Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2004) > Steve Stevaert (sp.a) - 29 maart tot 4 april
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Steve Stevaert (sp.a) - 29 maart tot 4 april "De gewone Vlaamse jongen, die van zero tot hero uitgroeit. Hij gaat er prat op dat hij fouten maakt en uit die fouten wil hij dan ook leren. Voor de een is hij een platte populist voor de andere herstelt hij het geloof in de politiek en dan vooral i

 
 
Discussietools
Oud 29 maart 2004, 21:13   #1
rainman
Provinciaal Statenlid
 
rainman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 730
Standaard

Geachte,

Een klein voorstel (ideetje) voor de volgende kieshervormingen.

1. Schaf de stemplicht af en voer het stemrecht in.
2. Koppel aan de verkiezingen ineens de bindende volksraadpleging waarbij de mensen die gaan stemmen niet alleen voor een partij/politicus kunnen kiezen maar ook ineens hun mening kunnen geven over de verkiezingsbeloftes.

Voordelen:

Je krijgt een echt democratisch beleid. Indien de mensen niet akkoord zijn met enkele punten van het programma, voer je het af. Je hoeft ook niet voor elke kwestie de mensen terug op te roepen om een volksraadpleging te houden.

Je kan misschien argumenteren dat je altijd lid kan worden van een partij en dat je daar kan stemmen over de programmapunten. Inderdaad maar als tegenargument geef ik u dan direct hetzelfde argument dat u gebruikt om het migrantenstemrecht te verdedigen:
Citaat:
Als belastingbetaler mag ik beslissen waar mijn geld naartoe gaat.
Op deze manier krijgen we ook alleen stemmen van mensen die werkelijk geïnteresseerd zijn in politiek en gaan de foert-stemmen minimaal zijn.
Verkozenen zouden ook echte vertegenwoordigers van het volk zijn en kunnen de wil van het volk niet meer naast zich neerleggen.

Democratie op zijn mooist...
rainman is offline  
Oud 30 maart 2004, 17:10   #2
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.221
Standaard

Democratie op zijn mooist maar blijkbaar geen antwoord waard want wellicht niet gratis genoeg voor Stevaert.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline  
Oud 1 april 2004, 18:19   #3
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.221
Standaard

Heeft deze vraag al te veel met echte democratie te maken dat Steve Stevaert dit soort voorstellen mijdt als de pest?
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline  
Oud 2 april 2004, 12:24   #4
BruFFy
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 95
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Heeft deze vraag al te veel met echte democratie te maken dat Steve Stevaert dit soort voorstellen mijdt als de pest?
Idd dit past niet in zijn dictatuur
BruFFy is offline  
Oud 2 april 2004, 12:29   #5
Bollinasius
Burger
 
Geregistreerd: 1 april 2004
Berichten: 146
Standaard

Slecht idee ! Allez gaan we dan ook kijken wie er echt slim is en alleen die naar school sturen ? Daar pas ik mooi voor. Laat iedereen zijn/haar stem maar geven ! Dat is democratie !
__________________
Wie klaagt en zaagt,
heeft meer dan hij vraagt !
Bollinasius is offline  
Oud 3 april 2004, 12:56   #6
rainman
Provinciaal Statenlid
 
rainman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 730
Standaard

Iedereen heeft een stem in dit systeem, maar niet iedereen zal gaan stemmen. Je opmerking slaagt dus nergens op.
rainman is offline  
Oud 7 april 2004, 00:24   #7
BW
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 6 april 2004
Locatie: Brussel
Berichten: 2
Standaard

Goedenavond,

De SP.A is al te veel afhankelijk van een ander soort foertstemmen.

Een steeds groter deel van de bevolking is a-politiek geworden. Zij volgen de politiek totaal niet meer en de verplichting om te gaan stemmen is hen een doorn in het oog. Uitspraken als "het is toch wel vervelend want het is juist de communie van mijne kleine" of "het zijn toch allemaal zakkenvullers" of "en er verandert nooit niets" of "en we moeten hier veel te lang wachten" zijn niet van de lucht zo op zondagmorgen in het stemlokaal. En dan te denken dat er zo hard gestreden moest worden voor algemeen stemrecht indertijd...

Staan ze daar in het stemhokje... Allez, het moet dan maar zeker. Eens kijken op wie we zouden kunnen stemmen.

Blanco of ongeldig stemmen durven ze niet meer (ze vermoeden dat dat niet ongemerkt voorbijgaat nu er electronisch gestemd wordt), op het Vlaams Blok stemmen gaat hen ook wat te ver en alle andere kleine oppositiepartijen zijn ofwel opgeslokt en monddood in een kartel gestoken ofwel nooit in de (amusements)media te zien dus onbekend. Blijft over : de drie grote machtspartijen waaronder de SP.A.

Net op die lijst staan de door de media vertroetelde Steve Stevaert ("ah ja, dat is die toffe cafebaas die alles gratis maakt..."), Freya VDB ("ah ja, die met haar schoon benen..."),... ...
En hop, een foertstem is binnen.

Bart
BW is offline  
Oud 7 april 2004, 18:08   #8
rainman
Provinciaal Statenlid
 
rainman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 730
Standaard

Ik weet het maar ik had gehoopt dat SS, die zich toch altijd profileert als de grote democraat hier een antwoord op had gegeven.

Door deze post (en vele anderen) te negeren heeft hij zijn ware aard laten zien.
rainman is offline  
Oud 7 april 2004, 19:36   #9
Protagoras
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 31 maart 2004
Berichten: 1
Standaard

Nadelen:
-alle minderheden kunnen het wel schudden.
-ik kan niet voorspellen hoeveel mensen effectief nog zouden gaan stemmen, maar hoe ziet u de minimumgrens? In de zin van: hoeveel mensen moeten minimum gaan stemmen om nog van democratie te spreken?
Protagoras is offline  
Oud 7 april 2004, 20:18   #10
rainman
Provinciaal Statenlid
 
rainman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Protagoras
Nadelen:
-alle minderheden kunnen het wel schudden.
-ik kan niet voorspellen hoeveel mensen effectief nog zouden gaan stemmen, maar hoe ziet u de minimumgrens? In de zin van: hoeveel mensen moeten minimum gaan stemmen om nog van democratie te spreken?
Dat zal nog wel meevallen denk ik. Eén van de veelgehoorde zinnen tijdens de verkiezingsperiode is: Het zijn toch allemaal dezelfde, ze doen toch hun zin en houden toch met de bevolking geen rekening.

Door de mensen werkelijk democratisch mee te laten beslissen over de punten die al dan niet uitgevoerd moeten worden, denk ik dat je meer volk naar de stembus gaat krijgen dan je op het eerste gezicht zou verwachten.

Dit zijn enkel speculeringen en ik kan je dit niet met zekerheid zeggen. Als er iemand cijfers bij de hand heeft over de opkomst in landen waar de volksraadpleging bindend is mag hij ze altijd posten.
rainman is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:29.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be