Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 augustus 2015, 15:34   #141
Matonge
Schepen
 
Geregistreerd: 27 september 2012
Locatie: Antwerpen
Berichten: 479
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Ik hoor zo vaak het argument dat Vlamingen en Walen meer zouden delen dan Vlamingen en Nederlanders.

Wat dan concreet vraag ik me af? We kijken totaal andere tv programma's, we kennen elkaars politici amper (behalve degene in het federale
parlement). BV's zijn in Nederland bekender dan in Wallonië en ga zo maar verder. Ook qua pers zie je meer en meer samenwerking/overnames tussen België en Nederland.

Hoeveel Vlamingen kijken wel eens naar Waalse zenders, en hoeveel kijken wel eens naar Nederlandse zenders? Hoeveel gemengde huwelijken zijn er tussen Vlamingen en Nederlanders en tussen Vlamingen en Walen?


Hoe vaak heb je een Nederlander als gast in een Vlaams tv-programma (slimste mens, sportprogramma's...), en hoe vaak een Waal? Hoeveel Vlamingen kennen de premier van Nederland, en hoeveel Vlamingen kennen de minister-president van het Waals Gewest?



En over het deeltje dat je liever een aansluiting bij Nederland hebt dan een onafhankelijk Vlaanderen: voor mij lijkt een onafhankelijk Vlaanderen een noodzakelijke tussenstap om de samenwerking met Nederland (die idealiter, maar niet noodzakelijk uitmondt in een hereniging) naar een hoger niveau te tillen. Een onafhankelijk Vlaanderen is voor mij eerder een middel dan een doel.

"Jaag ze naar voren op Old Trafford, Michel".


Nou, die was klaar voor het gekkenhuis was mijn eerste 'reflex'. En zo is gebleken


-Taal is inderdaad een van de verschillen en kan een reden zijn waarom we niet naar dezelfde zenders kijken. Maar het is voor mij geen barrière.

Neen ik ben voorstander voor het herinvoeren van de BRT, een programmatie weer wat meer op elkaar afstemmen. Ik vind het nauwelijks kunnen dat ik als Belg op de VRT maar nauwelijks geïnformeerd word over wat er in Namen of Luik gebeurd.
__________________
oerbelg

Laatst gewijzigd door Matonge : 28 augustus 2015 om 15:38.
Matonge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2015, 15:38   #142
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Dat mensen in Vlaanderen over het algemeen wat meer introvert zijn dan onze noorderburen, zal ik niet ontkennen. Maar dat lijkt me slechts een detail als men het opweegt tegen tal van voordelen die een hereniging zouden kunnen bieden. Mensen uit het zuiden van Frankrijk zijn ook anders dan Parijzenaars, net zoals mensen uit Beieren anders zijn dan mensen uit het voormalige Pruisen.

Het belangrijkste is dat we dezelfde taal delen. Exact de reden waarom er altijd problemen zullen blijven bestaan tussen Vlamingen en Walen. We zullen nooit voldoende delen om als één volk te kunnen worden beschouwd. Onze taal bepaalt grotendeels onze leefwereld.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2015, 15:39   #143
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Matonge Bekijk bericht

Neen ik ben voorstander voor het herinvoeren van de BRT, een programmatie weer wat meer op elkaar afstemmen. Ik vind het nauwelijks kunnen dat ik als Belg op de VRT maar nauwelijks geïnformeerd word over wat er in Namen of Luik gebeurd.
En ik zie het feit dat we nauwelijks geïnformeerd worden over wat in Namen gebeurt eerder als een gevolg dan als een oorzaak. Ik zie overigens niet in waarom Namen me meer zou moeten interesseren dan pakweg Breda.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2015, 15:41   #144
Matonge
Schepen
 
Geregistreerd: 27 september 2012
Locatie: Antwerpen
Berichten: 479
Standaard

Tjah, toch zal ik de geschiedenis niet verloochenen, zéker niet wanneer ik zélf nog steeds overeenstemming met die geschiedenis voel.

