Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 februari 2022, 02:36   #881
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deo Bekijk bericht
Zeer domme opstelling.
Maar ze gaan lang mee, https://zonnepanelenenergie.be/wat-i...n-zonnepanelen
Ik denk dat wij zelfs geen zonnepanelen mogen installeren op ons pand. (nog niet echt nagegaan)

Dan maar voor "de fotovoltaïsche dakpannen van Tesla gaan?"

Solar Roof
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2022, 13:32   #882
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.468
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Zonnepanelen hebben in België al meer slachtoffers gemaakt dan kernenergie. Het minipartijtje Groen! moet dringend een wet voor een zonnepanelenuitstap doorduwen.
Ik ken de eigenaar van dat gebouw, die kan er niet echt mee lachen, het slachtoffers is dood ondertussen.
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2022, 20:52   #883
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Ik ken de eigenaar van dat gebouw, die kan er niet echt mee lachen, het slachtoffers is dood ondertussen.
Kan ik mij levendig voorstellen dat de eigenaar van dat pand er niet kan met lachen.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 21 februari 2022 om 20:52.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2022, 01:41   #884
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.387
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Zonnepanelen hebben in België al meer slachtoffers gemaakt dan kernenergie. Het minipartijtje Groen! moet dringend een wet voor een zonnepanelenuitstap doorduwen.
Hola, al eens gedacht aan de 1 000 000en doden door Tjernobyl (slechts 115 000 per jaar)? Laat staan aan de 1000 den mutanten die nu als complete verslaafden hun tentakels in de vetpotten van de Wetstraat laten graaien?

Want uiteindelijk is dat 1 van de meer logische verklaringen waarom België het soort van leidende politici heeft die nu hun ding mogen doen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2022, 15:06   #885
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.618
Standaard

Mocht er wat mislopen met een atoomcentrale dan heeft dat in de meeste gevallen dramatische gevolgen.

Zijn zij ook een gevaar tijdens oorlogen een nuclear ongeval??

Maria Sharapova From Russia With Love Chernobyl

Bestaat de kans nog steeds, met de nieuwere type centrales, dat de gevolgen zo een dramatische gevolgen kunnen hebben?
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 27 februari 2022 om 15:10.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2022, 16:42   #886
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.387
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Mocht er wat mislopen met een atoomcentrale dan heeft dat in de meeste gevallen dramatische gevolgen.
Ah, zoals wat? De 2 die we kennen uit de recente geschiedenis, Tjernobyl en Fukushima, zo dramatisch lijkt me dat toch niet. Ja, op lokale schaal en voor de mensen betrokken is het dramatisch en traumatiserend.

Citaat:
Zijn zij ook een gevaar tijdens oorlogen een nuclear ongeval??

Bestaat de kans nog steeds, met de nieuwere type centrales, dat de gevolgen zo een dramatische gevolgen kunnen hebben?
Natuurlijk, maar als je oorlogshandelingen en ongevallen gelijk wil stellen... Bedenk maar eens wat Dresden en Tokio mochten smaken zonder atoombommen of kerncentrales.

Kort door de bocht, kijk eens wat het resultaat van het Tree Miles Island ongeval was.
En zo "modern" was dat hele geval niet. Een paar jaar minder jong dan de halfbroertjes in België.

(en de centrale heeft een licentie tot 2034...., reactor 1 is wel stilgelegd in 2019, de concurentie van goedkoop gas .... Oh, Ironie, IRONIE)
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2022, 19:40   #887
^_^
Gouverneur
 
Geregistreerd: 4 juni 2014
Berichten: 1.490
Standaard

Tinne VDS was op VTM. Ze is ergens tegen het begrip 'realiteit' gebotst, en ze is aan de terugkrabbel begonnen.

Ter herinnering: er staat een plan A en een plan B in het regeerakkoord. Nadat ze enkel haar focus op A had gelegd, komt ze nu misschien eens aan de start van de aanvang van het kijken naar plan B?
^_^ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2022, 15:50   #888
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.618
Standaard

Is het gevaar van een atoomcentrale die 'naast' een stad ingeplant is, zie wat er op huidig ogenblik bezig is in Oekraïne, groter dan voordien?
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2022, 10:31   #889
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.387
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Is het gevaar van een atoomcentrale die 'naast' een stad ingeplant is, zie wat er op huidig ogenblik bezig is in Oekraïne, groter dan voordien?
Als je Doel in het vizier hebt, dan lig ik eerder wakker van de petrochemie daar vlak bij.
De 100den tonnen HF in de raffinaderijen zijn voldoende om de haven en de stad Antwerpen te ontdoen van enige vorm van meercellig leven.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2022, 06:49   #890
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Als je Doel in het vizier hebt, dan lig ik eerder wakker van de petrochemie daar vlak bij.
De 100den tonnen HF in de raffinaderijen zijn voldoende om de haven en de stad Antwerpen te ontdoen van enige vorm van meercellig leven.
Inderdaad
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2022, 00:25   #891
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.618
Standaard

2 zouden er open kunnen blijven volgens de laatste berichten.

