Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
|
Discussietools |
10 januari 2025, 09:48 | #1 |
Secretaris-Generaal VN
|
Warmtepompen.
In de "Bouwen"-draad in K&K komen die dingen wel eens ter sprake.
En omdat ik momenteel nieuwbouw overweeg kan ik er moeilijk langs. Het is zowat de enige mogelijkheid om een nieuwbouw te verwarmen (en van warm water te voorzien). Ik ben me dan ook al een tijdje in aan't lezen en rond aan't horen over die dingen en eerlijk gezegd: ze beginnen me serieus tegen te steken. Wat jullie? Voor- en nadelen? Ervaringen? Tips?
10 januari 2025, 09:53 | #2 |
Secretaris-Generaal VN
|
Eerste grote nadeel (al is dat misschien persoonlijk) is het feit dat je met een warmtepomp niet even snel het huis kan opwarmen als je dat wil.
Je kiest een temperatuur en that's it. Hoogstens verlaag je die tijdens de nacht met een graad ofzo maar verder blijf je beter van heel het spul af. Dat is voor mij al reden genoeg om een absolute hekel te krijgen aan die dingen. Ik wil niet heel de dag dezelfde temperatuur. Overdag volstaat hier binnen 18 graden. Meer dan voldoende. Vrouw is werken, ik ben thuis maar hoef geen warmte. Als wij 's avonds echter in de zetel zitten mag het gerust 22 of 23 graden zijn. Met een gasketel is dat simpel. Je zet dat ding aan op de momenten dat je warmte wil et voila, daar is warmte. Niet zo met een warmtepomp. Daar kies je 1 temperatuur en daar moet je het mee doen. Kies ik voor de warmste zit ik de godganse dag in 23 graden en staan er gegarandeerd binnen de korste keren een paar ramen open. Kies ik voor de koudste zit ik 's avonds te bibberen in mijn zetel. Is het nog van deze tijd dat je als gebruiker niet eens meer de temperatuur van je huis kan laten verschillen op verschillende momenten? Is echt iedereen blij met constant dezelfde temperatuur in huis? Op sites van warmtepomp-verdelers wordt dat altijd een groot voordeel genoemd maar ik gruw ervan.
10 januari 2025, 09:54 | #3 | |
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik vind een extra draad echt overbodig in deze. Reservespeler |
|
10 januari 2025, 09:55 | #4 |
Secretaris-Generaal VN
|
Tweede groot nadeel is de efficiëntie en wanneer die het grootst is.
Dat kan heel kort: hoe harder je je warmtepomp nodig hebt, hoe minder efficiënt ze werkt. Wanneer wil je hard kunnen verwarmen? Als het buiten koud is. Wanneer werkt een warmtepomp best? Als het buiten warm is. In mijn ogen is dat gewoon absurd.
10 januari 2025, 09:57 | #5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Omdat de bouw-draad eigenlijk over een veel breder onderwerp gaat dan warmtepompen alleen. En ook omdat warmtepompen tegenwoordig voor heel veel mensen onvermijdelijk zijn geworden. Ook al zetten ze geen nieuwbouw. U mag echter reageren in eender welke draad. Dat is uw keuze.
10 januari 2025, 10:06 | #6 |
Secretaris-Generaal VN
|
En dan heb je het verbruik natuurlijk.
Het grote voordeel van WP'en. Je steekt er 1kW energie in en er komt 5kW energie uit! Tel uit je winst. Maar dan vergeet men een hoop dingen te vertellen. In mijn geval: ik gebruik de verwarming hier hooguit enkele uren per dag. Vaak zelfs niet omdat de pelletkachel gebruikt wordt maar laat ons zeggen dat de verwarming hier enkele uren per dag opstaat. Zoals bij veel mensen. De warmtepomp moet het huis 24u op temperatuur houden, de CV-ketel doet dat tussen pakweg 17u en 22u. Je kan dan wel zeggen dat een warmtepomp 5x zuiniger is (haalt iemand die 5 ooit trouwens, over een heel jaar gezien?) maar ze staat ook nagenoeg 5 maal zo lang op. In vergelijkingen heeft men het altijd dat je naar je gasrekening moet kijken. Maar dat slaat werkelijk nergens op. Want die gas wordt in vele gevallen maar gedurende een paar uur van de dag gebruikt. Welke gasgebruiker verwarmt heel zijn huis terwijl iedereen werken is? Het gasgebruik dat dus verantwoordelijk is voor die paar uur per dag wordt dan gebruikt om de grootte van de warmtepomp te bepalen. Maar die levert heel de dag warmte. In verhouding krijg je dus evenveel warmte maar bij een warmtepomp wordt die warmte gedurende heel de dag afgegeven. Bij een CV op gas wordt die in een paar uur vrijgegeven. Die vergelijking gaat dus van geen kanten op.