Wij liggen nu eenmaal gekneld op het kruispunt van Europa, te midden uitgesproken entiteiten. een Belg is van iedereen een beetje maar van niemand voldoende, zo kijk ik daar onder meer tegen aan.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
En ik zie het feit dat we nauwelijks geïnformeerd worden over wat in Namen gebeurt eerder als een gevolg dan als een oorzaak. Ik zie overigens niet in waarom Namen me meer zou moeten interesseren dan pakweg Breda.
Een gevolg van heimelijk federalisme en flamingantisme. En flamingantisme heeft ook niets met Nederland van doen.

Trouwens je moet dat maar eens nagaan op sociale media. Wanneer Brugge speelt worden die 'boeren' veel meer gekweld door 'taalgenoten' ^^ dan pakweg wanneer Standard Luik speelt.
__________________
oerbelg

Laatst gewijzigd door Matonge : 28 augustus 2015 om 15:44.
Matonge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2015, 15:44   #145
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Matonge Bekijk bericht


Een gevolg van heimelijk federalisme en flamingantisme. En flamingantisme heeft ook niets met Nederland van doen.
Zoals ik al heb aangehaald, ik denk dat het opsplitsen van de BRT in een Vlaamse en Waalse afdeling het gevolg is van het gebrek aan interesse in wat er in het andere taalgebied gebeurt, en niet andersom. Dezelfde oorzaak die aan de grond ligt van het opsplitsen van de politieke partijen.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2015, 15:46   #146
Matonge
Schepen
 
Geregistreerd: 27 september 2012
Locatie: Antwerpen
Berichten: 479
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Zoals ik al heb aangehaald, ik denk dat het opsplitsen van de BRT in een Vlaamse en Waalse afdeling het gevolg is van het gebrek aan interesse in wat er in het andere taalgebied gebeurt, en niet andersom. Dezelfde oorzaak die aan de grond ligt van het opsplitsen van de politieke partijen.
Neen, dat was nooit een keuze van het 'vlaamse volk'. Het werd ons mondjesmaat opgedrongen. Zoals de herhaaldelijke staatshervormingen.

Trouwens ik herinner mij die dag nog steeds als een 9/11 momentje. Toen vRT werd aangekondigd had ik iets van; Wat!? Vanwaar dit dan plots??

(trouwens de RTBF bestaat nog steeds)
__________________
oerbelg

Laatst gewijzigd door Matonge : 28 augustus 2015 om 15:50.
Matonge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2015, 15:53   #147
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Matonge Bekijk bericht
Neen, dat was nooit een keuze van het 'vlaamse volk'. Het werd ons mondjesmaat opgedrongen. Zoals de herhaaldelijke staatshervormingen.

Trouwens ik herinner mij die dag nog steeds als een 9/11 momentje. Toen vRT werd aangekondigd had ik iets van; Wat!? Vanwaar dit dan plots??
Als zo weinig Vlamingen kijken naar Waalse televisie en andersom, hoe verklaar je dan dat het opgedrongen zou zijn? Waaruit blijkt die interesse dan voor wat in het andere landsgedeelte gebeurt?

Waarom wilden de traditionele partijen deze splitsing per se opdringen? En zelfs al zou de splitsing van de nationale zender opgedrongen zijn door de politiek, hoe verklaart u dan dat er geen enkele commerciële zender is die zich duidelijk richt op heel België? Als er veel vraag naar zou zijn, zou een commerciële zender (die zich in tegenstelling tot een staatszender meer zou moeten laten leiden door vraag en aanbod) dit toch al lang aangeboden hebben?
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2015, 16:01   #148
Matonge
Schepen
 
Geregistreerd: 27 september 2012
Locatie: Antwerpen
Berichten: 479
Standaard

Ik zeg dat de vRT ons ongevraagd werd opgedrongen. Ook ten tijde BRT was er reeds de RTBF, net omwille het taalverschil (waar blijkbaar erg velen 'onterecht' over struikelen als een nefast verschil)

Het volk =/= aan malafiede politici, waaronder mensen die dit land willen splitsen. Onder hen ook Trojaanse paarden. Volgens Tindemans; "avonturiers". Die hebben er alvast geen belang bij dat er 'té veel' op België wordt gericht. VTM, de eerste 'commerciële' zender was heus niet zo commercieel dan men zou vermoeden. Afhankelijk wat men onder 'commercieel' verstaat natuurlijk.
__________________
oerbelg

