Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Gedragen chauffeurs "De Lijn" zich brutaal?
Ja, maak dit zelf geregeld mee of zie het gebeuren. 5 33,33%
Nee, ben redelijk tot dik tevreden over hun gedrag. 10 66,67%
Aantal stemmers: 15. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 maart 2005, 00:40   #1
Wolfgang Meister
Banneling
 
 
Wolfgang Meister's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juli 2004
Locatie: Antwerpen
Berichten: 750
Standaard Petitie tegen brutaliteit "De Lijn"-chauffeurs.

En maar klagen dat ze dikwijls het slachtoffer zijn van agressie door passagiers!
De brutaliteit van de chauffeurs anderzijds tegenover hun passagiers is grenzeloos. Als intensief gebruiker van het openbaar vervoer maakte ik vandaag een zoveelste voorval mee: een bus stopte bij de halte omdat ik mijn hand omhoogstak, ik drukte op de deurknop maar die haperde en dat was de aanleiding van de chauffeur om bruusk door te rijden. Andere voorbeelden die ikzelf meemaakte:

- chauffeurs remmen voortdurend zo abrupt dat rechtstaande mensen op de grond vallen (dagelijkse kost, waaronder veel bejaarden). Zo'n val kan voor een bejaarde fataal zijn: dagen later kan hij nog sterven van de complicaties terwijl er in eerste instantie "niets aan de hand" LIJKT...

-chauffeurs die alle verkeersregels aan hun laars lappen en gewoon door het rood rijden als cowboy's...

-chauffeurs die niet meer vlakbij de halte stoppen maar midden op de rijweg
met alle gevaren vandien voor opstappende passagiers die door andere weggebruikers kunnen worden aangereden...

-vlakbij mijn woonst is een tramhalte met een lang perron. Passagiers zonder vervoerbewijs moeten vooraan opstappen om er eentje te kopen maar wat ik dagdagelijks zie is dat de meeste chauffeurs het telkens klaarspelen om een paar meters VOORBIJ het perron te stoppen, zodat iedereen in een zandbak,
en als het geregend heeft in een modderbrij moet opstappen...

-zelf gezien terwijl ik op de bus zat in kwestie: de bus naderde een moeilijk bereikbaar bushokje dat was afgespannen met kuilen en rode linten vanwege werken aan de weg: het oude dametje met de stok dat op de bus zat te wachten wenkte de chauffeur en die stopte maar omdat zij niet snel genoeg bij de bus kon komen reed hij door!!!!

-om nog maar te zwijgen van de bussen die wuivende klanten gewoon straal negeren en doorrijden alsof ze aan een rally bezig zijn...

De brutaliteit van die cowboy's bereikte voor mij vandaag de spreekwoordelijke druppel en daarom deze petitie (wie voegt getuigenissen toe?) gekoppeld aan mijn oplossing: iedere chauffeur krijgt een strikt persoonlijk identificatie-nummer dat hij aan het achtervenster moet uithangen. Klanten die een chauffeur een overtreding zien begaan kunnen de aard van de overtreding samen met zijn nummer doorgeven aan de directie en wie teveel klachten (uiteraard van steeds verschillende mensen) ontvangt
wordt zonder pardon ontslagen!!!

Als mijn voorstel hier genoeg steun krijgt stuur ik het samen met de onderstaande getuigenissen die ik volledig zal uitprinten op naar de bevoegde instanties, waarbij de directie van "De Lijn" en het Ministerie van Verkeer.
Wolfgang Meister is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2005, 01:17   #2
pistoléke
Burgemeester
 
pistoléke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2003
Locatie: Antwerpen,Merksem
Berichten: 593
Standaard

- Mijn zoontje van 13 werd zonder enige gegronde renden zomaar van de bus gezet door de chaufeur,reden chaufeur zei iets tegen mijn zoon,en mijn zoon had dit niet verstaan en zegt pardon kund u nog eventjes herhalen...(dit werd bevestigd door een klasgenootje van mijn zoon)zoon kwam kleddernat thuis de week daarop konden we naar de dokter was zwaar verkouden(die dag regende het)...
- Mijn vrouw aan het wachten op de bus,bus komt eraan,stopt en rijd plotsklaps verder...
- ikzelf tot 2 maal toe aan het oversteken op het zebrapad ----->groen licht,bus komt eraan ik lig er bijna onder...1 maal waren mijn beide kids bij mij,en achter ons gingen nog verschillende mensen over,de chaufeur had zijn raampje openstaan en riep kunde ni uitzien...
- overdreven snelheid en het niet respecteren van rijafstand tussen hun bus/tram en een andere bus/tram...
- opstappen en ge bent nog ni goe opgestapt of ze vertrekken al...zodeoende je bijna tegen de grond valt...
- afstappen,ge sta nog in de deuropening of de deuren sluiten al
-zo kan ik nog wel enkele punten langer doorgaan...

zodoende na dit alles zijn er enkelen die schrikken dat er agresiviteit tegen zo van die mannekes komt...
__________________
"Olé Pistolé"

