevens zullen gebruiken om AI toepassingen te trainen?

Advancing AI for everyone

Laat ik het dus houden op toekomstmuziek.

Toch blijft het een mooie film.



Misschien zie ik de bomen door het bos wel niet meer ...
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 1 augustus 2021 om 09:04.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2021, 11:03   #2
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.626
Standaard

Citaat:
Google, Facebook & Amazon gezien als gegevensverslindende bedrijven die bal die gegevens zullen gebruiken om AI toepassingen te trainen?
"bal" is een mistypo die eigenlijk al moest zijn.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 1 augustus 2021 om 11:04.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2021, 13:45   #3
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

10 VOORBEELDEN VAN ARTIFICIAL INTELLIGENCE DIE WIJ ALLEMAAL DAGELIJKS GEBRUIKEN
Ook jij!

https://data4.nl/news/10-voorbeelden...-intelligence/
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2021, 14:06   #4
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
10 VOORBEELDEN VAN ARTIFICIAL INTELLIGENCE DIE WIJ ALLEMAAL DAGELIJKS GEBRUIKEN
Ook jij!

https://data4.nl/news/10-voorbeelden...-intelligence/
Siri, Google Now en Cortana, Wi-FI blocked?

Van die 10 denk ik niet dat ik er véél van gebruik, zeg maar niets.

Ik ben niet echt te vinden voor opdringerige toestanden, laat dat mijn probleem zijn.

Als mijn PC mijn PC niet meer is zit de kanbs er dik in dat ik hem buitengooi en de nodige abbo's dezelfde weg opstuur.

Toch heeft men dit al opgemerkt dat er mensen zijn die zo denken zoals ik schreef en past men het nog meer aan dat u bijna niet meer zonder PC in huis kan.

Bij die aanpassingen vergat men wel 1 ding en dat is dat de meeste mensen 'gewoontebeesten' zijn en enorm schuw kunnen zijn als er aanpassingen gebeuren op bepaalde systemen (bij banken) software en andere ...

Ben je dan van de wereld als je daar niet in trapt of niet aan wil deelnemen?

Of zijn er nog steeds teveel goedgelovige mensen?

Bij een gesprek met iemand ging het daar ook over en ik haalde zowat hetzelfde aan zoals ik iets hogerop schreef en die persoon vroeg mij nadien: "Op Mars gezeten de laatste 20 jaar??? "
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 1 augustus 2021 om 14:15.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2021, 19:35   #5
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Ik denk dat AI gaat uitgroeien tot een nieuwe levensvorm die nadien het biologische leven dat zijn wieg was, zal elimineren. De biosfeer was het "ei" voor een AI leven dat dus inderdaad de overgang maakt van "random" natural selection naar "intelligent design" (maar het deel "selection" zal altijd blijven).

Ik geef dat nog een 100 - 150 jaar. Tegen dan heeft het biologische afgedaan.

Het voordeel van AI leven is dat het veel en veel gemakkelijker naar andere planeten en sterrestelsels kan reizen, dat het zich kan transporteren via signalen en dergelijke meer, kortom, dat alles waar wij als biologische entiteit enkel maar kunnen van dromen, realiteit zal worden.

Wij als mensen hebben lang gedacht dat wij "boven" de andere dieren stonden vanwege onze heel lichtjes grotere intelligentie. Welnu, die kloof zal nog stukken groter zijn met AI leven: wij zullen tot dat leven staan, zoals uw goudvis tot U, en dan ben ik nog vriendelijk.

Het is een onstopbare evolutie, zelfs al beseffen we dat we daardoor ons eigen einde inluiden. Op dezelfde manier dat een soort die evolueert, zichzelf elimineert door haar betere "nazaten" te maken, maar dat is onvermijdelijk.