10 januari 2025, 10:09 | #7 |
Eur. Commissievoorzitter
|
vloerverwarming met warmtepomp1 voor de basis temperatuur
warmtepomp 2 met directe warmte afgifte in de woonkamer en op basis van de vertrekken die afgekoeld mogen worden. |
10 januari 2025, 10:13 | #8 |
Secretaris-Generaal VN
|
Dan dat gedoe met die buitenvoeler.
Heb ik altijd al raar gevonden. Ik wil binnen een aangename temperatuur en die kan ik zelf heel goed bepalen. Er volstaat 1 vraag: "Heb ik koud, ja of nee." Meer moet ik niet weten. En of het nu buiten -10 of +10 maakt niet uit. Als ik kou heb verwarm ik. Wat gaat die buitenvoeler trouwens doen bij een WP-installatie? Ik krijg langs alle kanten te horen dat een WP-installatie best werkt op een vaste temperatuur en dat je best met je fikken van de thermostaat afblijft. Wat gaat de info van de buitenvoeler dan opleveren? Mag er dan wel plots geprutst worden aan de temperatuur? We leven in België. Vandaag is het -2, morgen is het +10. Wat doet de info van zo'n buitenvoeler dan met de WP?
10 januari 2025, 10:14 | #9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
En die tweede komt er dan nog enkel en alleen om de nadelen van de eerste te counteren? Nee, merci.
10 januari 2025, 10:19 | #10 |
Secretaris-Generaal VN
|
Ook bij een gascondensatieketel is er een buitenvoeler of een internetfeed voor de buitentemperatuur. De buitentemperatuur wordt gebruikt om de condenserende werking te optimaliseren.
Welke particulier ziet het nog zitten om bouwheer te zijn in een nieuwbouw of totaalrenovatie ?
Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels ! Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan. Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen. Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt. Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 10 januari 2025 om 10:20. |
10 januari 2025, 10:21 | #11 |
Secretaris-Generaal VN
|
Mijn grootste frustratie is echter dat bij WP'en niet langer de gebruiker centraal staat maar de installatie.
Alles wat je leest over WP'en gaat over hun efficiëntie en wat je moet doen (en vooral niet mag doen) om die efficientie zo hoog mogelijk te houden. Nergens lees je iets over het comfort van de gebruiker. We leven in 2025 en blijkbaar is het plots normaal dat je als gebruiker niet meer kan beslissen dat je je huis even een paar uur warm wil stoken. En dan vraagt de overheid zich af waarom iedereen plots terug hout- en pelletkachels begint aan te schaffen?
10 januari 2025, 10:26 | #12 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
En die werkt prima. Waar dient de buitenvoeler bij een WP voor? Citaat:
Omdat ik, nu de kinderen het huis uit zijn, wat kleiner wil gaan wonen. Wat ben ik en mijn vrouw in een huis met 4 slaapkamers? En omdat ik niet jonger wordt en de grote tuin eerder een last dan een lust begin te vinden. En omdat ik nu nog een mooie prijs voor mijn woning kan krijgen. Normaal mooi genoeg om een nieuw stuk grond van te kopen en een nieuwbouw op te zetten. Naarmate de EPC-regels alsmaar strenger worden hoort mijn huis binnen enkele jaren misschien al in een lagere categorie. En ik heb geen zin om nog kosten te maken in een huis dat veel te groot is. En tenslotte wil ik weg uit de omgeving waar ik nu in woon. Vroeger was dat een aangename rustige omgeving. Maar door veranderingen in de buurt is dat al heel wat minder en is het duidelijk dat het comfort hier in de komende jaren alleen nog maar verder gaat dalen. Er zijn dus wel degelijk nog mensen die een nieuwbouw willen zetten ja.
It's just a ride. Laatst gewijzigd door BigF : 10 januari 2025 om 10:27. |
||
10 januari 2025, 10:26 | #13 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Inconvenient ,he |
|
10 januari 2025, 10:29 | #14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
En het probleem is dat je geen alternatief hebt. Je moet mee in de waanzinnige mallemolen.
10 januari 2025, 10:33 | #15 |
Secretaris-Generaal VN
|
Alhoewel; geen alternatief...