Het langer operationeel houden van kerncentrales is mogelijk

Bij bekijk ook: De Belgische kerncentrales

p.s.

Lekkend aardgas ramp voor het klimaat: overal lekken, ook in België

__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2022, 06:50   #892
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.659
Standaard

Is niet genoeg. De kernuitstap moet worden terug gedraaid en er moet aan de bouw van nieuwe kerncentrales worden begonnen. Er is door de overheid al bijna 40 miljard geïnvesteerd in 'hernieuwbare' energie. Dat is denk ik zonder wat de bevolking geïnvesteerd heeft dmv bvb zonnepanelen. Van dat geld had men een pak kerncentrales kunnen bouwen die veel minder ruimte (natuur) in beslag nemen. Die kerncentrales kunnen 60 tot 80 jaar mee terwijl de installaties voor 'hernieuwbare' energie om de twintig jaar vervangen moeten worden en er nog geen deftige manier is om het materiaal te recycleren ... dat maakt een wel heel cynische interpretatie van het begrip hernieuwbaar mogelijk ... de installaties zijn elke twintig jaar hernieuwbaar ... kassa kassa voor de vriendjes van de bruine partij Groen!

Voor een keer heeft Calvo gelijk. Het tien jaar langer openhouden van de twee jongste kerncentrales is maar een faits divers.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.

Laatst gewijzigd door Vlad : 19 maart 2022 om 06:53.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2022, 06:53   #893
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.045
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Is niet genoeg. De kernuitstap moet worden terug gedraaid en er moet aan de bouw van nieuwe kerncentrales worden begonnen. Er is door de overheid al bijna 40 miljard geïnvesteerd in 'hernieuwbare' energie. Dat is denk ik zonder wat de bevolking geïnvesteerd heeft dmv zonnepanelen. Van dat geld had men een pak kerncentrales kunnen bouwen die veel minder ruimte (natuur) in beslag nemen. Die kerncentrales kunnen 60 tot 80 jaar mee terwijl de installaties voor 'hernieuwbare' energie om de twintig jaar vervangen moeten worden en er nog geen deftige manier is om het materiaal te recycleren ...

Voor een keer heeft Calvo gelijk. Het tien jaar langer openhouden van de twee jongste kerncentrales is maar een faits divers.

Ik denk ook dat windmolenparken veel geld kosten als ze onderhouden moeten worden, alleen al door het feit dat alles moeilijk bereikbaar is.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2022, 09:01   #894
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Is niet genoeg. De kernuitstap moet worden terug gedraaid en er moet aan de bouw van nieuwe kerncentrales worden begonnen. Er is door de overheid al bijna 40 miljard geïnvesteerd in 'hernieuwbare' energie. Dat is denk ik zonder wat de bevolking geïnvesteerd heeft dmv bvb zonnepanelen. Van dat geld had men een pak kerncentrales kunnen bouwen die veel minder ruimte (natuur) in beslag nemen. Die kerncentrales kunnen 60 tot 80 jaar mee terwijl de installaties voor 'hernieuwbare' energie om de twintig jaar vervangen moeten worden en er nog geen deftige manier is om het materiaal te recycleren ... dat maakt een wel heel cynische interpretatie van het begrip hernieuwbaar mogelijk ... de installaties zijn elke twintig jaar hernieuwbaar ... kassa kassa voor de vriendjes van de bruine partij Groen!

Voor een keer heeft Calvo gelijk. Het tien jaar langer openhouden van de twee jongste kerncentrales is maar een faits divers.
De 40 miljard Euro aan investeringen die worden aangehaald, zijn enkel de subsidies die de overheden hebben uitgeschreven.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2022, 22:08   #895
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.239
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Ik denk ook dat windmolenparken veel geld kosten als ze onderhouden moeten worden, alleen al door het feit dat alles moeilijk bereikbaar is.
En kerncentrales verbruiken uranium dat krijgen we gratis.

