Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 14 december 2018, 17:42   #301
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Een univ die zich met zulke onnozelheden weet bezig te houden heeft geen tijd voor serieuze zaken.
Waarom zou het bestuderen van dit aspect in de mobiliteit een "onnozelheid" zijn?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2018, 18:16   #302
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.013
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Daarnaast kan men een speedelec niet gelijkschakelen met een brommer: de snelheid die je haalt, wordt meebepaald door je eigen spierkracht.
En een grote versterkingsfactor. Het trappen op een 45 km/h elektrische fiets is eerder vergelijkbaar met het bedienen van een gaspedaal/hendel dan met zelf fietsen. Op een brommer is het tenslotte ook afhankelijk van je knijpkracht hoe hard je gaat.
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2018, 18:24   #303
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
En een grote versterkingsfactor. Het trappen op een 45 km/h elektrische fiets is eerder vergelijkbaar met het bedienen van een gaspedaal/hendel dan met zelf fietsen.
Neen, want de meeste speedelecs werken met een krachtsensor. Als je niet hard trapt, komt er minder ondersteuning. Bij een motor hangt het niet van het zacht of hard knijpen. Je draait gewoon wat verder. Het vergt geen grotere inspanning.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2018, 18:33   #304
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.013
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, want de meeste speedelecs werken met een krachtsensor. Als je niet hard trapt, komt er minder ondersteuning. Bij een motor hangt het niet van het zacht of hard knijpen. Je draait gewoon wat verder. Het vergt geen grotere inspanning.
Een gaspedaal geeft tegendruk als force feedback, hoe harder en dus verder ik een gaspedaal indruk hoe meer gas ik geef. Elektrische fietsen werken hetzelfde: hoe harder ik trap, hoe harder de fiets gaat. Maar hoe hard ik moet trappen om een bepaalde snelheid te halen ligt niet vast, die factor is vaak in te stellen en kan per model verschillen, je kan dus heel goed een elektrische fiets hebben waarbij je met heel weinig moeite de maximale snelheid haalt, wat toch een beetje het idee is van trapondersteuning. Dat jij een fiets geprobeerd hebt die zo stond ingesteld dat je maar 5 km/h harder ging dan zonder ondersteuning verandert daar niet veel aan.

Bovendien hebben we het hier over 45 m/h modellen. Wielrenners die die snelheden doen dragen bijna zonder uitzondering ook een helmpje (behalve in de laatste klim naar de finish tijdens een touretappe), en die kunnen fietsen. Als bejaarden dezelfde snelheden in een stabiel vierwielig wagentje willen halen moeten ze een brommerrijbewijs kunnen laten zien, maar op een wankele tweewieler die ze niet onder controle hebben zou het dan voor minder kunnen?
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2018, 18:36   #305
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Niet zomaar stemmingmakerij, maar pure stemmingmakerij! De reden is heel eenvoudig: deze statistieken zeggen niets, omdat u een belangrijk effect van de helmplicht niet opneemt. In Canada heeft men immers gezien dat helmplicht ervoor zorgt dat er (veel) minder gefietst wordt. Nogal wiedes dat er zich dan minder fietsongevallen voordoen.
Veel minder gefietst in Canada ? Weer aan het fantaseren... er is nauwelijks een 'deterence effect', enkel in het hoofd van de tegenstanders, ja.

Hier de cijfers, de verticale lijn geeft de invoering van de helmplicht weer.

Naam: Naamloos.jpg
Bekeken: 26
Grootte: 173,1 KB

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Uw poging om het te hebben over de helm voor speedelec is een slag in het water: de impactsnelheid is immers bij beide categorieën fietsen immers zo goed als altijd hoger dan de testsnelheid. Een gewone fietshelm mag dan wel berekend zijn op 25 km/u en een voor speedelec op 45 km/u, als er een auto aan 50 km/u tegen je aanknalt, heb je een impact die nog veel hoger ligt.
Ja en ? Alsof alle ongevallen met fietsers, tweezijdig zijn met frontale aanrijding zijn. Zucht. Als de dokter u een geneesmiddel voorschrijft, en het werkt maar in 3 op de 4 gevallen. Zegt u ook dan, het werkt maar 1 op de 4 gevallen niet ? Dan blijf ik liever ziek....