Momenteel werk ik aan een schets met een pelletkachel in de woonkamer. Met kanalisatie kan ik (een gedeelte van) die warmte ook naar de slaapkamers en/of badkamer blazen. Om te voorkomen dat je in een koude badkamer zit terwijl de pelletkachel uit staat zou ik daar nog een extra IR-warmtepaneel ofzo hangen. Niet echt efficiënt maar voor die korte periodes dat dat ding gebruikt wordt ook geen ramp. Ik moet dan enkel nog kijken voor een warm-water voorziening. Wel zou ik alvast de leidingen voor vloerverwarming in heel het huis leggen zodat er ooit desnoods nog naar een WP overgeschakeld kan worden zonder dat heel het huis opengebroken moet worden. Qua verwarming gaat dat voor ons prima volstaat denk ik. Nu enkel nog uitvogelen hoe we voor warm water gaan zorgen.
It's just a ride. Laatst gewijzigd door BigF : 10 januari 2025 om 10:34. |
10 januari 2025, 10:39 | #16 |
Secretaris-Generaal VN
|
Een WP moet je blijkbaar ook exact op maat laten berekenen.
Ik teken een huis waar later mogelijks nog een veranda bij aan komt. En waar de mogelijkheid bestaat dat de zolder ingericht wordt als hobbykamer. En waar toekomstige eigenaars (ik word vast geen 150 jaar) misschien nog wel een stuk bij aan willen bouwen. Eén van mijn kinderen bv. Kies ik nu een WP op basis van hoe groot mijn huis in eerste instantie wordt of hou ik rekening met de mogelijke latere uitbreidingen? Als ik rekening moet houden met de latere uitbreidingen is het blijkbaar ook niet echt nodig dat je de WP exact op maat moet kopen. Dan is "zorg dat je je WP exact van maat koopt!" blijkbaar dikke BS. Hou ik geen rekening met die latere mogelijke uitbreidingen kan ik telkens een nieuwe WP laten plaatsen als er iets verandert.
10 januari 2025, 11:12 | #17 |
Parlementslid
|
Mijn neef is daar ook mee bezig geweest met als resultaat alles vol zonnepanelen, een thuisbatterij en warmtepomp.
Die heeft ondertussen al duizenden keren gezegd dat hij die investering nooit meer zou doen en terug naar zijn klassieke mazoutinstallatie zou willen gaan. De zonnepanelen liggen er nu en de thuisbatterij was eigenlijk door een gladde verkoper mee aangesmeerd. Dus moeilijk terug af te breken en weg te smijten. De warmtepomp zal dit jaar wel terug weg gaan en zijn oude mazoutketel terug in de plaats. Gelukkig heeft hij die nog in zijn garage staan en is de mazouttank nog niet dicht gemaakt. In België stook ik ook met mazout. Werkt al meer dan 20 jaar perfect en de prijs is vrij stabiel. In Spanje heb je zonnepanelen die de airco aansturen. Logisch want overdag zon en warm dus airco. En voor de enkele koude winterdagen heb je een directe elektrische verwarming. Zelfs daar zou een warmtepomp nog beter kunnen renderen. |
10 januari 2025, 11:12 | #18 |
Secretaris-Generaal VN
|
Het grote probleem is dat het (economisch) rendement onvoorspelbaar is omwille van de afhankelijkheid van de elektriciteitsprijs. En het is simpelweg zo dat een warmtepomp in Vlaanderen/België meestal duurder is dan een goede gasketel.
Verder is ook de publiciteit misleidend: tot 4x hoger brandstofrendement dan gasketel. Dat is enkel zo bij optimale omstandigheden (bijvoorbeeld diepteboring). In realiteit schommelt het ‘reële’ brandstofrendement tussen1 en 2.
https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=322 ‘…De blauwe Minister van Justitie plaste tegen een politiecombi…’ Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 10 januari 2025 om 11:13. |
10 januari 2025, 23:33 | #19 |
Secretaris-Generaal VN
|
Je huis zien als een omgekeerde ijskast.
Je wil de buitentemperatuur verlagen door de warmte naar binnen te brengen. Het werkt alleen bij een ongelofelijk goed geïsoleerd woning en persoonlijke discipline, met zo min mogelijk interactie met de buitenwereld, want elke deur of raam open is een verliespost.
11 januari 2025, 09:51 | #20 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Op momenten dat je je WP het hardste nodig hebt (koud buiten) ligt het rendement van dat ding het laagst. En op dat moment (winter) liggen de elektriciteitsprijzen meestal ook nog eens het hoogst. Of brengen je zonnepanelen het minste op. We worden dus verplicht ons huis te verwarmen met een toestel wiens rendement het laagste is in de winter en dat het meeste stroom nodig heeft op momenten dat die het duurst is. Daarnaast worden we vies aangekeken als je LED-kerstverlichting in je tuin de hele nacht laat branden maar wordt er wel van ons verwacht dat we onze verwarming dag in, dag uit op laten staan. Citaat:
It's just a ride. Laatst gewijzigd door BigF : 11 januari 2025 om 09:51. |
||