Wij zijn misschien de laatste generatie waarbij we nog "intelligent en superieur" kunnen lijken boven machines. AI is nog vrij "dom" vandaag, maar het gaat met rasse schreden vooruit. Ik denk dat binnen 1 generatie, wij al helemaal intellectueel het onderspit zullen delven, en er geen "eer" meer zal zijn om iets "intelligents" te doen als mens, gewoon omdat machines het allemaal op alle vlakken veel beter zullen doen. Maar het zal dan nog even duren voor die dingen "levend" worden en de ganse wereld overnemen. Maar ik denk dat dat totaal onvermijdelijk is.

Ik denk dat alle lulkoek over klimaatsverandering en zo, wel, lulkoek is, gewoon omdat wij allang onderdrukt en/of afgemaakt zullen zijn door machines voor we daar eigenlijk maar serieuze problemen mee zouden krijgen, met die klimaatsverandering.

Wat ons misschien zou kunnen redden, is een totale wereldoorlog die ons weer naar het stenen tijdperk bombardeert. Maar spijtig genoeg zal het bijzonder moeilijk zijn om veel kennis uit te wissen, en men gaat vrij snel terug naar AI technologie kunnen evolueren.

Al dat Greta gedoe is totaal kinderachtig, want er zullen gewoon geen mensen, noch ander biologisch leven van enige omvang, meer zijn nadat AI het overgenomen heeft, en dat zal veel rapper gebeuren dan die gevreesde klimaatsverandering. Wij zijn een van de laatste generaties die hier nog rondlopen.

Laatst gewijzigd door patrickve : 2 augustus 2021 om 19:36.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2021, 22:46   #6
dewanand
Minister-President
 
dewanand's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2005
Locatie: delft
Berichten: 4.604
Talking 2200: blanken zijn uitgeroeid op onze apen planeet

AI is nu intelligenter dan 99 % van de mensen op aarde, logisch, AI heeft al gewonnen.
ONtmenselijking is overal toegenomen, dehumanisering overal al feit.

wij communiceren nu meer als gevoelloze machines dus wij zijn ontmenselijkt door AI systemen

AI zal het menszijn verder uitroeien
__________________
Kritisch Podium Dewanand

http://www.dewanand.com
dewanand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2021, 05:33   #7
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dewanand Bekijk bericht
AI is nu intelligenter dan 99 % van de mensen op aarde, logisch, AI heeft al gewonnen.
ONtmenselijking is overal toegenomen, dehumanisering overal al feit.

wij communiceren nu meer als gevoelloze machines dus wij zijn ontmenselijkt door AI systemen

AI zal het menszijn verder uitroeien
I Robot ...
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2021, 13:45   #8
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.626
Standaard

Op huidig ogenblik zoekt de NASA mensen die willen deelnemen aan een project: "Het leven op Mars" (simulatie)

(bovenstaande 'aanbieding' gezien in een nieuwsuitzending)

In het verleden was er een project dat "BioSfeer" baamde.

Uiteindelijk is dat 'mislukt' geweest volgens bepaalde teksten.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 8 augustus 2021 om 13:45.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2021, 18:07   #9
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dewanand Bekijk bericht
AI is nu intelligenter dan 99 % van de mensen op aarde, logisch, AI heeft al gewonnen.
Dat gezegd, zelfs uw doorsnee kat is intelligenter dan 99% van de mensen op aarde he. Heel moeilijk is dat niet. Het is die 1% die echt intelligent is, de rest zijn maar onnozelaars he.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2021, 18:18   #10
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.058
Standaard

Echte AI besraat niet en zal ook nooit bestaan. Alles is voorgeprogrammeerd.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2021, 08:44   #11
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Echte AI besraat niet en zal ook nooit bestaan. Alles is voorgeprogrammeerd.
Tekst & uitleg op het net