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Helmplicht is een kwalijke boodschap, omdat, zoals ik al eerder aanstipte, het de verantwoordelijkheid verlegt. Zeker bij ons, waar heel veel mensen nog steeds denken dat ze, eens achter het stuur, keizer en koning van de weg zijn.
U wilt ten alle tijde verantwoordelijkheid op andere afschuiven - maar zo werkt het niet. Het merendeel van de fietsongevallen zijn trouwens éénzijdig, en gebeuren zelfs bij goede infrastructuur (zie in NL).
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2018, 18:37   #306
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Een gaspedaal geeft tegendruk als force feedback, hoe harder en dus verder ik een gaspedaal indruk hoe meer gas ik geef. Elektrische fietsen werken hetzelfde: hoe harder ik trap, hoe harder de fiets gaat.
Neen, bij een motorfiets gaat het niet om "hoe harder". Wel gewoon eventjes wat verder draaien. Dat vergt geen grotere krachtinspanning. Dezelfde beweging, alleen net iets verder.

Bij een speedelec met krachtsensor moet je weldegelijk meer inspanning leveren om een grotere ondersteuning te verkrijgen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2018, 18:43   #307
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Veel minder gefietst in Canada ? Weer aan het fantaseren... er is nauwelijks een 'deterence effect', enkel in het hoofd van de tegenstanders, ja.
Citaat:
Effect on cycle use
Surveys in Edmonton in 2000 (pre-law) and 2004 (post-law) suggest that cycling by children and teenagers has been significantly reduced compared with adults (59% children, 41% teenagers) (Hagel et al, 2006).

Later surveys across several Albertan cities showed that child cycling had gone down by 56% and teenage cycling by 27% (BHRF, 1250; Karkhaneh, 2011).
https://www.cyclehelmets.org/1032.html
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2018, 18:44   #308
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Ja en ? Alsof alle ongevallen met fietsers, tweezijdig zijn met frontale aanrijding zijn. Zucht. Als de dokter u een geneesmiddel voorschrijft, en het werkt maar in 3 op de 4 gevallen. Zegt u ook dan, het werkt maar 1 op de 4 gevallen niet ? Dan blijf ik liever ziek....
Bij zijdelingse impact is de waarde van een fietshelm nog veel minder. Als ik ziek ben en een dokter schrijft een geneesmiddel voor, dan neem ik aan dat het ook het passend geneesmiddel zal zijn. Niet dat ik voorwerp word van een of ander experiment.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2018, 18:47   #309
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
U wilt ten alle tijde verantwoordelijkheid op andere afschuiven - maar zo werkt het niet. Het merendeel van de fietsongevallen zijn trouwens éénzijdig, en gebeuren zelfs bij goede infrastructuur (zie in NL).
Nogal wiedes dat bij een goede fietsinfrastructuur zoals in Nederland, je dit niet als oorzaak kan aanwijzen.

We hebben het evenwel over België, waar de kruispunten van de wegen onder beheer van AWV nog steeds niet conflictvrij zijn. Met alle gevolgen van dien. Denk maar aan de laatste ongevallen waarbij fietsers om het leven kwamen. Volkomen te verhelpen mits een kleine ingreep in de programmatie van de cycli bij die verkeerslichten.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2018, 18:59   #310
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Enkel twee jaartallen vergelijken is slecht onderzoek, dat kon je ook al aflezen uit de eerder geposte grafiek - voor trendanalyse heeft men meerdere jaren nodig... Als het dit jaar kouder is dan vorig jaar, ga je ook staan roepen dat het klimaat afkoelt ?
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2018, 20:19   #311
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waarom zou het bestuderen van dit aspect in de mobiliteit een "onnozelheid" zijn?
Omdat met uw hoofd ergens tegen botsen al duizenden keren bestudeerd was ...o.a. door helmenmakelij.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2018, 20:54   #312
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Omdat met uw hoofd ergens tegen botsen al duizenden keren bestudeerd was ...o.a. door helmenmakelij.
???

