Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 juni 2015, 16:12   #241
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Welke afwijking zou men dan wel willen invoeren? Ooit al eens de Duitse wetgeving ter zake bekeken?
Nee, ik ben benieuwd. Uiteindelijk zal die wetgeving toch moeten aangepast worden (2016/2017) om in overeenstemming te zijn met de EU verordeningen (o.a. 168/2013), en helaas speed pedelecs alsook e-bikes (max. 45 km/u) komen in de categorie L1e-B oftewel "Two-wheel moped" (2-wielige bromfiets) dus...
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2015, 16:15   #242
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Inderdaad, de wetgeving in Duitsland is daar ook opgericht. Je hoort daar bij een speedpedelec geen bromfietshelm te dragen, maar wel een fietshelm. Ook andere zaken die eigen zijn aan de technische beschrijving van een bromfiets, als bijvoorbeeld richtingsaanwijzers en remlicht, moeten niet gevoerd worden op een speedpedelec.

Ook op dit technisch vlak zie je dat een speedpedelec gewoon niet thuishoort in de categorie bromfietsen.
Uh ? Bromfietsen behoeven wettelijk geen remlichten, richtingaanwijzers, achteruitkijkspiegels... best het technisch reglement (KB van 1974) er even op na zien.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2015, 17:11   #243
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Beeld je in dat de volgende drie fietsers naast elkaar rijden:
- Een koersfiets.
- Een "Speed Pedelec"
- Een bromfiets.

En dit alle drie aan 45 kph.
Met wie heeft de "Speed Pedelec" het meeste gemeen?

Antwoord: Met de koersfiets.

Want dit is iets wat hier nog niet aan bod gekomen is: Net als bij een normale elektrische fiets zal ook bij de snelle elektrofiets de ondersteuning uiteindelijk wegvallen. Als ik dus op mijn Flyer T8 HS aan 45 kph onderweg ben is dat geheel op spierkracht.
Dus lijkt het logisch om de regels voor dergelijke fietsen deels aan die van normale fietsen te richten.
Mijn Flyer is al een oudje, ondertussen aan zijn 10de jaar (en zijn derde batterij...). Toen die op de markt kwam had Flyer al het probleem in welke categorie voertuigkategorie die paste. Die kwam dus toen met een bromfietsplaat en registratie, en de regel dat je minstens een rijbewijs A moest hebben.
Voor de export naar Duitsland echter kon je die toen ook hebben met een "gas"hendel. Dit omdat de fiets anders aldaar in een grijze zone zou terechtkomen, en Duitsers doen niet aan grijze zones.
Ondertussen is zowel in Zwitserland als in Duitsland de wet aangepast en is er nu een afzonderlijke categorie voor dergelijks snelle elektrofietsen. En ik verwacht dat de rest van Europa wel zal volgen.
Want het is eigenlijk we logisch, die snelle elektrofietsen zijn toch niet helemaal bromfietsen. Alleen al het feit dat de motor niet werkt als je niet trapt is een belangrijk verschil. De voorstuwing komt in principe nog altijd vooral van je eigen benen. Dat is bij een bromfiets waar je gewoon aan de stuurgreep draait en wegsnort toch wel anders.

Een afzonderlijke categorie, met eigen regels voor snelle elektrofietsen, zoals in Duitsland of Zwitserland lijkt me dus wel aangewezen.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2015, 17:19   #244
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Uh ? Bromfietsen behoeven wettelijk geen remlichten, richtingaanwijzers, achteruitkijkspiegels... best het technisch reglement (KB van 1974) er even op na zien.
Ik lees daar inderdaad niks over richtingsaanwijzers. Wel over remlichten, achteruitkijkspiegels en mistlichten...
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2015, 17:31   #245
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.070
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Beeld je in dat de volgende drie fietsers naast elkaar rijden:
- Een koersfiets.
- Een "Speed Pedelec"
- Een bromfiets.

En dit alle drie aan 45 kph.
Met wie heeft de "Speed Pedelec" het meeste gemeen?

Antwoord: Met de koersfiets.