Laatst gewijzigd door pistoléke : 9 maart 2005 om 01:19.
pistoléke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2005, 08:55   #3
instromaniac
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 23 maart 2004
Berichten: 2.703
Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Ik heb zelf 7 jaar dagelijks het openbaar vervoer van de Lijn gebruikt en heb zelden negatieve ervaringen gehad. Denken jullie niet een beetje dat dit uitzonderingen zijn en dat agressiviteit jegens buschauffeurs er weinig of niets mee te maken heeft? Ik kan ook wel enkele negatieve ervaringen opnoemen, maar je hebt overal wel klootzakken of iedereen heeft wel eens een slechte dag.
Wat ik trouwens genoeg heb meegemaakt zijn passagiers (vooral 14-18-jarigen) die geen greintje respect hebben voor de chauffeur of hun medepassagiers. Enorm luidruchtig zijn, oude of gehandicapte mensen geen plaats gunnen, vandalisme, hun afval op de grond gooien, de chauffeur lastig vallen, enz. Ook trouwens heel leuk dat je vrijwel iedere dag verwijten krijgt dat je te laat bent, terwijl dit de schuld is van uurregelingen die niet aangepast zijn aan de huidige snelheidsbeperkingen.
Ik heb ook veel meer sympathieke chauffeurs gehad dan mensen zoals je hier opnoemt. Zeer behulpzaam, altijd klaar voor een babbeltje, stoppen aan haltes waar ze eigenlijk niet mogen stoppen, enz. Verkeersovertredingen heb ik nog nooit meegemaakt op een lijnbus, behalve die twee keer dat een nieuwe chauffeur in de verkeerde richting in een éénrichtingsstraat reed.
Misschien is het in Antwerpen anders, maar in Brugge of op de lijn Gent-Brugge maak je zo'n zaken zelden mee.
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2005, 09:08   #4
vercetti
Minister
 
vercetti's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 juli 2004
Berichten: 3.032
Standaard

Ik heb maar 2 keer last gehad van een chauffeur, en dat was toen ik 7 was. Achter de chauffeur zitten 2 stoelen waaronder een wiel zit. Die stoelen waren weg, en ik was daar op aan het spelen. In volle vaart remt die gast opeens, ik was even geschrokken, maar daar bleef het bij. De tweede keer was toen ik in het 2e middelbaar zomerexamens deed. Ik was klaar om half 12 en de bus vertrok om 12 uur. Ik ging naar het marktplein waar de bus stond. Normaal mocht ik altijd instappen en al in de bus gaan zitten. Een keer toen het écht warm was (31/32°) ging die chauffeur gewoon in het park zijn bokes eten, en ik zat een half uur in de blote zon. De klootzak.
__________________
http://www.petitiononline.com/08091988/
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Wij zijn dus eigenlijk de enige originele flaminganten.



Laatst gewijzigd door vercetti : 9 maart 2005 om 09:12.
vercetti is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2005, 09:36   #5
stephen-
Gouverneur
 
stephen-'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 december 2004
Locatie: Leuven
Berichten: 1.078
Stuur een bericht via MSN naar stephen-
Standaard

Heb ook allemaal gelijkaardige zaken meegemaakt.

- Het is al meerdere malen gebeurd dat de bus een andere route nam (die korter was) waardoor hij 's morgens niet langs mijn halte kwam.

- Overvolle bussen natuurlijk. Een ramp als je er in staat. Dat was het geval voor mij elke woensdag letterlijk één uur lang, zomer en winter. Het gebeurde in de zomer regelmatig dat er iemand flauwviel, onwel werd of zelfs moest overgeven.
Hetzelfde in de winter eigenlijk. Maar dan omwille van de verwarming in combinatie met vochitge lucht en warme kleding.

- Over overvolle bussen gesproken. Het gebeurde meer als eens dat wanneer een bus vol zat dat die gewoon voorbij reedt, zonder dat er nog een andere kwam. Weet je wel hoe frustrerend dat is wanneer je net een examen hebt die dag...

- Bruusk remmen in een overvolle bus zorgde eerder voor leute dan last.

- Verder heb ik twee ongevallen meegemaakt. Telkens met lichte schade, maar wel te laat op school natuurlijk.

- De chauffeur rookte er lustig op los in de bus. Leuk voorbeeld voor al die schoolkinderen in de bus.

- Natuurlijk is het voor andere weggebruikers enorm vervelend wanneer een bus zijn voorziene strook aan de halte niet gebruikt en gewoon op de weg stil staat.

- Overdreven snelheid. Ik, en nog drie andere vriendinnen moesten altijd op de laatste halte af, waardoor de bus helemaal leeg was. Het was zo'n nieuwe harmonikabus, dus wij allemaal leuk vanachter zitten. En de chauffeur reedt dan echt veel te snel door bochten en over drempels zodat wij dooreen geschud werden. Leuk was het wel, maar ook gevaarlijk.

- Verder moet ik zeggen dat ik altijd zeer vriendelijke chauffeurs had. Het kan ook zijn dat ik in de juiste streek woonde.