Citaat:
https://synatom.be/nl/onze-technisch...ijtstofcyclus/

Op de markt van dit product sluit SYNATOM bevoorradingscontracten af. Wanneer de 7 Belgische reactoren in bedrijf zijn, koopt het 800 tot 1300 ton per jaar, met een gemiddelde van 1000 ton per jaar.

Wist U dit?

Yellowcake is de vorm waarin het uranium wordt verhandeld. Wanneer men over de marktprijs van een ton uranium spreekt, bedoelt men in feite de prijs van een ton yellowcake. In 2015 varieerde die prijs tussen 30 en 40 USD per pond.
Vandaag is de prijs 57,25 USD voor 0,45359 kg of 1 pond (lbs)
https://tradingeconomics.com/commodity/uranium

1000 ton is 1 miljoen kg of 2.204.622 pond *57,25 USD = 126.214.609 USD
of meer dan 114 miljoen Euro per jaar.

Met 2 kerncentrales zal het nog pakweg 50 miljoen €/jaar zijn, daar kan men al wat onderhoud voor doen...
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2022, 07:07   #896
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.659
Standaard

Ik heb de indruk dat Tinne Van der Straeten gelogen heeft over het plan B. Er was helemaal geen plan B. Daar moet men nu nog aan beginnen.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2022, 07:22   #897
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Karel Martel B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2010
Berichten: 11.435
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Ik heb de indruk dat Tinne Van der Straeten gelogen heeft over het plan B. Er was helemaal geen plan B. Daar moet men nu nog aan beginnen.
Wel ja, en neen, in die zin dat het niet echt een plan kan genoemd worden:

"We geven de Fransen een blanco cheque waar de belastingbetaler voor kan opdraaien. In ruil krijg ik over vijf jaar een zitje in de raad van bestuur"
__________________
Heeft U ook SCHIJT aan de DIVERSITEIT?
Karel Martel B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2022, 07:41   #898
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.871
Standaard

Zoals verwacht zal Engie (waar men ongetwijfeld R A Z E N D is) eens een lang gesprek,met bijgaande kostennota hebben met de bestuurders (als ze die nog kunnen vinden tenminste)....Want na meer dan 10 jaar effectieve UITVOERING van het sluitingsscenario(met jaarlijkse waarschuwing aan de regering en aankondiging van finaliteit TWEE JAAR GELEDEN gaat ENGIE effectief mogen HERBOUWEN.....(logistieke circuits van long lead items herstarten,zwaar investeren in het behoud van kennis en kunde,nieuwe contracten met grote leveranciers van diensten en verbruiksmaterialen..........)


ERGER nog is dat er GEEN beslissing is en zal zijn over de bouw van NIEUWE centrales.(kan me niet bommen welke versie)......Er is wel ergens een "studie" lopende ...

Het is nu politiek "bon ton" geworden om ook te eisen dat er "meer dan twee" kerncentrales open moeten blijven of zelfs dat die "meer dan tien jaar" zouden moeten mogen open blijven.....

En NIEMAND eist wat MOET op tafel geklopt worden en een politiek punt voor de verkiezingen worden,namelijk de beslissing tot de bouw van enkele honderden megawatuur aan NIEUWE centrales......Dan mogen de oude kachels effectief echt eens DICHT.....

Laatst gewijzigd door kelt : 20 maart 2022 om 07:43.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2022, 08:42   #899
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.045
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
En kerncentrales verbruiken uranium dat krijgen we gratis.


Vandaag is de prijs 57,25 USD voor 0,45359 kg of 1 pond (lbs)
https://tradingeconomics.com/commodity/uranium

1000 ton is 1 miljoen kg of 2.204.622 pond *57,25 USD = 126.214.609 USD
of meer dan 114 miljoen Euro per jaar.

Met 2 kerncentrales zal het nog pakweg 50 miljoen €/jaar zijn, daar kan men al wat onderhoud voor doen...
???
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2022, 09:45   #900
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.239
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
???
ah je wist dat ook al? OK.

Dan weet je alvast ook dat kernenergie per vermogen duurder geworden is dan hernieuwbare energie. En dat verschil wordt nog groter.

https://www.change.inc/energie/kerne...nclusies-34753

https://www.nvde.nl/wp-content/uploa...741.1647766174


- De loadfactor van kernenergie in België is zowat gemiddeld 70 %.
https://www.febeg.be/statistieken-el...0had%20gewerkt.

Ik zou toch meer kerncentrales open houden dan enkel de 2 minst oude.
Ook daar heeft de NVA een punt.

Laatst gewijzigd door Micele : 20 maart 2022 om 10:02.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:26.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be