Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Bekijk resultaten enquête: Welke partij stemt u weg???
N-VA 9 25,00%
CD&V 1 2,78%
SP.a 13 36,11%
Open VLD 8 22,22%
GROEN 3 8,33%
Vlaams Belang 1 2,78%
PVDA+ 0 0%
PiratenPartij 0 0%
R.O.S.S.E.M. (moest hij nog bestaan) 0 0%
Andere 1 2,78%
Aantal stemmers: 36. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 juni 2014, 07:01   #41
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Ik verzet me tegen het idee van 'AVV.VVK' om partijen uit te sluiten en de reactie is dat ik de democratie zou willen verkrachten? Ik denk dat je jezelf van vijand vergist op het vlak van democratie en dat je eerder tegen die 'AVV.VVK' zou moeten protesteren, maar protesteren tegen een Vlaams-nationalist ligt moeilijk, zeker?
Ik reageer op uw voorstel van de tegenstem en wijs het radicaal af, omdat het inhoudt dat de democratische vertegenwoordiging eigenlijk onmogelijk wordt gemaakt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2014, 07:07   #42
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Wat ik wil, is dat de partijen in een regering de steun moeten krijgen van een meerderheid van de bevolking. Niets meer en niets minder. Elke inperking van een vrije keuze voor partijen om te kiezen met wie ze wel of niet samenwerken ben ik tegen. Als een partij in een regering kruipt waar hun kiezer tegen is, dan is dat gewoon slecht gekozen van die kiezer. Om dat te voorkomen 'zou ik kunnen aanvaarden, maar ben ik niet voor het idee gewonnen' om een tegenstem te laten uitbrengen die vastlegt dat een regering geen 'meerderheid aan tegenstemmen' mag hebben, zodat er geen monstercoalities gevormd kunnen worden tussen partijen die tegen hun kiezers ingaan om samen te werken met wie zijzelf als de vijand beschouwen.

Waar ik wel voor gewonnen ben, is dat mensen op hun stembiljet minstens kunnen aangeven met welke partijen zij niet willen dat er samengewerkt wordt, zonder verplichting aan partijen om daarmee rekening te houden. Ze kunnen dan met hun kiezers rekening houden als ze willen en zullen volgens mij ook meer geneigd zijn dat te doen zonder een democratisch inderdaad moeilijk te rechtvaardigen verplichting.
Als u even nadenkt, moet u toch weten dat een dergelijke voorstel naar de totale blokkering leidt. Hierdoor kan de grootste partij immers volledig uit de markt gestemd worden. Op nationaal vlak kan de N-VA bijvoorbeeld moeiteloos uit de Vlaamse als Belgische regering geduwd worden.

Daarom ook kent men in Zwitserland een fijnzinnige proportionaliteit alsook, bij de regeringsvorming, het consensusprincipe. U gaat uit van het omgekeerde. Daarom is het nefast voor het democratisch gehalte van een staat.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2014, 14:35   #43
AVV.VVK
Parlementsvoorzitter
 
AVV.VVK's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2014
Berichten: 2.320
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Ik verzet me tegen het idee van 'AVV.VVK' om partijen uit te sluiten en de reactie is dat ik de democratie zou willen verkrachten? Ik denk dat je jezelf van vijand vergist op het vlak van democratie en dat je eerder tegen die 'AVV.VVK' zou moeten protesteren, maar protesteren tegen een Vlaams-nationalist ligt moeilijk, zeker?

Wat ik wil, is dat de partijen in een regering de steun moeten krijgen van een meerderheid van de bevolking. Niets meer en niets minder. Elke inperking van een vrije keuze voor partijen om te kiezen met wie ze wel of niet samenwerken ben ik tegen. Als een partij in een regering kruipt waar hun kiezer tegen is, dan is dat gewoon slecht gekozen van die kiezer. Om dat te voorkomen 'zou ik kunnen aanvaarden, maar ben ik niet voor het idee gewonnen' om een tegenstem te laten uitbrengen die vastlegt dat een regering geen 'meerderheid aan tegenstemmen' mag hebben, zodat er geen monstercoalities gevormd kunnen worden tussen partijen die tegen hun kiezers ingaan om samen te werken met wie zijzelf als de vijand beschouwen.

Waar ik wel voor gewonnen ben, is dat mensen op hun stembiljet minstens kunnen aangeven met welke partijen zij niet willen dat er samengewerkt wordt, zonder verplichting aan partijen om daarmee rekening te houden. Ze kunnen dan met hun kiezers rekening houden als ze willen en zullen volgens mij ook meer geneigd zijn dat te doen zonder een democratisch inderdaad moeilijk te rechtvaardigen verplichting.
U maakt het allemaal nog ingewikkelder dan het al is. Zo'n maatregel betekent nog meer administratie en nog meer bureaucratie.
AVV.VVK is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:35.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be