[size=1]Wolfgang Meister : Ik zet hier wel mijn bevindingen neer, maar ben niet bereid om deze te laten gebruiken voor andere doeleinden. Dank u.[/size]
stephen- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2005, 10:06   #6
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Raven's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 maart 2004
Locatie: Nabij het Reigersnest
Berichten: 10.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pistoléke
- Mijn zoontje van 13 werd zonder enige gegronde renden zomaar van de bus gezet door de chaufeur,reden chaufeur zei iets tegen mijn zoon,en mijn zoon had dit niet verstaan en zegt pardon kund u nog eventjes herhalen...(dit werd bevestigd door een klasgenootje van mijn zoon)zoon kwam kleddernat thuis de week daarop konden we naar de dokter was zwaar verkouden(die dag regende het)...
Jaja... "zonder reden". Was hem met z'n pen op de zetels aan't schrijven? aan't eten of drinken? Teveel kabaal aan't maken? Chauffeurs zijn daar verantwoordelijk voor, en zullen idd uw zoontje weigeren als ze hem nog eens op die bus zien stappen.


Citaat:
- Mijn vrouw aan het wachten op de bus,bus komt eraan,stopt en rijd plotsklaps verder...
Je moet je hand opsteken. Zeker aan de haltes waar meerdere bussen passeren of idd... ze rijden je voorbij.


Citaat:
- opstappen en ge bent nog ni goe opgestapt of ze vertrekken al...zodeoende je bijna tegen de grond valt...
Wist je dat er palen stonden om je aan vast te houden?

Citaat:
- afstappen,ge sta nog in de deuropening of de deuren sluiten al
De bussen zijn uitgerust met een infrarood-straaltje. Als er iets tussen staat, kan de deur onmogelijk dicht.

Citaat:
-zo kan ik nog wel enkele punten langer doorgaan...
Zo kan men ook uren doorgaan over de aggressiviteit tegenover buschauffeurs. Die staken heus niet zonder reden, wie daar aan twijfelt, mag eens een bus pakken in Antwerpen richting Borgerhout. En ik peis dat in Vlaams-Brabant zowat elke bus die problematiek heeft.
__________________
NEE tegen assimilatie! NEE tegen racisme!
Raven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2005, 12:38   #7
Coekie
Provinciaal Gedeputeerde
 
Coekie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 oktober 2002
Berichten: 830
Standaard

Er zijn buschauffeurs die elementair beleefdheidsnormen missen of die hun klanten slecht behandelen. Je mag echter niet zomaar alles op de chauffeur steken, als de bus vol is is dat echt de chauffeur zijn fout niet, als hij zijn tijdschema moet aanhouden dan kan hij niet altijd wachten tot iedereen twee minuten in de bus heeft rondgewandeld om een plaatsje te vinden alvorens te vertrekken...

Het voorgestelde initiatief is echter overbodig, reizigers met klachten kunnen dit melden op 070 220 200. Indien je weet op welke bus het probleem zich voordeed kan men de chauffeur herkennen weet men dus ook welke chauffeur regelmatig in de fout gaat en welke niet.

Coekie
__________________
Every sperm is sacred.
Every sperm is good.
Every sperm is needed
In your neighbourhood.
Coekie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2005, 13:04   #8
bk232214
Gouverneur
 
Geregistreerd: 3 april 2002
Berichten: 1.309
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pistoléke
- Mijn zoontje van 13 werd zonder enige gegronde renden zomaar van de bus gezet door de chaufeur,reden chaufeur zei iets tegen mijn zoon,en mijn zoon had dit niet verstaan en zegt pardon kund u nog eventjes herhalen...(dit werd bevestigd door een klasgenootje van mijn zoon)zoon kwam kleddernat thuis de week daarop konden we naar de dokter was zwaar verkouden(die dag regende het)...
- Mijn vrouw aan het wachten op de bus,bus komt eraan,stopt en rijd plotsklaps verder...
- ikzelf tot 2 maal toe aan het oversteken op het zebrapad ----->groen licht,bus komt eraan ik lig er bijna onder...1 maal waren mijn beide kids bij mij,en achter ons gingen nog verschillende mensen over,de chaufeur had zijn raampje openstaan en riep kunde ni uitzien...
- overdreven snelheid en het niet respecteren van rijafstand tussen hun bus/tram en een andere bus/tram...
- opstappen en ge bent nog ni goe opgestapt of ze vertrekken al...zodeoende je bijna tegen de grond valt...
- afstappen,ge sta nog in de deuropening of de deuren sluiten al
-zo kan ik nog wel enkele punten langer doorgaan...

zodoende na dit alles zijn er enkelen die schrikken dat er agresiviteit tegen zo van die mannekes komt...
Gaat u schadevergoeding vragen , ze zijn toch zo braaf meneer
bk232214 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2005, 19:29   #9
Katun
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 4 november 2004
Berichten: 305
Standaard

De verschillen tussen het gebruik van De Lijn in oost-vlaanderen en brussel of antwerpen zijn wel sterk. Ik ben heel blij dat ik in oost-vlaanderen woon en het hier (nog) goed te doen is.

De chauffeurs zijn hier allemaal prima mensen.
Katun is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:58.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be