Laatst gewijzigd door Matonge : 28 augustus 2015 om 16:01.
Matonge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2015, 16:02   #149
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Matonge Bekijk bericht
Ik zeg dat de vRT ons ongevraagd werd opgedrongen. Ook ten tijde BRT was er reeds de RTBF, net omwille het taalverschil (waar blijkbaar erg velen 'onterecht' over struikelen als een nefast verschil)

Het volk =/= aan malafiede politici, waaronder mensen die dit land willen splitsen. Onder hen ook Trojaanse paarden. Volgens Tindemans; "avonturiers". Die hebben er alvast geen belang bij dat er 'té veel' op België wordt gericht. VTM, de eerste 'commerciële' was heus niet zo commercieel dan men zou vermoeden. Afhankelijk wat men daar onder verstaat natuurlijk.
Ik ken de hele geschiedenis van de VRT-BRT niet voldoende om daarover een echte discussie met jou te starten (ik was slechts 7 jaar oud toen de VRT werd opgericht), dus ik zal daarom even aannemen dat de VRT stap voor stap werd opgedrongen.

Maar dat brengt me bij mijn volgende punt: Intussen is er een hele waaier aan commerciële zenders. Hoe komt het dat geen enkele zich volop op België richt als daar vraag naar zou bestaan?

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 28 augustus 2015 om 16:04.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2015, 16:08   #150
Matonge
Schepen
 
Geregistreerd: 27 september 2012
Locatie: Antwerpen
Berichten: 479
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Intussen is er een waaier aan commerciële zenders. Hoe komt het dat geen enkele zich volop op België richt als daar vraag naar zou bestaan?
Dat doen ze vaak en wel degelijk, los van de journaals, waar het de separatist uiteindelijk om te doen is. Het product België wordt vaak nog teruggevonden. Ietwat verrassend zou ik eerder net zo goed kunnen denken.

Het is zoals sommigen bij Groen!, die op een opportunistische golf mee "wij zijn geen begicisten" gingen lopen scanderen, opportunisme op wat volgens hen 'succesvol' leek, maar wel in navolging een klasje fascisten die het woord 'splitsing' niet van tussen de muil kregen. Om even snel weder te keren naar een woordje als "belgitude" ^^. Wederom op een zekere golf van succes. Loepzuivere tsjeven.
__________________
oerbelg

Laatst gewijzigd door Matonge : 28 augustus 2015 om 16:10.
Matonge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2015, 16:11   #151
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Matonge Bekijk bericht
Dat doen ze vaak en wel degelijk, los van de journaals, waar het de separatist uiteindelijk om te doen is. Het product België wordt vaak nog teruggevonden. Ietwat verrassend zou ik eerder net zo goed kunnen denken.

.
Voorbeelden?
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2015, 16:16   #152
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

---

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 28 augustus 2015 om 16:21.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2015, 16:17   #153
Matonge
Schepen
 
Geregistreerd: 27 september 2012
Locatie: Antwerpen
Berichten: 479
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Voorbeelden?
De Rode Duivels lol :/ Er zijn heus nog wel andere voorbeelden denk ik maar ik kijk, een beetje bewust, al zeer lang geen TV meer.

Maar sowieso er zijn ook genoeg vlaamse films die de Franstalige, of 'België', (al dan niet subtiel ten gevolge de huidige tijden, ik noem het zelf juk) trachten mee te geven.

Het verschil in taal kan je niet negeren, maar je moet dat ook niet gaan gebruiken de erkenning van een land door haar bewoners te willen marginaliseren. Het volk heeft geen stem op TV. Het is zéér moeilijk inschatten wat deze mensen wel en minder appreciëren.