Want dit is iets wat hier nog niet aan bod gekomen is: Net als bij een normale elektrische fiets zal ook bij de snelle elektrofiets de ondersteuning uiteindelijk wegvallen. Als ik dus op mijn Flyer T8 HS aan 45 kph onderweg ben is dat geheel op spierkracht.
Dus lijkt het logisch om de regels voor dergelijke fietsen deels aan die van normale fietsen te richten.
Mijn Flyer is al een oudje, ondertussen aan zijn 10de jaar (en zijn derde batterij...). Toen die op de markt kwam had Flyer al het probleem in welke categorie voertuigkategorie die paste. Die kwam dus toen met een bromfietsplaat en registratie, en de regel dat je minstens een rijbewijs A moest hebben.
Voor de export naar Duitsland echter kon je die toen ook hebben met een "gas"hendel. Dit omdat de fiets anders aldaar in een grijze zone zou terechtkomen, en Duitsers doen niet aan grijze zones.
Ondertussen is zowel in Zwitserland als in Duitsland de wet aangepast en is er nu een afzonderlijke categorie voor dergelijks snelle elektrofietsen. En ik verwacht dat de rest van Europa wel zal volgen.
Want het is eigenlijk we logisch, die snelle elektrofietsen zijn toch niet helemaal bromfietsen. Alleen al het feit dat de motor niet werkt als je niet trapt is een belangrijk verschil. De voorstuwing komt in principe nog altijd vooral van je eigen benen. Dat is bij een bromfiets waar je gewoon aan de stuurgreep draait en wegsnort toch wel anders.

Een afzonderlijke categorie, met eigen regels voor snelle elektrofietsen, zoals in Duitsland of Zwitserland lijkt me dus wel aangewezen.
Dat is eigenlijk een verkeerde redenering.

De reden waarom een bromfiets een vrij strenge reglementering krijgt is omdat je er vrijwel constant aan 45 kph mee kan rijden en de gevolgen van een ongeval aan 45 kph kunnen enstig zijn, zeker voor de gebruiker.

Met een speed pedelec (of hoe het moge heten) kan je dat ook. Dat je ook soms eens het pedaal moet ronddraaien maakt geen verschil.

Met een koersfiets zonder motor constant tegen 45 kph rijden: chapeau

Maar ik herhaal, er zijn argumenten om te stellen dat 45 kph zeer snel en gevaarlijk is (op een tweewieler) en dat je met een koersfiets niet sneller dan 25 kph zou mogen rijden.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 23 juni 2015 om 17:33.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2015, 18:07   #246
knip
Gouverneur
 
knip's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 september 2011
Berichten: 1.109
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Dat is eigenlijk een verkeerde redenering.

De reden waarom een bromfiets een vrij strenge reglementering krijgt is omdat je er vrijwel constant aan 45 kph mee kan rijden en de gevolgen van een ongeval aan 45 kph kunnen enstig zijn, zeker voor de gebruiker.

Met een speed pedelec (of hoe het moge heten) kan je dat ook. Dat je ook soms eens het pedaal moet ronddraaien maakt geen verschil.

Met een koersfiets zonder motor constant tegen 45 kph rijden: chapeau

Maar ik herhaal, er zijn argumenten om te stellen dat 45 kph zeer snel en gevaarlijk is (op een tweewieler) en dat je met een koersfiets niet sneller dan 25 kph zou mogen rijden.
We kunnen mischien een snelheidsbegrenzer verplichten voor koersfietsen. Men kan mischien een systeem implementeren dat, wanneer je de 45 kmh overschrijdt, er een ijzeren stang tussen de spaken schiet.
knip is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2015, 18:24   #247
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Ik lees daar inderdaad niks over richtingsaanwijzers. Wel over remlichten, achteruitkijkspiegels en mistlichten...
Zeker dat je de juiste teksten bekijkt - enkel de delen voor bromfietsen zijn van toepassing, niet die voor motorfietsen?

Enkel van het remlicht ben ik verkeerd: bromfietsen goedgekeurd na '83 moeten uitgerust zijn met een remlicht... maar ik zie dat bepaalde speed pedelec fabrikanten reeds ook al remlichten aanbieden (technisch heel simpel) om te kunnen voldoen aan de 'EC Type Approval' dewelke verplicht wordt vanaf 01/2016 in gans de EU.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2015, 18:27   #248
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.070
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door knip Bekijk bericht
We kunnen mischien een snelheidsbegrenzer verplichten voor koersfietsen. Men kan mischien een systeem implementeren dat, wanneer je de 45 kmh overschrijdt, er een ijzeren stang tussen de spaken schiet.
Dat is niet nodig, gewoon maximale overbrengingsverhouding beperken.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2015, 18:30   #249
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Een afzonderlijke categorie, met eigen regels voor snelle elektrofietsen, zoals in Duitsland of Zwitserland lijkt me dus wel aangewezen.
Helaas, EU-verordening 168/2013, in voege vanaf 1-jan-2016 in alle EU-lidstaten: Alle (tweewielige) speed pedelecs en e-bikes (tot 45 km/u) = categorie L1e-B oftewel 'bromfietsen'... onze belgische wegcode loopt voor, begot !