Citaat:
Wat is Artificiële Intelligentie (AI) eigenlijk? We spreken van AI als een systeem in staat is, net zoals mensen dat kunnen, zelfstandig beslissingen te nemen op basis van waarnemingen (data) en te leren van data. Met name dat laatste kenmerkt AI. Een statisch voorgeprogrammeerd beslissingsalgoritme is dus nog geen AI. Hoewel AI nog lang niet de menselijke intelligentie benadert, is er al wel een aantal succesvolle toepassingen. Deze toepassingen richten zich op één specifieke taak en kunnen daarin vaak de capaciteiten van mensen overtreffen. Hoe meer relevante data er beschikbaar is, hoe beter de voorspellende waarde wordt. We onderscheiden hierbij AI gebaseerd op regels en AI gebaseerd op voorbeelden. Vervolgens gaan deze algoritmen aan de slag met enorme hoeveelheden data om te leren.
BRON
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2021, 16:29   #12
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.669
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Echte AI besraat niet en zal ook nooit bestaan. Alles is voorgeprogrammeerd.
Dat dacht ik vroeger ook maar daar ben ik ondertussen niet zo zeker meer van.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2021, 06:19   #13
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Echte AI besraat niet en zal ook nooit bestaan. Alles is voorgeprogrammeerd.
Wij ook hoor.

Het punt van AI is dat, in tegenstelling tot "klassiek" programmeren, de programmeur totaal geen idee heeft van wat de AI gaat doen. Hij programmeert het "intelligentie systeem", maar niet de intelligentie zelf.

Kijk naar hoe Alpha Zero zelf heeft leren schaak spelen en alle grootmeesters heeft van de tafel gegooid. In tegenstelling tot andere schaakprogramma's heeft men aan Alpha Zero enkel maar de schaakregels gegeven, en die daar laten over nadenken. Na enkele uren was die zodanig sterk, dat geen grootmeester het er tegen kon opnemen.

En wij zitten ook zo ineen. Uw ma weet niet welke intelligente dingen jij gaat doen.

Laatst gewijzigd door patrickve : 10 augustus 2021 om 06:27.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2021, 13:52   #14
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Wordt er van AI gebruik gemaakt in het dagelijks leven ?
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2021, 23:51   #15
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Wordt er van AI gebruik gemaakt in het dagelijks leven ?
Meer dan wij wel denken soms.

Wat is artificiële intelligentie en hoe wordt het gebruikt?

Panel for the Future of Science and Technology (STOA)
European Parliament


Een alomvattend Europees industriebeleid inzake artificiële intelligentie en robotica
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 10 augustus 2021 om 23:54.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2022, 06:59   #16
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.877
Standaard Alexia is een kolossale mislukking....

In de huidge ontslagronde bij Amazon (ongeveer 10000 mensen)gekoppeld aan een bevriezing van aanwervingen komt de "tech" afdeling serieus in het vizier, en zeker wat die "Alexia" stemgestuurde technologie betreft,waar reeds veel AI in moet zitten....


Amazon heeft erg veel van die Alexia dingen verkocht maar kan er al 10 jaar geen "busisness" model op bouwen en de ganse zaak is een geld-afvoerput voor de firma...
https://arstechnica.com/gadgets/2022...ion-this-year/

Jeff Bezos verloor zijn laatste jaren als CEO al zijn vertrouwen en interesse in de afdeling en de huidige CEO is helemaal niet geintresseerd...

Ook andere tech-groepen hebben spraakgestuurde assistendetn waar,noodzakelijkerwijze,al veel AI in betrokken is,maar vermoedleijk hetzelfde verhaal...

Ik kan maar voor mezelf spreken maar moest indertijd,rond de eeuwwisseling ,L&H babbelsoftware al niet hebben op mijn PC (waar ik overigens,nog steeds, waar mogelijk ook zowat alle systeemgeluidjes van uitschakel!) maar het idee van een "semi intelligentie" die zich zou moeien met het behandelen of bedienen van MIJN dingen of ,god verhoede het,het doen van bestellingen met MIJN geld........nope.......

Laatst gewijzigd door kelt : 22 november 2022 om 07:01.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:41.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be