(ik ga even, tot laters ).
__________________
oerbelg

Laatst gewijzigd door Matonge : 28 augustus 2015 om 16:17.
Matonge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2015, 16:20   #154
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Matonge Bekijk bericht
Het is zoals sommigen bij Groen!, die op een opportunistische golf mee "wij zijn geen begicisten" gingen lopen scanderen, opportunisme op wat volgens hen 'succesvol' leek, maar wel in navolging een klasje fascisten die het woord 'splitsing' niet van tussen de muil kregen. Om even snel weder te keren naar een woordje als "belgitude" ^^. Wederom op een zekere golf van succes. Loepzuivere tsjeven.
Tja, een fout waar veel partijen zich schuldig aan maken. Aan de ene kant zijn ze tegen een te verregaande vorm van federalisme (wat foutief, ook door N-VA, wel eens als confederalisme wordt omschreven), maar aan de andere kant zijn ze wel op een volledig confederalistische manier georganiseerd, namelijk door enkel in Vlaanderen op te komen bij de verkiezingen.

Een partij die enig belang hecht aan het federale niveau zou ook in heel de federale staat stemmen moeten willen ronselen. De enige partijen die hier consequent in zijn, zijn PVDA en BUB.

Dat partijen als SPA, Open VLD en Groen zich enerzijds vasthouden aan een sterke federale overheid, maar anderzijds maar in één landsdeel opkomen bij de verkiezingen is erg onlogisch. Hoe zwak de band met de zogeheten 'zusterpartijen' aan de andere kant van de landsgrens is, is weer duidelijk gebleken in de houding van CD&V en CDH bij de laatste regeringsvorming.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Matonge Bekijk bericht

Het verschil in taal kan je niet negeren, maar je moet dat ook niet gaan gebruiken de erkenning van een land door haar bewoners te willen marginaliseren. Het volk heeft geen stem op TV. Het is zéér moeilijk inschatten wat deze mensen wel en minder appreciëren.

(ik ga even, tot laters ).
Kijkcijfers zeggen misschien niet alles, maar wel veel.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 28 augustus 2015 om 16:21.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2015, 18:50   #155
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.596
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Als zo weinig Vlamingen kijken naar Waalse televisie en andersom, hoe verklaar je dan dat het opgedrongen zou zijn? Waaruit blijkt die interesse dan voor wat in het andere landsgedeelte gebeurt?

Waarom wilden de traditionele partijen deze splitsing per se opdringen? En zelfs al zou de splitsing van de nationale zender opgedrongen zijn door de politiek, hoe verklaart u dan dat er geen enkele commerciële zender is die zich duidelijk richt op heel België? Als er veel vraag naar zou zijn, zou een commerciële zender (die zich in tegenstelling tot een staatszender meer zou moeten laten leiden door vraag en aanbod) dit toch al lang aangeboden hebben?
Ik kijk nooit naar de Waalse TV maar wel bijna dagelijks naar France2 of soms TF1. Hoofdzakelijk voor het internationaal nieuws dat zowel op VTM of VRT van een bedroevend laag peil zijn (zoals al de Belgische papieren media trouwens)
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2015, 21:38   #156
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Ik kijk nooit naar de Waalse TV maar wel bijna dagelijks naar France2 of soms TF1. Hoofdzakelijk voor het internationaal nieuws dat zowel op VTM of VRT van een bedroevend laag peil zijn (zoals al de Belgische papieren media trouwens)
Ik meen me te herinneren dat je dan ook Franstalig bent? Waar ik het alvast mee eens ben is dat het bedroevend gesteld is qua media in België. Je kan een krant als De Standaard inhoudelijk nog amper onderscheiden van bijvoorbeeld Het Laatste Nieuws.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2015, 07:48   #157
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.596
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Ik meen me te herinneren dat je dan ook Franstalig bent? Waar ik het alvast mee eens ben is dat het bedroevend gesteld is qua media in België. Je kan een krant als De Standaard inhoudelijk nog amper onderscheiden van bijvoorbeeld Het Laatste Nieuws.
Onvermijdelijk als je kwaliteit internationale informatie wil ben je aangewezen op grote buitenlandse media. Het is ook gewoon een kwestie van centen. Kleine media zoals in Vlaanderen hebben die capaciteit niet. Die kunnen juist doorgaans weinig interessant lokaal nieuws brengen of binnenlandse politiek en voetbal.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:29.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be