De studie waarnaar ik verwees, ging over iets totaal anders. Probeert u eens te lezen wat mensen schrijven?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2018, 20:58   #313
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Enkel twee jaartallen vergelijken is slecht onderzoek, dat kon je ook al aflezen uit de eerder geposte grafiek - voor trendanalyse heeft men meerdere jaren nodig... Als het dit jaar kouder is dan vorig jaar, ga je ook staan roepen dat het klimaat afkoelt ?
Ook in Australië zien we dat de helmplicht niet voor die resultaten zorgt die men ervan verwacht.

Veel cijfermateriaal te bekijken:

http://www.cycle-helmets.com/results.html
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2018, 21:52   #314
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
???

De studie waarnaar ik verwees, ging over iets totaal anders. Probeert u eens te lezen wat mensen schrijven?
Toch niet.
Het gaat over het hoofd, botsen, helm, brommer of speedelec.

Het komt allemaal op hetzelfde uit of je nu steekt, duwt, trekt, zit, ligt, hangt....enz.

Bots is bots en helm is helm.
En dat alles is al vele keren getest en gedaan.

Dus de univ, gij, anderen...zijn allemaal gewoon patèkes.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 14 december 2018 om 21:52.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2018, 21:54   #315
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Toch niet.
Het gaat over het hoofd, botsen, helm, brommer of speedelec.

Het komt allemaal op hetzelfde uit of je nu steekt, duwt, trekt, zit, ligt, hangt....enz.

Bots is bots en helm is helm.
En dat alles is al vele keren getest en gedaan.

Dus de univ, gij, anderen...zijn allemaal gewoon patèkes.
Wat is er precies getest? Bedoelt u de botstesten van de fabrikanten? Misschien toch eens nagaan wat die precies inhouden...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2018, 21:59   #316
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ook in Australië zien we dat de helmplicht niet voor die resultaten zorgt die men ervan verwacht.

Veel cijfermateriaal te bekijken:

http://www.cycle-helmets.com/results.html
Ik vertrouw meer op peer-reviewed wetenschappelijke literatuur... het verschil kan niet groter zijn.

Bicycle helmets – To wear or not to wear? A meta-analyses of the effects of bicycle helmets on injuries

Bicycle helmet law does not deter cyclists in Finland

Recommend or mandate? A systematic review and meta-analysis of the effects of mandatory bicycle helmet legislation

Bicycle helmets work when it matters the most

Cycling fatalities: When a helmet is useless and when it might save your life

En zo kan ik nog pagina's verder gaan...
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2018, 21:59   #317
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat is er precies getest? Bedoelt u de botstesten van de fabrikanten? Misschien toch eens nagaan wat die precies inhouden...
Maar allee...???

Hoe denk je dat al die helmen hun goedkeuring gekregen hadden?

Het enige verschil is...rij je met een brommer moet je een helm aan. En op een fiets staat dat niet mooi en dus mag daar wat anders om er nog wat sexy uit te zien in hun spandex .

Voor de rest is het totale bu?lshit van die univ.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2018, 22:03   #318
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
En zo kan ik nog pagina's verder gaan...
Ja, als u referenties geeft van zaken die u niet gelezen hebt, kunt u inderdaad nog vele pagina's doorgaan.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2018, 22:04   #319
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Maar allee...???

Hoe denk je dat al die helmen hun goedkeuring gekregen hadden?

Het enige verschil is...rij je met een brommer moet je een helm aan. En op een fiets staat dat niet mooi en dus mag daar wat anders om er nog wat sexy uit te zien in hun spandex .

Voor de rest is het totale bu?lshit van die univ.
Echt?

Test Aankoop liet inderdaad een hele reeks fietshelmen testen op basis van de criteria ontwikkeld aan de unif van Straatsburg. Heel wat helmen kwamen er bekaaid van af.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2018, 22:23   #320
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ja, als u referenties geeft van zaken die u niet gelezen hebt, kunt u inderdaad nog vele pagina's doorgaan.
Dat denkt u, maar u vergist zich...
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:48.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be