Laatst gewijzigd door Aurora_Borealis : 23 juni 2015 om 18:31.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2015, 20:22   #250
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht

Met een speed pedelec (of hoe het moge heten) kan je dat ook. Dat je ook soms eens het pedaal moet ronddraaien maakt geen verschil.

Met een koersfiets zonder motor constant tegen 45 kph rijden: chapeau
Ik zal het nog eens herhalen: aan 45 kph op een "speed pedelec" rijd je puur op spierkracht. De motor doet dan niet meer mee.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2015, 20:29   #251
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.070
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Ik zal het nog eens herhalen: aan 45 kph op een "speed pedelec" rijd je puur op spierkracht. De motor doet dan niet meer mee.
OK bij die van u wel, maar is het onmogelijk om een speed speedelec te maken waar bij 45 kph 99% van het vermogen van de elektrische motor komt?
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2015, 22:02   #252
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
pak nu dat je de kluisberg afkrost dan kun je met een snorfietsje 90km/u rijden. Maar bon dat is dan weer een uitzondering op de uitzonderingen veronderstel ik. De fiets met hulpmotor in complete overdrive mode, maar ja dan zal Jan we luitleggen waarom dat nu wel net weer wel mag, terwijl de speedelec iets anders is dan een fiets met hulpmotor, zoniet de speedelec is gewoon een bromfiets die niet bromt, zoniet de speedelec is voor de tom boones onder ons een motor
De Duitse wetgeving is glashelder en maakt daar een duidelijk onderscheid in. Misschien moet u daar eens mee beginnen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2015, 22:05   #253
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
OK bij die van u wel, maar is het onmogelijk om een speed speedelec te maken waar bij 45 kph 99% van het vermogen van de elektrische motor komt?
Technisch kan er veel, maar dat is eigenlijk de vraag niet. Wel of het wel wettelijk mag.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2015, 22:49   #254
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.070
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Technisch kan er veel, maar dat is eigenlijk de vraag niet. Wel of het wel wettelijk mag.
De wereld is aan de durvers.

Ik zou zeggen: ga op de baan met uw 45 kph electrische fiets. Neem een familiale bij Ethias.

En laat ons weten hoe het verder zit als je er een ongeluk mee veroorzaakt.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2015, 22:53   #255
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
De wereld is aan de durvers.

Ik zou zeggen: ga op de baan met uw 45 kph electrische fiets. Neem een familiale bij Ethias.

En laat ons weten hoe het verder zit als je er een ongeluk mee veroorzaakt.
Daag gerust uzelf uit. Ik wens daarentegen in alle wettelijkheid rond te rijden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2015, 22:59   #256
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.070
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Daag gerust uzelf uit. Ik wens daarentegen in alle wettelijkheid rond te rijden.
ermh ik denk er niet aan om met zo'n 45 kph fiets/bromfiets rond te rijden. Gegarandeerd miserie als er iets misloopt.

Maar ik wens u veel plezier als u aan 45 kph op de fietspaden rond zit te racen
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2015, 23:00   #257
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
ermh ik denk er niet aan om met zo'n 45 kph fiets/bromfiets rond te rijden. Gegarandeerd miserie als er iets misloopt.

Maar ik wens u veel plezier als u aan 45 kph op de fietspaden rond zit te racen
Rijdt u met uw wagen ook altijd 120 km/u? Kortom, waarom zou iemand met een speedpedelec altijd en overal die maximumsnelheid willen halen?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2015, 23:04   #258
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.070
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Rijdt u met uw wagen ook altijd 120 km/u? Kortom, waarom zou iemand met een speedpedelec altijd en overal die maximumsnelheid willen halen?
Dat is een goed idee, we laten enkel de goeien met een speedelec rijden.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2015, 23:10   #259
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Dat is een goed idee, we laten enkel de goeien met een speedelec rijden.
Geldt dit ook voor de automobilisten?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2015, 23:16   #260
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.070
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Geldt dit ook voor de automobilisten?
Uiteraard, als die 45 kph mogen rijden waar anderen maar 25 kph mogen rijden gaan die dat doen.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:26.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be